Összesen 126-szoros különbség van a szabálytalanul parkoló autósokra a legtöbb és a legkevesebb bírságot kiszabó budapesti kerületek között. A kerékbilincs használatában még látványosabb a különbség: akad olyan városrész, ahol mindössze egyetlen szűk utcában ezernél is több autót rögzítettek vascsapdával az aszfalthoz a szigorú helyi közteresek tavaly, miközben máshol az önkormányzat még csak nem is ismeri a kerékbilincset, egyszerűen nincs ilyen eszköz a birtokukban. Pedig lehetne, és éppen termelhetné a pénzt.
A Vezess kíváncsian megkereste a 23 fővárosi kerületet, és kikérte 2019-re vonatkozóan az autósokra kiszabott helyszíni bírságok és kerékbilincselések számát, valamint azoknak az utcáknak a helyi sorrendjét, amelyekben a közterület-felügyelőik a legtöbbször büntetnek. 19 önkormányzat válaszolt.
A legtöbbet bírságoló kerületek sorrendje
Gyorsan tegyük tisztába, hogy egyértelmű legyen: összeállításunk nem a fizetős parkolást negligálók múlt évi büntetéseiről szól, a bírságokat és a bilincseket a koronavírus-járvány alatt is természetesen száz százalékig betartandó KRESZ megszegőivel szemben alkalmazták, és változatlanul továbbra is alkalmazzák az önkormányzatok Budapesten, valamint országszerte. (Összeállításunk második része a nagyobb vidéki városok gyakorlatával jön.)
A teljes nevén szabálysértési helyszíni bírságot az autós jelenlétében (HB), vagy akár a távollétében (THB) is kiszabják az egyenruhások, jellemzően a közlekedési szabályok kisebb fokú megsértése miatt. Az általunk megkérdezett polgármesteri hivatalok elmondása szerint legnagyobbrészt a Megállni, és Várakozni tilos táblák megszegőivel szemben, valamint a járdán, a forgalomtól elzárt területen, avagy a mozgáskorlátozottak helyén parkolók esetén.
Nem teljesen egységes területenként a helyszíni bírság átlagos mértéke, bár túl nagy szórás nincs. Az önkormányzatok éves bevételeit átnézve találtunk olyan kerületet, ahol 10 200 forintra jött ki az átlag 2018-ban, majd ugyanott 14 300 forintra a következő esztendőben. Ugyanazokról a közteresekről beszélünk, és ugyanarról a kerületről. Nézzük meg ezek után a legtöbbet bírságoló budapesti önkormányzatok toplistáját!
Bírságszám, 2019 | Terület | |
1. | 7204 | II. kerület |
2. | 4099 | XI. kerület |
3. | 2557 | VI. kerület |
4. | 2277 | XIX. kerület |
5. | 2032 | XII. kerület |
6. | 1903 | XIII. kerület (2018) |
7. | 1728 | III. kerület |
8. | 1452 | IV. kerület |
9. | 934 | IX. kerület |
10. | 728 | X. kerület |
Egyes kerületek nagyon komoly, éves szinten 40-60 millió forintos összeget bezsebelnek a szabályszegő autósoktól, amire a parkolási bevételeik ideiglenes befagyasztása, valamint a járműadójuk kormányzati lenyúlása miatt idén még inkább szükségük lehet. A koronavírus-járvány következtében szellősebb belvárosi utcákban manapság ugyan könnyebb leparkolni az autót, de a közlekedési szabályok megszegőire változatlanul lecsapnak a közteresek. Vétlen hiba volt, vagy szándékos szabályszegés, mindegy.
