Szinte pontosan háromszor annyi férfi okozott közlekedési balesetet 2021 első kilenc hónapjában, mint nő – derül ki a KSH-tól a Vezessnek megküldött előzetes adatokból. A január eleje és szeptember vége között sajnálatos módon megtörtént 10 548 balesetből
- 7650-et okoztak a férfiak,
- 2558-at a nők,
- ezen felül 340 ügyben nem tartalmazza a statisztika ezt az információt.
Nyilván a Magyarországon jelenleg érvényes vezetői engedélyek nemek szerinti számával arányosítva lenne izgalmas megnézni ezeket az adatokat, azonban kérdésünkre a Belügyminisztérium elárulta, nem létezik ilyen statisztika.
Nemrég megírtuk, hogy jelentősen megnőtt a vidéki közlekedési balesetben elhunytak száma tavaly, miközben Budapest útjain maradt a járvány első évének alacsonyabb adata, országosan pedig három százalékot emelkedett a személysérüléssel járó esetek száma 2021-ben. Most ezeknél is részletesebb statisztikákat kaptunk a múlt esztendő első kilenc hónapjáról.
Balesetokozók korcsoportok szerint
Összeállításunk természetesen csak az „emberi hibából elkövetett közlekedési baleseteket” tartalmazza, léteznek ezen felül egyebek is, például a műszaki hibás ügyek az átlagosan csaknem 15 esztendős hazai járműparkkal a nyakunkon.
A KSH-tól most megkapott talán egyik legérdekesebb friss adatsor az ilyen-olyan ütközéseket okozók életkor szerinti besorolása. Összesen kilenc különféle korcsoportot sorol a statisztikai hivatal, van közöttük néhány hónapos időszakot tartalmazó (a legelső alábbi táblázatunkban) és létezik 33 esztendőt tartalmazó.
Korcsoport | Okozott közlekedési baleset 2021. 1-9. hó |
18 éves korig | 349 |
18-20 évesek | 529 |
21-24 évesek | 824 |
25-30 évesek | 1278 |
31-35 évesek | 960 |
36-45 évesek | 1886 |
46-64 évesek | 2917 |
65-98 évesek | 1471 |
99 év felett | 1 |
Minden bizonnyal komoly szakmai érvek állnak a statisztikusok adatbázis-készítésének módszertana mögött, nem véletlen, hogy a 30 év alatti balesetokozók kapásból négy kategóriát kaptak. Pedig, ha úgy nézzük, szinte pont ugyanannyi történetben voltak negatív főszereplők, mint a 46-64 év közöttiek: 2980 eset vs. 2917. Igaz, előbbi 12 évet átölelő kategória, utóbbi 18-at.
Részleteiben nézve mindenképpen soknak tűnik a kezdő sofőrök hibái okozta tragédiák száma, a 25 év alattiak háromnegyed év alatt 1702 balesetet okoztak tavaly. Különösen elgondolkodtató, hogy a hazai rendszer miatt legkorábban jellemzően 17 évesen és néhány hónaposan jogsit szerzők – minden bizonnyal max. pár ezres létszáma ellenére – 349 balesetet okoztak 9 hónap alatt.
Itt kell felhívni a figyelmet a legidősebbekre, a KSH szerint meglehetősen sok balesetet okoztak a nyugdíjkorhatár elérése után is – akár 80-90 éves kor felett – aktív járművezetők.
Egészen megdöbbentő, de akadt tavaly egy 99 évesnél is idősebben autót vezető, majd balesetet okozó sofőr.

Egy 75 éves férfit súlyos sérüléses közlekedési baleset okozásával vádoltak meg, írta az ORFK honlapja, amely a nyugdíjas vallomását is idézte. Eszerint nem mérte fel kellőn a másik kocsi sebességét, amelyben közrejátszhatott a homályos látása is. A rendőrök kezdeményezték a férfi rendkívüli pályaalkalmassági vizsgálatát, amely szerint gépjárművezetésre alkalmatlan (Forrás: police.hu)
A legveszélyesebb hónapok, napok és napszakok
Egészen egyértelmű tendenciák olvashatók ki a jelenleg rendelkezésre álló tavalyi adatsorból a hónapokkal kapcsolatban. Itt kell rögtön megjegyezni, ezt a listát jelentősen befolyásolhatja az időjárás is, közel sem mindegy, hogy egy január vagy február nagyrészt száraz-e (mint idén Budapesten), vagy éppen csapadékos és fagyos, akár havas és latyakos, habár egyre ritkábban tapasztaljuk meg a télnek ezt az arcát Magyarországon.
2021 első három hónapjában látványosan csökkent a balesetszám, áprilistól viszont határozottan emelkedett egészen a nyári csúcsokig. Június, július és augusztus hónapokban egyaránt több mint kétszer annyi alkalommal kellett rendőrt hívni a hazai közutakra, mint az év legnyugodtabb időszakának számító márciusban. Jellemzően a hosszabb autós kirándulásokkal terhelt nyári hónapok a leginkább rizikósak minden évben, évtizedek óta, ezek számaihoz csak egy-egy kiemelkedően csapadékos (havas, latyakos) téli hónap tud közel kerülni, évtizedente talán egy-két alkalommal.
Hónapok | Közlekedési balesetek száma, 2021. 1-9. hó |
Január | 892 |
Február | 856 |
Március | 727 |
Április | 945 |
Május | 1208 |
Június | 1508 |
Július | 1561 |
Augusztus | 1454 |
Szeptember | 1424 |
A hét napjait nézve ősidők óta a legzűrösebbnek a pénteket mutatják az adatbázisok, ha nem is az év minden minden egyes hetében, de az utolsó munkanap kiemelkedik a mezőnyből. A Budapesten élők és az ott rendszeresen autózók számára ez egyáltalán nem meglepetés, különösen a kivezetőutakon tapasztalható őrület péntek délutánonként. A második legproblémásabb (és minden bizonnyal a második legforgalmasabb) nap a statisztikák szerint a csütörtök.
Velük szemben állnak másik végletként a vasárnapok, ezek a hét legbiztonságosabb, legnyugisabb napjai. A maradék négy nap statisztikáit nézve nagyjából azonos szinten mozog a balesetszám, a szombatok hozzák a hétfők-keddek-szerdák szintjét.
A napszakokat nézve a forgalom – különösen városokban jellemző – megugrását eredményező reggeli és a délutáni csúcsokban ütköznek egymásnak a legnagyobb számban a gépjárművek. A KSH négy darab 6 órás időszakra osztja a napokat, a reggel 6-tól déli 12 óráig tartó időszakot hajszállal előzi a feketelistán a 12-től 18-ig tartó időszak.

Három jármű ütközött Szolnoknál, a rendőrség első jelentése szerint egy 46 éves sofőr lehet az okozó „feltehetően figyelmetlenségből” (Forrás: police.hu)
Sajnos régóta közismert és használt kifejezés a diszkóbaleset, ami a hétvégi éjszakák és hajnalok, jellemzően fiatalok által okozott és elszenvedett eseteit tartalmazza. Miközben 2021 első kilenc hónapjában a koronavírus-járvány miatt ideiglenesen rengeteg szórakozóhely ajtajára lakat került, sajnálatos módon ez nemigen mutatkozik meg a statisztikákban: 2021 számos szombatján és vasárnapján közel dupla balesetszámot látni a 0 órától reggel 6 óráig tartó időszakban ugyanazon hetek hétköznap éjszakáival összehasonlítva.