Őszi időben különösen rossz, ha négyből három autónak van valami baja a világító-berendezésével – és ez a németországi eredmény az ADAC autóklub 2016 októberi felmérése alapján. A hazai helyzet aligha jobb, látva a rengeteg félszemű autót, bemattult lámpaburát vagy a törött autókon a visszaragasztott lámpafülekkel helyregányolt, csálén álló és világító fényszórókat. A világítás, ahogy sajnos az autó egésze sem mindig kap annyi figyelmet, amennyit megérdemelne.

Mitől halogén a halogén?

Ma a legtöbb autóban hagyományos halogénizzók adják a fényt. A H1, H4 vagy H7-es égők töltetét adja a halogén gáz, a görög eredetű szó jelentése sóképző, mivel ezek a kémiai anyagok fémekkel sókat képeznek. A halogén égők elterjedtsége és a rendszeres csereszükséglet miatt alig áttekinthető a cserealkatrészek kínálata. A szelektálás legfontosabb elve, hogy sose adjunk pénzt bizonytalan hátterű gyártók nevesincs fényforrásaiért, mert itt is az olcsó a drága!

Csak E-tanúsítvánnyal ellátott izzóval szabad közúton autózni, az offroad-jelölésűekkel tilos

Kezdjük a jogi háttérrel, mert rossz érzés egy menőnek tűnő vagy sok szépet és jót ígérő, de szabálytalan izzó miatt búcsút mondani a forgalmi engedélynek! A dobozon lévő E jel a közúti használat előfeltétele. Offroad jelölésű izzót, legyen az a halogén helyére biggyeszthető LED-es fényforrás vagy más szerkezet, tilos közúti forgalomban használni, mert a többi embert vállalhatatlanul elvakíthatják. Ezek pl. erdőgazdaságban vagy magánúton használhatók, de közúti forgalomban tilos velük autózni. A műszaki vizsgára ezek a csodák nyilván kikerülnek az autókból, mert a tulajok pontosan tudják, hogy a vizsgabiztosok is sima bukással díjazzák a szabálytalan izzókat.

Több fényt, de hogyan?

A jól tervezett halogénlámpában az elenyésző halogéntöltetnek köszönhetően a fém izzószálból elpárolgó anyag zöme nem a viszonylag hideg burán csapódik le, hanem visszaépül a szilárd izzószálba. Ha viszont a bura alatti közeg minősége nem megfelelő, akkor a párolgó anyagból fekete réteg képződik az üvegen belül. A kiégett fényszóróizzót kézbe fogva nem azért fekete a belseje, mert az elégett izzószálból korom keletkezne, hanem a párolgó wolframötvözet csapódott ki folyamatosan az üvegre, mindinkább rontva a lámpa fénykibocsátását.

Ennyit fejlődött a fényszórótechnika a kutyacsont Escorttól az első generációs Focuson át az új Focus feláras, adaptív LED-fényszórójáig

Aki betér a benzinkútra vagy a sarki autós boltba, az EU-jóváhagyással forgalmazott izzók között is igen bő választékkal szembesül. Egy nagy szaküzletben egyenesen letaglózó a szortiment. Az egyes termékek között nem csak az égő kidolgozásában vannak különbségek, a laikus számára nem látható részleteken is sok múlik. Ilyen vonás, ha például a magasabb hőtűrésű és nyomásállóbb kvarcüvegből készül az izzó burája, amit magasabb nyomású gázzal lehet feltölteni. Ezáltal az adott izzó az élettartam csökkenése nélkül világíthat jobban az egyszerűbb fényszóróizzóknál.

