Ha valami látványos tempóban drágul, vagy kevés van belőle, esetleg nehezen hozzáférhető, akkor az emberek régóta úgy reagálnak a problémára, hogy elkezdenek készletek felhalmozni az adott dologból. Van, amit könnyebb, van, amit bonyolultabb tárolni, az üzemanyag az utóbbiak közé tartozik. Megmutatjuk, milyen problémákkal, nehézségekkel és szabályokkal kell szembenéznie annak, aki üzemanyag-felhalmozásra adná a fejét, hogy ne járjon úgy, mint Hofi Géza, amikor televette a kádat benzinnel

Európában jelenleg két euró alatt nehéz üzemanyagot vásárolni, ami durván megdrágíthatja a nyaralás üzemanyagköltségét. Eközben itthon októberig még tartja magát a 480 forintos, hatósági ársapkával kordában tartott üzemanyagár, ami mai árfolyamon úgy 1,2 eurós költséget jelent literenként. Így logikus ötletnek tűnik bevásárolni belőle. Persze nem közvetlenül kannába.

Szabad-e egyáltalán otthon üzemanyagot tárolni?

Sánta Tamást, az Országos Tűzvédelmi Szolgáltató Kft. vezetőjét kérdeztük. A rövid válasz az, hogy igen. De persze vannak feltételek, nem mindegy, milyen edényben és mennyi, és milyen típusú üzemanyagot tárolunk háztartási körülmények között. Az ezt szabályozó teljes jogszabály ide kattintva érhető el, de a lényeg annyi, hogy:

Többlakásos épületben lévő lakásban legfeljebb 10 liter fokozottan tűz- vagy robbanásveszélyes osztályba tartozó folyadék – magyarul benzin – és legfeljebb 30 liter mérsékelten tűzveszélyes osztályba tartozó folyadék – gázolaj – tárolható.
Önálló, egylakásos lakóépületben legfeljebb 20 liter benzin, valamint aeroszol és legfeljebb 60 liter gázolaj tárolható.

Lakóépülethez, lakórendeltetésű épületrészhez tartozó gépjárműtároló-helyiségben a gépjárművekbe épített üzemanyagtartályon kívül parkolóállásonként és tárolóhelyiségenként legfeljebb 5 liter, a gépkocsi vagy más robbanómotoros gép üzemeltetéséhez és a háztartásban használatos éghető folyadék tárolható.

Benzinből kevesebb, gázolajból több tartható otthon legálisan

Ezek mellé érdemes megfelelő tűzoltókészüléket is odakészíteni, biztos, ami biztos. A készülék kiválasztásakor a szakember leginkább a habbal oltó berendezést ajánlja. Ez drágább ugyan a porral oltónál, de sokkal hasznosabb és kisebb felfordulást okoz. De érdemes egyáltalán eltenni a benzint, gázolajat? Vagy ez is idővel ránk kukacosodik, mint a karantén alatt felhalmozott stratégiai lisztkészlet?

Meddig áll el?

Mivel ellentmondó információk keringenek azzal kapcsolatban, hogy megromlik-e a benzin, gázolaj, megkérdeztük a MOL szakértőit, hogy mi a helyzet valójában. Megromlik a benzin? Ha igen, mennyi idő alatt?

“Az üzemanyagok esetében jogszabály nem írja elő a minőségmegőrzési idő feltüntetését. Ezen termékeknél ez nehezen is értelmezhető, mivel a tárolás körülményei (pl. hőmérséklet, tárolóeszköz anyaga, állapota stb.) nagymértékben befolyásolják a tárolt termék minőségét.
Az iparágban kialakult gyakorlat szerint ajánlott tárolási időt adunk meg, amely szerint, megfelelő tárolóedényben, megfelelő körülmények között:
· a biokomponens tartalmú üzemanyagoknál (biodízel tartalmú gázolaj, bioetanol tartalmú benzin) a javasolt tárolási idő 6 hónap.
· a biokomponenseket nem tartalmazó üzemanyagok esetében a javasolt tárolási idő 2 év.

A gázolajok esetében a termék téli időszakban történő tárolásánál fontos figyelemmel lenni a nyári és téli minőségű termék közötti különbségre. A téli időszakban a nyári minőségű termék tárolása során bekövetkezhet a paraffinok kiválása. A MOL a szabványban megfogalmazott követelményeknek megfelelően november 15. és február utolsó napja között forgalmazza a téli minőségű gázolajat. A téli időszakban feltétlenül a téli minőségű gázolaj tárolását és használatát javasoljuk.”

Elraknál az olcsó üzemanyagból? Rossz híreink vannak 3

Bármennyire is szeretnénk, a benzin sem tartható el végtelen ideig

Ipari mennyiségű üzemanyag tárolásánál jó ötletnek tűnik az IBC-tartály, de a cég óva int ennek használatától is. Nyáron a napsugárzás, a biológiai fertőződés veszélye, valamint a víz bejutásának lehetősége is fokozottan fennáll ezekben a tartályokban. A napsugárzás hatására olyan káros oxidációs, polimerizációs folyamatok alakulhatnak ki, amelyek hátrányosan befolyásolják a gázolaj minőségét, és a keletkező nagyobb molekulájú anyagok eltömhetik a szűrőrendszert és az üzemanyag-ellátó rendszerben lerakódásokat okozhatnak. A benzin esetén a víz bejutása következtében a benzinből kioldódhat az etanol, ami az oktánszám csökkenéséhez vezet. A gázolajok esetében a víztartalom a gombák, baktériumok elszaporodását okozhatja (biológiai fertőződés).

