„Az M7-es autópályán Letenye irányába személygépkocsival közlekedett egy sofőr. A 118. kilométerszelvényben – Kőröshegy magasságában – utolérte az előtte, szintén előzés miatt a belső sávban haladó személyautóst, akit fényszórója villogtatásával próbált kisorolásra ösztönözni. Az első autós az előzés befejeztével vissza is tért a külső forgalmi sávba, azonban a hátul haladó férfi megelőzte őt, elé sorolt, majd a fékre taposott. A vétlen sofőr vészfékezés mellett sem tudta elkerülni az ütközést. A balesetben személyi sérülés nem történt, a járművekben anyagi kár keletkezett” – olvasható egy átlagos hírben az Országos Rendőrfőkapitányság (ORFK) oldalán.
Mindjárt folytatjuk is, csak előtte vessünk egy pillantást a manőver egyik következményére.

Így nézett ki a hátsó autó a baleset után (Forrás: police.hu)
Folytatva a rendőrség hírét, azt írják, hogy „a büntetőfékezőt a rendőrök a helyszínen elfogták és előállították a Siófoki Rendőrkapitányságra, ahol közúti veszélyeztetés bűntett megalapozott gyanúja miatt hallgatták ki. A 38 éves budapesti lakos vallomása során úgy nyilatkozott, hogy nem leckéztetni próbált, csak rossz lelkiállapotban volt, és meg akart állni, hogy elszívjon egy cigarettát.”

Ez pedig itt a védekezése szerint a sztráda közepén vészfékezéssel cigire vágyó férfi saját autója (Forrás: police.hu)
Az az érzésünk, mintha egyre több ilyen hír lenne, mintha egyre több büntetőfékezésről és leszorításról látnánk videókat, ezért a Vezess kikérte az ORFK-tól a hivatalos statisztikákat.
A haladás (szándékosan megszegett) szabályai
204 darab közúti veszélyeztetést regisztrált a rendőrség 2023-ban, derül ki a Vezessnek elküldött adatbázisból, amely ugyan elmarad a tavalyelőtti negatív rekordtól, de valamivel az évtizedes átlag felett van.
2023 | 204 |
2022 | 258 |
2021 | 196 |
2020 | 155 |
2019 | 117 |
2018 | 156 |
2017 | 193 |
2016 | 237 |
2015 | 220 |
2014 | 231 |
A közúti veszélyeztetéses ügyeket 34 különféle kategória szerint rögzíti az ORFK, ebből most azt az ötöt közöljük, amelyekből a legtöbb bekerült a rendőrség adatbázisába 2023-ban.
1. | Haladás szabályainak be nem tartása | 57 |
2. | Figyelmetlen, gondatlan vezetés | 29 |
3. | Gyalogos elütés | 24 |
4. | Járművezető hibája | 19 |
5. | Irányváltoztatás szabályainak megszegése | 15 |
Egy-egy példa a 2-es és az 5-ös kategóriára. Ha valaki kézben tartott telefonnal, vezet, ne adj’ isten SMS-t ír vagy olvas, az lehet „figyelmetlen, gondatlan vezetés”. Az irányváltoztatás szabályainak a megszegése kategóriába pedig a másik autós megelőzése utáni „ráhúzás” tartozhat, a leszorítósdi.
Mennyit lehet ezért kapni?
A cikkünk elején idézett „büntetőfékezés” kifejezést a rendőrség is használja, de csak a hírközlésekben, ugyanis ez nem jogi kategória. „Az elsőbe” – válaszolja Janklovics Ádám, közlekedési ügyekre szakosodott ügyvéd, mikor megkérdezzük, a fenti öt kategóriából melyikbe tartozik. Neki évente körülbelül 20 ilyen ügye van, amellyel gyakorlatilag az összes bűncselekmény 10 százalékában ő védi a megvádoltakat.
Tapasztalatai szerint a büntetőfékezéses ügyek jelentős részében a kiindulási pont, hogy valaki – mivel rossz napja van – egy apróságon felhúzza magát.
Erre rímel az ORFK híre is az M7-esről, de aki vezet, tapasztalhatott már eltúlzott reakciókat a forgalomban, az indokolatlannál agresszívebb vezetést. Ez itt egy olyan videó, amelyben ketten kellettek a történethez, így a felvételt készítő járművezetővel szemben is szabálysértési feljelentést tett a nyomozó hatóság. A büntetőfékező sofőr pedig vádlott lett közúti veszélyeztetés miatt.
Milyen büntetési tételei vannak a közúti veszélyeztetésnek, de legfőképpen mi a gyakorlat? Mennyit kapnak a bíróságon az ilyen autósok? „Zömében nem következik be a közúti veszélyeztetéses ügyekből személyi sérülés. A közúti veszélyeztetés vádhoz azonban elég a szándék” – kezdi a választ Janklovics Ádám, és itt arra gondol, hogy lefékez a másik előtt, leszorítja stb. „Ha nincs személyi sérülés, és még csak össze sem értek az autók, vagy maximum összekoccantak, 1-2 év közötti szabadságvesztés felfüggesztve a jellemző büntetés. 2 év a maximum.”
Ez viszont egyáltalán nem jelenti, hogy megúsznák az ügyeket a megvádoltak. „Viszont alapból kötelezően el kell venni a jogosítványt a gyanúsítás után attól, akit közúti veszélyeztetéssel gyanúsítanak. Fő szabály szerint addig nem vezethet, amíg le nem zárul az ügy” – mondja az ügyvéd. Ami egyúttal azt is jelenti, hogy könnyen ki lehet szúrni a közutak kakaskodóival. Elmarasztaló ítéletet hozni azonban nem egyszerű, szerinte ugyanis nehéz bizonyítani az előbb említett „szándékot”.
Sőt, azt állítja, hogy a táblázatban szereplő „ közúti veszélyeztetéses ügyek egy részét már a rendőrség megszünteti, így el se jut bírósági szakig”.
Egészen más a történet, ha megsérül valaki. Ilyenkor a mentők mellett kötelezően megjelenik a rendőrség, helyszínelnek, és a begyűjtött információk alapján meggyanúsítanak valakit. „Itt nagyot ugrik a büntetési tétel is, ezekben az esetekben jellemzően leültetik a közúti veszélyeztetőt” – mondja Janklovics Ádám.