Pedig ez az autó abban sem az utolsó. Beszédes a név, az EfficientDynamics egy sor BMW-modellbe bekerült, a hivatalos fordításban HatékonyDinamika elnevezésű fejlesztéscsokor azt szolgálja, hogy erősebb, mégis látványosan takarékosabb modellek szülessenek. Nem véletlen, hogy a hangsúly nem egyszerűen a hatékonyságon van, szorosan ott áll mögötte a teljes értékű dinamika szó is.
Balról jobbra: csomagtér, utastér, motortér

Balról jobbra: csomagtér, utastér, motortér

Balról jobbra: csomagtér, utastér, motortér


Mert a többiek mit csinálnak? Egy eleve gyenge motorhoz hosszabb áttételű váltót tesznek, amivel a temperamentum utolsó morzsáit is kiölik belőle, és kijelentik: megcsináltuk, lám tényleg keveset fogyaszt.

Ellenben a BMW még erősebbé tette eddigi 163 lóerős 2,0 literes dízelét: +14 lóerőt és +10 Nm-t tett hozzá azokhoz az adatokhoz, amik eddig sem voltak rosszak. Az igazság persze az, hogy az ígért 4,8 literes átlagfogyasztás… de ne rohanjunk ennyire előre.

Összetevők
177 ló van elrejtve a képen

177 ló van elrejtve a képen

177 ló van elrejtve a képen


– Harmadik generációs közös nyomócsöves befecskendezés

– Auto Start Stop funkció: bizonyos feltételek mellett várakozáskor leáll a motor és magától újraindul, ha menni kell

– Fékenergia-hasznosítás: fékezéskor vagy gázelvételkor a mozgásenergiát használva tölti a generátor az akkumulátort, nem akkor, amikor gyorsítunk például, amivel energiát spórol meg

– Elektronikus szervokormány: a hidraulikus rendszerrel szembeni előnye, hogy csak a kormány elfordításakor vesz el energiát a motortól

– Levegőmennyiség-vezérlés: bizonyos esetekben csökkenti a légellenállást például a hűtő eltakarásával

– Optimális váltási pont: kijelzi, mikor kéne váltani

– Alacsonyabb gördülési ellenállású gumik

Leáll a lámpánál

Pohártartó felárért

Pohártartó felárért

Pohártartó felárért


Nem vagyok környezettudatos beállítottságú, csak az alapvető emberi cselekedetekkel járulok hozzá a kevésbé környezetszennyező léthez. Különválogatom a műanyag palackokat, nem hajítom szemétbe az elemeket; ha nem muszáj, nem megyek autóval. Ezek a természetes lét részei, mint hogy WC után megmosom a kezem vagy nem eszem mosatlan gyümölcsöt.

Az autó motorját viszont önszántamból csak akkor állítom le, ha vasúti lámpánál álldogálok és kiszámíthatóan sokára jön a vonat – bár mostanában ezzel is óvatosabban bánok, mióta egy állat a sorompó előtt nekem tolatott – hiába dudáltam volna, leállított motorral nem ment.

Következik a következő oldal


A takarékos 320d leglátványosabb fogása, hogy automatikusan állítja, indítja a motort, ha bizonyos feltételek teljesülnek. Például -3 foknál nincs hidegebb, üzemmeleg a motor, üresben a váltó, és nem tapossuk a kuplungot – a motor ilyenkor leáll. Amikor először tette, alaposan rám ijesztett, hiába adták át gondos felkészítéssel a tesztautót. Mégis az alapvető működéstől idegen, hogy egy teljesen jól működő motor váratlanul megáll.
Az ideális munkahely

Az ideális munkahely

Az ideális munkahely


Akkor kifejezetten rosszul jött, amikor szokásos besorolós, sávváltós manőver közben egy fél pillanatra leállt, de már indíthatott is újra. Ezért is van az, hogy az egész kikapcsolható, vagy a kuplungon tartott lábbal megkerülhető – ami persze nem ajánlott. A rendszer tulajdonképpen teljesen profin végzi a dolgát normál körülmények között.

Üresbe téve, elengedett kuplunggal azonnal leáll, mire kinyomott kuplunggal egyest kapcsolok a zöldre váltó lámpánál késlekedés nélkül indít. Pont annyi idő alatt, ahogy elolvasták ezt a mondatot. Szóval ha sietni kell, nem árt a sárgát megérezve egyest váltani.

És a többi?

Elöl szép tágas, hátul nem annyira

Elöl szép tágas, hátul nem annyira

Elöl szép tágas, hátul nem annyira


Olyan, mintha az egész HatékonyDinamika nem is állna másból, mint a motor leállításából meg a megfelelő fokozat kijelzéséből, pedig a rendszer csendben meghúzódva a háttérben minden elemével azon igyekszik, hogy kevesebb gázolaj fogyjon.

Az igazság persze az, hogy nekem is kell akarni. A szépen beígért 4,8 literes átlag csak álom maradt, takarékosan vezetve 6,2 litert sikerült kihozni. Mindezt télen, hidegben, vegyes használatban. Belátásuk szerint kezeljék, szerintünk messze nem rossz. Sietősre véve 7,2 liter fogyott városban és autópályán vegyesen.

Egyébként az autó

Szép fabetétekkel

Szép fabetétekkel

Szép fabetétekkel


És az a jó az egészben, hogy megmaradtak a 320d korábban megállapított kedvező tulajdonságai. Ennél jobb középkategóriás autót nem készítettek, ami alatt mi azt értjük, a vezetés, utazás, megérkezés, kanyarodás, száguldás, közlekedés élménye páratlan.

Lehetne nagyobb hátul a fejtér, tágasabb az utastér, de a vezetést ebben az autóban lehet leginkább megkedvelni.

A számadatok mindent elárulnak


Műszaki adatok – BMW 320d
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm)1995
Furat x löket (mm)90,0×84,0
Hengerek / szelepek számaS4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.)130(177)/4000
Max. nyomaték (Nm/ford.)350/1750-3000
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h)7,9
Végsebesség (km/h)230
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km)6,0
Lakott területen kívül (l/100 km)4,1
Vegyes (l/100 km)4,8
CO2 kibocsátás (g/km) 128
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm)4520/1500/1421
Tengelytáv (mm)2760
Csomagtér (liter)0
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg)1505/520
Üzemanyagtank kapacitás (liter)61
Gumiméret205/55 R16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint)8.856.000
Konkurensek (forint) Mercedes-Benz C220 CDI (170 LE): 9.150.000
Audi A4 2.0 TDI (143 LE): 8.486.600
Alfa Romeo 159 1.9 JTDm (150 LE): 7.885.000
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye

Relatíve nem magas az alapár, de az extrákat drágán mérik, az autót teljesen magunkra szabhatjuk, aminek velejárója, hogy alapáron szűkmarkúan adják az extrákat. Az ígért 4,8 literes átlagfogyasztástól messze jártunk, de a 320d így sem nevezhető torkosnak.

Pontszám (max. 10) 8,5 pont