Innen pofás

Innen pofás

Innen pofás


Reggel a befagyott MINI Clubmant próbáltam magamra húzni. Aszott kicsi ez, hiába nőtt meg hátra, nagyobb a tengelytávja és van rajta egy (vagy két) pluszajtó. Elöl ülve nem érdekel, kicsi, kényelmetlen, nehezen beállítható. Kinyújtott nyelvemmel körbenyalhatnám az összes ablakot. A középső tükörben ráadásul alig látok valamit, mert a kétfelé osztott csomagtérajtó (mi is az értelme?) középső része jókora szeletet kitakar a mögöttes forgalomból.

Szóval kicsi, kényelmetlen és véletlenül sem praktikus. Autópályán indultam vele. Mert a falu, ahonnan dolgozni járok, közvetlenül a pálya mellett fekszik. Nincs kanyargós szerpentin, de a bolt előtti 45 fokos kanyart már sikánnak értelmezem, hopp, ilyen szépen sose fordultam még el. Óvatosan hajtok fel a sztrádára, merthogy kímélném a fagyott turbómotort, hátha tisztes polgár veszi majd meg használtan.

Air intake

Air intake

Air intake


Finoman közlekednék, tartanám 3000 alatt a fordulatot, de nem nagyon megy. Többet akar. 4000-nél üvölt és nagyon megy. Egyszerűen akarja, hogy nyomjam, kiköveteli a kemény bánásmódot. Érdekes, hogy néhány napja a BMW 635d-ben nem sikerült ezt átéreznem. Az valahogy nehézkesen – de természetesen elképesztően erősen – vitt előre, szemben a MINI könnyedségével.

Azonnal veszi a gázt, egyből követi a kormánymozdulatokat – ésszel kell rángatni az autópályán. Amit a reggeli készülődéskor utáltam, a szűkösséget, azt hogy minden irányban beleütközöm egy tükörbe, egy ajtóba, egy kapaszkodóba, egy könyöklőbe, most éppen nem zavar. Mert az apró autó egy meghosszabbított karként, lábként csinálja, amit akarok. Az apró dodzsem rászopja magát az útra, és le se jön onnan.

Videó
Nézze meg a MINI Clubman-t videón is! (Frankfurti Autószalon)

Boaaa

Boaaa

Boaaa


A korábbi MINI-ben azt élveztem a legjobban, hogy milyen könnyedén fordult, mennyire ügyesen követett engem, de amikor a motorikus erőről kellett volna nyilatkozni, zömében hazudtam. Mert akinek elmondtam az igazat, hogy még a 163 lóerős sem az igazi, nem hitt nekem. Egyedül a John Cooper Works 200 lóerőse nyűgözött le. Az akkori 1,6-os Chrysler-eredetű motor valami szörnyű volt. De az új szerkezetű MINI 1,6-os motorja elképesztően jó! Kompresszor helyett turbós és 175 lóerős az S-ben.

Hátul van egy plusz ajtaja, de hol? Tessenek lapozni


Bent a városban egyszerűen megbolondulok, egyáltalán nem bírok magammal. Minden kanyar újabb feladat, amiben lehet szebben, ügyesebben elfordulni. Nem hiába na, az autópálya csak egyfajta előtér volt, itt sokkal jobb vezetni.
Tágasabb

Tágasabb

Tágasabb


Cikázni, elindulni, versenyezni, nyerni, újra versenyezni, még jobban nyerni. A 175 lóerő sokra jó, gyengébb motorral nem is kéne.

De mivelhogy ez most nem egy szokványos MINI-teszt lenne, írni kéne azokról a fránya hátsó kinövésekről, pluszajtókról – ez a Clubman. Ejh ne de nehéz ügy ez. Saját meglátásom szerint az igazán elhivatottak a kisebbik MINI hátsó ülésére ugyanolyan elszántsággal préselték be magukat, mint emebbe. Sok hely itt sincs, abba még ennyi sem volt – uszkve 5-6 centi hosszban a különbség. Vagyis mindkettőben azt kell hazudni, hogy kényelmesen el lehet férni, ha nagyon akar az ember, elvan.

Tessenek beszálni, emitt az ajtó

Tessenek beszálni, emitt az ajtó

Tessenek beszálni, emitt az ajtó


De vajon tényleg akar? Tény, hogy a csomagtartó most már megáll idézőjelek nélkül is. De vajon tényleg csak ennyire randa farral lehetett ezt megoldani? Az ajtók értelmezhetetlenek. A csomagtartót kétfelé nyíló szárnyas ajtón közelíthetjük meg, nem praktikusabb mintha felfelé nyílna, de így autentikus, a régi ősön is így volt. Szintén unikális, hogy egyetlen ajtó van hátra a jobbon. Az is csak akkor nyílik, ha az elsőt feltártuk. Jegyzem meg a britek ezzel jól pórul jártak, mivel a járda felől így bebukták a hátra beszállást. Ennek sem sok értelmét leltem, de ötletes, érdekes, vagyis valamilyen.

Ez a csúnyábbik oldala

Ez a csúnyábbik oldala

Ez a csúnyábbik oldala


És persze csúnya. A jobb oldali ajtó több darabba szeli a kasztnit, a hátsó kinövés ránézésre sem szép. Persze értem én, anno volt már ilyen MINI, még mielőtt a BMW csinálta volna. Akkoriban fából faragták, kultikus tárgynak kezelték, így könnyebben elfogadták. Van olyan erős a mostani MINI-imidzs, hogy ez is beleférjen?

Erre válaszolnom sem kell. A MINI az egyetlen retro autó, amit feltétel nélkül imád a közönség. Jó reklámautó, menedzserautó, lányautó, asszonyautó, melegautó lesz belőle. Javaslom, ha tulajdonosként nem, potenciális vásárlójelöltként mindenképpen és azonnal vezessenek MINI-t. Látogassanak el egy szalonba, színleljenek vásárlót és követeljenek próbakört. A kedv biztos megjön, már csak a 6,5 milliót kell valahogy összeszedni.

Táblázat jön adatokkal, lapozni kell hozzá


Műszaki adatok – MINI Cooper S Clubman
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm)1598
Furat x löket (mm)77,0 X 85,8
Hengerek / szelepek számaS4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.)128(175)/5500
Max. nyomaték (Nm/ford.)240/1600-5000
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h)7,6
Végsebesség (km/h)224
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km)8,0
Lakott területen kívül (l/100 km)5,3
Vegyes (l/100 km)
Tesztfogyasztás (l/100 km):
6,3
12,3
CO2 kibocsátás (g/km) 150
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm)3958/1683/1432
Tengelytáv (mm)2547
Csomagtér (liter)260-930
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg)1205/485
Üzemanyagtank kapacitás (liter)50
Gumiméret195/55 R16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint)6.512.000
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleményeNem ez a legszebb MINI, de kit érdekel, baromi jó vezetni. Ráadásul tényleg el lehet benne férni (hátul is), és van csomagtartója.
Pontszám (max. 10) 8,5 pont