Eredetileg a gyártók arra találták ki a dupla üléssorral rendelkező teherautókat, hogy azokon több “jómunkásembert” lehessen a feladat helyszínére jutatni. Majd jött a második variáns, ami szerint a vásárló nem engedheti meg magának, hogy egy családi autót is tartson, hanem szabadidejében a munkaeszközében szeretné családját fuvarozni.

Bár a konkurenseknél később, de Ford is elkészítette kisáruszállítóját és annak személyautó változatát. Látványra teherautós a Tourneo, igen masszív felépítésű. Leginkább egy lekerekített téglatestre emlékeztet, de ez nem baj, az autó tartósságot és biztonságot sugároz.

Mostanában mindenki a fényezett lökhárítókért van oda, a Tourneonak nem kell, a fekete lökhárítók jól állnak neki. Bátran parkolhatunk vele, a hatalmas felület megvédik a kocsit, elöl külön ütközők is kiállnak. Az ajtókra védőcsíkok vigyáznak, bár a tolóajtón ez legfeljebb optikai elem. Kellően mélyen fészkelnek a ködlámpák is, így azokat sem kell félteni. Sportosnak hatnak a fekete sárvédőívek, de bennük a kerekek szinte elvesznek.

Teszt: Ford Tourneo Connect 1.8 – Személybatár 1

Hosszabb és rövidebb tengelytávval is kapható a Tourneo Connect. Ez a hosszabb, a maga 2.9 méterével

Kétféle tengelytávval készül a Tourneo Connect, nálunk a hosszú, magas változat járt. A tengelytávja tehát több mint 2,9 méter, a magassága pedig majd két méter. Nem mondható kicsinek az autó, ám méretei igazán belül érvényesülnek. Méretes ajtókat és üvegeket kapott a Tourneo. Nagyon könnyen juthatnak az utasok és a csomagok is az autón belülre. Az ajtók könnyedén nyílnak és szépen csukódnak, ez alól csak a hátsó dupla ajtó a kivétel, ami sajnos teherautós. Ennek viszont előnye, hogy akár 250 fokig ki lehet nyitni.

A nagy üvegfelület ellenére van holttér a karosszéria körül. Sokat kitakar az A-oszlop, és a hátsó ajtó középső része is csökkenti a hátralátást. Ellenben a külső tükrök kiválóak, ilyen kellene minden autóra. Már a Transiton is tetszett a kettős kialakítás, azaz egy hagyományos és egy holttér tükör együttes alkalmazása. Nagyon megkönnyíti a tolatást, a sávváltást, sokkal áttekinthetőbbé teszi a karosszériát.

Hatalmas az autó belső része, a legmagasabbak is elférnek benne gond nélkül, elöl a lábtérrel sincs gond. Hátul azonban csak átlagos a lábtér, egy kicsit többet is juttathattak volna a hátul ülőknek a tervezők. A hely nem veszett el, mert a csomagtartó nagyon nagy. A csomagtér alapállapotban a tetőig 1,83 köbméteres, ám ha kivesszük a hátsó üléssort akkor 4,2 köbméterre növelhető.

Teszt: Ford Tourneo Connect 1.8 – Személybatár 2

Kényelmileg teljesen személyautós a TourneoConnect első része, csak sokkal praktikusabb. Szinte a műszerfal teljes felső része rakodórekeszként használható. A középső erősen határolt részbe egy A4-es mappa is elfér. A kézifék alatt külön tolltartót is kialakítottak, az italokat a két ülés közé, illetve az első ajtókban kialakított rekeszekbe rakhatjuk. Több rekeszre osztották a térképzsebeket, amelyekben így a kisebb dolgok sem csúszkálnak. Nem csak a kesztyűtartóba rejthetjük el dolgainkat, hanem az utasülés alatti fiókba is. A Tourneo legnagyobb rakodórekesze az első szélvédő feje felett van. Ezen a polcon aztán magunkkal vihetünk mindent, amire amúgy semmi szükségünk autózás közben. Kihasználták a hátsó ajtók üreges kialakítását is, így azokban is találunk hálóval lezárt rekeszeket.

