Több ezer autós és annál is több utas használja Magyarországon az autómegosztáson alapuló szolgáltatást, többek között én is. Annyira pörög a dolog, hogy például az Oszkár telekocsi webes felületén naponta több tízezer hirdetésből válogathatunk. Mindig kérdezik tőlem, hogy megéri? Na, most itt van egy kis matek.

A telekocsizás lényege ugye az, hogy ha egyedül utazol az autóddal, akkor meghirdetheted az autóban lévő szabad helyeket, utasként pedig ezekre a szabad helyekre ülhetsz be, ha egyezik az útirány. Ez nem csupán a pénztárcánkat, de a környezetet is simogatja. Kiszámolták, hogy az oszkározók már közel 2,5 millió kg CO2 kibocsátásától óvták meg bolygónkat.

A telekocsizás alapjait már korábban átvettük, most nézzük meg azt, hogy Oszkár-“sofőrként” mennyit spórolhatsz például egy olajcserén, ha minden nap ingázol a munkahelyre és közben megengeded, hogy mások is veled utazzanak, így levéve rólad az üzemanyagköltség terhének jókora szeletét. Mert ugye ha négyfelé dobjátok az útiköltséget, amit egyébként egyedül kellene kifizetned, akkor máris szívesebben ülsz az autóba reggelente.

Ha te minden reggel 50 kilométert teszel meg autóval munkába menet (például Nyíregyháza-Debrecen), az 400 forintos üzemanyaggal és 7 literes fogyasztással számolva 1400 forintodba kerül. Oda-vissza 2800 Ft ugyebár. Egy ilyen 50 kilométeres útért átlagosan 800 forintot kérnek el az Oszkár autósai egy utastól, szóval ha reggel még beszáll melléd legalább két ember, akkor máris megvan az odaút költsége, amit szépen félre is rakhatsz a kötelező szervizre, hiszen az autó nem csak üzemanyagot fogyaszt, de kopik is. Fontos kihangsúlyozni, hogy az Oszkár nem arra való, hogy plusz kredittel tömd meg a zsebed, hanem csupán arra, hogy megosszátok a költségeket, ha már úgyis egy irányba mentek, és megóvjátok a környezetet a felesleges károsanyag-kibocsátástól.

Vegyük példának az én autómat, ami egy teljesen átlagos, 2006-os évjáratú, benzines Toyota Corolla. Lássuk, mennyibe kerülnek ehhez a modellhez az alkatrészek, amelyeket viszonylag sűrűn, 15 ezer kilométerenként kötelező jelleggel cserélni szoktam.

  • Olaj (5W40): 8000 Ft
  • Olajszűrő: 2000 Ft
  • Levegőszűrő: 4000 Ft
  • Pollenszűrő: 2500 Ft
  • Ez összesen: 16500 Ft

Szóval nem nehéz kiszámolni, hogy ha rendszeresen minimum két ülést osztok meg másokkal napi ingázás közben (50 kilométeres távon), akkor amennyit azzal megspórolok, hogy szétosztjuk az üzemanyagköltséget, durván 10 munkába járós nap alatt megvan egy olajcsere anyagköltsége. De itt még nincs vége a dolognak, hiszen ha egy autóval napi szinten megteszünk 100 kilométert, ott igen hamar felmerül a fékek, futómű és abroncsok cseréje is, hogy csak a kopó dolgokat említsem, ami szintén könnyebben kigazdálkodható, ha másokkal is megosztod az autód és nem egyedül utazol.

De ez miért is jó az utasoknak? 

Nagyon egyszerű a dolog. Egy teljes árú busz- vagy vonatjegy Nyíregyháza és Debrecen között 1000 forintba kerül, szóval kétszáz forinttal drágább, mint Oszkárral. Arról nem is beszélve, hogy telekocsival jóval gyorsabban letudod az utat, és az esetek többségében olyan helyen rak ki a sofőr, ami kényelmes távolságban lesz az úti célodtól.

Forrás: Vezess