Figyelemre méltó részlete az egyenruhások munkájának és – úgy tűnik – a preferenciáiknak, hogy több kerületben változást hozott számukra a 2019-es év, amelyben az önkormányzati választások számos helyen polgármester-cserét is eredményeztek. Nem állíthatjuk, hogy a költséges politikai csatával összefüggésben áll a járművezetők megfegyelmezése – hiszen az új vezetőknek gyakorlatilag csak két hónap jutott, viszont az elődeiknek sok pénz kellett kampányra, előtte -, de feltűnő számunkra, hogy több helyütt nagyot ugrott a bírságszám a választási évre. A II. kerületben a tavalyelőtti 2018 darab helyszíni bírsággal szemben tavaly már 7204 csekket állítottak ki, a III. kerületben 777-tel szemben 1728-at, míg a IV. kerületben a 2018-as 513 bírság után 2019-ben már 1452-t szórtak szét a helyi közteresek.

Józsefváros kilóg a Vezessnek információkat szolgáltató 19 önkormányzat közül. A rendészeik ugyanis sem tavaly, sem az azt megelőző évben nem szabtak ki egyetlen darab helyszíni bírságot sem. „Minden esetben szabálysértési feljelentéssel éltünk. Ennek alapján a megállási és várakozási szabályok megsértése miatt 2019-ben 5910, míg 2018-ban 5223 darab feljelentést tettünk” – írták megkeresésünkre
A legtöbbet bilincselő kerületek sorrendje
Óriási különbségeket találtunk egyes önkormányzatoknál a bírságolás vs. bilincselés kérdésében is. Erzsébetvárosban (VII. kerület) például viszonylag kevés csekket raknak a szabálytalanul parkoló autók szélvédőire (571-et tavaly, amivel nincsenek benne a top 10-ben sem), ellenben ők nyerték tavaly a bilincselők képzeletbeli bajnokságát (6102 felszerelt vascsapda).
De mi a különbség a kettő alkalmazása között? “A kerékbilinccsel rögzítés nem büntetés, azt a közterület-felügyelő nem kiszabja, hanem alkalmazza azért, hogy a szabálysértés elkövetője ismertté váljon” – így fogalmazott szerkesztőségünknek a kőbányai önkormányzat (X. kerület) munkatársa. A kerületek válaszaiból tulajdonképpen az rajzolódik ki, hogy a csúnyább szabályszegéseket büntetik a jármű „leragasztásával”, mint például a menetiránnyal szembeni parkolás, de sokan a járdán való megállást is említették, amennyiben az autó nem akadályozza a gyalogosforgalmat.
Feltételezzük, hogy egy-egy helyi gyakorlatot erősen befolyásolhat a kerületi közteresek – vagy a vezetőjük – hozzáállása, természetesen a törvényi keretek között. Plusz nyilvánvalóan a zsúfoltságból adódó parkolási nehézségek, ami egyértelműen a szűkös belső kerületek sajátja, mint éppen Erzsébetvárosé.
A felszerelt bilincs levétele 11.500 forintba kerül, vagyis anyagilag akár jobban is járhat ezzel az autós. Már ha nem élnek azzal a meglehetősen erős eszközzel a hatóságok, hogy a bilincs mellé más büntetést is az autós nyakába akasztanak. Volt már erre is példa.
Kerékbilincselések száma, 2019 | Terület | |
1. | 6102 | VII. kerület |
2. | 4280 | XI. kerület |
3. | 2548 | IX. kerület |
4. | 2258 | VIII. kerület |
5. | 2147 | XIV. kerület |
6. | 1282 | VI. kerület |
7. | 637 | X. kerület |
8. | 613 | XII. kerület |
9. | 561 | III. kerület |
10. | 337 | XIII. kerület (2018) |
Érdekes, hogy a bírságok és a bilincselések összesített számában nem egy, a járműforgalomtól békeidőben fuldokló, szabad parkolóhellyel alig rendelkező belvárosi kerület vezet. Ezt a „versenyt” a főváros területre egyik legnagyobb kerülete, a központi területeknél szellősebb XI. nyerte. Újbuda szedte be a legtöbb pénzt tavaly a megbüntetett sofőröktől: 8379 alkalommal szereltek fel bilincset, vagy szabtak ki bírságot.

