Kihalófélben a megfizethető kisautók, szól az autópiac legújabb közhelye. A leghíresebb hazai autókereskedő guru után nemrég a legnagyobb újautó-értékesítő cég vezetője is elismerte és részletesen elmesélte a Vezessnek, hogy az európai autógyárak miként trükköznek itt: a kevés meglévő alkatrészt többnyire a zsírosabb profitot hozó, magasabb áron kínált és jellemzően méretesebb személyautóikba szerelik. Ezek összeszerelését és értékesítését részesítik előnyben, ezeket szállítják a szalonokba, az olcsóbb kategóriákat ellenben többen hanyagolják.

Tényleg eltűnnének a Magyarországon évtizedek óta leginkább vásárolt kisautók és az olcsóbb kompaktok a hazai szalonokból? Valóban csak az egyre nagyobb méretű és kevesek által megfizethető drága kocsik lesznek a szalonokban? Nyilván egy folyamatról beszélnek a szakértők, de vajon konkrétan mi a helyzet most a hazai kereskedésekben?

A Datahouse 17 különféle kategóriát különít el méret és forma alapján az év első felében idehaza forgalomba állított személyautók között, megnéztük, hogy ezek közül mely csoportok értékesítése mozdult el a leginkább a tavalyi év hasonló időszakához képest.

Igen, valóban szárnyal az új luxusautók, az óriási SUV-ok és a sportkocsik értékesítése nálunk

Kezdjük el azzal, hogy megnézzük a piac egészét. 2022 első hat hónapjában 57 411 darab új személyautó állt forgalomba Magyarországon, ami 11,42 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbi időszak adatánál, vagyis markáns mínuszba csúszott az értékesítés. Egy év alatt eltűnt 7405 autó.

Megnézve a kategóriák szerinti értékesítést azonban gyorsan kiderül, egyáltalán nem általános a visszaesés. Sőt, egészen ellentétes mozgásokat látunk, egyes méret- és árkategóriák fantasztikus félévet hoztak össze 2021-hez képest, a háború árnyékában.

Az összességében 11,4 százalékkal csökkenő piacon ennek az öt kategóriának növekedtek a legnagyobb mértékben az eladásai.

  Kategória Változás (százalék) Értékesítés,
2022, első félév (darab)
Értékesítés,
2021, első félév
(darab)
1. Luxus +52,7 310 203
2. Nagy egyterűek +39,3  276 198
3. Nagy SUV-ok +16,1 2080 1791
4. Sportkocsik +15,7 368 318
5. Felsőközép-
kategória
+15,2 3629 3150

Figyelemre méltó a luxusautók és a sportkocsik csodás szárnyalása, ám darabra ezek még nem mondhatók piacmeghatározó kategóriáknak. Velük szemben a nagy szabadidő-autók (hivatalosan: “E-SUV”) és a felsőközép-kategória együttes értékesítése viszont már kimondottan széles szelete a tortának. Miközben mindössze 2 kategóriáról beszélünk a 17-ből, együttesen már 10 százalékát képezik az egésznek.

Eltűnnek az olcsó autók Magyarországról? 1

Hosszú évek óta jól fogy a BMW X5

Csavarva egyet a statisztikák vizsgálatán azt látjuk, hogy összességében a prémiummárkák értékesítése is határozottan növekedett az apadó piacon. Itt már az eladott autók száma alapján raktuk sorba a gyártókat, hogy szembetűnőek legyenek a számaik és a méretük a hazai piacon.

  Márka Értékesítés,
2022, első félév (darab)
Értékesítés,
2021, első félév
(darab)
Változás (százalék)
1. Mercedes-Benz 2834 2971 -4,6
2. BMW 2339 2049 +14,1
3. Audi 1587 1236  +28,4
4. Volvo 1349 1365 -1,1
5. Lexus 359 455  -21,1
6.  Tesla 258 10 +2480
7.  Mini 245 278 -11,8
8. Cupra 139 45 +208,8
9. Land Rover 61 n.a.
10. DS 40 29 +37,9

A Mercedes 2800 feletti és a BMW 2300 feletti eladásai mellé odatéve mondjuk az Opel 2169 darabját, a Fiat 1631, a Renault 1005 vagy a SEAT 435 forgalomba helyezését, elgondolkodtató piaci részesedéseket látunk.

Eltűnnek az olcsó autók Magyarországról? 2

Visszalépett az Audi a dobogóra

Hogyan változott a kisebb méretű, azaz olcsóbb autók vásárlása?

Most jön az az 5 kategória, amelyiknek az értékesítése a legnagyobbat esett idén 2021 első félévéhez képest. Tisztán látszik az olcsóbb autók visszaszorulása: a kis egyterűek eladásai egy év alatt egyharmadukra zsugorodtak, a legkisebb személyautóké a felére, a kisautóknál is (ez a Suzuki Swift, Opel Corsa, Renault Clio kategóriája) 1700 darabos a mínusz.

  Kategória Változás (százalék) Értékesítés,
2022, első félév (darab)
Értékesítés,
2021, első félév
(darab)
1. Kis egyterűek -61,9 597 1570
2. Minik -48,7 1895 3697
3. Kisautók -27,7 4521 6260
4. Közepes SUV-ok -19 2733 3377
5. Kicsi SUV-ok -17,3 11 740 14 208

Érdemes egy picit visszapillantani az első táblázatra: nagy egyterűekből és méretes szabadidő-autókból meglehetősen sok állt forgalomba, ezek kisebb változatainál viszont látványos a visszaesés.

Eltűnnek az olcsó autók Magyarországról? 3

Jelentéktelen mellékszereplő manapság a Swift a hazai újautó-piacon

Hasít az 50-100-150 millió forintos árkategória is

Darabra ugyan még aprócska számokat látunk a luxusautókat és a méregdrága sportkocsikat forgalmazó márkák nevei mellett, habár a Porsche lassan évi 500 darabnál jár, ami csaknem az Alfa Romeo szintje (a Mitsubishinél vagy a Subarunál ellenben már rég több autót értékesít a német márka).

  Márka Értékesítés,
2022, első félév (darab)
Értékesítés,
2021, első félév
(darab)
Változás (százalék)
1. Porsche 202 177 +14,1
2. Range Rover 41 n. a. n. a.
3. Ferrari 15 15 0
4. Aston Martin 12 3 +300
5. Bentley 14 5 +180
6.  Maserati 6 4 +50
7-8.  Rolls-Royce 6 0
7-8. Alpine 6 0
9-10 Lotus 2 1 +100
9-10. Lamborghini 2 4 -50

Ugyan évről évre egyre több és több Porschét ad el idehaza az importőr, nemigen van olyan évük, amikor – ha kapnának még ennél is többet a gyártól – ne tudnának nagyobb volument értékesíteni. “Gyárts mindig eggyel kevesebb autót, mint amennyit el tudnál adni” – idézte a Vezessnek a Porsche márkaigazgatója a névadót, és mesélt a hazai vevőkről is.

Az Aston Martin Magyarországra kerülésének érdekes kulisszatitkairól és arról, hogy jó sok pénzt keres-e a 100 milliós sportkocsikon a hazai forgalmazója, itt olvashat részleteket. Egyikük sem panaszkodott az aktuális félévére.