Rétság környékén, a magára hagyott egykori laktanyához közel eső gyakorlópályán, illetve ennek környékén próbálgattuk a Ford pickupját, a Rangert. Vesztünkre szemerkélő, barátságtalan novemberi időben, ocsmányra ázott talajú utakon kellett volna autóznunk, utcai gumikkal. Hogy meddig jutottunk velük, az majd később kiderül.

A rendezvény apropóját az adta, hogy sokan még nem jutottak a nem is éppen friss, legutóbb 2016-ban ráncfelvarrott Rangerhez, hogy megénekelhessék, mit is tud a kategória itthon messze legjobban fogyó modellje. Na, most megkapták, méghozzá rögtön terepet is intézett mellé az importőr, ahol bátran túrhatták a sarat a friss, meglepően keveset futott modellekkel.

Az utcai gumi itt kevés lesz

A Ford elég megtévesztően azt kommunikálja, hogy 2018-ban, októberig 1635 darab Ford Ranger kelt el és ez kis híján a duplája a második helyen álló Toyota Hilux eladott darabszámának. Érdekes, hogy a Navara csak a harmadik helyet csípte meg, pedig vesszek meg, ha nem abból látom a legtöbbet az utakon. Azt már nem tette hozzá a Ford vezérképviselete, hogy a Rangerek felét három hónapon belül kivonták a forgalomból, így a valóban hazánkban futó autók között alig vezet a Hilux előtt. Információink szerint a Rangerből 827-en maradt meg a magyar rendszám, a Hiluxból 816-on. Ennyi Ranger aligha tört műszaki totálkárosra, valószínűleg nyugat-európai exportra mentek, így irrelevánsak a hazai piaci sorrendben.

Öthengeres, 3,2-es dízelmotor, 200 lóerős teljesítménnyel. Ez fogy a legjobban.

Mivel közel személyautós komfortot és használhatóságot nyújtanak ezek a pickupok – a rendes csomagtartó hiányát, vagy a furcsa üléspozíciót most ne firtassuk – nem is meglepő, hogy a nagy, 3,2-es motorral felszerelt, extrával jól megtömött modellek fogynak a legjobban. A kategória népszerűségéhez biztos az is hozzájárul, hogy ezek az autók haszonjárműként nettó áron elvihetők, gázolajuk áfája visszaigényelhető, de eközben simán használhatók igazi személyautóként is.

Egyáltalán nincs munkagép hangulata ennek a vagány Rangernek

Jól hangzik az is, hogy a pickup kategóriában nincs a Ranger öthengeresénél nagyobb motor. Bár hiába a 3,2 literes lökettérfogat, a Ford Ranger 200 lóerős motorjánál van jóval erősebb is, a VW Amarok például 258 lóerős V6-ossal is rendelhető, igaz, ez csak 3 literes motor. Terhelhetőségben, és vontatható tömegben viszont a Ranger a jobb. Bár a sajtóanyagban a Rangert tartják a legbiztonságosabb pickupnak, de a Mercedes X-osztály ugyanígy simán behúzta az ötcsillagos töréstesztet az EuroNCAP-nél, és a biztonsági csomaggal feltupírozva a Toyota Hilux is öt csillagot kapott ugyanitt.

Bár nem a Ford Ranger az egyetlen ötcsillagos töréstesztű pickup, mégis ebbe jutott a legtöbb biztonsági felszerelés

Még egy érdekességgel is találkozhattunk, ez pedig a Ranger Blue Edition. A Ford a tavalyi Ranger Black Edition sikerét látva idén a birminghami Haszongépjármű Szakkiállításon bemutatta a márka idei limitált szériás pickupját, a Ranger Blue Editiont. Ezt a Performance Blue metálfényezésről lehet megismerni, illetve a feketére fényezett hűtőrácsról, bukócsőről, tetősínről. Szintén fekete az oldalsó fellépő a könnyűfém felni és az autót díszítő Wildtrak matrica is, és alapáron kihúzható, zárható platófedelet is adnak a spéci Rangerhez.

Korrekt, szépen berendezett, komfortos és tágas belső

Belül fekete, szürke díszvarrással feldobott bőrkárpitozású ülések várják az utasokat, a motortérben pedig a 3,2-es, 200 lóerős motor található, ami hatfokozatú automatikus váltóval és 4×4-es hajtással dolgozik együtt.

Bő egy tonnát pakolhatunk a platóra. A Ranger mindent elbír, vagy elvontat.

Maga a terepjárás felemásra sikerült, a konvojt vezető L200-as után haladva már az első nagyobb sártengernél lemaradt az egész mezőny és egyesével kellett kirángatni őket a ragadós sárból. Aztán a következőből már csak minden második autót. Hiába, ilyenkor érezhetőbb a különbség utcai és terepgumi között, mint a különböző pickup modellek között.

Tapadós, posványszagú sár választotta le a nyájról ezt a járgányt

Hiába a 4×4-es hajtás, a középkonzolról kapcsolható felező, diffizár, ha a kerekek csak pörögnek a sárban. Ja és a csörlő sem ér semmit, ha csupán dísznek van az autó orrán, de a vezetékek csak lógnak valahol.

Sose ránts ki a sárból ennyire kurta kötéllel autót! Pláne, ha az acélsodrony és a csörlőből lóg ki.

Ilyen jeleneteknél az értő közönség általában már az elsősegélyládáját kezdi keresni

Végül csak felment. De lejönni már nem sikerült önerőből.

Aki valódi terepjárót szeretne, az ne a platós 4×4-esek között keressen magának autót, hiszen ezek nem erre készültek. Hanem munkára. Ha nehéz, legfeljebb 1100 kilogrammnyi szállítani valót kell terepen elvinni A-ból B-be, vagy 3500 kilogrammos utánfutót cibálni árkon-bokron keresztül, akkor viszont keresve sem lehet a célra alkalmasabb eszközt találni. Az pedig külön öröm, ha még a városban is meg lehet vele jelenni, mert jól néz ki és még komfortos, biztonságos is.