Lerögzített autó a Dob utcában
Ezekben az utcákban rakják fel a legtöbb bilincset
„Tisztelt Lencsés Csaba! Elolvastam a cikket! Köszönöm, hogy jelezte felénk ezt a problémát. Munkatársaimmal meg fogjuk vizsgálni annak a lehetőségét, hogy hogyan tudnánk még jobban felhívni az autósok figyelmét az adott helyen” – írta pár hete megjelent írásunkra reagálva az Erzsébetvárosi Rendészeti Igazgatóság – az új polgármester beiktatása után érkező – új vezetője. Ebben egy olyan utcaszakaszt mutattunk be, ahol az elmúlt években rengeteg tisztességes, a KRESZ-t betartó járművezető autójára került bilincs azért, mert megtévesztőek a hely adottságai.
Mindez pontosan abban a Dob utcában történt, amelyben messze a legtöbb kerékbilincs pattant fel tavaly Budapest összes – közel 8200 – utcáját, útját, körútját stb. belevéve.
Kerékbilincselések száma, 2019 | Terület | |
1. | 1001 | VII. Dob utca |
2. | 539 | VII. Király utca |
3. | 414 | VII. Wesselényi utca |
4. | 256 | XI. Műegyetem rakpart |
5. | 248 | VIII. Nagy templom utca |
6. | 242 | XI. Eszék utca |
7. | 193 | VIII. Mária utca |
8. | 138 | X. Gyakorló utca |
9. | 99 | XI. Szabolcska utca |
10. | 54 | III. Fő tér és környéke |
Aki talált már valaha kerékbilincset az autóján, az pontosan tudja, mennyire bosszantó mozdulatlanságra kényszerítve visszatérni a tulajdonához. Pedig van rá lehetőség, hogy az embert soha ne érje ez a kellemetlen meglepetés. A kormányablakoknál kell regisztrálni, és innentől kezdve elkerülhető: amennyiben a szabálytalanul hátrahagyott autóra amúgy jogszerűen bilincset szerelne a buzgó rendész, a központi rendszer értesítést küld a tulajdonos/üzembentartó telefonjára, akinek 15 perce van a járműhöz érni. Addig nem megy rá a csapda, csak a szabálysértési bírságot kell kifizetni.

Többszöri kérésünk ellenére nem küldött adatokat az V. kerület (pedig izgalmas lett volna), a XV., a XXII., valamint az I. Utóbbi is érdekes lenne, a Budavári Önkormányzat előző vezetése alatt ugyanis aktívan bírságoltak a felügyelőik: 2016-ban 1700 csekket töltöttek ki. A képen a Dísz tér látható a Várból
Van egy kerület, ahol se bilincs, se…
Több olyan polgármesteri hivatal működik a fővárosban, amely érdemben nem hizlalja a kasszáját ezekkel a módszerekkel. Kerékbilincset például néhányan egyáltalán nem használnak: a II., a XVI., a XVII., a XVIII., a XIX., a XX., a XXI., és a XXIII. kerület. Vagyis nagyrészt, de nem kizárólag Budapest kertvárosias peremterületei.
Mint amilyennek nagyrészt a büntetés-bajnok XI. kerület tűnik, ahogyan ellenpontja, a XVI. is. Utóbbiban a bilincshasználat mellőzését bírságolással sem kompenzálják, mindösszesen 57 alkalommal szabták ki 2019-ben.
Vagyis az itteni közterület-felügyelők átlagosan heti egy szem büntetést osztottak ki tavaly az autósoknak, miközben az újbudai kollégáik átlagosan heti 161 darabot.

Évek óta az Eszék utcában találkoznak a legtöbb szabálytalansággal Újbuda rendészei. „Ennek az lehet az oka, hogy közel van az Allee bevásárlóközpont, a Fehérvári úti piac, illetve a rendelőintézet, és nincs elegendő parkolóhely” – válaszolta kérdésünkre a polgármesteri kabinet
Ha van bármilyen bírságolós, bilincselős története, vitája, írja meg nekünk az info@vezess.hu e-mailcímre!