Menekülés helyett támadás előre
Európa-szerte nagy problémákkal küzd a Škoda. Brutális méretű visszaesés jellemzi az eladásaikat, az összesített mutató 20%-os eltérést jelez. Itthon egyébként még nagyobb a baj, egyes területeken 50%-os esés is tapasztalható. Ilyen nehéz időkben a legjobb védekezés a támadás.
A VW-csoport biztos hátterével ezúttal is új területre eveztek. Az új modell bevezetésével a szabadidő-autók (SUV) piacán szeretnék megvetni a lábukat. Ez a lépés amellett, hogy új vásárlókat hozhat a Škodának, a márka elismertségének is nagyon jót tehet. Az Octavia és a Superb is magasan a legjobbak között vannak ár-érték arányukkal, a presztízsük mégis nagyon alacsony.
És a szörnyű valóság: A kisembereknek nincs pénze? Nem akarnak Fabiát venni? Akkor gyártunk autót a tehetősebb rétegnek!
| A Škoda újkori történelme
A Volkswagennel történő 1991-es összeolvadása óta eltelt időszakban kilenc különféle típus készült a cseh márka termékeként. A Škoda Favorit volt az a modell, amely a változást elindította, 1988-tól 1994-ig, a Škoda Felicia elindulásáig gyártották a modellt. A legnagyobb áttörés 1996-ban következett a Škoda Octavia elkészítésével. A nagyszerű ár-érték aránya miatt kedvelt modell mind a mai napig népszerű. Ennek köszönhetően az Octaviából készült a legtöbb, közel 2,3 millió darab. Gyártottak belőle sport (RS) és szabadidő-autó (4×4, Scout) kiviteleket is. A frissen felújított változat tavaly óta itthon is kapható. A másik kiemelkedően sikeres modell a Škoda Fabia volt, melyet 1999-ben mutattak be. Három verzióban – ötajtós, kombi és szedán – volt elérhető. 2001-ben a Škoda betört a felső középkategóriába is a Superb megjelenésével, ahol 2008 óta az új változattal vannak jelen. Az egyre szélesedő palettán 2006 óta egyterű is szerepel, Roomster révén. A Yeti érkezése már egy ideje sejthető, sokáig a Roomster tanulmánnyal együtt készült. Itthon október elejétől találkozhatunk a szabadidő-autóval. |
Bevetésen a Yeti – Videó
A Škoda Yeti
2005 elején javában készült a Roomster, ami ugye egy családi egyterű, erre bedobták a Yetit, amely már inkább a terepre készült járgányokra emlékeztetett. Négy év elteltével az autó megérett a sorozatgyártásra.
A név változatlan, ezek szerint a szőrös talpú majomemberrel lehet a legjobban megfogni az autó lényegét. Na, jó igazából arra próbál utalni, hogy egy masszív, minden felületen jól működő autóval van dolgunk.
A terepjárós elemekből építkező Yeti közvetlen konkurensei a KIA Sportage és a Hyundai Tucson, de kár lenne tagadni, hogy a Nissan Qashqai sikere adta a legnagyobb inspirációt.
A következő lapon kiderül, mit tud az autó menet közben, mennyibe fog kerülni, milyen motorok lesznek benne, stb…
Igazi terepgép?
A bemutatón szinte minden létező úton kipróbálhattuk az autót. Hegyi szerpentintől országúton át meredek lejtőkig mindenhol jártunk. Azt mondják, nincs kompromisszummentes multifunkciós technikai kütyü.
Az összehekkelt videó-DVD, a fénymásoló-scanner-nyomtató, vagy például a nagy átfogású fényképezőgép-optika sem túl szerencsés dolog. Pedig ezekre van a legnagyobb kereslet.
A Yeti is hasonló elven épült föl, de ez az ötvözött tudástár nagyon jól áll neki. Városban a menő külsővel hódít, országúton vagy autópályán csendes motorjaival, kényelmes utasterével. És terepen? A legkevésbé sem jön zavarba. A 4×4-es modellekhez lejtmenet-vezérlés is párosítható, amivel a legextrémebb lejtőkön is lenavigálja a legtapasztalatlanabb sofőröket is.
