Nincsenek kőbe vésve útjainkon a különböző sebességhatárok, a közlekedési törvény szerint több hatóságnak is feladata ezek állandó kontrollja, ha szükséges, a csökkentése avagy emelése. Előírás szerint ötévenként minden autópálya és főút sorra kerül, de a kötelező felülvizsgálatok mellett a Magyar Közút Zrt. (MK), az önkormányzatok, vagy éppen a rendőrség is bármikor változtathat az utak sebességhatárain

  • a forgalmi adatok,
  • a balesetszám,
  • az útminőség,
  • és az üzemeltetési tapasztalatok alapján.

A hazai szervezetek közül messze az MK nézi át a legtöbb utat, ezért a Vezess kikérte az ország autópályáit, autóútjait, fő-, és mellékútjait ellenőrző szervezettől az összes, 2017-ben megváltoztatott sebességhatár pontos helyét.

Sokszor a balesetek vagy az utak rossz állapota miatt kell mesterségesen csökkenteni a tempót

Tavaly 1311 kilométernyi főutat vizsgált meg a Magyar Közút, összesen 40 helyen kellett lecserélni az addig engedett maximális sebességet mutató KRESZ-táblákat. A forgalom lassítását vagy gyorsítását általában a gyakori balesetek, az egyre rosszabb minőségű utak, esetleg átépítések, üzemletetési tapasztalatok, illetve lakossági és önkormányzati kezdeményezések miatt rendelik el.

Sajnos az útkezelő az alábbi 40 útszakasznak nem mindegyikénél adta meg a módosítás előtti sebességhatárt, de az tisztán látszik, hogy a legtöbb helyen a forgalom lassítására kényszerültek:

  • az 53-as főút 8 km +778 m és 9 km + 314 m szelvények között a gyakori balesetek miatt a lakott területen kívüli szakaszon 70 km/órás sebességkorlátozást vezettek be a korábbi 90 km/órás sebességhatár helyett,
  • a 23-as számú főúton Bátonyterenyén a 0 km + 0 m és 0 km + 178 m szelvények között a 40 km/órás sebességkorlátozás megszűnt az útburkolat helyreállítása miatt, a megengedett maximális sebesség 50km/óra lett,
  • a 23-as számú főúton Bátonyterenyén a 0 km + 361 m és a 0 km + 530 m szelvények között a 30 km/órás sebességkorlátozás szintén megszűnt a vasúti átjáró helyreállításának köszönhetően, így a sebességhatár 50 km/óra lett,
  • az 55-ös számú főúton a 67 km + 110 m és a 67 km + 416 m szelvények között ideiglenesen 70 km/óra lett a sebességhatár,
  • a 451-es számú főúton és az önkormányzati kezelésű Csanyi út kanyarodó sávos csomópontnál 70 km/ óra,
  • a 67-es számú főúton a 8 km + 600 m és a 9 km + 0 m közötti szakaszon 40 km/ óra nedves burkolat esetén,
  • a 25-ös számú főúton a 76 km +096 m és a 77 km + 187 m szelvények között 70 km/ óra,
  • a 25-ös számú főúton a 12 km + 091 m-nél a jobb oldalon a körforgalom előtt 40 km/ óra,
  • a 25-ös számú főúton a 11 km +761 m a jobb oldalon és az elválasztó sáv 40 km/ óra,
  • a 25-ös számú főúton a 11 km + 542 m szelvénynél 60 km/ óra
  • a 25-ös számú főúton a 12 km 139 m szelvénynél 60 km/ óra,
  • a 25-ös számú főúton a 6 km + 442 m jobb oldal 70 km/ óra,
  • a 25-ös számú főúton 6 km 592 m jobb oldal + közép 60 km/ óra,
  • 27-es számú főút 3 km + 371 m jobb oldal 70 km/ óra,
  • 27-es számú főút 3 km + 873 m bal oldal 70 km/ óra,
  • 63-as számú főút 74 km + 470-től 75 km +150 m szelvények között,
  • 83-as számú főút Gyarmat 70 km/ óra,
  • 33-as számú főút Hortobágy 60 km/ óra,
  • 1-es főút – 1129. jobb összekötő és a 10-es főút közötti szakaszán 100 km/ óra helyett 90 km/ óra) kb. 4 km-en,
  • 21-es számú főút 22 km + 925 m – 32 km + 920 m szelvények között 110 km/ óra,
  • 405-ös számú főút,
  • 5-ös számú főút 40 km + 934 m – 41km +239 m szelvények között 70 km/ óra,
  • 610-es számú főút 12 km + 500 m szelvényben lévő lakott terület kezdetén/végén elhelyezett közúti jelzőtábla áthelyezése 11 km + 930 m szelvényben,
  • 61-es számú főút Kaposfő átkelési szakaszán 70 km/óra helyett 60 km/ óra,
  • 61-es számú főút Pogányszentpéter külterületi szakaszán bevonták a 70 km/ órás sebességkorlátozó táblát,
  • 61-es számú főút Pogányszentpéter külterületi szakaszán a Szőlőhegyre vezető útcsatlakozásnál 60 km/óra,
  • 4-es számú főút 316 km + 330 m – 316 km + 670 m szelvények között 90 km/óra helyett 60 km/ óra,
  • 38-as számú főút 9 km + 102 m – 11 km + 100 m szelvények között 90 km/óra helyett 60 km/ óra,
  • 38-as számú főút 21 km + 340 m – 21 km +560 m szelvények között 90 km/óra helyett 60 km/ óra,
  • 38-as számú főút 21 km + 560 m – 21 km + 930 m szelvények között 90 km/óra helyett 50 km/ óra,
  • 49-es számú főút 24 km + 40 m – 24 km +155 m szelvények között 50 km/óra helyett 30 km/ óra,
  • 49-es számú főút 24 km + 280 m – 24 km + 345 m szelvények között 50 km/óra helyett 30 km/ óra,
  • 49-es számú főút 44 km + 420 m – 44 km + 645 m szelvények között 50 km/óra helyett 30 km/ óra,
  • 471-es számú főút 70 km + 175 m – 70 km + 385 m szelvények között 50 km/óra helyett 30 km/ óra,
  • 86-os számú főút Szombathely elkerülő szakaszán a Csaba út csomópontjánál a 78 km + 443 m – 78 km +797 m szelvények között 90 km/ óra helyett 70 km/ óra,
  • 71-es számú főúton az M7-es autópálya csomópontjánál 60 km/ óra,
  • 82-es számú főúton a 22 km + 195 m szelvényben lévő külterületi vasúti átjárónál 60 km/ óra,
  • az M70-es autóút és az M7-es autópálya csomópontjánál megszüntették a 80 km/órás sebességkorlátozást.

