Japánból csak négyen
Minőségi autóban érezzük magunkat
Az érettebb korosztálynak szól

Az érettebb korosztálynak szól

Az érettebb korosztálynak szól


Míg az összes valamirevaló európai márka ott van a középkategóriás autók piacán, a japánok egy része hiányzik. A Subarut szeretjük, de a Legacy sajnos marginális szereplő, a Suzukinál még nincs a szalonokban a tervezett modell, a Nissan és a Mitsubishi európai kínálatából eltűnt a Primera és a Galant.

A többiek azonban fajsúlyos szereplők, és másfél éven belül mind megújultak. A Mazda6 után a Honda Accord, majd az Accordot nem sokkal követve az Avensis is.

Dízel és automata: hiánycikk volt
Igen kompakt a hatgangos váltó. Csupán 38,4 cm hosszú és 94,5 kilót nyom olajjal feltöltve

Igen kompakt a hatgangos váltó. Csupán 38,4 cm hosszú és 94,5 kilót nyom olajjal feltöltve

Kompakt a hatgangos váltó, 38,4 centis


Aki középkategóriás japán autóban vágyott automata váltós dízelre, annak eddig vagy az automatáról, vagy a dízelmotorról kellett lemondania. A távol-keleti márkák ugyanis nem kínálták ezt az összeállítást.

Ennek anyagi okai vannak. A japán autógyártók nemigen áldoznak olyan fejlesztésekre, amelyek várhatóan nem hoznak profitot. Egyik japán gyártónak sem Európa a fő piaca, a dízel személyautókat Japánban és az Egyesült Államokban viszont elutasítja a többség.

A sokféle motor-váltó kombináció nemcsak a helyi importőröknél jelentkező költségeket dobja meg, például a szerelők oktatásával és a nagyobb alkatrészkészlettel, de a gyártást is megdrágítja.

Csak a 150 lóerős dízelhez választható az automata váltó

Csak a 150 lóerős dízelhez választható az automata váltó

A 150 lóerős dízelhez van automata váltó


A szerteágazó kínálatnál gazdaságosabb csak a legnépszerűbb felállásban gyártani egy autót. A szemléletbeli különbség jól látszik egy korabeli Civic vagy Corolla 3-4 tagú és a 4-5-6 hengeres szívó benzines, feltöltött benzines illetve szívó- és turbódízel motorokkal felszerelt Golf IV motorválasztékán.

Mára az ésszerűsítések jegyében a VW is törölte a kevésbé népszerű motorokat, a japánok pedig a kisebb piaci résekben is hódítani kívánnak. A nyugati flottapiacokon, például Németországban igen keresett összeállítás a kényelmes automata takarékos dízelmotorral. Nem véletlen, hogy az Avensis és az Acccord szinte egyszerre jelent meg ebben az összeállításban, a hazai piacon is.

Úszók és gyorskorcsolyázók

Európából származik a formaterv

Európából származik a formaterv

Európából származik a formaterv


Kívülről a harmadik széria nem olyan petyhüdten barokkos, mint az előző volt. Simon Humphries, egy toyotás fődesigner szerint úszókat, versenylovakat vagy gyorskorcsolyázókat idéz az autó.

Engem speciel riasztanak a gyorskorcsolyás nők elefántnyi combizmai, de az Avensis valóban modernebb lett. A célközönség a legalább ötvenes korosztály lehet, ezért az Avensis belül és menet közben jámbor családi autót domborít.

Alapos munka

Minőségi autóban érezzük magunkat

Minőségi autóban érezzük magunkat

Minőségi autóban érezzük magunkat


Pontosabban jó minőségű családi autót, amelyből sugárzik az alaposság. A gondosság nem merül ki abban, hogy semmi nem zörög benne ótvar macskakőre tévedve. Mintha a Toyota csak akkor vezetne be bármit, amikor az az elvárt szintre fejlődött.

A kulcsnélküli ajtónyitásban sem jártak az élen a tömeggyártók között (a Renault Laguna II-é az elsőség 2001-ből), de mire a Toyota is bedobta, megbízhatóan is működött. Annyit tökéletesítenénk rajta, hogy a hátsó kilincsek meghúzásakor is nyisson magától a nagyon kényelmes rendszer.

A folytatásban: magától lassít és gyorsít az Avensis, ha pénzünk mint a pelyva


Hátul fejedelmi

Hátra beülve minimum királyi dolga van az utasoknak. Az oldalsó és hátsó árnyékoló rolókat ebben az autóban sikerült először egy mozdulattal a kampójukba beakasztani egy kézzel. Apróság, de másnak miért nem megy?

Óriási a lábtér hátul és sík a padló

Óriási a lábtér hátul és sík a padló

Óriási a lábtér hátul, jó a sík padló is


Az elődhöz képest tizenegy centivel előrevitt első (A) és az öt centivel hátrébb tervezett C-oszlop grandiózus térkínálatot eredményes. A lábtér valami hatalmas, de széltében is elég széles ahhoz az autó, hogy három ember egész kényelmesen elférjen. A sík padló miatt végképp jó dolguk van.

