Praktikus sportkocsi

Praktikus sportkocsi

Praktikus sportkocsi


Bő harmincéves történelmének ötödik generációjához érkezett az E-osztály kombi változata. E-osztály már járt nálunk, tudjuk, hogy szinte a végletekig kifinomult jószág, de nem fogja megdobni vérünk adrenalin-szintjét. A kombitól sem vártam mást. Így nem is kecsegtetett nagy meglepetéssel az út, csupán egy jól felszerelt, tökéletes közelire csiszolt, hatalmas csomagterű jószágra számítottam. Aztán a tesztautók kiválasztásánál jött a meglepetés.

Harminckét év, öt generáció

1950 liternyi cucc fér a puttonyba

1950 liternyi cucc fér a puttonyba

1950 liternyi cucc fér a puttonyba


Bár házon belül és a Mercedes-hívők körében nem kombinak hívják, hanem T-modellnek, én parasztosan mégiscsak kombinak fogom nevezni a puttonyos E-osztályt. Remélem, ezért senki nem vár majd meg a szerkesztőség előtt a csillagos márka fanatikusai közül.

A Mercedes E-osztály kombijának 1977-es bemutatója óta már több mint egymillió autós döntött úgy, hogy a kényelem és az elegancia mellett a praktikum, a hatalmas csomagtér is fontos. Eddig a legjobban az itthon púposként ismert S 124-esből fogyott a legtöbb, világszerte 340 ezer darab talált gazdára ebből a típusból.

A legracionálisabb sportkocsi 4

A gyári galéria képei nyílnak meg a kattintás után

Dopping

A Mercedesnél tudják, mivel lehet feldobni egy nem túl érdekfeszítőnek induló autó bemutatóját. Tettek a tesztparkba egy teherhordónak álcázott vadállatot is. V8-as motorral, 525 lóerővel, hátsókerék-hajtással. Gyorsan átvettük a kulcsokat, majd az ülésbeállítás közben végiggondoltam, milyen is lehet egy út három gyerekkel, kutyával, ötszáz lóerővel.

Családi őrület

Szobor

Szobor

Szobor


Franznak megrándul a szája széle, nyel egy nagyot. Hátul a három gyerek már félórája öli egymást, valami idétlen játékért küzdenek, fejhangon visítva. Kár volt megvenni nekik. Hosszú még az út, de éppen vége az útfelújítás miatti hatvanas korlátozásnak. Ujjaival észrevétlenül az ülés melletti gombsoron matat, miközben ismét megrándul a szája széle, de most gonosz mosoly bujkál a borosta mögött.

Még végigfut az agyán, hogy a gyerekek ülésbe bekötve, a csomagtartóban lévő mosógép pedig alaposan, hat ponton kikötve utaznak. Így a szintén a csomagtartóban elszállásolt kutya is túléli majd az elkövetkező perceket.

Gáz lesz

A játékautomata gombjai

A játékautomata gombjai

A játékautomata gombjai


Az indokoltnál jóval lassabban hagyja el a minden korlátozást feloldó táblát, majd jobb lábával belepasszírozza az alumínium gázpedált a szőnyegbe. A hétfokozatú váltó gondolkodási idő nélkül kapcsol vissza hármat, a fordulatszámmérő nagyot lendül, miközben kegyetlen, rideg hörgés tör elő a motorháztető alól.

Hátul dermedt csend. A Nintendo, amiért a harc ment néhány másodperce, valahol a hátsó ülések mögé kifeszített hálón pihen. Senki nem tud érte nyúlni, vagy egy gyors gyomrost bevinni a mellette ülő kisördögnek. Kezek, fejek, kis testek lapulnak az ülésekbe. Még a jobb egyben ülő feleség is csak gyűjti a levegőt a pár másodperc múlva aktuális sikításhoz.

Édes pillanatok ezek a sofőrnek, aki nem aggódik. Az autóban kilenc légzsák és ezernyi aktív és passzív biztonsági berendezés figyel rájuk. Közben a kilométeróra mutatója elérte a 250-es jelzést. Menne még, de az elektronika nem engedi tovább gyorsulni az 1945 kilós gépet. Hiába, a korlátozáson túli világhoz még tanulni kell egy keveset.