A csomagoláson és a neten tucatnyi márka temérdek izzója ígér X százalékkal jobb fényerőt vagy Y százalékkal hosszabb élettartamot, a xenon-fényszórókéhoz hasonló színhőmérsékletű, ilyen vagy olyan árnyalatú fényt és így tovább. A folyamatos műszaki fejlesztéssel ezen a területen is van haladás, de egyszerre a fénykibocsátást és az élettartamot is nem lehet javítani. A technika mai fejlettségi fokán tényleg vannak átlagon felüli élettartamot és vannak közepes élettartamot, de emelt fényerőt kínáló fényszóróizzók is attól függően, ki mire használja az autót.

A járműfényszórók teljesítményét és a lámpatestek szórásképét nagyon szigorú hatósági előírások szabják meg. A szabályok engedte kereteken belül egy prémium halogénizzóban a fényforrás pontszerűségével lehet játszani a jobb megvilágítás érdekében.

Vannak hosszabb élettartamot vagy nagyobb fényerőt ígérő izzók

Minél kisebb az izzószál a lámpában, annál hatékonyabban, illetve annál jobban tervezhetően teríti a fényt a molibdénlap, így annál tervezettebben, hatékonyabban szórja a fényt a lámpatest foncsorozott reflektora. A drágábban gyártható, prémium izzók megfelelően beillesztve, jó minőségű reflektorral és nem eltompult burával láthatóan jobban teljesítenek, viszont van egy hátrányuk: hamarabb ki is égnek, hiszen a normál lámpákkal azonos teljesítményt nyújtó wolframszál sokkal kisebb helyre zsúfolva működik.

Milyen halogénizzót vegyek?

Aki vadban gazdag területeken, lakott településeken kívül autózik sokat, annak érdemes emelt fényerejű izzót választania, de csak jó minőségűt, hogy a több fény ne mérsékelje vagy ne mérsékelje aránytalanul az élettartamot. Akinek nehezen cserélhető az izzója és jórészt városban kocog a kocsival, annak jó lehet a minél hosszabb élettartamot megcélzó fényszóróizzó.

Nem butaság autógyári beszállítók termékeire koncentrálni, mert az autóiparban elvárt minőség megköveteli a nagyon magas szintű gyártástechnológiát. Ebben a műfajban a legismertebbek közé tartozik a Philips. A vállalat, mint a piac egyik vezető szereplője, igen széles választékban kínál H1,H4 vagy épp H7-es izzót.

Autója válogatja, könnyű-e vagy bonyolult az izzócsere. Például a Focus I-en nehéz, a második generáción gyors és fájdalommentes

Természetesen árulnak kiváló ár-érték arányú „hagyományos”, növelt élettartamú és emelt fényerejű modelleket is. A Philips kínálata a +30 százalékos fényerejű Visiontől egészen a +150%-os fényerejű RacingVisionig tart. Akinek pedig az elérhető leghosszabb élettartam a célja, az döntsön az EcoVision izzó mellett, de voksolhat akár a hagyományos izzóknál 40%-kal fehérebb WhiteVision mellett is.

Ízelítő a Bárdi Autó Philips izzókínálatából:

Megnevezés Izzó típusa Foglalat Mennyiség Ár, Ft
Philips EcoVisionHosszú élettartamH41 db2272
Philips RacingVision+150% emelt fényerőH72 db10. 989
Philips Vision+30% emelt fényerőH11 db1082
Philips WhiteVision+40% színezett fényH71 db5 061
Philips Vision Plus+60% emelt fényerőH42 db3998

További Philips izzókat ide kattintva talál.

Hiába azonban a rendes izzó, ha a fényszóró burkolata nem enged ki elég fényt. A hagyományos fényszórók üvegborítása jól ellenáll az öregedésnek, viszont ütközéskor éles cserepekre törik és az ütéseket is rosszabbul viseli a műanyagnál. A polikarbonát borítású fényszórók nagy korszaka az 1990-es második felében kezdődött, a korabeli új autók közül a Golf IV igazán emlékezetes volt az átlátszó, mintázatmentes fényszóróbura elterjesztésével. A formatervezők a mintázatlan felület mögé szinte ékszernek ható lencserendszert konstruáltak.