Hiányzik az ötajtós

Kár, hogy a ferdehátú Avensis eltűnt a modellváltással, a szedánok csomagtartója kevésbé kihasználható a kisebb nyílás miatt. Ráadásul a zsanér belefordul a bőröndökbe, ezt illett volna igényesebben megoldani tokozással vagy külső zsanérral. Magába a több mint fél köbméteres csomagtartóba be lehetne költözni, annyira tágas.

Mi van, ha törik?
Öt csillag, nagyon simán

Öt csillag, nagyon simán

Öt csillag, nagyon simán


Masszívan ötcsillagos az Avensis Euro NCAP-töréstesztje, ami nem meglepő: a térdlégzsákot a legelsők között kínáló előd is elérte ezt az eredményt hat évvel ezelőtt. Az újat azonban az Euro NCAP a szigorított feltételek szerint is nekicsapta a deformálódó akadálynak.

Az eredmény ugyanúgy öt csillag lett, mint korábban. Egyedül oldalütközéskor az oszlopteszten mutatott gyengeségeket az autó, a frontális és az oldalról történő ütközésnél is aratott. A fejtámlák is tisztességes védelmet biztosítanak hátulról érkező autóstárstól ráfutásos balesetben. Részletek itt.

Kíméli a pocakot

Túl magas az üléshelyzet és rövid az ülőlap. Az ülés ennek ellenére kényelmes

Túl magas az üléshelyzet és rövid az ülőlap. Az ülés ennek ellenére kényelmes

Túl magas az üléshelyzet és rövid az ülőlap ennek ellenére kényelmes


A kormány magától felbillen és visszahúzódik a motor leállításakor (és persze visszatér indítózáskor), mert a jólét bizony pocakosodással jár. A szalonnaöv kímélése szép dolog, de többre értékelnénk, ha tengelyirányban kijjebb lehetne húzni a volánt.

Az első ülések közötti dobozban nagy vizesüvegek is elférnek, a belső polcokkal jól kihasználható a tér. Ekkora tárolókapacitással jórészt csak egyterűkben találkozni.

Átlagos a dízel erőnléte

Átlagos a dízel erőnléte

Átlagos a dízel erőnléte


Kicsit följebb a navigációsrendszer és a rádió érintőképernyős vezérlése is tetszett, nincs annál intuitívabb megoldás, mint nyomni a funkció gombját. A felületek szépségében, a minőségérzetben is látható az előrelépés, pedig ebben az előd sem volt rossz.

Drága az új automata

Többféle automata váltót kínál az Avensis, az 1.8-as benzineshez CVT-t, a 2,2 literes dízelhez normál automatát. A váltást a 150 lóerős dízelben bízhatjuk a gépre, borsos felárért. Az árlistában modelltől függően 475 000 1 075 000 Ft közötti árkülönbséget találtunk.

Angliából érkeznek az Avensisek

Angliából érkeznek az Avensisek


Az udvari fotós nem kímélte a gépet, munkája gyümölcse a galériában
D-ben is lehet kézzel visszakapcsolni

D-ben is lehet kézzel visszakapcsolni

D-ben is lehet kézzel visszakapcsolni


Bár új fejlesztés eredménye, az automata csak közepesen finoman dolgozik, de kuplungolás nélkül a komfort így is nagyot javul.

A kormányra telepített váltófüleknek szerintünk csak akkor van értelme, ha nem forognak a volánnal együtt. A Toyotáé nem ilyen, ahogy a BMW és a legtöbb más autógyár is kormánnyal együtt pörgeti a kapcsolókat, nehogy kanyarban könnyebb legyen váltani. Látszik, hogy a kézi kapcsolás eleve csak játék, mert az automata váltóért azért fizet valaki, hogy ne kelljen vesződnie a fokozatokkal.

Maximum 2050 barral eddig a VW-konszern PD TDI-motorjai lőtték be legdurvábban a gázolajat az égéstérbe. A PD TDI kihalt, a Toyota viszont felzárkózott egy friss dízellel. Lapozzanak!


Modernizált dízel
Autópályán 8 liter bőven elég

Autópályán 8 liter bőven elég

Autópályán 8 liter bőven elég


Az automatához párosított 150 lóerős, közös nyomócsöves dízel jó partnere az automatának. A motort kétezer (!) barra emelt befecskendezési nyomással és piezoelektronikus befecskendező-szelepekkel korszerűsítette a gyár. Hidegen csúnya hangja autópályán távoli, ereje bőven elegendő és sztrádán mérve 8, városban 9,4 literes fogyasztása is kedvező a tempóhoz és a komforthoz képest.

A Palik Laci-féle katonai turnéról visszafelé az autót végigkergettem a Pilis legjobb részein, de semmi. Álmosan stabil, épp semennyire volt inspiráló. A nagy nyomatékot érezni a gyorsuláson, de az Avensisben felejtsük el a vágtázást országúti szakaszon.

D-CAT – Ez nem cicus!

