Olvasóink változatos kérdéseire a Vezess felkészült szakértői adnak változatos válaszokat.

Karcolt a mosó, fizet a biztosító?

Olvasónk kérdez

Tisztelt Cím!

Ausztriában egy benzinkúti autómosoban mosattam az autót. Mosás közben a forgókefe megakadt. Jeleztem a kútkezelőnek, hogy mi történt. Ő hívta a tulajt, aki kézivezérléssel próbálta befejezni a mosást. A dolognak az lett a vége, hogy több helyen összekarcolta a gép a fényezést, majd összetörte a tetőantennát “cápauszonyt”.

Ezután a biztosítójához kűldött, aki azzal utasította el a fizetést, hogy túl sok a sérülés az autón. És hogy van egy régebbi karcolás is rajta, ami igaz. Szeretném megkérdezni mi tehetek ebben az esetben?
Tisztelettel :Jerebák Gábor

Durván összekarcolta a mosó a fényezést, ki fizeti a kárt? 1

Szakértőnk válaszol

Tisztelt Levélíró!

Az autómosó berendezést működtető helyi vállalkozó/vállalkozás kártérítési felelősségére ebben az esetben véleményünk szerint speciális szabályok vonatkoznak. A leállított, üzemen kívül helyezett gépjármű nem minősül fokozott veszéllyel járó üzemnek, ellenben a mosóberendezés üzemeltetése annak minősülhet.

Ez azt jelenti, hogy a gépjárműben a berendezés által okozott kárt mindenképpen meg kell térítenie az üzemeltetőnek. Az úgynevezett “máskár”-t természetesen nem kell egy kalap alá venni a mostani esettel, a kártérítés összegét attól elkülönítve kell kiszámítani.

Egy nagyon hasonló esetben egy írásos felszólító levél elegendőnek bizonyult, és az üzemeltető megtérítette a számlával igazolt kár összegét. Javasoljuk, hogy Ön is ezen az úton kezdje meg az igényérvényesítést!

Tisztelettel:

D.A.S. JogSzerviz
www.das.hu

Neked is van, közlekedéssel kapcsolatos jogi kérdésed? A D.A.S. szakértői segítenek! Kattints ide és írj nekik!

Ideális autó a szülőknek

Olvasónk kérdez

Kedves Tibor!

Szüleim autóvásárlás előtt állnak és szeretném a segítségét kérni a témában.
Jelenleg egy 2002es Fabiajuk van 93xxx km-el hibátlan állapotban, de junior felszereltség szervó és elektronika nélkül, így meg szeretnének tőle válni.
Az általuk felállított paraméterek:
– 8 évnél fiatalabb.
– benzines turbó nélkül lehetőleg.
– Édesanyám vezetné nagyrészt így egy külsőre kisebb ferdehátú autó lenne a tökéletes (pl: kia ceed/hyundai i30 és J astra)
– Négyen, szükség esetén öten is elférjünk benne.
– Vételár maximum 3.5 millió forint.
Eddig a fentebb sorolt autókat nézegettük, de a ceed/i30 páros nagy része osztrák vagy német papíros rozsdás motortérrel, ami elég aggasztó egy pár éves autónál, a magyar autók meg tele vannak horpadással és kavicsfelverődéssel. Honda jazz nem nyerte el a tetszésüket.
Személy szerint Ön melyik autót javasolna szüleimnek? kb. 10-15 évre terveznek az új autóval.
Én amivel szemeztem az a Toyota Prius III és az új Fabia 1.0 mpi, esetleg 4-5 éves Yaris/i20.

Üdv,
Ádám

Durván összekarcolta a mosó a fényezést, ki fizeti a kárt? 2

Szakértőnk válaszol

Kedves Ádám!

A Kia/Hyundai motortere valóban rozsdás lehet akár pár évesen is “németből” vagy a sógoroktól, de a karosszéria és a padlólemez nem rohad. Alapvetően megbízható típus, nehezen tudnék jobbat ajánlani ebből a szempontból. Horpadás mindegyiken lehet, ezért hívják használt autónak és ezért kerül 5-6 évesen az új ára felébe.

A K Astra is jó választás lehet. Rengeteg a volt céges autó belőle a piacon, de ettől még lehet jó állapotú példányt találni belőle. A piacon a legtöbb Prus III. taxi volt lánykorában. Persze vannak kivételek. Megbízható, de csak a plug-in az igazán takarékos, amiből nem lesz 3 millió forintért.

A Fabiát úgy ahogy van, elengedném 1,0 MPI motorral. Borzalmas. A Yaris és I20 szintén jó választás lehet.

Első körben a helyigényt kellene belőni, és az alapján típust választani. Ezek mind használt autók, ezért bármelyiket választják, nézessék át szakemberrel vásárlás előtt, nehogy átverjék önöket!

Üdvözlettel,
Varga Tibor
autovizsgalat.hu

Olvasónk kérdez

Kedves Tibor!

A kinézett négyéves BMW X3-as (83 ezer kilométer, 8.35 millió forint) fényezése a mérő szerint mindenhol 190-240 körüli érték, a motorháztetőn 270. A Wallis kereskedője állítja, hogy nem volt balesete, egy lökhárító javítást beismert. (De a vastagságértékek körbe egyenletesen magasak.) Az érték alapján vélhetően a teljes autót újrafényezték, igaz? A fényezés jó minőségű, szemmel nem észrevehető, hogy valami történt. Karosszériás ismerősöm körbenézte, nem látott árulkodó jelet.

Lehet ez a fényezési vastagság gyári eredetű? Mennyire befolyásolja az autó értékét? Az előző tulaj kötelezője viszont az A0-hoz képest majdnem háromszoros. A kereskedő egy teljes átvizsgálást javasol, természetesen nem ingyen. Van valami tuti javaslat ilyenkor?

Előre is köszönöm válaszát,
Danyi József

Durván összekarcolta a mosó a fényezést, ki fizeti a kárt? 4

Szakértőnk válaszol

Kedves József!

A gyári fényezés lehet akár 300 mikron is színtől és típustól függően. Az autó karosszériájának vizsgálata nem merül ki egy festékréteg-mérésből. Komoly szakmai tapasztalat szükséges az esetleges jó minőségű utólagos javítások felismeréséhez és felméréséhez.

Amennyiben lehetséges, érdemes megkérdezni az előző tulajt, miért magasabb a biztosítási díja. Egyáltalán nem biztos, hogy ezzel a konkrét autóval volt balesete. Mindenképpen javaslok egy profi átvizsgálást vásárlás előtt, így elkerülhetőek a későbbi kellemetlenségek.

Üdvözlettel,
Varga Tibor
autovizsgalat.hu

Kapcsolódó címkék: használt autó jogi esetek szakértő