A héten szerdától vasárnapig joggal gyanakodhat, aki a Balaton keszthelyi csücske környékén jár, hogy valami nincs rendjén: mégse normális dolog, hogy úgy minden ötödik szembejövő autó egy G-osztályos Mercedes! A magyarázat a kockaforma terepjárók borzasztó elszaporodására, hogy épp zajlik a G-Amboree, Európa legnagyobb G-Mercedes-találkozója, amelynek kicsiny, de erős, vagy legalábbis büszke országunk, azon belül is Gyenesdiás ad otthont immár harmadik éve.

150-160 autó, német, osztrák, olasz, holland, horvát, finn, sőt: időnként magyar rendszámú Mercik és Puchok dübörögnek ide-oda most pár napig errefelé. Ütött-kopott, sokat látott, elnyűtt példányoktól katonai kiviteleken és V8-as, AMG-tuningos luxuskockákon át egészen az elmebajig, a 350 ezer eurós, lakóautós felépítményes, égbe emelt, portáltengelyes csodáig tart a G-skála. Még ebből a spektrumból is kivillan néha egy-egy kakukktojás, ha szabad élnem ezzel a képzavarral: mutatóba feltűnik hol egy Unimog, hol egy háromtengelyes Pinzgauer.

A lakóautó használt G-ből készül, teljes felújítással, portáltengelyekkel. Ára 350 ezer euró, 110 millió forint

Érdekes, hogy a találkozón résztvevők egybehangzó véleménye szerint mégis pont az hozza össze itt őket, hogy hasonló érdeklődésű, hasonló értékrendű emberekkel találkozhatnak. Akivel csak beszéltem, megemlítette, hogy a G-Mercedes alapvetően egy még öreg, rozsdás állapotban is sokba kerülő, nagy fogyasztású, drágán üzemeltethető hobbiautó (nem is beszélve az Unimogról), amit lehet ugyan ütni-vágni, de csak ésszel, odafigyelve érdemes bántani. Ennek megfelelően megfontolt, tehetős, rendezett státuszú, nem is fiatal emberekből áll a G-közösség, akik jól érzik magukat egymás társaságában.

A szervező, Balázs, marketing-tanácsadó vállalkozó, maga is G-fan és G-tulaj. Igyekszik (immár harmadik éve) hosszú távon gondolkodva, minél igényesebben megrendezni a G-Amboree-t, amit persze nem lehet ingyen megcsinálni. A részvételi díj autónként 200 euró, ezért a pénzért cserébe az érkezők nem csak a kempingplaccot és a vacsorákat kapják meg, hanem egy 40 hektáros területen, off-road versenypályán verethetik szerdától vasárnapig, kipróbálhatják az autójukat egy olyan gödörben is, amin azért nem sok más autó volna képes átvergődni:

A hátsó ülésen amúgy az én lányaim visítoznak. Minden nevelési tabut leborított a G, mert tétovázás nélkül ugrottak az idegen bácsi autójába, amikor megkérdezte őket, mennek-e egy kört. (No persze ugrottam utána én is.) Egymást és egymás G-it nézni öt napon át persze még egy igazi fanatikusnak is sok lenne, ezért a vendégek olyan programokon is részt vehetnek, mint például az idei tankvezetés, pálinka- vagy borkóstolás és hasonlók.

A G-sztori

A G, vagyis Geländewagen (mint terepjáró) osztály 1979-ben jött létre a Mercedesnél. Pontosabban nem is ott. A kocsit az osztrák Magna-Steyr üzemben készítik, Grazban; egyes piacokra időnként nem is Mercedes, hanem Puch emblémával adták el a kocsikat. Elég bizarr, de a G-osztály a perzsa sahnak köszönheti születését. Az iráni uralkodó a Mercedes részvényeseként fejezte ki igényét egy katonai terepjáró elkészítésére, ez lett a G; a katonai változat a 460-as, a polgári a 461-es fejlesztési kódjelet kapta.

Rövid és hosszú tengelytávval, a legkülönbözőbb felépítménnyel készülő alvázas terepjáró, három zárható differenciálművel. A motorkínálat az évtizedek során az egykori 240d motor röhejes 72 lóerejétől a mai G65AMG 615 lóerejéig a legkülönbözőbb Mercedes-motorokat tartalmazta.

No, nincs is erről többet mit mondani, mutatok még egy érdekes GIF-et a kerekek artikulációjáról:

és ezzel be is fejeztem a felesleges szövegelést, kattintgassa inkább végig a kedves olvasó a képgalériát, ha nem fél a túladaGolástól:

Nádtetős G-osztály