Tavaly rendben voltak a sztrádák?

A gyorsforgalmi utak közül tavaly az M3-as autópálya Mezőkövesd-Vásárosnamény (130-278 km szelvények) közötti szakaszán, az M43-as autópályán, az M19-es, valamint az M85-ös autóúton tartott az időszakos forgalmi rend felülvizsgálat, és mindent a régiben hagyott.

Egy évvel korábban egészen más eredményre jutott sztrádavizsgálatai során az útkezelő, az azóta is több helyen minősíthetetlen állapotú M1-es autópályán kényszerült számos szakaszon lassítani a forgalmat:

  • a sztráda jobb oldalán (Bp-ről nézve) a 29-es és 31-es km-szelvény között 130 km/óra helyett 100 km/órára (Fejér megye),
  • szintén a jobb oldalon a 39-es és 40-es km-szelvény között, 130 km/óra helyett 100 km/órára,
  • a bal oldalon az 53-as km-szelvény és 49-es km-szelvény között 130 km/óra helyett 100 km/órára,
  • a bal oldalon a 46-os km-szelvény és a 44-es km-szelvény között 130 km/óra helyett 100 km/órára,
  • és szintén a bal oldalon a 27-es és 26-os km-szelvény között, 130 km/óra helyett 100 km/órára.

A Vezess kérdésére a Magyar Közút Zrt. akkor elárulta, az M1-es autópálya fenti szakaszain „a pályaszerkezet elhasználódása miatt” vezették be a korlátozásokat.

Foltozzák az M1-est 2017 nyarán

2017-ben nem volt rá példa, még 2015 azonban több helyen előfordult sebességhatár-emelés is a hazai gyorsforgalmi úthálózaton.

  • M0-s autóút déli szektor, 100 km/óra helyett 110 km/órára,
  • M0-s autóút északi szektor, 80 km/óra helyett 100 km/órára,
  • M51-es egyik szakaszán, 80 km/óra helyett 100 km/órára,
  • M5-ös autópálya főváros közeli szakasza, 100 km/óra helyett 130 km/órára,
  • M6-os autópálya, két szakasz változott, 100 km/óra helyett 130 km, míg a főváros közelében 80 km/óra helyett 100 km/órára,
  • M3-as autópálya két szakaszán változott, 100 km/óra helyett 120 km/órára.

Mennyibe kerül egy táblacsere?

Komoly költségekkel nem jár a sebességhatárok megemelése és csökkentése. Egy-egy KRESZ-tábla cseréje évek óta 15 400 forint, amiben benne van a termék ára, és a telepítés költsége a munkás bérétől a gázolajköltségig.

A végső összeg persze függ az érintett szakasz hosszától is. Az említett autópályákon és autóutakon “tükrösen”, a belső oldalon megismételve kell kirakni a táblákat. Plusz minden csatlakozás után kötelezően, de legalább kilométerenként. A lényeg, ne rutinból vezessünk az ismert utakon se.