Nem mindent lehet vagy érdemes polírozni. Ha lámpát kell cserélni, ár/érték aránya alapján az utángyártott fényszóró vonzó alternatíva

Ám a polikarbonát fényszóróburák a napsugárzástól idővel csúnyán megöregednek. Ez egyfelől öröm a használtautó-vásárlónak, mert egy megsárgult lámpájú autó nagyobb eséllyel úszta meg törés nélkül addigi pályafutását. De a matt lámpa ronda, öreggé teszi az autót és kevesebb fényt enged kijutni a burán, ami már nem esztétikai kérdés. A felület helyreállításában segíthet a fényszórók polírozása, ennek eredménye azonban sokszor időleges.

Polírozás helyett új fényszóró

Előbb-utóbb a polírozás helyett szükség lehet a fényszórók cseréjére vagy egyes esetekben eleve ez lehet a jobb megoldás. Használt autóra gyári új fényszórót venni elegáns, de költséges megoldás, ami az autó piaci értékével nem mindig arányos.

Hatalmasak a mai autók lámpái, a dobozukon látszik igazán. Utángyártott fényszóróból nincs 8-10 féle márka, mint fékalkatrészből vagy szűrőből

Az ársáv másik végét a bontók kínálata jelenti, akár a hátsó udvarban autókat elbontó címekről, postafordultával. Ám első fényszórót eleve jóval nehezebb bontottban találni, mint hátsót, mert a szétszedésre ítélt autók sok esetben az orrukon sérültek.

Emellett az sem elhanyagolható, hogy – főleg idősebb járművek esetén- már a bontott alkatrész is rendkívül matt, vagyis a felújításával ugyanannyit kellene vesződni, mint az autónk saját fényszórójával. A másik szempont az ár/érték arány: ha nem működik a látszólag jó állapotú fényszóró elektromos magasságállítása, akkor nem sikerült pótolni az eredetit.

Mint oly sok autóalkatrész esetében, itt is az utángyártott fényszóró lehet az arany középút. Ebben a termékkörben ne számítsunk 10-20 gyártóra, mint az autónkra való fékek és szűrők esetében, de itt is adottak a korrekt áron korrekt termékeket kínáló márkák.

Nem mindegy, hogy ezüst vagy fekete betétes fényszórót kell-e pótolni

A széles szortimentű márkák között a TYC kristályosodott ki nagy választékot és földközeli árazást kínáló cégként mindazok számára, akik őzgázolás vagy koccanás miatt, esetleg törötten vett használt autóhoz keresnek új lámpát. Egy vadonatúj jobb első fényszóró a Fiat 500-hoz listaáron 20 7171 forintba kerül, a 2008 utáni Mitsubishi Lancer 1,5 limuziné 34 820 Ft.

Utángyártott első fényszórók ára*

TípusÁrMegjegyzés
FIAT 500 1.2, 200920 717 Ftutángyártott TYC, H7 halogén
Hyundai i30 1.4 200944 470 FtTYC, H7 halogén
Mercedes-Benz C 220 CDI, 200956 755 FtTYC, H7 halogén
Mitsubishi Lancer 1.5, 2009222 809 Ftgyári, H7 halogén
Mitsubishi Lancer 1.5, 200934 280 FtTYC, H7 halogén
Opel Zafira B 1,8, 200942 556 FtTYC, H7 halogén

*Jobb első lámpák, villanymotoros magasságállítással. Forrás: www.bardiauto.hu

Arra is fényszórócsere vár, aki jobbkormányos autót kíván honosítani Nagy-Britanniából. Az aszimmetrikusan világító fényszórók ott is az út bal szélére vetnek több fényt, de ugyanez a beállítás Magyarországon nagyon erősen vakítaná a szembejövőket, amióta hazánk átállt a jobb oldali közlekedésre. Mert ha hiszitek, ha nem, 1941-ig itthon is balra tarts volt érvényben.