Hat év a mai modellciklusok szerint a legvégét jelenti egy autótípus pályafutásának, erősen visszaeső értékesítésekkel, egyre-másra felbukkanó kémfotókkal majd gyári képekkel az utódról. A Peugeot 206-ot mintha meg sem érintené az öregedés szele, hiába van 1998 óta a piacon, százezerszám veszik minden évben, több mint négymillió kelt el a típusból. Utóda az autós lapokban felbukkanó információk szerint csak 2005 végén jelenik meg.

Tavaly az első félévben a 206-ot is elérte a modellfrissítés. A kisebb külső és belső módosítások mellett a 206-os 1,4 literes motorja hengerenként négyszelepes hengerfejjel lett korszerűbb, a 307-eshez hasonlóan.

A 16 szelepesítés ideje igen kései, de az eredmény nagyon meggyőző, szinte lehengerlő. A motor hangolása hibátlan. A régóta használt blokk az új hengerfejjel azonnal reagál a gázra, könnyen felpörög és élvezhető elevenséggel gyorsítja az autót.

Kedveli és bírja is a pörgetést a 88 lóerős benzines, de a nyomatékleadás mégis kiegyensúlyozott, mint a BBC híradója. Az 1360 köbcentis motor 4000-es fordulat fölött rátesz egy lapáttal, ha nagyon kell sietni, akkor 5500-ig érdemes húzatni, ahonnan egy váltással jobb gyorsítást értünk el, mint 6000 fölé pörgetve a motort.

Messze nem milyen kedvező a kép az ötsebességes kézi váltóról. A kar hosszú túrákat tesz meg két fokozat között, a kapcsolás pontossága sem a japán autókat idézi, de legalább az áttételezés jó.

Bár a modellfrissítés érintette a belső teret is, az anyagminőség továbbra is gyengébb a kiskategória – amúgy sem lélegzetelállító – átlagánál. A műanyagok kemények, tapintásra barátságtalanok. Autós újságíróként hivatalból tapperoljuk az anyagokat, de a keménység inkább csak szépséghiba.

Sokkal jobban zavart a kormány és az ülés távolságának rossz megválasztása. A kormány ferdén áll, ami még nem volna akkora gond, hanem egészen egyszerűen túl messze van a pedáloktól megfelelő távolságra ülős vezetőtől. Nem az üléshelyzettel van a baj, mivel az ülés állítási tartománya tág és kellően mélyre-magasra engedhető-emelhető.

Egy tompán viselkedő, álmosító családi egyterűben kevésbé zavart volna a nyújtott kézzel elérhető kormány, de a 206-os nagyon jó vezethetősége tengelyirányban állítható kormányért és jobb üléspozícióért kiált. A kormányzás pontossága és jól megválasztott erőszükséglete a 206-os napsugaras oldalai közé tartozik. Az agilis kisautó izgalmasan fűzhető át kedvenc kanyarkombinációinkon, erős motorja és jó irányíthatósága miatt jó érzés kicsit gyorsabban menni vele.

Közepes rugózási kényelem kerekedik ki az elöl McPherson, hátul csatolt hosszlengőkaros és torziós rugós futómű hangolásából. A zajszint 150-nél gyorsabb autópályás utazásokon magas, az engedélyezett sebességet betartva megfelelő.

Nem elég nagyok az első ülések, kényelmük városi utakra szól. Az első utasok behorpadt hassal kénytelenek utazni, az ülés nem támasztja meg és nem is emeli ki az ember derekát. Állítható deréktámasz a 206-hoz nem rendelhető. Aszfaltgyűrődéseken ráz a futómű, a motorzajból is több jut be az utastérbe a kelleténél.

Elöl colos utasok sem panaszkodnak a helykínálatra, hátulra középtermetűnél magasabb embereket ne tessékeljünk be, legfeljebb rövid távra. A 245 literes csomagtartó kicsit szűkebb a kategória élmezőnyében mért értéknél. A hátsó üléstámlán lévő hálóban jó helyet találunk a máskor kezelhetetlenül csúszkáló apróságoknak.

Van hova pakolni az utastérben, a praktikus kialakítású műszerfal elég nagy kesztyűtartót tartogat. Az ablakemelők sajnos az átdolgozás után is a két első ülés között maradtak, a kapcsolók nehezebben érhetők el, mintha a könyöklőn volnának. Pakolni tudunk a kézifék mögé, a váltókar elé és az első ülések háttámláján lévő zsebbe.

Bandukoltunk 80-nal autópályán és országúton, de száguldottunk kétszer ilyen gyorsan is az autóval, amely minden helyzetben meggyőzően ment. Jól alakult a fogyasztás is. Városban úgy 9 liter benzin fogyott a tankból 100 kilométerre számítva, országúton és autópályán a sebességtől függően 6 liter alatti és 8 liter körüli is lehet a benzinigény. Ezeket az értékeket a jó menetteljesítmények tükrében kedvezőnek tartjuk.

Alapáron 3 110 000 forintba kerül a 88 lóerős 206-os a tesztelt ötajtós karosszériával. A 3,1 milliós alapárat az magyarázza, hogy csak a legmagasabb, Premium felszereltségi szinttel kapható az autó.

A csúcsmodell kényelmi felszereltsége jó, elöl motoros ablak, motoros tükörállítás, manuális klímaberendezés, központi zár, kormányról vezérelhető CD-s rádió jár. A biztonsági kínálat közepes, szériában blokkolásgátló, ködlámpa, két első légzsák van az autóban. Egyben rendelhető az oldal és a függönylégzsák 120 000 forintért. Alapáron öt hárompontos öv és öt fejtámla jár a 206-hoz, ami dicséretet érdemel.

Csupán a tényleg jó motor, a bőséges felszereltség és az izgalmas vezethetőség nem emeli a 206-os Peugeot-t az átlag fölé. A nem túl jó minőség, az átlagos térkínálat, a gyengére sikerült sebességváltó és a kifogásolható kényelmű első ülések visszarántják az autót a közepes kiskocsik közé, ami a többmilliós eladási adatokat látva egy cseppet sem zavarja a vásárlókat.


Műszaki adatok – Peugeot 206 1.4 Premium
Lökettérfogat (ccm) 1360
Furat x löket (mm) 75×77
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford) 65(88)/5250
Max. nyomaték (Nm/ford) 133/3250
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 12,2
Végsebesség (km/h) 178
Fogyasztás (l/100 km) város (benzin) 8,5
Fogyasztás (l/100 km) lakott területen kívül 5,3
Fogyasztás (l/100 km) vegyes 6,5
CO2 kibocsátás (g/km) 155
Gumiméret 175/65 R14
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 3822/1652/1425-1435
Tengelytáv (mm) 2442
Csomagtér (liter) 245/992
Menetkész tömeg / terhelhetőség (kg) 1025-1115/425
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 50
Listaár (forint) 3 110 000