Ránézésre Golf. Pedig hosszabb, magasabb, szélesebb, és mégis tömzsibbnek tűnik, mint elődje. Enyhén piskótafelfújt hatású az új Golf, ami az egyterűsítés, a felfele építkezés velejárója. A vaskos C oszlop a Golf-design védjegye, és a hátrafele kilátás megnehezítője. A Volkswagen sajtóanyaga szerint a harmadik oszlop C-alakja egy megfeszített íjat formáz. Ezzel az autó különösen dinamikus, még akkor is, ha csak éppen a parkolóban álldogál. Ez különösen a 75 lóerősre igaz, ami beindítva sem lesz dinamikusabb.

Körökből épülnek fel a hátsó lámpák, amiről a Polo, az első fényszórók alatti csík-indexről pedig a Phaeton jut eszünkbe. Ettől fura kontrasztot mutat az autó eleje és hátulja: elöl komolyabb, hátul fiatalosabb. A tükörbe integrált oldalsó irányjelző praktikus, és ma már nem csak a Mercedeseken divatos. Az is jó, hogy a fényezett lökhárítókat fekete csík védi az érintős parkolásoktól.

Eltűnt a csomagtartó nyitókallantyúja, ezt a szerepet a VW embléma tölti be. Valószínűleg ezért nőtt kétszeresére. Nagyobb lett a csomagtartó is, 20 literrel. Így most a 350 literrel a felső átlaghoz tartozik a Golf. A Mazda3 csomagtartója 300 literes, az új Astráé 350. A Golf-csomagtartó előnyére írható két dolog: a szögletes kialakítás miatti könnyű rakodás, és a kalaptartóra biggyesztett háló. Ez utóbbi hatásosan fogja meg a csomagtartó könnyen mozgó holmijait.

Első ránézésre sivár a belső. Az anyaghasználat nem ejt ámulatba: a kézifékkar, a váltókar melletti kapaszkodó, az ajtó, és a műszerfal alsó része látványra és tapintásra is kellemetlen anyagú. A műszerfal tetején körbefutó műanyag puha, érzésre jobb minőségű. A kormányról a Polo jut eszembe, a középkonzolról a Touran, a váltó melletti oszlopról az Audi A3, a kék műszerfal világításról meg, hogy megvakulok.

Pakolóhely szempontjából jó munkát végeztek a Volkswagennél. Korábban is voltak csodás pohártartók, de általában csak felárért. Most egyszerű mélyedéses-pohártartókat használnak, de ingyen és bérmentve. Hátulra középre is jutott hely egy jókora csupornak. A kesztyűtartó kicsi, de a kezelési könyvnek megkülönböztetett helye van. Az anyósülés alatt lehet fiók, de ez már feláras opció.

Formai szinten semmi különöset sem tud nyújtani belső design-jával az új Golf. A fűtésszabályozás kapcsolói használat-orientáltak. Mindent könnyű kezelni, a gombok, kapcsolók finom érintésre működnek, a gombok szelíd kattanással nyugtázzák helyzetüket. Viszont az Alfa 147 vagy a Mazda3-féle izgalomnak és csipetnyi ínyencségnek nyoma sincs az autóban. Aki Volkswagenhez szokott, nem fog csalódni és az izgalmat sem fogja hiányolni.

Izgalmakkal a 75 lóerős motor sem kényeztet el bennünket. Az 1,4 literes benzinmotor a legkisebb és leggyengébb, de alapmotornak épp megfelel. Városi autókázáskor nem tűnik fel a lőerőhiány, egész lendületesen gyorsíthatunk 60-70 km/órás sebességig. A motor 3000 vagy még inkább 4000-es fordulat felett kezd magára találni. Erőltetve előtör belőle mind a 75 lóerő. Országúton a kamion mellé érve és hármasba kapcsolva a szívünkhöz kapunk. Már rég a padlón a gáz, de az autó csak nem akar menni.

Ha minden jól megy, 14,7 másodperc után érjük el az álomhatárt, a 100 km/órát. Nagyjából 150 km/óráig problémamentesen fokozható a tempó, és akár 164 km/óráig is gyorsíthatunk, ha eléggé türelmesen nyomjuk a padlógázt.

