Nem egy parányi lélekvesztő

Szélesebb, pofásabb

Szélesebb, pofásabb


Azt hiszem, őrületbe kergetem a férfi olvasókat, de amikor megláttam a tesztelés tárgyát, az első gondolatom ez volt: “Cuuukkkiii!” (igen így, hosszan ejtve, emelkedő hangsúllyal). Hiába kaptam róla több képet, csak mellette állva derül ki, hogy mennyi is valójában az a 2985 milliméter, amellyel a Toyota iQ a világ első három méternél rövidebb négyüléses kompakt autója.

Nagyon kicsi, de a Smartok világában mégsem sokkolóan az. Minél többet nézegettem, annál jobban beleloptam magát a szívembe. Főleg azért, mert ez a bájos kisautó nem hasonlít sem ülő bulldogra, sem kidülledt szemű bogárra, amely más kisautókról esetleg eszembe jut. Szerethető, a szépérzéket simogató, dinamikus vonalvezetésű, kedves jószág, amire öröm ránézni. Egyelőre csak rockosan vagány éjfekete és elbűvölően elegáns gyöngyház-fehér modelleket dobnak a piacra, de nem kell sokáig várni a többi színre sem.

Neccesen fér be

Neccesen fér be


Beszállva az autóba meglepően sok a hely: az autó hosszából ugyan elvettek, a szélessége viszont a Toyota Yariséval majdnem centire megegyezik. Pont a szélessége miatt éreztem úgy, hogy nem egy parányi lélekvesztőben indulok utamra, és az autópályán vezetve, a mellettem haladó kamionok között is biztonságban tudtam magam.

Számos újítás – aszimmetrikusra tervezett műszerfal, vékony ülések, a műszerfalból kiemelt kesztyűtartó – teszik lehetővé, hogy minden utas kényelmesen elférjen. Nőként azért bánom, hogy a külön tárolórekeszek számára – mobiltelefonnak, zsebkendőnek, aprópénznek, szemüvegtoknak – nem jutott hely. Ugyanígy az sem tetszett, hogy a belső tér kopogós műanyag borítást kapott, amelyet a melegbarna szín és a faerezetet utánzó felület sem tett olyan barátságossá, amilyenné akár a legolcsóbb textilkárpit is tehetné.

Videón a miniautó (extrém) parkolás közben

4 ülés = 4 ember?

V

V


A négy ülés tagadhatatlanul annyi, amennyinek hirdetik. Az viszont már kérdéses, hogy ki az a négy ember, akit magunkkal vihetünk, és milyen távra. Tény, hogy a Toyota iQ-t nem családi utazásokra tervezték.

Mivel a csomagtartó mindössze laptoptáskányi szélességű, a hátsó ülések azonban lehajthatók, nagybevásárlásnál is megvan a kifogás, miért nem visszük magunkkal a csemetéket is (vagy ők, vagy a csomagok alapon).

A gyártó nem is elsősorban családi bevásárló túrára találta ki a kocsit. A Toyota iQ kifejezetten a belvárosokban való közlekedés igényeire kifejlesztett autó, amelyben négy felnőtt – akár férfi is – vígan kibír húsz percet az egyik szórakozóhelytől a másikig.

És ha már itt tartunk, essen szó a vezethetőségről. A tesztvezetés Milánóban volt, így a lüktető olasz belvárosi csúcsforgalom sűrűjében, a szokatlanul keskeny sávos autópályán és az aprócska olasz falvak kacskaringós, egyautónyi szélességű utcán is kipróbálhattam az iQ-t. Minden esetben pozitív élmény volt mind a vezetés, mind az autóhoz való hozzáállás mások részéről.

4,3 liter benzint fogyaszt átlagosan és márciustól lesz kapható. Érdemes továbbolvasni az iQ-ról!


Végre le tudtam parkolni!

Mintha a hodállyal közlekedők csak a másik hodályra fújnának, az iQ-t szinte mindenki dudálás nélkül beengedte maga elé a dugóban. Egy kis autó a nagy előtt állva már ugyan nem oszt, nem szoroz. A stabil úttartás, az autó alig hallható hangja miatt szinte fel sem tűnt, hogy 80 km/h és 120 km/h között van sebességkülönbség, az autó jól húzott öröm volt a gázba taposni.

Az iQ a törésteszten is jól szerepelt

Az iQ a törésteszten is jól szerepelt


Ennél már csak az jelentett nagyobb boldogságot, amikor rájöttem, hogy a rövidebb orrhossz, a könnyű irányíthatóság és az alig 3,9 méteres fordulókör-átmérő miatt még kifejezetten visszamaradott parkolási technikámmal is be tudok állni két autó közé anélkül, hogy tócsányi foltok képződnének a blúzomon.

A hátsó ablak ugyan nem túl nagy, de a méretes oldalsó visszapillantó tükrökből teljesen belátni a teret. Sajnos, ha a jobb első ülés nagyon előre van húzva, akkor oldalra nehéz kilátni a mellettünk ülőtől.

Milyen lehet a biztonság egy ilyen csöppségben? A Toyota mérnökei mindent elkövettek azért, hogy a törésteszten az iQ elérje a független európai autóértékelési programban kapható legmagasabb, ötcsillagos minősítést. Ha a jó fékek, a fejlett menetstabilizáló rendszer nem lenne elég, a passzív biztonságról kilenc légzsák gondoskodik.

Majdnem olyan praktikus, mint egy motor

Majdnem olyan praktikus, mint egy motor


Ezek közt a Toyota iQ-ban van olyan, amelyik a hátsó ülések fejtámlája mögött található, és ütközéskor a hátsó szélvédő felől védi a velünk utazókat. A rettentő biztonság közepette azért bosszantó dolog, hogy nem esik kézre a biztonsági öv, kígyónőként, a vállízületeket szinte kifordítva kellett hátranyúlnom érte.

CO2?

A Toyota iQ nem csak méretében és biztonságában rí ki a kisautók sorából. Ugyan nem csak a városi embereknek, de talán mégis elsősorban nekik kell elgondolkodniuk azon, hogy mit tehetnek a környezetükért. A környezettudatosság olyan alapvető követelmény, amelyet egyetlen autógyár sem hagyhat figyelmen kívül.

+/-

+/-


A magas szintű újrahasznosítási arány fontos szempont volt az iQ fejlesztésénél. És persze keveset eszik, keveset pufog: a csekély fogyasztás mellett meggyőző adat, hogy kilométerenként 99 gramm is lehet a szén-dioxid kibocsátás, amellyel a kocsika kategóriája legjobbja.

Ha ez a gyakorlatban is tartható lesz, akkor a Toyota tényleg nem csak az érzelmekre, de az értelemre is ügyesen hat. Összességében egy szerethető, vagány, dinamikus kisautót ismerkedtem meg benne Egyedülálló, modern gondolkodású, városi nőként örömmel teszem le mellette a voksomat.

MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm)996
Furat x löket (mm)71,0 X 83,9
Hengerek / szelepek számaS3/12
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.)50(68)/6000
Max. nyomaték (Nm/ford.)91/4800
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h)14,7
Végsebesség (km/h)150
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km)4,9
Lakott területen kívül (l/100 km)3,9
Vegyes (l/100 km)4,3
CO2 kibocsátás (g/km) 99
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm)2985/1680/1500
Tengelytáv (mm)2000
Csomagtér (liter)32-168-242 (1-2 lehajtott hátsó üléssel)
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg)845-880/320-355
Gumiméret175/65 R15
Alaktényező0,299