A hét főbűn elkövetőinek csak a filmben kell drágán megfizetniük, de az MX-5 Roadsterrel bűnbe esők élete is keserű lehet, ha nem vigyáznak. Néhány példával szemléltetném a bűnbeesés lehetséges változatait, amellett hogy jól megismerjük az autót. Ez a párhuzam időnként talán erőltetett lesz, néha szándékosan is, de mindenképpen végig akartam vinni ezt a “bűnös” ívet. Ja és a jóízlésüek kedvéért eltekintenék, a tető nyitását bemutató animált gif közlésétől.

1. A kevélység

Milyen utca hány szám?

Milyen utca hány szám?


A benzinkútra hajtva hosszas kutatás és 2-3 telefonhívás után találod csak meg a tanksapka nyitóját, amit valamiért a két ülés közötti hátsó tárolórekeszben (???) rejtettek el. A lelkes kutas rögtön a segítségedre siet, mire te lekezelő stílusban: “Hagyjad, majd én megcsinálom!” Persze csak azért így, mert nem találtad már 5 perce a nyitó gombot és láttad, hogy tök hülyének néznek. Ez akkor sem mentség, beszélj szépen az emberekkel, ne éreztesd velük, hogy te, az autód miatt több vagy náluk.
 
2. A fösvénység

A lámpánál várakozva roppant kellemetlen, ha pont te nem nyúlsz az aprópénzért, amikor a koldusmaffia alkalmazottja a kocsidhoz ér. Nehéz mindenkivel egyértelműen tudatni, hogy már az előző lámpánál is adtál. Egy-egy ilyen szituációban példamutatónak kell lenned és a zsugoriság legkisebb jelét sem szabad adnod. Az egyetlen mentséged az lehet, ha épp full kakaón hallgatod a BOSE-hangrendszerrel megáldott hifit, vagy a 12 másodperc alatt lenyíló tető épp felcsukott állapotban van és csak a térdét látod a könyörületért esedezőnek.

3. A bujaság

Gyakorlat teszi a mestert

Gyakorlat teszi a mestert


Talán ennek van a legnagyobb esélye. Az autó mágnesként vonzza a könnyűvérű nőket és bárki után büntetlenül füttyöghetsz. Mosolyogj rá minden hölgyre, akár a járdán sétál, akár egy másik kocsiban üldögél, meglátod nem marad viszonzatlan, te bűnös, te. Bizony, a lányoknál nagyon sokat dob az össz-megítélésen ez az MX-5. Persze ők nem attól gerjednek be, ha kikapcsolt ESP-vel pörögsz a homokos úton, és úgy vigyorogsz, mint egy retardált (erről bővebben a torkosságnál). Nekik sokkal jobban bejön, hogy meghitt kettesben utazhattok, ebben a tüneményes autóban. Behuppannak melléd a kényelmes bőrülésbe, a szél lobogtatja a hajukat és közben megfoghatják… aaa váltót persze, mert az szinte etalon. Vagy mondjuk attól is beindulhatnak, ha meglátják, mennyi tárolórekesz van az autóban és még a váltó mögött is elfér két kólásüveg. Igaz ezeknek túl sok hasznuk nincs, mivel a váltást nagyban hátráltatja már egy 0,33-as doboz is. (Többek között az ilyen mondatokra utaltam a bevezetőben, amikor az erőltetett párhuzam jelenlétére hívtam fel a figyelmet.)

4. Az irigység

Persze lehetne színig rakni

Persze lehetne színig rakni


Persze az is szükséges, hogy elférjen a képeden, amit kapsz a hétköznapi halandóktól. Kiszorítósdi sávváltáskor, megvető tekintetetek a lámpánál várakozva. Amikor a parkolóban otthagyod, nem kell csodálkozni azon, ha visszaérvén épp valaki nézegeti és áradozik a párjának. Aztán jössz te, a távirányítóval kipattintod a kesztyűtartó méretű csomagtárolót, beteszed a bevásárláskor megszerzett holmikat (maximum 3-4 szatyor), lenyitod a tetőt és elviharzol. Épp csak le nem köpnek. Ezen az autón már messziről érződik, hogy csak “menőjenők” vezethetik, és talán amikor majd egy pszihomókus elemzi ezt az írást, kiderül hogy én vagyok nagyon, de nagyon irigy, amiért csak rövid ideig lehetett az enyém ez a drágaság.

