Idén 40 éve vezet különféle autókat a nyugdíjhoz közel járó János. Trabanttal kezdte ifjú asztalosként, majd munkahelye platós Barkasával is hordta a faárut, aztán saját Lada jött, majd a rendszerváltás után a német márka nagy rajongójaként számos különböző Opel. Sosem számolta a megtett kilométereket, egymillió biztos van a jobb lábában, de közlekedési balesetet soha nem okozott.

Szándékosan nem taposott a fékre

A karácsony előtti héten különösen sokan jöttek-mentek szülővárosa főutcáján, frissen vásárolt ajándékokkal a kezükben. Ezüstszínű Insignia kombijával az asztalosmester és felesége parkolóhelyet kerestek 17 óra után, négy fiú unokájuknak akartak még pár játékot beszerezni. Éppen a jól kivilágított főutcán autóztak – a későbbi vizsgálatok szerint – 40-45 km/órás sebességgel, amikor az utat a járdától elválasztó magas tujasorból váratlanul kilépett eléjük Zsuzsa.

Nagyjából fél távon lehettek az előttük és mögöttük kb. 80-80 méterre lévő zebráktól, amikor a 70 éves, szatyrokat cipelő nő átsietett volna az úttesten. János nem fékezett, felesége egyből rákiáltott, „ott egy ember, nem látod!?” A férfi éppen hogy csak rátette lábát a fékpedálra, úgy készült, ügyesen még elsuhan a gyalogos előtt, mozdított is hirtelen egyet a kormányon.

Sajnos autója jobb elejével elgázolta az idős nőt, aki fejjel a motorháztetőre esett, szétrepültek a csomagjai. A közeli kórházból a telített utak ellenére gyorsan kiérkeztek a mentők, azonnal újra kellett éleszteni a nőt, aki sajnos a kórházba szállítás után életét vesztette.

A balesetek 6 százalékát okozzák a gyalogosok

Szomorú rekordot állított fel a személyi sérüléses közlekedési balesetek száma (16 916) tavaly, soha ennyi alkalommal nem hívtak még mentőt a közutakra. A balesetek okozói között a negyedik helyen álltak 2018-ban a gyalogosok (az alábbi számok forrása az ORFK):

  1. Személygépkocsik vezetői (11 155 baleset, 66 százalék)
  2. Kerékpárosok (1758 baleset, 10 százalék)
  3. Tehergépkocsik vezetői (1232 baleset, 7 százalék)
  4. Gyalogosok (984 baleset, 6 százalék)
  5. Motorkerékpárosok (661 baleset, 4 százalék)
  6. Segédmotorosok (644 baleset, 4 százalék)
  7. Autóbuszok vezetői (205 baleset, 1 százalék)
  8. Egyéb (277 baleset, 2 százalék)

Gyalogosgázolás az Andrássyn. Illusztráció, a fotónak nincs köze a cikkben szereplő történethez (Kép: Mihádák Zoltán/MTI)

Elkerülhető lett volna a tragédia. Mindkét fél részéről

Teljesen egyértelmű, hogy Zsuzsa súlyosan megszegte a KRESZ-t, amikor a zebráktól távol szinte beszaladt a főútra, a sűrű forgalom közepébe. Sajnos elég gyakran kószálnak gyalogosok a belváros közepén húzódó főúton, de az is igaz, hogy a gyakori lámpás kereszteződések és a jellemzően sűrű forgalom miatt általában a megengedett 50 alatt halad a kocsisor.

A hatóság által kirendelt szakértők szerint a később vádlottá váló János Opeljének a sebessége megfelelő volt a kitáblázás, a forgalom mértéke és az időjárási, látási viszonyok szerint is. A vizsgálatok 40-45 km/órában állapították meg az Insignia gázolás előtti sebességét.

Csakhogy közel pont ugyanennyiben állapították meg a személyautó sebességét a gázolás pillanatában is, a szemtanúk szerint sem lassított. Emellett azt is kimondták a szakértők, hogy elkerülhető lett volna az Insignia előtt útra lépő gyalogos halálra gázolása, amennyiben János azonnal beletapos a fékbe. Az eljárás során egyértelművé vált, a vészfékezés megmenthette volna az asszony életét.

Gyalogosgázolás Miskolcon. A fotó illusztráció, nincs köze a cikkben szereplő történethez (Kép: police.hu)

Milyen ítéletet hozott a bíróság?

Jánost a Vezess olvasóinak is jogi tanácsokat adó Janklovics Ádám, közlekedési ügyekre szakosodott ügyvéd képviselte. Az asztalosmester nem ismerte el a felelősségét sem a nyomozás, sem a bíróság előtt. Nem vitatta a szakértők által megállapított sebességet (amely ugye bőven a megengedett maximum alatt volt), szerinte figyelmesen, óvatosan vezetett. Védekezése abból állt, hogy a baleset egyértelműen azért következett be, mert Zsuzsa váratlanul az úttestre lépett ott, ahol nem volt gyalogátkelő, ráadásul a sűrű forgalom ellenére. Ő kormányzással akarta elkerülni a bajt.

A bíróság az eset összes körülményét értékelve végül arra jutott, hogy János bűnös halálos közúti baleset gondatlan okozásának vétségében. Ezért 12 hónapnyi fogházbüntetésre ítélte őt, azonban ennek végrehajtását egy év próbaidőre felfüggesztette. A vádlott jogosítványát már a nyomozás során bevonta a rendőrség.

Az ítélet meghozatala előtt nem talált súlyosbító körülményt a bíróság, enyhítő körülményként azonban sokat jelentett javára a jogásznyelv által „sértetti közrehatásnak” nevezett súlyos szabálytalanság, amit Zsuzsa elkövetett.

Emellett enyhítő körülmény volt János 40 évnyi balesetmentes járművezetése is.