Magyarok Párizsban
A töréstesztje a szuper anyagok miatt jobb mint 5 csillagos

A töréstesztje a szuper anyagok miatt jobb mint 5 csillagos

A töréstesztje a szuper anyagok miatt kiváló!


Érdekes színfoltra leltünk a Párizsi Autószalon forgatagában: az olyan híres villanyautó-gyártók mellett, mint a Venturi vagy a Tesla feltűnt egy hazai stand is.

Az őriszentpéteri Antro Group kiállítási területe a többi gyártóval ellentétben nem törekszik a hivalkodásra, sőt egy hatalmas lepellel direkt szűrik a fényt, nem kell az energiapazarlás.

Ennek megfelelően a stand egy része korábban felhasznált anyagokból, jelesül kartondobozokból készült. A lényeg egy másféle szemlélet, ahogy az általuk konstruált autónál, a Solónál is.

“Sokféleképpen lehet autót gyártani. Mi az alapoktól kezdve egy egészen másfajta autót akartunk” – mesélte érdeklődésünkre Hegedűs Zsolt tulajdonos-ügyvezető.

Magyar stand

Magyar stand

Magyar stand


És tényleg! Ez az autó nem mérhető másikhoz, hiszen amellett, hogy a kerekekbe épített villanymotorok táplálására szolgáló akkumulátorokat hálózatról is feltölthetjük, az energia érkezhet a tetőbe épített napcelláktól, egy ún. külső égésű motortól, illetve az utasoktól maguktól.

“A külső égésű motor olyan akár egy gőzgép, ahol egy kazánban hőt termelünk, majd a gőz végzi a munkát. Nálunk ez egy 15-20 kilós lábos méretű szerkezet lesz, amely folyékony és gáz hajtóanyaggal is üzemeltethető, de más is lehet a hőforrás” – mesél a szerkezetről az Antro vezetője. A külső égésű motor egy hőerőgép, amelyet 1816-ban alkotott meg a skót származású lelkész, Robert Stirling. Újabban többen is dolgoznak a Striling-motornak is nevezett szerkezet továbbfejlesztésén.

Autó mint konditerem

Bár nem kötelező, a tervezők úgy vélik, az emberek szeretik majd használni a méretes pedálokat, amelyek nem az autókban megszokottként üzemelnek. Itt – akár a bicikliknél – tekerni lehet, amivel energiát termelhetünk. A testmozgás az egészségnek is jót tesz.

Még kissé nehézkes a beszállás

Még kissé nehézkes a beszállás

Még kissé nehézkes a beszállás


Akik okosan használják majd a Solót, azok télen mindenképpen hajtanak, hiszen a testük által termelt hő mellett nem lesz szükség a fűtés bekapcsolására, azaz energiát, pénzt spórolnak. Ha mégis fűtenénk, akkor a melegítéshez a motor maradékhőjét is felhasználja a rendszer.

Mint az építészmérnök végzettségű szakembertől megtudtuk, a mostani autón ugyan nem szerepel, de a jövőben a napcellákat rejtő tető képes lesz 5-10 centit felemelkedni. Nyitható ablaka ugyanis nincs a Solónak, a szellőzést így biztosítják majd. Sőt ez a megoldás segíti majd a beszállást is, ami – saját tapasztalatból tudjuk – kisebb mutatvány, hiszen szinte a földre kell leülni. Az autó az új tetővel képes lesz automatikusan kiszellőzni álló helyzetben, ha viszont esni kezd, az érzékelői jeleznek, és becsukja a tetőt.

Ez az autó csak elméleti síkon mozog? Kiderül a lapozás után!


Már vezethető

A 2001 óta 3-400 millió forintot felemésztő jármű nemrég átesett a menetdinamikai teszteken is. A Rábaringen végzett próbák után a csapat számos változást tervez, köztük új elektromos vezérlést és erősebb motort is kap a jármű.

A jelenlegi négy motor összesen csupán 11 kW-os (15 LE!), de a jövőben sem kell bődületes erőben gondolkodni, a Solo ugyanis kiváló formával és kis tömeggel készül.