Torkosság, harag, restség. Kevin Spacey bármelyikért kicsinálna, szóval csak óvatosan lapozz!


5. A torkosság

Ezt szinte mondanom sem kell. A merev tető ellenére sem lett sokkal nehezebb az MX-5 roadster vászontetős párjánál, így a 160 lóerő nagyon jól képes tolni ezt a kis lapított játszóautót.A kisördög persze meg-megböki

Csoda, hogy az autó rajta van

Csoda, hogy az autó rajta van


időnként az embert, hogy bizony, de jó is az, amikor elúszik az autó hátulja. Egyszer-kétszer el lehet játszani vele lezárt, elhagyatott parkolóban, na de hogy a lámpánál is kikapcsolt ESP-vel indulsz el keresztbe és mindenkanyarban direkt mocorogtatod a hátulját! Te nem csak mohó vagy, hanem még veszélyes is. Azonnal hagyd abba ezt a felelőtlen viselkedést!

6. A harag

Mondjuk én speciel amiatt voltam haragban a világgal, mert 80 felett úgy rázott a kormány, mint amikor gyerekkoromban a mosógépre ültem centrifugázás közben. Először arra gyanakodtam, hogy a mohó újságírók, akiknél korábban járt az autó, teljesen legyilkolták a gumikat. A mohósággal nem tévedtem, viszont nem gumikopás, hanem egy padka okozta a rázást. Persze történhetett volna a mi hibánkból is hasonló eset, ha nem bírunk a vágyainkkal, vagy simán kátyúba zuhanunk vele. Utóbbi esetben mondjuk haragudhatnánk mindenkire aki a rossz utakért hibás, de leginkább magunkra, amiért nem jöttünk rá korábban, hogy ez az autó bizony nem ilyen utakra való.

7. A jóra való restség

Nem nagy ördöngőség a tetőnyitás

Nem nagy ördöngőség a tetőnyitás


Csak halogatod a dolgaidat, mindent félreteszel, csak azért, hogy az autóddal lehess. A családi kirándulás kivitelezhetetlen egy kétfős autóval, de te nem törődsz ezzel. Az örök halogatás ellen egyszerű, de elég hatásos módszer, ha írásos menetrendet, napi, heti, havi ütemtervet készítesz, és annak betartását folyamatosan kikényszeríted magadból. Pontosan vidd fel azokat a tételeket, amiket a legfontosabb teendőnek tartasz. Természetesen ha napi 4-5 órás élményautózás szerepel a listádon, meglesz a következménye. Csak add le otthon az összeírt tételeket, és meglátod, az asszony hamarabb elkezdi a válóperes eljárást, mint ahogy te elrajtolsz a ház elől. (És akkor a végére még egy sehová nem kapcsolható mondat)

Ugyanis ez a kétliteres motor arra elég, hogy viccesen keresztbeállítsa az autót minden sarkon, de időnként kifejezetten az az érzésünk, hogy lehetne erősebb is picit.


Mazda MX-5 Roadster Coupé 2.0i MZR Sport
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm)1999
Furat x löket (mm)87,5 x 83,1
Hengerek száma4
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.)118(160)/6700
Max. nyomaték (Nm/ford.)188 / 5000
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h)8,2
Végsebesség (km/h)215
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km)11,2
Lakott területen kívül (l/100 km)6,5
Vegyes (l/100 km)8,2
CO2 kibocsátás (g/km)193
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm)3995 / 1720 / 1255
Tengelytáv (mm)2330
Csomagtér (liter)150
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg)1206 / 159
Üzemanyagtank kapacitás (liter)50
Gumiméret205 / 45 R17
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint)8 179 900 Ft
A szériafelszereltség fontosabb tételei: ABS + EBD (elektronikus fékerőelosztó), Hálózseb a lábtérnél, Menetstabilizáló, Xenon fényszórók, Hátsó-ablaküveg fűtés, Immobiliser, 6 lemezes CD tár, Alumínium pedálok, Ezüst színű design bukócső, 6 sebességes váltó, Bilstein lengéscsillapítók, LSD Önzáró differenciálmű, Toronymerevítő
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleményeJó, hogy van benne +1 milláért sperr, de mi is az? :)
Pontszám (max. 10)8,25 pont