Ami egy picit különös a funkcióban, hogy üresben is működik. Pedig ereszkedésnél a motorfék az egyik leghatékonyabb dolog.
| Az igazi(?) jeti
A neves hegymászók szavahihetőségét senki sem tagadja, legfeljebb azt, hogy valóban majomembert láttak. Több elmélet is született, a jetit elfogadók és a szkeptikusok körében egyaránt. Az egyik legtetszetősebb elmélet szerint a valaha élt legnagyobb emberszabású majomfaj, az óriási Giganthopithecus jelenkorig fennmaradt képviselői állnak a rejtélyes történetek hátterében. Kutatások szerint, közel egymillió évig a korai ember kortársaként élt az ősi majom és mindössze 100 ezer éve pusztulhatott ki, vagyis elszigetelt csoportjaik akár tovább is fennmaradhattak. Ám egyes kutatók szerint a Giganthopithecus – szemben a jeti-leírásokkal – nem felegyenesedve mozgott. Bár nem kizárt, de erre csak egy teljes csontváz előkerülése adhatna választ. A másik ellenvetés az, hogy a Giganthopithecusok valószínűleg növénnyel, elsősorban bambusszal táplálkoztak, és ez a magas hegységekben nem áll rendelkezésükre. Mások úgy gondolják, hogy valóban egy emberféle lehet a jeti, amelyet a terjeszkedő Homo sapiens szorított vissza olyan ritkán lakott, kevésbé háborgatott területre, mint amilyen a Himalája. Felmerült a kései Homo erectus vagy a Homo neanderthalensis neve is (nem csak a jeti, hanem más “majomemberek” esetében is). A Homo floresiensis felfedezése is komoly támogatást jelentett ezen hipotézis híveinek, hiszen ez a törpe emberfaj földtörténeti viszonylatban csak a közelmúltban pusztult ki. |
Motorok
Első nekifutásra kétféle benzines és négy dízelmodell lesz a palettán, később csatlakozhat a régóta ígérgetett 1.6 dízel. Érdekes, hogy az elsőkerekes változathoz csak két motor választható. Ezek közül világszenzáció az 1.2-es, 105 lovas TSi, ami a Polo után a Yetibe is bekerül.
Egy rövid szakaszon sikerült kipróbálni a Yeti+1.2 TSi párost. Természetesen a 105 lóerő ellenére nem egy izomgép, de a negyedik fokozatig szépen húz. Autópályán nem pörögte szét az agyát, így ezzel a változattal is egy csendes utazóautónk lehet.
Mindenképpen örömteli a korszerű, dinamikusabb belépőmotor, a Fabiában nagyon jól fog működni a cucc. 7 sebességes, DSG-váltóval szerelt kivitelben is elérhető lesz. Ez lesz majd az igazán érdekes darab.
Sajnos gyári fogyasztási adatok még nincsenek, addig is álljon itt egy felsorolás a választékról:
| ŠkodaYeti | Škoda Yeti 4×4 |
| 1.2 TSI/105 LE | 1.8 TSI/160 LE |
| 1.2 TSI/105 LE DSG | 2.0 TDI CR DPF/110 LE |
| 2.0 TDI CR DPF/110 LE | 2.0 TDI CR DPF/140 LE |
| – | 2.0 TDI CR DPF/170 LE |
Az ára?
A belépő motorral (1.2 TSi – 105 LE) 4,5 millió forint körül lesz a vételár. A bemutatón egy csúcsmodellt is sikerült próbára tenni. Ez a 4×4-es, 170 lovas dízel, bőrüléssel és navigációval akár a 9 milliót is súrolhatja. Nem semmi.

Kíváncsi, hogy mit művelt a fiatalember a két dögös csajjal? Katt. a képre! (Gyári képek)