A tesztelt 2,2 literes dízel kipufogógázait a minimálisan elvárható, bár itthon ritka részecskeszűrőn felül a Toyota D-CAT-rendszere tisztította. A koromszűrőn felül a Diesel – Clean Advanced Technology rövidítés mögött a kipufogott szénhidrogének (CH), a szén-monoxid (CO) és a dízelekre jellemző nitrogén-oxidok (NOx) mennyiségét csökkentő megoldás rejlik. A D-CAT a Toyota állítása szerint teljesen gondozásmentes, nincsenek benne cserélendő alkatrészek.

Nyugodt karakter

Szépen összerakták a brit Toyota-üzemben

Szépen összerakták a brit Toyota-üzemben

Szépen összerakták a brit Toyota-üzemben


Annak, aki megérti, hogy ez az autó nem a döngetésről szól, fejedelmi dolga van. A vezetőülést a rövid ülőlap, az oldaltartás hiánya és a túl magas üléshelyzet miatt le kéne hordanunk, de nem megy: hosszú órákat levezetve is kényelmes volt. A gombnyomásra keményedő-puhuló deréktámasznak örültünk.

Takashi Yamamoto, a típus főkonstruktőre ötezer kilométert autózott keresztül-kasul Európában, hogy az európai autózási szokásokat megismerje. Nem lennénk meglepve, ha a nagy részét autópályán tette volna meg.

Csak a Premiumban van távolságtartó radar. A rendszer ügyes, rutinos és növeli a biztonságot

Csak a Premiumban van távolságtartó radar. A rendszer ügyes, rutinos és növeli a biztonságot

Csak a Premiumban tartja radar a távolságot radar rendszer ügyes, rutinos és növeli a biztonságot


Valahogy minél messzebb mentünk, annál többre becsültük az Avensist. A csend nem új, az előd is a leghalkabbak egyike volt a kategóriában, amin az új még tovább javított. Német autópályán 160-nal suhanni szinte andalító.

Magától fékez

Főleg a helyettünk fékező és gyorsító távolságtartó radar aktiválása után. Ilyenkor az Avensis tartja a tempomattal beállított sebességet, amikor lassabb autó bóklászik a sávban, lelassít, és ha szabad az út, visszagyorsít az előírt tempóra.

Városban 9,4 litert evett, ami reális

Városban 9,4 litert evett, ami reális

Városban 9,4 litert evett, ami reális


Útépítéskor, többsávos úton sokkal kényelmesebb és biztonságosabb is a radarral tartani a kulturált követési távolságot és a többiek tempóját, így az előírt sebességet is nehezebb túllépni. Fáradtan vezetve is jól jön ez a felszerelés, amely japán szokás szerint nem rendelhető külön, csak a méregdrága Premium-kivitelben jár.

Navigációval 10,4 millió Ft

Egy automata dízel Avensis birtoklásához a jólétnek eleve magas fokára kell hágni. Mi a legeslegdrágább szedánt kaptuk tesztelésre, amellyel listaáron 10,4 millió forintot parkolunk le a ház elé, a navigációs rendszerrel együtt.

Ez az a szint, ahol a temérdek extra ellenére is ritkul a levegő a tömeggyártóknak. A fényűzéstől mentes, de kulturált Sol-kivitelben az automata Avensis nyolcmilliós ára bőven versenyképes a konkurenciával.

Vetélytársak Listaár, forint
Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium aut. 8 310 000
Honda Accord 2.2 Executive aut. 8 090 000
Opel Insignia Cosmo 2.0 CDTi aut. 8 920 000
VW Passat 2.0 TDI DSG R-Highline 9 407 000

Hátra vannak még az adatok


Műszaki adatok -Toyota Avensis 2.2 D-4D aut. Premium navi
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 2231
Furat x löket (mm) 86 X 96
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 110(150)/3600
Max. nyomaték (Nm/ford.) 340/2000-2800
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 9,5
Végsebesség (km/h) 205
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 8,2
Lakott területen kívül (l/100 km) 5,3-5,4
Vegyes (l/100 km) 6,4-6,5
CO2 kibocsátás (g/km) 174-176
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4695/1810/1480
Tengelytáv (mm) 2700
Csomagtér (liter) 509
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1615/525
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 60
Gumiméret 225/45 R17
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 10 395 000
Konkurensek (forint) Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium aut. 8 310 000
Honda Accord 2.2 Executive aut. 8 090 000
Opel Insignia Cosmo 2.0 CDTi aut. 8 920 000
VW Passat 2.0 TDI DSG R-Highline, 9 407 000
Tesztelt autó ára (forint) 0
A szériafelszereltség fontosabb tételei Ide kattintva látható
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Pazar biztonsági és komfortextráival együtt sem választanánk a Premium-kivitelt, amely igencsak drága és ezért a pénzért az autó semmi különöset nem nyújt. Nyolcmillióért egy Avensis Sol ugyanezzel a motorral, kényelemmel és váltóval jobb vétel.
Pontszám (max. 10)   7,0 pont