Praktikusságról tanúskodik az első ajtók kialakítása is. Nem csak a hagyományos értelemben vett könyöklőn könyökölhetünk, hanem az ajtópárkányon is. A vezető oldali üléshez jár a lehajtható könyöktámasz a jobb oldalon.

Az ülések kényelmesek, tömésük kemény, tartós utakra termett, oldaltartásuk lehetne jobb is. A felhasznált anyagok személyautós minőségűek. A műszerfal kialakítása tetszetős, a számlapok könnyen olvashatóak. A kapcsolók megfelelően nagyok, különösen a rádión, használatuk egyszerű. Kilógnak a sorból az elektromos ablak kapcsolói, melyek az utasokra merőlegesen helyezkednek el, így használatukhoz a csuklónkat ki kell csavarni. Tetszett a hatalmas napellenző, legfeljebb a Hortobágyon naplementekor tud átsütni alatta a Nap.

Személyautós a beltér, csak sokkal praktikusabb. Kisebb-nagyobb tárolóból számtalant találni

Személyautós a beltér, csak sokkal praktikusabb. Kisebb-nagyobb tárolóból számtalant találni

A kormány jó fogású, és maga szerkezet se rossz, könnyű vele irányítani az autót, a rásegítés megfelelő. Kellemes csalódás volt az autó futóműve a stabilitás szempontjából, a kanyarokat akár gyorsan is vehetjük, ebben is partner a felfüggesztés. A hátsó laprugós kialakítás rossz úton pattogós, ezért az autó fara elmozdulhat kanyarban. A nagy oldalfelület miatt oldalszélre érzékeny az autó.

Kétféle motorral vásárolható meg a Tourneo Connect, nálunk az 1,8-as benzines erőforrással szerelt változat járt. A gyári adatok alapján többet vártunk az autótól. Nagyon visszafogottak a menetteljesítményei, persze személyautókhoz viszonyítva. Ha nem akarunk sportosan autózni, akkor nem csalódunk. A motor csendes, sima járású és nyomatékleadása is egyenletes, a fogyasztása is rendben van.

Tetszett, hogy a Ford nem beszél mellé és az 1,8-as Tourneo Connect városi fogyasztására 12,9 litert ad meg a prospektusokban. Ennél elérhetünk kedvezőbb értékeket is, átlagosan 9 litert evett az autó. Ezek az értékek természetesen nagyban függnek az autóval szállított súlytól is.

Teszt: Ford Tourneo Connect 1.8 – Személybatár 4

Immár szinte etalonnak számítanak a Ford váltói az európai tömeggyártmányok között, ebben az autóban is egy pontos, könnyen és rövid úton kapcsolható váltóval találkoztunk. Jó a fokozatok kiosztása is, 130 km/óránál körülbelül 3400-at fordul a főtengely ötödikben. Csendesnek lehetne mondani a Tourneo utasterét, ám a hátsó dupla ajtó, kellemetlen nyikorgással kísérte utazásunkat, ami sokat rontott az összképen.

A Tourneo Connect egy rendkívül jó teherautóból született személyautó, amely elsősorban, azoknak lehet jó választás akik áruszállításra akarják használni, és csak másodlagos a luxus, illetve a hátul ülők kényelme.

Műszaki adatok – Ford TourneoConnect 1,8 Comfort
Lökettérfogat (ccm) 1796
Furat x löket (mm) 80,6×88,0
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford) 86(115)/5750
Max. nyomaték (Nm/ford) 160/4400
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 13,5
Végsebesség (km/h) 162
Fogyasztás (l/100 km) város 12,9
Fogyasztás (l/100 km) lakott területen kívül 7,4
Fogyasztás (l/100 km) vegyes 9,4
CO2 kibocsátás (g/km) 224
Gumiméret 195/65 R15
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4525/1795/1981
Tengelytáv (mm) 2912
Csomagtér (liter) 1830-3500
Menetkész tömeg / terhelhetőség (kg) 1475/700
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 60
Listaár (forint) 4.275.000