Sokszor a nosztalgia uralja az autókkal kapcsolatos beszélgetéseket, az emlékek megszépítik a múltat, és könnyes szemekkel merengve könnyen rávágjuk, hogy a 25 évvel ezelőtti kocsik mindent tudtak. Pedig a fejlődés szó szerint tapintható és érezhető, ezért összeszedtünk néhány autós extrát, jellemzőt, amelyek mutatják, hogy a legdrágább luxusautók kiváltságai mára a legtöbb autós számára elérhetőek.

 

Lóerők

Végső soron a teljesítmény is kényelmi szolgáltatás, egy hosszú túra kellemesebb élmény, ha nem 54 lóerőt kell tiltásig űzve kiverekedni magunkat a sor elején pöfögő IFA kipufogófelhőjéből. Vegyük például a Ford Fiestát. A harmadik generáció teljesítményszintje 45-130 lóerő között mozgott, a mai hetedik generáció pedig 85 lóerőtől indul, és a gerinchadat az egyliteres turbómotor adja 100-140 lóerővel, a csúcs pedig a Fiesta ST 197 lóerővel.

Navigáció

Az 1994-ben piacra dobott bajor zászlóshajó, a kínálat csúcsát képviselő BMW 7-es széria (E38) volt az első európai típus, ami képes volt GPS navigációra. Mindezt színes kijelzővel, a Philipsszel közös fejlesztésben.  Csak a kiváltságosoknak mutatták nyilak akkoriban, merre van az előre, és most, közel negyed évszázaddal később szinte bármelyik autó képes ugyanerre. Vagy ha maga az autó nem, a zsebünkben lakó okostelefon minden bizonnyal.

Felső kategóriás audiorendszer

Bő negyed évszázada a legtöbb átlagos típusban, kompakt autóban négy hangszórón át pufogott kazettáról az MC Hammer, a finom hangzás csak a felső kategóriás modellek kiváltsága volt. Mára ez is megváltozott, az egyre csendesebb, rezgéseket és zajt kizáró konstrukciók a kisautók között is lehetőséget adnak minőségi hifirendszerek beépítésére. Egyre több városi kisautóban találunk profi hangrendszert, a Volkswagen Polóban például a Beats, a Ford Fiestában pedig a  B&O play szolgáltat kitűnő zenei élményt, 10 hangszóróval és 675 Watt teljesítménnyel.

Fényre sötétedő tükrök

Észrevétlenül lett az egyik leghasznosabb extrája a téli éjszakáknak. A fényre sötétedő tükrök 1987-ben jelentek meg az autók belterében, a külső alkalmazásra 1991-ig kellett várni. Az elektrokromatikus visszapillantó tükör azt a jelenséget használja fel, hogy bizonyos anyagok fény hatására megváltoztatják színűket, majd a fényt elvéve ismét visszatérnek eredeti állapotukba. Amikor egyre elterjedtebbek a nagy fényerejű izzók, és az illegális, halogén foglalatba szerelt LED-es egységes is előfordulnak, ez az extra ott kell legyen a kötelező felszereltségek listáján.

Szellőztetett ülések

25 évvel ezelőtt a fűtött ülések is álomszerűen hatottak, annak ellenére, hogy az első ülepmelegítő típus már a hetvenes években piacra került. Nem meglepő módon a jeges északon kezdték el a megoldás tömeggyártását, a Saab 99, és 96 modelleket automata rendszerrel látták el, ami 11 fokos hőmérséklet alatt bekapcsolt és fűtött, amíg az ülés hőmérséklete el nem érte a 27 Celsius-fokot. Az ülésfűtés azóta széles körben elterjedt extra lett, sőt megjelent az ülések szellőztető hűtése is, ami például az előző generációs Ford Mondeóban, S-Max-ban is szolgálta az utasok kényelmét.

Panoráma-üvegtető

Tetőablak, sibeda, napfénytető, nevezzük bárhogy, az első sorban ülők feje fölötti ablak volt a maximum, amit a kabriókon, targákon innen élvezhetett a mezei autós. Ez a helyzet mára gyökeresen megváltozott, a nagy szilárdságú acélból készített merev karosszériák elbírják a komoly méretű üvegfelületet a tetőn. Így a komor kárpit helyett már hatalmas ablakon keresztül ömlik be a fény, és ad lehetőséget bámészkodásra.

Jó ideig a nagy méretű családi egyterűek jellegzetes extrája volt, de szép lassan a panoráma-tetőablakok is leszivárogtak az alsóbb kategóriákba. Az új Ford Fiestát például már  kétrészes, üveg panorámatetővel szerelték, ami döntve is nyitható vagy becsúsztatható a hátsó tetőszakasz alá.

Tolatókamera

2017-ben a legolcsóbb típusokban is elérhető a kamerarendszer, ami mutatja az autó mögötti területet, esetleg a parkolást megkönnyítő segédvonalakkal, vagy több kamera képéből összerakott, 360 fokos felülnézeti képpel. Ez ma az egyértelmű csúcs, de bő két évtizeddel ezelőtt még valódi kuriózumnak számított. Japán gyártók próbálkoztak a technológiával, ami 1991-ben jelent meg a Toyota Soarer típusban, csak a japán belpiacra szánt kivitelekben.

Az első globálisan elérhető tolatókamerát az Infiniti Q45 kínálta 2002-ben, és lassan már nem a tájékozódást segítő, hanem a helyettünk cselekvő rendszerek segítik majd a parkolást, legyen szó bármelyik méretosztályról. A kormányzást automatikusan intéző parkolássegéd több városi kisautóhoz elérhető, a Peugeot 208, a Volkswagen Polo, valamint az új Ford Fiesta is képes önálló volánpörgetéssel beállni a kiválasztott helyre.

A határ a csillagos ég?

A fejlődés szembeötlő, a bő két évtizede menőnek számító, legdrágább kiegészítők már ott vannak az alapcsomagokban, egy memóriás, elektromosan állítható ülés közel sem a kínálat csúcsa. Mekkorát álmodhat egy autóvásárló? Erre a kérdésre kaptunk választ az egyik legismertebb autókereskedőtől, a Ford Petrányitól. Míg 25 éve az ülések bőrborítása és a CD-tár jelentette az extralista csúcsát, addig ma például a Ford Galaxyhoz  több százezer forintért rendelhető prémium üléscsomag hűthető, fűthető, 11 kontaktponttal működő masszázsfunkcióval ellátott, tíz irányban állítható első üléseket tartalmaz.

Ám az idén 25 éves jubileumát ünneplő márkakereskedőtől megtudtuk, hogy az igazi megkülönböztető tulajdonság a dekoráció és a kárpit, már erre is lehetőség van az autókereskedőknél, ezekben az esetekben tényleg csak a csillagos ég szab határt az elképzeléseknek, és az áraknak is. Ma már nem kell, hogy nagy autót vásároljunk ahhoz, hogy széleskörű kényelmi, biztonsági megoldásnak örüljünk, egy kisautóban is számos különleges funkció elérhető, mint a Ford Fiestában is.