Egyedül a motorzaj jut be ilyenkor az autóba, de ez sem bántóan harsányan. Pedig a fordulatszámmérő már közel jár az 5000-hez. A motor hangja egyébként nem rossz, fülre 100 lóerősre saccolnánk. 9 liter körül fogyasztott az autó 100 kilométeren, vegyes használat mellett. Ez a hasonló lökettérfogatú és teljesítményű vetélytársakkal egybevág.

Kellemesen kattintgatható a váltókar, rövid úton, pontosan jár, határozottan kapcsol. A fékkel nagyon elégedettek voltunk, érezhetően és hatásosan lassítja az 1200 kilós autót. Minden keréknél tárcsafék van, az ABS az összes Golfon széria. Biztonsági szempontból egyébként is tisztességes a felszereltség: két első, két oldalsó és függönylégzsák jár alapáron.

Döbbenetes javuláson ment keresztül a futómű: mind a négy keréknél teljesen független, hátul több lengőkarral tartott. A Ford Focus-t juttatja eszünkbe, mivel úttartása remek, és kanyarvételi tulajdonságai is első osztályúak. Az elektromos szervokormánnyal már nem békültünk ki ennyire. A kormány könnyen tekerhető, érzéketlenné teszi az autó vezetését.

Eddig az volt a baj a négyes Golffal, hogy hátul a helykínálat kínosan szűkre sikerült. A külső méretnövekedés egyenes arányban áll a belső tér növekedésével. Épp ezért az új Golfban hátul is kényelmesen el lehet férni ketten. A középső utasnak is van fejtámlája és hárompontos öve, de lábhelye már alig. Szerettük az ajtók nagy térképzsebeit és hamutartóit.

Amikor beül az ember az autóba, először megrémül, hogy már megint valami buszlimuzinba csöppent bele. A kormány le-be-ki-fel állítható, de nem ereszthető elég mélyre. A vezetőülés magassága már az alap Golfban is állítható, így megtalálható a jó üléshelyzet. Ekkor enyhén magasan ülve látunk rá az útra. Könnyen érzékelhetőek az autó sarokpontjai, csak átlósan hátra nem lehet látni a generáció-váltások során egyre vastagabbá hízó C-oszloptól.

Bevezető áron 3 672 000 forintba kerül a tesztelt Golf, 5 ajtós karosszériával és a 75 lóerős motorral. Az akció elmúltával 3 966 000 forintot kérnek ugyanezért az összeállításért. Ez a Trendline kivitel sok extrát, hat légzsákot, ABS-t, kipörgésgátlót, első elektromos ablakemelőt, elektromos-fűthető tükröt, központi zárat és CD-s rádiót tartalmaz. Ez még a híresen bőkezű franciákkal összehasonlítva is tisztességes ajánlat.

Jó érzés vezetni az autót, kényelmesen elfér benne négy felnőtt, és még a csomagoknak is elég hely jut. Az 1,4-es, 75 lóerős benzinmotor alapvető igényeknek megfelel, vagyis arra képes, hogy mozgassa az autót. A versenyzői ambíciókat hamar kiöli az emberből, mint ahogy az idegrendszerünket is szépen lassan felőrli. Az autó legjobb része a futómű, remek hangolása révén már-már élvezet vezetni az autót.

Túl nagy az elvárás a Golffal szemben, amit részben maga a Volkswagen gerjesztett. A Golf mindig magasabbra volt pozícionálva, mint konkurensei, ami valamiféle felsőbbrendűségi érzéssel ruházta fel az autó utasait. Az új Golf nagyon jól sikerült autó, de hiányzik belőle a varázslat, az egyéniség. A négyes Golf a kiváló minőségérzetet próbálta meglovagolni, de az ötös Golfnál nem érezni azt a vezérfonalat, ami köré az egész koncepció épülne. Így viszont, valahogy üres az autó.



Műszaki adatok – Volkswagen Golf 1.4 Trendline
Lökettérfogat (ccm) 1390
Furat x löket (mm) 76,5×75,6
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford) 55(75)/5000
Max. nyomaték (Nm/ford) 126/3800
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 14,7
Végsebesség (km/h) 167
Fogyasztás (l/100 km) város 9,4
Fogyasztás (l/100 km) lakott területen kívül 5,4
Fogyasztás (l/100 km) vegyes 6,8
CO2 kibocsátás (g/km) 163
Gumiméret 195/65 R15
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4204/1759/1485
Tengelytáv (mm) 2578
Csomagtér (liter) 350/1305
Menetkész tömeg / terhelhetőség (kg) 1189/591
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 55
Listaár (forint) 3.672.000