Röviden – Porsche 911 Targa 4 és Targa 4S

Mi ez?

Alig huzatos nyitható sportautó, hathengeres boxer farmotorral és némi túlsúllyal.

Mit tud? Elegánsan suhanni, kőkeményen tépni.
Mibe kerül? Már rendelhető, gyakorlatilag a valódi kabrió árában van.
Kinek jó?  Annak, akinek a tolótető kevés, de a kabrió túl sok vagy túl kivagyi.

Düsseldorf, 9 óra 11 perc: reggeli után megkapom a 911 Targa 4S kulcsait és lemegyek megkeresni az autót. Kísérőnktől közben megkérdem, hogy a szállodában melegkongresszus zajlik-e vagy csak véletlenül látok ilyen sok férfit egymást átkarolva és kézen fogva mozogni.

Üveg helyett vászontető

Amíg a kocsit megtaláljuk, kiderül, hogy nincs konferencia és Düsseldorf, a divatcégek és médiavállalatok által preferált székhely nem olyan kedvező élettér a homoszexuális férfiaknak, mint a szomszédos Köln. Kísérőnk szerint Köln infrastruktúrája, melegbár-ellátottsága eleve jobb, persze nem éri el az oly sok mindenre nyitott Berlin szintjét.

Álló helyzetben működik csak  tetőnyitás és zárás, mert elég nehéz az üvegkupola. Nagyjából 14 kilós. Azonos hajtáslánccal a Targa 110 kilóval nehezebb a fémtetős Carreránál
Hangsúlyozott tetőkeretével az első generációt idézi
Nem kabrió, bár a kabrióra épül a 911 legújabb változata, a Targa. 400 lóerős motorral vezettük az üvegről vászontetőre váltó sportautót
Nem kabrió, bár a kabrióra épül a 911 legújabb változata, a Targa. 400 lóerős motorral vezettük az üvegről vászontetőre váltó sportautót
23 fotó

Düsseldorfból indult a bemutató, ahol meseszép 124-es Mercik mellett a szálloda tövében egy Z8-as BMW parkolt. A retroroadsterben az E39-es M5 400 lóerős motorja van benne, a háttérben a Rajna partján a tévétorony. Ma média- és divatcégek népesítik be az egykori teherkikötőt

Düsseldorfból indult a bemutató, ahol meseszép 124-es Mercik mellett a szálloda tövében egy Z8-as BMW parkolt. A retroroadsterben az E39-es M5 400 lóerős motorja van benne, a háttérben a Rajna partján a tévétorony. Ma média- és divatcégek népesítik be az egykori teherkikötőt

Beszélgetés közben én még mindig nem lelem a kocsit, Targánk helyett egy üvegtetős autót stírölök. Három generáció (993-996-997) óta nyílik az óriásméretű üveg tolótető, ami eléggé megragadt bennem. Pedig a vászontetős autót kellett volna kiszúrnom, mert az új Targában a tető középső szövetrésze tűnik el a fedél alatt.

Tetőakrobatika, előjátékkal:

Díszelőadás 19 másodpercben

Abba a 19 másodpercbe, amíg a tető kinyílik, a Porsche lebilincselő balettelőadást sűrített bele. A szereplők a különféle tetőelemek, amelyeket a germán perfekcionizmussal kifejlesztett tetőmozgatás fűz össze artisztikus egésszé. Nem lennénk meglepve, ha az elején a tulajok gyönyörködési célból nyitnák-zárnák a tetőt.

Álló helyzetben működik csak  tetőnyitás és zárás, mert elég nehéz az üvegkupola. Nagyjából 14 kilós. Azonos hajtáslánccal a Targa 110 kilóval nehezebb a fémtetős Carreránál

Álló helyzetben működik csak tetőnyitás és zárás, mert elég nehéz az üvegkupola. Nagyjából 14 kilós. Azonos hajtáslánccal a Targa 110 kilóval nehezebb a fémtetős Carreránál

Nyitáskor először a hátsó üveg emelkedik meg és hajol hátra. A parkolórendszer érzékelői jelzik ugyan, ha nincs meg az a plusz egy arasz, amennyivel a megdöntött kupola túllóg a faron, de akadályt érzékelve a rendszer nem állítja meg magától a nyitást, a vezetőnek kell reagálnia. Érdekes, hogy az igen esztétikus hátsó szélvédőt a tulaj ablaktörlővel is megrendelheti, bármilyen otrombának is tűnhet egy odabiggyesztett lapát.

Nehezebb a kabriónál

Egy nyitott autó a fix tető híján szükséges merevítések miatt törvényszerűen nehezebb a behegesztettnél. Az 1515 kilós 911 4S Cabriolet is többet nyom 70 kilóval a kupénál. Az azonban érdekes, hogy a Targa 4S 1555 kilós. A kabrióhoz képest felszedett 40 kilóból 26 jut a tetőmozgatásra, mintegy 14 kilót nyom a hátsó üveg.