Nem Lamborghni, de úgy nyílik

Nem Lamborghni, de úgy nyílik

Nem Lamborghni, de úgy nyílik


A kocsi még “dagadt” (500 kilós), ezért szeretnék 350 kilogramm alá fogyasztani a szériagyártásig, ami nem is lesz olyan nehéz, már tudják hol kell változtatni. Az alumíniumvázra épülő autó később teljesen műanyag lesz, illetve a cseppformájú kasztni hátsó részén, a vadászrepülőknél alkalmazott, a levegő leválását szabályozó megoldást is alkalmaznak majd.

Ezzel pedig az autó a kis motorteljesítménnyel is hozza majd egy átlagos kisautó dinamikáját, százig kb. 10 másodperces gyorsulás és 140 km/órás végsebesség várható.

Hétköznap külön, hétvégén együtt

Persze más problémákat is meg kell oldani, köztük két Solo összekapcsolását is. A teljes terv ugyanis Solo-Duo néven fut, azaz két autóból egy hatszemélyes modell is létrehozható. Ha többen utaznak együtt vagy az egész nagy család útra kell, csatlakozhat az egyik jármű a másikhoz, míg hétköznap apa és anya külön autóval mehet dolgozni. 

Az ujjat előrenyomva gyorsíthatunk

Az ujjat előrenyomva gyorsíthatunk

Az ujjat előrenyomva gyorsíthatunk


Várhatóan két év múlva készülhet el a második, már továbbfejlesztett Solo, amellyel már elvégezhető a “dokkolás” is. Ez ugyanolyan pofonegyszerűen megy majd, mint amilyen a Solo vezetése.

Bár mi csak álló helyben próbáltuk, állítólag a hagyományos autókénál is egyszerűbb közlekedni vele. Nem véletlen a repülőkére emlékeztető kormány, az ugyanis itt is drive by wire módon üzemel, azaz csak elektromos jeleket küld a kerekek felé, mechanikus kapcsolat nincsen.

A gyorsításhoz a két szarvon lévő fülek valamelyikét kell előre tolni, míg a lassításhoz épp ellenkezőleg. Az indexet itt is a bal kezünkkel vezérelhetjük, de nem karral, hanem a baloldali szarv végén lévő billenő kapcsolóval. Jobboldalt egy hasonló megoldással a lámpákat aktiválhatjuk.

Elérhetőnek készül

Nemcsak dinamikájában közelít majd a kisautókhoz a 3 személyes Solo, de az ára is azokéval versenyez majd 2012-ben, amikor a tervek szerint a sorozatgyártás beindul. Nem gazdagoknak akarnak drága játékszert építeni, mint a Tesla, a Venturi vagy a Fisker, hanem a tömeggyártás jellegéből fakadóan alacsony áron akarják értékesíteni.

A pedálozás edzésnek is jó

A pedálozás edzésnek is jó

A pedálozás edzésnek is jó


A fenntartása is jobb lesz mint a hagyományos járműveké, a cég  szerint a Solo a jelenlegi áron kétezer forintos üzemanyagköltségből képes 600 km-es utat teljesíteni, míg egy normál kocsinak ez tízezerbe kerül.

Emellett a minimális teljesítményadó, és a környezetkímélő üzem miatt várható adókedvezmények és alacsony karbantartási díjak összesen több százezer forintot takarítanak meg a tulajdonosnak.

Nem ez lesz azonban az első jármű, ami a fenti technikai tudással elkészül, hiszen a Solo-Duo projekt egyik befektetője hamarosan egy robogót mutat majd be, ezzel is tesztelik, illetve felkészítik majd a piacot, az “autó” érkezésére.

Nemcsak a lehetséges vevőknek akarják megmutatni a Párizsi Autószalonon a Solót, de cél további technológiai partnerek megtalálása is. Persze nemcsak a high-tech megoldások miatt, hanem mert Magyarországon ma nemigen van autókonstruktőr