Prológus
Gyula vitéz, télen-nyáron

Gyula vitéz, télen-nyáron

Gyula vitéz, télen-nyáron


Még kemény fagyok voltak, amikor Ferihegy mellett átvettem a vasat. A külseje bizonytalan zöld, a belseje hirtelen bézs. A BMW marketingesei kifinomult sportkellékkel kecsegtetettek. A csillogó brosúrák ígéretei párszáz méter után szertefoszlottak. A deres időben a marcona futómű visszarázott a magyar valóságba. A gyorsforgalmi minden repedése illúziórombolóan behallatszott. A futómű tompa ritmusát a telefoncsörgés szakította félbe:
– Na milyen? – kérdezte főszerkesztőnk.
– Mint egy megfagyott orkánkabát!
– Nem hiszem el! Mi is próbáltuk és mindenki odavolt érte!
– Na jó, akkor egy polár bélésű megfagyott orkánkabát.
– Nem muszáj megírnod! – mondta ellentmondást nem tűrő hangon.

A teszt

Mivel a szerkesztőségben mindenki azt állította, hogy a BMW X3 3.0d a második legjobb dolog, ami az emberrel ruhában történhet, nem volt más hátra, mint az objektív valóság feltárása. A szólásszabadság és független sajtó védelmében a vezess történetének legextrémebb tesztjében az X3-as 1700 kilométert tett meg, külvilágtól elzárt hágókon kelt át és megpróbált legyőzni egy snowboardot.

Helyszín: Észak-Olaszország, Dolomitok.
Az 1956-os téli Olimpia helyszínére Cortina D’Ampezzo-ba vettük be magunkat. Az illusztris szállodák előtt az X3-asnak nem kell szégyenkeznie. Bevállalós, sportos kiállásával legalább olyan magabiztos, mint az X5. Egymás mellett úgy tűnnek, mintha az X3-as egy zsírleszíváson átesett X5-ös lenne.

A fogadás

Jeges emelkedőkön olyan biztonságérzetet ad, mint egy jégcsákány

Jeges emelkedőkön olyan biztonságérzetet ad, mint egy jégcsákány

Jeges emelkedőkön olyan biztonságérzetet ad, mint egy jégcsákány


Egy habos mélange mellett fogadást kötöttünk. A 67 literes tankot az tölti fel, aki elsőként körbeér a hegyen. Vajon egy snowboard vagy egy autó kerüli meg gyorsabban a Sella Ronda 6km átmérőjű masszív tömbjét? A sziklacsoport csúcsa 3000 méter felett található, sípályákon haladva 40 km, a hegy körüli völgyben lévő műúton 42 km a táv. A hódeszka egy szénszálas ultrakönnyű versenyboard. Az autógyártás mellékterméke – ugyanaz a cég készíti, amelyik a 6-os BMW karbonszálas tetejét is. Kihívója a BMW X3, egy 3 literes dízelmotorral.

13:30
Egyeztetjük óráinkat, majd egyszerre indulunk Arabba nevű falucskából. Az autóval Gyula barátom a snowboardal pedig magam. A terv szerint az óramutató járásával ellentétes irányban haladunk majd. A kiinduló pont a hegy déli oldalán található.

13:45

Vajon az autó vagy a snowboard kerüli meg gyorsabban a hegyet?

Vajon az autó vagy a snowboard kerüli meg gyorsabban a hegyet?

Vajon az autó vagy a snowboard kerüli meg gyorsabban a hegyet?


A síbérlet árusító néni közli, hogy a hegy megkerülése egy egész napos túra, amit legjobb reggel 10 óra körül kezdeni. Azt tanácsolja, hogy ilyen későn már ne induljak útnak, mert ötkor leállítják a lifteket és könnyen bajba jut, aki a hegyen ragad. Szittya magyarként a tanács ellenére mégis elindulok felfelé.

Ezzel egy időben Gyula a faluból kifelé rájön, hogy a felszerelésünk egy részét a Giau (ejtsd: dzsáó) hágónál felejtettük. Mivel ez csupán egy 10km-es kitérő az eredeti Sella Ronda útvonalhoz képest, nekivág a 2230 méteres magasságban fekvő hágó meghódításának.

14:09
Snowboardon meglepően gyors és könnyű volt az átjutás a hegy keleti oldalára. Szikrázó napsütés, ideális körülmények. Még fényképezni is van időm.

14:30
A meredek szerpentinen bámulatosan teljesít az X3. A ritkább hegyi levegőt sípolva préseli a turbó a 3 literes dízelbe. A kitűnő motort honfitársunknak, Anisits Ferencnek köszönhetjük. A hágó kanyargós kaptatóján autónk könnyűszerrel megelőz egy másik X3-at. Feltűnő, hogy az olaszok mennyire szeretik ezt a típust. A leforrázott márkatárs a háromliteres benzinest taposta. Ez számokban 300 Nm nyomatékot és 12 liter átlagfogyasztást jelent. Dízel tesztautónk 500 Nm nyomatéka és 10 literes átlagfogyasztása férfias fölénynek számít. Érthetetlen, hogy a macsó taljánok miért nem ezt választják.

