Olvasóink változatos kérdéseire a Vezess felkészült szakértői adnak változatos válaszokat.

Jogi esetek – Rejtélyes parkolási bírság külföldről

Olvasónk kérdez

Tisztelt Cím!

A napokban találtam a postaládámban egy Horvátországból érkezett ajánlott levelet. Ebben egy 2011.07.14.-ei parkolási bírságról értesítettek. A levélben van egy kép az akkori autóm rendszámáról. Másról nincs. Akkor volt még érvényes rokkant parkolási kártyám. (Egy üzemi balesetben csonkolták a bal lábfejem.) Ez jól látható helyen el is volt helyezve a szélvédő mögött. Erről és a büntetés kihelyezéséről nincs fénykép. Pakson lakom, de van egy felújítás alatt álló (lakatlan) házam Kalocsán.

Ezt a levelet Kalocsára dobták be. Nemzetközi ajánlottként. Papíron nem vettem át, csak bedobták. A postahivatal telefonos érdeklődésemre közölte, hogy 07.21.-én dobták be a ládámba. A levélben a kézhezvételtől 8 napom van bírságot fizetni, mielőtt H.országban bírósági eljárást kezdenek az ügyben. Érdeklődnék: Jogos a büntetés? 9 év után ez behajtható? Szabály szerű volt a kézbesítés és így a határ idők? Ha nem járok a háznál nem is “találok” rá a levélre…

Válaszukat előre is köszönöm!

Szakértőnk válaszol

Tisztelt Levélíró!

Ön valószínűleg pótdíj követelésről kapott értesítést. Az összeg töredékét teszi ki maga a pótdíj, nagyobb részt eljárási költségekből tevődik össze a követelés. Minden követelés az elévülési idején belül érvényesíthető jogi úton, így van ez Horvátországban is.

Információink szerint a horvát polgári jog sajátságosan értelmezi egy követelés elévülését. Addig ugyanis, amíg a pótdíjazott gépjármű üzembentartójának adatai nem válnak ismertté a  jogosult számára, úgy tudjuk, nyugszik az elévülés, és csak az adatok megismerésétől veszi kezdetét. Az elévülés nyugvását a magyar jog is ismeri, de ilyen abszurd eljárás nálunk nem alkalmazható.

Amennyiben a bírósági pert valóban megindítják Önnel szemben, az több száz euró plusz költséget jelent az Ön számára, ezért lehetséges, hogy még mindig a kisebbik rosszat jelenti, ha megfizeti az összeget. A jogerős horvát bírósági ítélet végrehajtható Magyarországon (és fordítva), a végrehajtás az Ön bármilyen vagyonát érintheti.

Üdvözlettel:
D.A.S. JogSzerviz
www.das.hu

Neked is van, közlekedéssel kapcsolatos jogi kérdésed? A D.A.S. szakértői segítenek! Kattints ide és írj nekik!

Bővül a család, nagyobb autó kell

Olvasónk kérdez

Kedves Tibor!
Családbővülés miatt autóváltás előtt állok. Évi kb. 10-15.000. km-es, főleg elővárosi használatra keresek benzines autót kb. 2,5 millió forintig. Fontos szempont a minimum 500 literes csomagtér, a lehetőleg nem 9-10 literes fogyasztás és a megbízhatóság/olcsó fenntarthatóság.

Amiben eddig gondolkozom, azok a 100-120 000 km-et futott KIA CEED 1,4-es kombik 2010-2012 tájékáról – esetleg magyar és/vagy jól dokumentált szervizelőélettel – illetve a fiatalabb 25-50.000. km-es Dacia Logan MCV-k 1,0 vagy 1,2-es motorral. A dinamizmus hiánya és a puritán belső kevésbé zavarna, mintha belefutnék egy fél-egy milliós szervizbe a vásárlás után 1-2 évvel. Kb. 8-10 évet használnám mindenképp az autót. Önnek mik a tapasztalatai a fentebbi autókról illetve tudna esetleg mást ajánlani, ami a fentebbi feltételeket kielégítheti?

