A fene gondolta volna, hogy egy autógyár ilyen is lehet! Festői környezetben, gyönyörű hegyektől körülvéve áll a felülnézetből U-alakú komplexum a szlovákiai Zsolna város határában. A fal tövében körben gondozott kert, hóbortosan hol geometrikus, hol szabálytalan formára nyesett növénykékkel. A belső udvara igényes, antikolt térkő, jobban néz ki, mint a legtöbb EU-s pénzből leviakolorozott vidéki városunk főtere. És olyan az egész, mintha tegnap adták volna át, pedig a gyár már több mint tizenegy éve termel!

A Sportage és a Ceed-család tagjai készülnek itt, mi pedig azért látogattuk meg az üzemet, hogy megnézzük az új Ceed-változat, a ProCeed gyártásának indulását. Íme, az első, szalagról legurult példány, rózsacsokorral:

A dolgozók és a Kia szlovákiai első embere pózolnak az első ötajtós ProCeed mellett

(A képre kattintva galéria nyílik a gyárról és a gyártásról)

Mi az a ProCeed? És a Shooting-brake?

A Kia Ceed harmadik generációjának sportos kombiváltozata, amely a gyártó szerint műfaját tekintve Shooting Brake. A shooting brake nagyon régen a lovak bekocsizására-betörésére használt kocsifajta neve volt Angliában. Később, a külső sárhányós korban nagy, nehéz, drága luxusautók nyújtott farú kombiváltozatait nevezték így. Még később az autós szakzsargon a kisszériás, manufakturális gyártásban, pár példányban készülő, jellemzően háromajtós luxus-sport-túrakombikra kezdte újra használni a nevet. Jelenleg pedig a negyedik jelentést használjuk: a shooting brake a 2012-es Mercedes CLS kombi óta elnyújtott formájú, sportos kombit jelent.

A Kia ProCeed az előző modellgenerációban még a háromajtós, sportos változat neve volt, mostantól viszont ezt a nyurga kombit takarja. A ProCeed GT Line és GT kivitelben készül: előbbi csak úgy jól néz ki, utóbbi viszon kizárólag a Ceed legerősebb motorjaival kapható és felszereltsége is magas szintű. a ProCeedről részletesen beszámoltunk még a Párizsi Autószalon előtt, a gyári közlemény alapján készült anyagunk itt olvasható. Árakról, menetdinamikáról, komfortról pedig most sem tudunk többet mondani, az első menetpróbára és a hivatalos hazai forgalmazásra még kell várnunk pár hetet.

Nagy utat tett meg a Kia az esetlen, buta formájú ős-Sportage-től a maga kategóriája legvagányabb modelljéig, a ProCeedig

Miért pont Shooting Brake?

Egy olyan alapos, átgondolt stratégia alapján működő multi, mint a Kia, nyilván nem valamiféle pillanatnyi nekibuzdulásból dönti el, hogy kompakt autójából immár nem kínál háromajtós változatot, kínál viszont valalmi olyat, amit eddig csak prémiummárkákkal összefüggésben volt szokás emlegetni.

Hosszas marketing-elemző munka alapján született meg a felismerés, hogy az alsó-középkategóriában a vásárlók nagy tömege egyszerre keresi, pontosabban keresné az érzelmi pluszt is adó autót, amely ugyanakkor kellően nagy csomagtartót is biztosít a hétköznapokhoz és a hétvégi aktivitásokhoz. Az se baj, ha az új modellben van valami prémiumhangulat, mert míg a kommersz alsó-közép szegmens (C1) értékesítése stagnál, sőt: enyhén csökken (kb. 12%-os részarány, 2,2 millió eladott autó Európában), a prémium kompakt autók (C2 szegmens) egyre népszerűbbek: 2012-2020 viszonylatában 50%-os növekedés várható a Merci A-B osztály, a Az 1-es, 2-es BMW és hasonlók piacán. (Nem véletlenül jöttek ki a Vignale verziók a Fordokbból vagy a DS márka a Citroëntől.)

A Kia még azt is felmérte, hogy a kombivásárlók jelentős része számára kevésbé fontos a tágas tér, a sok hely a második üléssorban, mint a minél nagyobb csomagtartó. Az új Kia ProCeed ezért hatalmas, a normál kombinál alig kisebb és a kategóriában, sőt: még az eggyel nagyobb kategóriában is kifejezetten nagy csomagteret (594 liter!) kínál. A hátsó traktus pedig még így is bőven elegendő két felnőtt számára, akár bőven 180 centis magasság felett is.

Egy ProCeed, már készen: az értékesítés várhatóan a jövő év elején indul nálunk

Laposabb és picit hosszabb a ProCeed a kombinál

A zsolnai Kia-gyár: hipnotikus videó!

A gyárlátogatásról pedig fogadjátok szeretettel ezt a kis filmecskét! Eredetileg a Kraftwerk robotos számával terveztem aláfesteni a képanyagot, de az eredeti hang annyira érdekes, hogy végül meghagytam inkább azt.