Folytatás a következő oldalon…


14:45
Egy merev alpin hódeszkával akár 70-75 km/órás sebességet is könnyen el lehet érni. Még a fél távon sem vagyok. A tempós ereszkedés után megérkeztem a sziklatömb északi falához. Ide már nem süt be a nap, a szél is felerősödött. Egy SMS érkezik Gyulától, hogy megtalálta a felszerelést, minden rendben. Válaszolni már nem tudok, mert a telefonom az üzenet olvasása után lemerül.

15:02
Lejtmenetben az 1800kg nem hazudtolja meg magát. A hatfokozatú automataváltó pedánsan elvégezi a motorféket maximálisan kihasználó visszaváltásokat. A fékek is jól vizsgáztak, azonban az ezerméteres szintkülönbségek extrém terhelésének hatására hatékonyságuk valamennyit romlott. Az első faluban az is kiderült, hogy az X3 3.0d a Range Rover Sport-nál is jobban gyorsul. Az X3-as egy igazi négykerekű sportkellék. Gyula a Sella Ronda keleti fala mentén halad északnak. Mivel nyeregben érzi magát, megáll egy étteremnél.

15:08
Elértem Jimmy 2222 méteren található menedékházát (Jimmy Hütte). Az éhség a rusztikus melegedőkunyhóba visz. A gyors ebéd után máris csúszom az 1000 méterrel lejjebb fekvő Wolkenstein felé.

15:40

2230 méteren a turbó sípolva préseli a motorba a levegőt

2230 méteren a turbó sípolva préseli a motorba a levegőt

2230 méteren a turbó sípolva préseli a motorba a levegőt


A napsütés felszárította a meredek szerpentinek aszfaltját. Csak néhol vannak vízátfolyások az olvadás miatt. Gyula az ebéddel kiesett időt szeretné behozni. Az X3 tetemes súlya ellenére pontosan követi a kijelölt kanyaríveket. A titok nyitja az, hogy a Dynamic Drive a másodperc törtrésze alatt elemzi, hogy Gyula a kanyar melyik szakaszában tart, mekkora tempóval érkezett, mennyit fordított a kormányon és lába mennyire nyomja be a gázpedált. A beérkezett adatoknak megfelelően a számítógép kiadja a parancsot: “Több vonóerőt az első kerekekre!”. Ekkor a sodródás szélén álló, túlkormányzott autó egy szemvillanás alatt elsőkerék-hajtású autóként viselkedik és kihúzza magát a kanyarból. Ha az autó orra indulna meg, akkor pedig a hátsó kerekek kapják a hajtás domináns részét, így az autó az eredeti íven marad.

Az alapbeállításban 40%-ban első, 60%-ban hátsó kerekekre jutó vonóerő milliszekundumonként folyamatosan változik. A vezető ebből semmit nem vesz észre, csak kiül az arcára a tipikus BMW-s “Hú, milyen jól megyünk!” mosoly. A hátsó ülésen ülők pedig keresnek egy újabb levél Dedalont.

Szereti a jeget és a havat, de az extremitásoktól tartózkodjunk!

Szereti a jeget és a havat, de az extremitásoktól tartózkodjunk!

Szereti a jeget és a havat!


Amennyiben a Dynamic Drive úgy véli, hogy saját hatáskörében már nem tud megbirkózni az egyre bátrabb vezetővel, segítségül hívja a DSC-t (Dynamische Stabilitäts Control), amely a gázelvétellel, a megfelelő kerekek fékezésével regulázza meg az autót.

16:00
Baljós hófelhők jelentek meg. A felvonón hideg van. A sziklatömb keleti oldalán haladok. Remélem, hogy elérem az utolsó lifteket. Még 5 csúcsra kell feljutnom, hogy átérjek a déli oldalra, ahonnan indultam. Fogalmam sincs, hogy merre jár a BMW. Ha esetleg rám esteledne, még telefonos segítséget sem tudnék igénybe venni.

16:10

2230 méteren a turbó sípolva préseli a motorba a levegőt

2230 méteren a turbó sípolva préseli a motorba a levegőt

2230 méteren a turbó sípolva préseli a motorba a levegőt


Gyula jeges szakaszokon is tartja a tempóját. Az X3 különösen jéghártyás, latyakos úton van elemében. Bár az X3-as nem terepjárónak született, a 2244 méter magas Sella hágón azért igyekszik úgy viselkedni. Mivel nem rendelkezik hagyományos differenciálzárral, az egyes kerekek kipörgését az adott kerék fékezésével akadályozza meg. Ez a szimulált differenciálzár nagyon jó szolgálatot tesz csúszós úton, illetve latyakban való manőverezéskor. Hasonlóan megnyugtató a lejtmenet (Hill Descent Control) funkció is, amely egy állandó, 6 km/órás sebességgel biztosítja az autó gördülő ereszkedését jeges lejtőkön.

16:58
Pont a felvonó zárásakor érem el az utolsó kabint. A csúcstól még 7km a falu. A pálya első harmadánál találok egy iglut, amelynek ablaka és ajtaja autóalkatrészekből készült. A nap lassan alábukik. 17:20-kor, enyhe szürkületben érek le Arabbába, ahol a sípálya végénél még üzemel egy kis kolbászstand. A BMW-t nem látom, úgyhogy az ember gépfeletti győzelmét megünneplendő kakaót rendelek rummal. Az első melegítő korty után feltűnik a jellegzetes kékfényű kettős xenon lámpa.

Teszt: BMW X3 3.0d 8