A nem üzemanyag tárolására szolgáló műanyag edényekből kioldódhatnak anyagok, amik a motorra is károsak lehetnek. A nem megfelelő tárolóeszközt a benzin károsíthatja, ami szélsőséges esetben az edény sérüléséhez és az üzemanyag elfolyásához is vezethet.

Hasonló választ kaptunk az OMV központjától is, ők is féléves időtartamot adnak meg, amíg biztosan felhasználható marad az üzemanyag. Fémtartályban, állandó, lehetőleg hűvös hőmérsékleten és teljesen feltöltött, légmentesen lezárt tartályban tárolva hosszabb ideig marad stabil az üzemanyag. Ipari mennyiségben – 20-30 köbméter – a föld alatti dupla falú acéltartályt tartják a legjobb megoldásnak, a napfénytől elzárt, állandó hőmérsékleten, csurig töltött tartályokban, rendszeres monitorozás és a kialakuló vízkiválások eltávolítása mellett már 3 éves felhasználhatósági idő is elérhető.

Felhívják a figyelmet arra is, hogy hosszabb idejű tárolásra a biodízel-tartalom nélküli gázolajat válasszuk. A biodízel ugyanis vízmegkötő tulajdonságú, ami a tárolás során a levegő nedvességét megköti és az felhalmozódhat az üzemanyagban, ami végső soron a baktériumok megtelepedéséhez, elszaporodásához, az üzemanyag romlásához is vezethet. A mezei OMV-dízel legfeljebb 7 százaléknyi, míg a MaxxMotion egyáltalán nem tartalmaz biodízelt Magyarországon. Ebből következik, hogy tartaléknak érdemes a drágább üzemanyagot választani, bár akkor oda a hatósági ársapka kínálta árelőny.

Ha már sikerült megfelelő, erre alkalmas kannába betárazni a kívánt üzemanyagot, és a határ előtt még csordultig tölteni az autó saját üzemanyagtankját is, akkor érdemes tájékozódni, hogy az éppen következő országban milyen szabályok vonatkoznak a tartalék-üzemanyagra. Az ADAC táblázata szerint elég nagy a szórás, a teljes tiltástól a 25 literig széles a skála. Akit érint, az alábbi felsorolásból kikeresheti az őt érdeklő országban érvényes limitet:

0 liter: Bulgária, Görögország, Horvátország, Luxemburg, Románia

5 liter: Montenegró, Szerbia

10 liter: Ausztria, Belgium, Csehország, Dánia, Franciaország, Hollandia, Lettország, Magyarország, Olaszország, Portugália, Spanyolország, Szlovénia

20 liter: Észak-Macedónia, Észtország, Lengyelország, Litvánia, Szlovákia

25 liter: Liechtenstein, Svájc, Törökország

Az EU-n kívüli országokba való belépéskor vagy azok elhagyásakor be kell jelenteni a kannákban lévő tartalék-üzemanyagot is.

Elraknál az olcsó üzemanyagból? Rossz híreink vannak 4

Európában országonként 0 és 25 liter között változik a szállítható tartalék-üzemanyag mennyisége

Tovább bonyolítja az autóban szállítható tartalék-üzemanyaggal kapcsolatos szabályozást, amikor az útitervben kompos szakasz is található. Itt eltérhetnek a fentebb meghatározott, amúgy az adott országban érvényes legálisan szállítható maximumoktól, természetesen nem felfelé, hanem lefelé. Biztonsági okokból általános tilalom van érvényben az összes Nagy-Britanniába, Írországba, Izlandra és Ciprusra tartó hajón a tartalék-üzemanyag kannákban szállítására. Nem sokkal jobb a helyzet a skandináv országokba, például Dániába, Norvégiába, Svédországba és Finnországba közlekedő kompokon, azokon ugyan nem automatikus a tiltás, de utazás előtt érdemes érdeklődni a részletek felől.

Foglaljuk össze: tehát otthonra, még ha akarnánk, se tudnánk szabályos körülmények között annyi üzemanyagot felhalmozni, amivel hónapokig kibekkelhetnénk egy esetleges hiányt, vagy érezhető mennyiségű pénzt spórolnánk meg. Emellett külföldi úton sem biztos, hogy megéri a kannából tankolással vesződni, hiszen legálisan az út üzemanyagigényéhez képest csak elenyésző olcsó, hazai benzint, gázolajat tudunk csak bepakolni a kocsi csomagtartójába. A biztonságos autózás érdekében pedig általában amúgy is legfeljebb 10 liternyi üzemanyag szállítását javasolják, azt is az utasoktól távol, rögzített, a célnak megfelelő, szabványos tárolóedényben.