Visszatérés

Hiába a 320, csak 250-ig megy

Hiába a 320, csak 250-ig megy

Hiába a 320, csak 250-ig megy


Jobb kanyar jön. Az első ülések bal oldali párnája hangtalanul felfúvódik, így mindenki a helyén marad. Újabb három perc néma száguldás, még mindig csend van. Jobbról ekkor egy bolgár kamionos vág ki, hogy kihasználja török kollégájánál megengedőbb sebességkorlátozóját.

Franz most a fékpedált nyomja ugyanolyan határozottan, mint nemrég a gázt. Elől a kerámia-kompozit féktárcsákba harapnak a betétek, és most az elképesztő lassulás miatt néma az utastér.

Lapozás után újabb videó érkezik, és eláruljuk, hogyan működik az AMG katapult


Visszatérve a normál autópálya-tempóra minden visszaáll az eredeti állapotba. A Nintendo visszahull a kölkök ölébe és a feleség is áttér a hangképzéssel súlyosbított kilégzésre. De a sofőrt ez nem érdekli. Boldog, hiszen úgy érzi, bölcs dolog volt, amikor a kombi E63 AMG mellett döntött. Az asszonynak egy szava sem volt ellene, igaz, nem is tudta, hogy ebben nagyobb kalandok várnak rá, mint egy kényelmetlen, szűkös sportkocsiban. Most meg már úgyis mindegy.

Start automatika

Itt keressük a tudást

Itt keressük a tudást

Itt keressük a tudást


A programválasztó tárcsán titokzatos RS – Race Start – felirat is található. Az extra kilövőprogram aktiválása sajnos bonyolultabb, mint Bajkonurból útjára engedni egy műholdakkal megrakott teherűrhajót.

Mivel magunktól nem jöttünk rá, hogyan működik a katapult, belenéztünk a kesztyűtartóban lévő kezelési könyvbe.

Itthon inkább a négyajtós megy
Idehaza valamiért a prémiumkategóriában eladott autók között nem túl nagy a kombik részesedése. Ennek talán az lehet az oka, hogy a Mercedest, BMW-t, Audit inkább a presztízs miatt veszik, nem a praktikum az elsődleges szempont. Ezért nem meglepő, hogy Magyarországon 2006-ban és 2007-ben is mindössze tíz-tíz kombi jutott a 263, illetve 244 darab E-osztályra. Tavaly már nagyot javult ez az arány, akkor már huszonegy darab kombi ment el.

A kombi E-osztály 2002-es bevezetése óta az itthoni kombi részesedés nem éri el a négy százalékot sem. Németországban ez az arány valahol egyharmad, kétharmadon áll a négyajtós javára.

19 colos kerekek

19 colos kerekek

19 colos kerekek


Vegyük végig a teendőket: kormány egyenesbe, ajtók bezárva, váltó D-ben, bal láb a féken. Ez után az ESP-t toleráns üzemmódba kell állítani, megnézni, van-e már 80 fokos a hűtővíz.

A rendszer még megkérdezi, hogy valóban komolyan gondoljuk-e, ha a váltófül megrántásával megerősítjük szándékunkat, már csak jobb lábbal kell nyomni egy határozott padlógázt. A fékpedál felengedésekor elszabadul a pokol, a hörgő vadállat 4,6 másodperc alatt lépi át a százas sebességhatárt.

A dízel az igazi?

Az E63 AMG után néhány olyan autót is illett kipróbálni, amelyek itthon is érdekesek lehetnek. Így az autópályás rohanás és az élvezetes hegyi utakon kanyargás után kiszálltunk az AMG-ből és kipróbáltuk az új, 1,8 literes turbós 250 CGI-t is, hogy a napot végre egy pihentető dízel változattal zárjuk.

Kékben is gyönyörű

Kékben is gyönyörű

Kékben is gyönyörű


Az aránylag kis lökettérfogatú benzinmotor 204 lóerőt és 310 Nm-t képes kihozni magából. Ennyivel szépen, kényelmesen lehet közlekedni, de akkor sincs baj, ha sportosabb, fürgébb mozdulatokra akarjuk sarkallni az autót.

A csendes benzines üzemért a kúton kell megfizetnünk. Átlagfogyasztást a rövid tesztúton nem tudtunk mérni, de a fedélzeti számítógép adataira támaszkodva annyi kiderült, hogy a dízel változat azért jóval takarékosabb nála. És valamiért a hangulata is közelebb áll egy kombi Mercedeshez.