Decemberig 266 484 darab P-betűs rendszámot adtak ki a hatóságok – közölte a Belügyminisztérium (BM) a Vezess kérdésére. Mivel a korábbi évek átlagánál több új és használt autó kerül forgalomba idén, a 2016 decemberében kezdődött P-k kiadása valószínűleg 2018 nyarán befejeződik.

Itt megnézheti, hogy mikortól meddig adták ki az I, a J, a K, az L, és az N betűket.

Éppen most osztják a pikáns rendszámokat

Habár nem egyszerre adják ki az ország különböző okmányirodáiban azonos második betűvel a rendszámokat, éppen ezekben a hetekben kapják kézhez az autósok több helyen a pikáns, PNA, PNC kezdetűeket. Nemrég fotót is készített egy szemfüles fórumozó az egyikről.

Ön örülne, ha a kedvese autóján lenne? (Micsoda véletlen, hogy pont egy Getz-re került, amelynek nevét Magyarországon Get-re változtatta egykor az importőr, hogy – idézzük – „ne gecizzék az autót”.)

Jogi akadálya nincs az ilyen rendszámok kiadásának, mint a fotó mutatja, a hazai hatóságok megítélése szerint ez nem zavarja a közerkölcsöt. Ez az egyik tiltásra lehetőséget adó ok.

„Közrendbe ütközőnek kell tekinteni az egyedileg előállított rendszámtáblát, ha annak jelkombinációja sérti Magyarország államberendezkedésének és jogrendszerének az Alaptörvényben meghatározott alapvető elveit és intézményeit, az ott meghatározott alapjogokat és kötelezettségeket, valamint azokat a feltétlen érvényesülést kívánó jogi normákat, amelyek közvetlenül védik az ország társadalmi-gazdasági rendjének alapjait, így különösen, ha a jelkombináció önkényuralmi jelképre utal, illetve jelentéstartalma önkényuralmi rendszert jelképező személlyel azonosítható.

Közerkölcsbe ütközőnek kell tekinteni az egyedileg előállított rendszámtáblát, ha annak jelkombinációja sérti a nagy többség által elfogadott, pozitív értékeket, így különösen, ha az erkölcstelen, durva, agresszív, trágár jelentéstartalomra utal.”

QRVA nem lehet, PROST-1 igen

Így szól a jogszabály, amihez fontos pár megjegyzést fűzni. Egyrészt ez csak az egyedi rendszámokra vonatkozik, amelyek 4 vagy 5 betűből állnak (mellettük 2 vagy 1 számmal), és amelyeket 435 ezer forint befizetése után kaphat meg az autós. Persze csak akkor, ha megfelel a fenti kritériumoknak.

A QRVA-, vagy a FASZI-kezdetű rendszám nem ilyen – ezeket a konkrét, magyar autósok által korábban kért, de elutasított rendszámigényeket kérésünkre közölte a BM. Hogy mi trágár, azt a kérelmet elbíráló hatóság dönti el, mint a cikkben szereplő példák mutatják, vékony jégen táncolnak a döntnökök.

Örömlányra, azaz prostira gondolt a trabis? Vagy Prost-rajongó? Ezt a rendszámot kiadták

Sokkal egyértelműbbnek tűnnek a kívülálló számára az önkényuralmi jelképekkel kapcsolatos, pláne a védjegyoltalom alatt álló szavak, brandek. Előbbire a minisztérium a FURER-kezdetű – szintén elutasított – konkrét rendszámigényt hozta fel példának, de az NSDAP-vel se próbálkozzon senki.

Közeleg a mostani rendszám-rendszer vége

Pár éve még 2030 környékére várták a hatóságok a mostani, 1990 augusztusában indított 3 szám, 3 betű kifutását, ám annyira felpörgött az új és használt autók forgalomba állítása, hogy ha így folytatódik, 2025 környéke a reálisabb dátum.

Hogy utána mi lesz, nem tudni. 2010 után a jelenlegi kormányzat környékéről felvetődött a területalapú rendszám ötlete, ami a kontinensen a legelterjedtebb, és máshol a járműről plusz az üzembentartójáról a legtöbb információt adó azonosító. Mivel a használtan behozott ilyen-olyan életkorú járművek nálunk ugyanazt az P betűt kapják, mint a nullkilométeres vadonatújak (és így volt ez a korábban használt betűknél is), a jelenlegi rendszer szinte semmilyen érdemi információt nem tartalmaz, és meglehetősen nagy a káosz a járművek orrán és farán.

