Évről évre egyre több lefoglalt autót értékesít az adóhatóság. 2015-ben 810 járművet, 2016-ban 944 járművet, míg 2017-ben már 978 járművet adtak el elektronikus árverésen – közölte a Vezessel a NAV. Mindebből évente 470 és 500 millió forint közötti bevétel származott, azaz a járművek átlagára félmillió forint körül mozgott.

Az elmúlt három évben a legdrágábban elkelt személyautó egy hatéves 911-es Porsche Carera 4S volt, amelyet 15 millió forintra értékelt a hatóság megbízottja, végül 11,3 millióért adták el. A sportkocsi állapotáról nem tudunk semmit, mégis úgy tűnk, nagyon jól járt vele valaki: ma a hatéves 911-esek ára jellemzően 18-20 millió forint körül mozog.

Az adóügybe keveredett polgároktól és cégektől lefoglalt, majd elektronikus árverésre bocsátott járműveket felértékelteti az adóhatóság, majd ezt a „becsérték”-et megfelezve, egy „minimál ajánlat”-ról lehet kezdeni rájuk a licitet. Évek óta vissza-visszatérünk ide nézelődni, most éppen 120 darab jármű várja, hogy versengjenek érte online a vevőjelöltek.

Jelenleg 10 ezer forinttól 1,75 millióig tart a zömében személyautókból álló kínálat, amely rendkívül vegyes, sok a szakadt, lepusztult négykerekű, de akadnak megfontolásra érdemes darabok is. Az érdeklődőknek első lépésként a Magyarorszag.hu oldal Ügyfélkapujában kell regisztrálni, majd ezzel az azonosítóval lehet a rövidre szabott idő alatt ajánlatot tenni.

Ide kattintva azt látja a vevőjelölt, hogy minden jármű adatlapján 3 dátum szerepel: az árverés meghirdetése után egy hónappal kezdődik a verseny, ami 3 nap alatt le is zajlik. A járműveket előtte erősen ajánlott személyesen megnézni, amit cseppet nehézkessé tesz, hogy az ország különféle pontjain lévő helyi NAV-kirendeltségeken várják további sorsukat.

Indulás előtt legelőször is ajánlott elolvasni a járművek apró betűs ismertetőit a hirdetési oldalon, ugyanis egynémely jószágnak se forgalmija, se kulcsa – ez persze meg is látszik az árukon. Alábbi válogatásunk a kínálatból erősen szubjektív, szó nincs róla, hogy mi éppen ezeket ajánlanánk megnézésre, inkább az érdekességeket gyűjtöttük ki. Például ezt a szomorú Samarát, amit egy jobb futócipő árának mindössze az egyharmadáért kínálgatja a NAV.

Lada Samara 1.3 (1993) – 10 ezer forintról indul a licit, és november 30-ig tart

Volvo 960 (1991) – 40 ezer forintról indul a licit, és december 11-ig tart

Suzuki Swift 1.3 (1999) – 100 ezer forintról indul a licit, és december 1-ig tart

Renault Thalia 1.5 DCi (2003) – 175 ezer forintról indul a licit, és december 10-ig tart

Škoda Fabia Sedan 1.4 (2003) – 350 ezer forintról indul a licit, és december 7-ig tart

Renault Clio 1.5 DCi (2010) – 500 ezer forintról indul a licit, és december 11-ig tart

Suzuki Swift (2007) – 700 ezer forintról indul a licit, és november 30-ig tart

Renault Laguna (2007) – 750 ezer forintról indul a licit, és december 8-ig tart

BMW 520i (2003) – 900 ezer forintról indul a licit, és december 14-ig tart

Mercedes E 400 CDI – (2003) – 1 millió forintról indul a licit, és december 7-ig tart

„Az elárverezett vagyontárgyakért sem az adós, sem az adóhatóság jótállással nem tartozik. A megtekintés során a résztvevők által nem észlelt vagy fel nem ismerhető rejtett hibákért, a vagyontárgy esetlegesen előforduló vélt vagy valós hiányosságaiért az adóhatóság felelősséget nem vállal.”

Ezt a sablonszöveget minden egyes autó mellé odabiggyeszti a hatóság, szóval érdemes alaposan körbeszaglászni a szimpatikusnak tűnő darabokat. De mint a piaci ár 60 százaléka környékén elkelt Porsche példája mutatja, aki rendszeresen visszatér ide, olykor láthat komoly haszonnal továbbértékesíthető személyautókat is.