Két főnek hosszú utakra is nagyon kényelmes, ha nem gond a mély üléshelyzet. A szinte függőlegesen álló kormány és a bal kéznél lévő gyújtáskapcsoló a 911 jellegzetessége

Két főnek hosszú utakra is nagyon kényelmes, ha nem gond a mély üléshelyzet. A szinte függőlegesen álló kormány és a bal kéznél lévő gyújtáskapcsoló a 911 jellegzetessége

Bár a Porsche kabriókban nem kell megállni a tető nyitásához-zárásához, itt hiába nyomjuk a gombot, a tető 30-cal, majd lépésben haladva is mozdulatlan. Ennek az az oka, hogy a hátsó szélvédő kétrétegű üvege nehéz, a filigrán karok nem bírnák el a tetőelemeket és az üvegkupolát kanyarban.

Vagy gyorsításkor. A 4S felirat itt is a 3,8 literes, 400 lóerős szívó boxermotort takarja, amellyel az autó 4,8 másodperc alatt gyorsul százra és 296 kilométer/órás végsebességével nagyon közel van a bűvös 300-hoz, amibe még ma is illik beleborzongani.

400 lóerő, 440 Nm

A 400 lóerőt csodálatos ívre fűzték fel a Porsche mérnökei. 5000 és 7400 közötti fordulatszámon mindig egyre többet és többet ad magából az érzéki szívómotor.

3,4 literes és 350 lóerős a Targa 4 motorja, 390 Nm nyomatékkal. A 4S számai: 3,8 liter, 400 LE, 440 Nm

3,4 literes és 350 lóerős a Targa 4 motorja, 390 Nm nyomatékkal. A 4S számai: 3,8 liter, 400 LE, 440 Nm

A hathengeres parádésan veszi a gázt és szinte ellenállás nélkül kihúzatható majdnem 8000-ig. A hétfokozatú duplakuplungos váltó egyeduralkodó, alig adnak el 911-est a hétgangos kézi váltóval. Kár érte, de a PDK tényleg hibátlan. Gyors, sportos, kényelmes.

Egy cseh kollégával osztjuk meg az autót, aki civilben egy Opel Speedster Turbón edződik, tehát nem kell visszafognunk magunkat. A kipufogóhang gombját sportosra veszem és aktiválom a Sport Plus üzemmódot.

1969-ben lett fix a hátsó szélvédőüveg, addig műanyag kivehető ablaka volt a Targának. A név a Targa Florio autóversenyből ered, maga a karosszériaváltozat 1965 óta létezik

1969-ben lett fix a hátsó szélvédőüveg, addig műanyag kivehető ablaka volt a Targának. A név a Targa Florio autóversenyből ered, maga a karosszériaváltozat 1965 óta létezik

Közúton ilyenkor nagyon nagyfokú felelőtlenség kell ahhoz, hogy megközelítsük az autó határait. A keményre váltó lengéscsillapítással magától értetődőnek tűnik, hogy arcátlan sebességgel elforduljunk.

Csak 4×4-es létezik

Kigyorsításkor nincs min gondolkodni. A Targából csak négykerék-hajtásos létezik, bátran vadulhatunk vele, nem büntet gázadásra, mint a PSM menetstabilizálót kinyírva a hátsókerekes.

Nincs teherviselő szerepe az ezüst keretnek, szemben az első generációval. Az új a kabrióra épül

Nincs teherviselő szerepe az ezüst keretnek, szemben az első generációval. Az új a kabrióra épül

A 911 Targa 4S menetbiztonsága frenetikus, nehezen értelmezhető sebességgel képes kanyarodni, főleg a hosszú, nyújtott íveken. Közben persze füstölnek a processzorok és dolgozik a Porsche Torque Vectoring Plus, a kerekenkénti erőelosztás és a PASM (Porsche Active Suspension Management), ami az adaptív futómű fedőneve.

PDK-val 41 milliótól felfelé

Melyik 911-es kéne a legjobban?
Csak a Carrera kupé
13% (10)
Biztosan a Cabriolet
9% (7)
Naná, hogy a Targa
76% (60)
Megvárnám a Speedstert
2% (2)
Farolgatni így csak havon vagy murván lehet, ha valaki nem félti a duplakuplungos váltóval 41,4 millió forintról induló sportautót.

De a Targa 4S inkább azoknak való, akik a sportosság mellett a 911 többi erényét is értékelik, így a rezzenéstelen kényelmet autópályán, ahol a 200 relaxálós sétatempónak tűnik. Nyitott tetővel alig van szélzúgás, a szélvédőkeret mögötti szélterelőknek köszönhetően huzatmentesen suhanhatunk.

Megejtően közel van a tökéletes autóhoz a mai, 991 kódú 911-es. Ha hiszitek, ha nem, még a tetőnyílás mérete is gondos tervezésről tanúskodik. Szerintetek mekkora ez a felület? 0,911 négyzetméter.

Hogy tetszik a 911 Targa?
átlag
9.76
szavazat
88
Hogy tetszik a 911 Targa?