Fotó: MTI, Krizsán Csaba

Azt hittük pár éve, hogy komolyan gondolja a kormányzat az átállást a területalapú rendszámra, amit sokan újabb pénzlenyúlásnak gondoltak. Talán emiatt, talán másért, csendben elült az ötletelés erről. Bő egy éve megkérdeztük az illetékes hatóságot, mi a helyzet, azt válaszolták, hogy nincs tudomásuk készülő bevezetésről.

A BM szerint ingyen kiadják az eddigi majdnem rendőr-rendszámokat

Nem kapja meg akárki a PEPSI-kezdetű rendszámot sem, hogy mondjunk egy példát a védett márkákra, viszont a magyar erőszakszervezetek által ma is használt TEK-et, és a rendőrségi RR-rendszámhoz hasonló RRR-kezdetű azonosítókat bárki kérhet. Sőt, utóbbiakat minden további nélkül automatikusan kiadják, ha rájuk kerül a sor, ami jelen állás szerint valahol 2018 és 2019 fordulóján következhet be.

Bár egy ideje a rendőrautókra sima rendszámok kerülnek, korábban nagy tömegben RR-kezdetűeket kaptak. Kérdésünkre a minisztérium elárulta, jelenleg 799 darab olyan, az ORFK állományába tartozó autó fut a hazai utakon, amelyen ilyen rendszám van. Ráadásul ezen járművek egy része nem kék-fehér fóliázású, hanem sima, átlagos külsejű személyautó.

Évek óta lehet látni RRR-rendszámos személyautókat, bár akadhat, akit megtévesztenek mondjuk Audikon, Passatokon, a BM szerint ezek mind privát kocsik. Eddig bő 100 ezer forintba fájt, ha valaki a rendőrségi rendszámhoz hasonlót akart magának, egy év múlva ingyen kapnak közel ezren ilyet. Már most 52 darab RRR-azonosító van forgalomban, a minisztérium szerint egyiknek sincs köze a rendőrséghez, és azt mondja a tárca, nem lesz zavaró, és összekeverhető a rendőrségiekkel.

Privát Passat CC. A 4 vagy 5 betűs egyedi rendszámokkal ellentétben az egyéniekért (3-3 betű és szám még szabad kombinációi) 112 450 forintot kell fizetni

Rekordot döntött az egyedi és az egyéni rendszámok kiadása

Egyre fogynak az abc második harmadának végéhez érve a még szabadon variálható betűk és számok, mégis – valamint borsos áruk ellenére – az utóbbi években folyamatosan nőtt az autósok által kiválasztott különc rendszámok száma.

Forrás: Belügyminisztérium

Első ránézésre nagyon komoly számnak tűnik, hogy az elmúlt négy évben összesen 41 145 darabot vásároltak meg az autósok.  Igényességükkel az állam is jól járt: a bő negyvenezer rendszámért 6,63 milliárd forintot fizettek be 2014 eleje óta az államkasszába.

Nem vihető minden, ami szabad

Kollégánk szeretett volna egy 777-végű, egyénileg kiválasztott rendszámot az autójára. Kiderült, hogy bár korábban 4 hónapig fent volt egy autón az általa kinézett konkrét azonosító, lekerült róla, mert a kocsit átrendszámozással külföldre vitték. Azaz ma már senki nem használja, ennek ellenére mégsem kaphatja meg, hiába fizetne érte 112 ezer forintot. Hivatalosan „leselejtezésre került”.

„Ki vagyok akadva emiatt azóta is. Egyrészt megkaphatnám, mert szabad, nem használja senki, másrészt tiszta pazarlás az államnak” – mondta, és nem is hagyta annyiban, írt a Belügyminisztériumnak. Az alábbi választ kapta.

„… a rendszám a jármű olyan azonosító adata, amely a rendszámtábla visszavonását és fizikai megsemmisítését követően is az adott jármű azonosítására szolgál. A járműnyilvántartás elsősorban a rendszámra épül, ez az adat a nyilvántartásba vett jármű alap-azonosító adata. A járműnyilvántartás a rendszámtáblán szerepelt karaktereket abban az esetben is tartalmazza, ha a jármű már nem rendelkezik az azonosító adatot megjelenítő rendszámtáblával, mert a jármű a forgalomból már kivonásra, a rendszámtábla visszavonásra és megsemmisítésre került. Tehát a rendszám, mint azonosító adat nem kerül ki a nyilvántartásból.”

Update 8 óra 40-kor:

Nem sokkal cikkünk megjelenése után egy kedves olvasónk a Facebookon küldte az alábbi fotót. Amely – ha valós – cáfolja a Belügyminisztérium állítását.

Íme

Természetesen írunk a BM-nek, hogy valóban adtak-e ki ilyen rendszámot, és ha igen, korábbi állításukkal ellentétben miért.

Forrás: rendszám