Pár hete a Mercedes-Benz elkezdte felvezetni az új G érkezését és Stuttgart  közelében megmutatta nekünk a még erősen takargatott új G-osztályt. Mindnyájunknak alá kellett írnia, hogy az ott tapasztaltakról egy szót sem közlünk és a kényszerszilencium ma nulla óra egy perckor járt le. Ilyeténképpen először is boldog névnapot kívánok minden Luca nevű kedves olvasónknak, másodszor végre bemutathatjuk, milyen lesz az új G-osztály – belülről, mert külső fotókat csak később közöl a gyár. Mi is egy fallal körbezárt, koromsötét szobában ülhettünk be az autóba, amelyről nem egyszerűen tilos, de értelmetlen is lett volna külső képet készíteni.

Még mindig titkos

De a G-osztály egy valódi legenda, a széria 38 éves történetének legalaposabb továbbfejlesztése akkor is megér egy cikket, ha egyelőre még csak a belső térről vannak gyári fotóink. Nálunk a Vezessnél azóta él a G-kultusz, amióta először ültünk a hórihorgas terepjáróban, még 2004-ben az öthengeres 270 CDI-ben, és az emlékeztető oltásokkal azóta sem szabadulunk a kocka bűvköréből. Írtunk egy csodálatos katonai 290 GD-ről, pattogtunk szikláról sziklára a G 500-zal a fejlesztők hazájában, a Schöckl-hegyen és mátrai hóban teszteltük a G 350 Bluetecet.

Terepen mindig nagyszerű volt, de aszfalton mutatott középkori viselkedésén van mit javítani, hogy elérje a Land Cruiserek mindentudását. Kívülről egyelőre fólia takarja, de nem sokáig. A januári Detroit Autóshow-n debütál az új G Mercedes. Kép: Autoevolution.com

Az új generáció az eddigi technikát és megoldásokat viszi tovább, de több lesz modellfrissítésnél. A Mercedes G-osztály megőrzi a W463-as modellkódot, az alvázas felépítést, a három differenciálzárat és a folklór többi elemét, de elektronikai fejlesztéseivel megkaphatja a ma dukáló vezetőtámogató rendszereket, az acélfajták javulásával jóval könnyebbé válhat, tartóssága megőrzése mellett. Valószínűleg új futóművel és kormányzással gazdagodik a mostani golyópályás, hidraulikus rásegítésű helyett és belül is nagyon más lesz. Kényelmesebb, szebb és sokkal tágasabb, ám továbbra is ötszemélyes marad.

Magyarország az európai G-Mercisek Mekkája

G-amboree néven idén már harmadszor rendezték meg a Balatonnál azt a találkozót, amelyre szerte Európából érkeztet a doboztestű Mercedesek büszke gazdái. Idén is lesz G-Amboree: a G-tulajok és az érdeklődők június 28-július 1-et jelöljék meg a naptárukban, a helyszín Zalacsány!

Kilincs, index, pótkerékdoboz: megóvták a hangulatát

Beszálláskor a kilincs nyomógombjának működése és a központi zár csattanása tökéletesen megadja az alaphangot, ami nélkül a G éppoly kevéssé lenne önmaga,  mint az első sárvédők tetején villogó irányjelzők híján. Ezt a részletet nagyon nehéz volt fedésbe hozni a mai gyalogosvédelmi előírásokkal, de sikerült. A fejlesztőkkel és az autó belső téri formatervezőjével beszélgetve a munka kíméletlen harc volt az autó karakterének megőrzéséért a modern kori elvárások és előírások útvesztőjében.

A szélvédő síküvegnek tűnik, de az újban már enyhén hajlított, amivel megmarad a karakter, de sokat javulhat a G-osztály amúgy drámai légellenállása. 2025-ig biztosan velünk marad az új, addig szól a szerződés a Magnával a grazi gyártásra

Különösen sokat küzdöttek a műszerfalért. A G-ben a szélvédő mögé alig nyúlik be a műszerfal, mert az 1970-s évek elején ez még így volt. Most azonban mások a követelmények, kell a hely az utas oldali légzsák elhelyezésére, mégis sikerült az iparág talán legkevésbé mély műszerfalát megkonstruálni az autóhoz.

Sikerélmény volt a fejlesztőknek, amikor közvetlenül a köztudottan meredek szélvédő mögé nemcsak a légzsákot sikerült elhelyezni, de a kapaszkodót is megtarthatták, ami szintén megkerülhetetlen stíluselem és nagyon útban van a felfúvódó utaslégzsáknak. Kétféle műszerfallal készül majd az autó. Középen a 12,3 collos digitális kijelző közös bennük, de a vezető előtti felületre kérhetünk klasszikus órákat vagy egy ugyanekkora képernyőt. Az új W463 kilométer-számlálója épp 463 kilométert mutatott, a magashang-sugárzó az oldalindex formáját viszi tovább a modellváltással.