Köszönöm válaszát!

Üdvözlettel, Norbert

Kilenc év után jött egy rejtélyes büntetés külföldről 2

Szakértőnk válaszol

Kedves Norbert!

A két típus közül messze a Kia/Hyundai típust ajánlanám, amennyiben hosszabb időre szeretné megtartani. A Dacia Logan 1,0 és 1,2 a benzinmotor csekély teljesítményével minden lesz, csak vidéki utakra jól használható autó nem. Fontos kiemelni, hogy egy 8-10 éves autó nem attól lesz jó állapotú és megbízható, hogy 100 000 kilométert használták eddig, vagy, hogy magyar, vagy külföldről érkezett. Munkánk során nagyon gyakran találkozunk lerúgott autókkal, amikben kevés kilométer van. Ez a szervizelés hiányára, a nem megfelelő használatra, a rengeteg városi, rövid utas használatra vezethető vissza, esetleg visszatekerték az óráját. Ön nagy eséllyel egy ilyen autó potenciális vásárlója. A jól dokumentált előélet sem hiteles az esetek elég jelentős részében.

Nem az a fontos, hogy egy 10 éves autónak milyen vélt, vagy valós előélete van, hány kilométert futott, hanem hogy JELENLEG milyen állapotban van. Nem a szervizkönyvvel fog autózni a következő 8-10 évben, hanem az autóval, amit megvásárolt.

Vidéki utakra nem zárkóznék el az 1,6 benzinmotortól sem Kia/Hyundai esetében. Alternatívának elgondolkodnék még például a Ford Focus II-ben és a Renault Mégane III-ban is.

Javaslom, vásárlás előtt mindenképpen nézesse át a kiszemelt autót szakemberrel, így valóban hosszú távon megbízható autót találhat átverések nélkül.

Üdvözlettel,
Varga Tibor
autovizsgalat.hu

Kérdésed van Varga Tiborhoz? Ide kattintva tudsz neki írni.

Kétmillióért családi autót

Olvasónk kérdez

Kedves Tibor!

Maximum 2 millió forintig szeretnék egy megbízható, gazdaságos családi autót. Évi 17-18 ezer kilométeres futáshoz úgy érzem nem való a dízel, még ha keveset is megyek városban. Tehát szívó benzines Kia Ceed / i30, Focus vagy Toyota Prius 2 lenne jobb választás? Illetve melyiknél mire érdemes odafigyelni?

Köszönettel,
Gyula

Szakértőnk válaszol

Kedves Gyula!

A Kia Cee’d-Hyundai i30 műszakilag megegyezik, mindössze esztétikai különbségek vannak, ezért megbízhatóság szempontjából édesmindegy, melyiket választja. Mind a Kia/Hyundai, mind a Ford Focus II jó választás lehet. A Toyota Prius-t kevés városi használatra nem javaslom, mivel a hibrid technológia előnyeit városi használat esetén tudná kihasználni és 2 millió forint körül nehezen lehet jó állapotú példányt találni, valamint rengeteg a volt taxi a magyar piacon.

Kilenc év után jött egy rejtélyes büntetés külföldről 5

Ha általánosságban beszélünk típusokról. 10-12 éves autóknál bármi előfordulhat, ezért nem lehet pár sorban kiemelni, mit érdemes megnézni egy ennyi idős használt autón. Ha röviden kellene válaszolnom, azt mondanám: mindent is! Komoly műszaki szakértelem és megfelelő diagnosztikai műszerek nélkül úgyis csak levegőbe lövöldözne. Például Kia/Hyundai esetében gyakori a motorvezérlő hiba, amit műszeres diagnosztika nélkül lehetetlen diagnosztizálni és több százezres javítási költségre számíthat, ha beleszalad.

Javaslom szakember igénybevételét az autó műszaki állapotának és múltjának felméréséhez.

Üdvözlettel,
Varga Tibor
autovizsgalat.hu

Kapcsolódó címkék: használt autó jogi esetek szakértő