Sokkal kényelmesebb

A hangulatot tehát kiválóan hozza a belső tér, de sokkal jobb is, mint elődeiben. Az új Mercedes G-osztály szélessége 12 centit gyarapodott a szélesebb fülkével, így végre nem az ajtón ül a vezető. Sokkal több a mozgásszabadság, vállmagasságban 38, könyöknél 68 mm a változás, és jobb az üléshelyzet is, mert a kormánytengely is elmozdult az autó középvonala felé. Az ajtókat sokkal könnyebb elsőre jól becsukni, mégis megmaradt az ajtózáródás tipikus hangja. A gyári szakemberek szerint lényegesen csendesebb lesz az utastér, de ez egyelőre ígéret, nem mehettünk az új Mercedes G-osztállyal.

15 centit nő a hátsó lábtér, a háttámla kilenc fokozatban állítható. Három üléssoros verzió sajnos továbbra sem rendelhető, szemben a GLE-vel és a GLS-sel, AKA ML és GL

5,9 literes tárolóhely van a középső könyöklő alatt, az urasan terpeszkedő első utasok szomját 1,5 literes vizesflaskák enyhíthetik, mert végre van helyük az első ajtókban. A lecserélt üléseket masszírozás és aktív oldaltámaszok, a kormánykerék állásától függően felfúvódó és elernyedő légkamrák teszik kényelmesebbé.

Hátul 15 centit nő a lábtér, tényleg hatalmas, és kilenc fokozatban állítható a háttámla dőlésszöge. Mögötte mégis bővebb a csomagtartó, még a legkényelmesebb támlaállással is. Idővel lesz ülésszellőztetés is a fűtés mellé, egyelőre csak a vakkapcsolóját láttuk a prototípus ajtókárpitján.

Vadászok, rapperek, olajmágnások, politikusok is veszik a G-osztályt. Stílusáért, hangulatáért, elrettentő potenciáljáért és minőségéért, vagy másért. A kivételes terepjáró-képességgel a vevők 90 százaléka nem él

A fejteret bővíti az eddiginél kisebb kazettába foglalt tolótető, a Burmester-audiorendszertől arra számítunk, hogy megéri majd minden bizonnyal arcpirító felárát. A hangspecialisták megküzdöttek a kocsival, mert a keskeny ajtók nem engedték öblös hangszórók elhelyezését.

Marad a dízel, de nem lesz V12-es

Még nem tudni, mennyibe kerül majd az új G-osztály, amikor várhatóan tavasszal megkezdődik a forgalmazása. A mókás árképzés bizonyára marad, amivel az egyformán 421 lóerős motorú G 500 36 milliós árának több mint duplájába kerül a G 500 4×4².

Jelenleg a G Mercedes alapára 27 316 000 forint, de a G 350d Professional nevű munkaverzió eltűnésével ez az összeg feljebb ugorhat. Ma az egyetlen hathengeres, a G 350d listaára 31 126 000 forint, extrák nélkül, márpedig a G régivágású Mercedes. A vicc szerint egy Mercedes olyan, mint egy alapkivitelű tehén, amelyhez a szarv, az összes folt és a tőgy is feláras.

Klasszikus kerek órák helyett még egy 12,3 collos kijelző is kérhető a kormány mögé, ha az jobban tetszik valakinek

Egyelőre búcsút kell mondani a teljes Mercedes-Benz-kínálatot megkoronázó G65 AMG-nek a V12-es motorral, amely hagyományosan a legtöbbe kerülő Mercedes (mármint a személyautók között, busz és vontató van sokkal drágább is háromágú csillaggal). A mostani épp 630 lóerős és 93 110 000 forintért mérik, ami röpke 43 millió forinttal több a kicsit sem pórias, 49,4 milliós és 571 lóerős V8-hoz képest a G 63 AMG-ben.

Ebben még az M157 DE 55 AL motorkódú, 5461 köbcentis erőgép tombol, nem a 4,0 literre visszavett. A névben a motorcsalád után a DE a közvetlen benzinbefecskendezést (Direkteinspritzung), az 55 a kerekített hengerűrtartalmat, az A turbófeltöltést (Abgasturbolader), az L pedig a töltőlevegő-hűtést (Ladeluftkühlung) jelöli a német Wikipedia szerint. Egyelőre ennyit a G-osztály továbbfejlesztéséről. Ha kijönnek a gyári külső képek, visszatérünk rá, mert valódi legendából egyre kevesebb van.

Mitől összetéveszthetetlen valaki vagy valami? Balra az anyajegy levakolásával csak egy szép nőt látunk, jobbra magát Cindy Crawfordot – mesélte a bemutatón tartott előadásában a márkákkal és legendás termékekkel foglalkozó kutató