Rendőrautóvá átalakuló tengernyi Suzuki Vitara várja további sorsát a márka budaörsi központjának hátsó udvarán. Fehér és szürke színben, nagyrészt már felmatricázva állnak egymás hegyén-hátán az Esztergomban gyártott szabadidő-autók a kereskedésként is működő épület mögött.

Mások mellett a grafitszínű alufelni, a műszerfal központi nagy kijelzője, és a járművek farán virító  All Grip felirat mutatja, hogy nem fapados változatokat kapnak hamarosan a rendőrök. Utóbbi a három fokozatban állítható (de diffizár és felező nélküli) összkerékhajtás neve a márkánál.

A fotók készítésekor többen az autók felmatricázásán dolgoztak az épületben, és az egyik napsütötte jármű műszerfalán lefotózott Suzuki Világ-logós lap szerint a térelválasztó rácstól a fényhíd felszereléséig még több munkafolyamat vár – a lap alapján feltételezhetően – ugyanitt az autókra.

Eddig csak a matricázást pipálták ki

Ez még nem a 45 milliárdos állami autóvásárlás része

Habár nagyobb számban használ már Swifteket a rendőrség, és valamennyi Vitarát is, a közelmúltban nem olvastunk róla, hogy ilyen mennyiségben vásárolt volna az ORFK a japán/magyar szabadidő-autóból. Megkérdeztük a Magyar Suzuki Zrt. marketing- és sales-vezetőjét a járművekről, ám Hársfalvi János szerint mivel az ORFK-hoz mennek a kocsik, hozzájuk kell fordulni a kérdésekkel.

Természetesen írtunk a rendőrség sajtóosztályának, ám a hétfőn feltett kérdéseinkre cikkünk megjelenéséig nem érkeztek meg a válaszok. Erre vagyunk kíváncsiak:
– Mennyi darab Suzukit vásárol (vagy lízingel) az ORFK?
– Milyen motorokkal és milyen felszereltséggel? Melyikből mennyit?
– Kik használják majd, milyen feladatot látnak el a Suzukik?
– Mennyibe kerülnek az autók? Mit tartalmaz az ár? (szervizelés stb.)
– Mikor állnak szolgálatba?

Elöl fehérek, mögöttük szürkék

A Vezess információi szerint 250 darab dízel Vitara 4×4-et szállít majd le a Suzuki a tervek szerint augusztus vagy szeptember folyamán a rendőrségnek egy korábban nyert megbízás alapján. Vagyis ez még nem annak a gigantikus állami autóvásárlásnak a része, amelyet az állami járműbeszerzéseket többnyire intéző, és például a miniszteri autók nagy részét futtató Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) írt ki.

Mennyibe kerül egy ilyen Vitara? Mit tud?

A hivatalos listaár szerint 4,59 millió forintról indul a Suzuki Vitara legolcsóbb, benzines, 1,6-os szívó motorral szerelt változata (GL). Összkerekesként ugyanezzel a felszereltséggel 5,19 millióról. Amennyiben a 120 lóerős dízelmotorral, ráadásul All Grippel szeretnénk vásárolni, akkor a szintén 1,6-os blokkot használó, immár Gl+ felszereltségű 4WD 6MT típus a legolcsóbb 6,31 millió forintos listaártól. Valószínűleg ilyenek lehetnek a rendőrség részére szállítandó járművek, de ezt nem tudjuk pontosan. Ehhez a típushoz alapból jár többek között az aulfelni, a hegymeneti elindulássegítő, az automata klíma, a tolatókamera és az érintőképernyő, az ülésfűtés elöl, és a hátsó elektromos ablakemelők.

Finoman szólva gyanús is lett volna, hiszen A rendvédelmi szervek és honvédelmi szervezetek részére gépjárművek beszerzése néven futó projekt közzétételének dátuma 2017. május 22. volt. A keret brutális, nettó 45 milliárd forint, az ajánlatkérés 14 kategóriába sorolja a járműveket. Szerepelnek benne többek között alsó-középkategóriás ügyintézői személykocsik, speciális rendőrautók, és “terepjáróképességű” személyautók is. Ajánlatot kategóriánként külön lehet tenni (100-500 millió forint), feltétel, hogy a pályázó cég az elmúlt három évben adott el ilyen járművet, és limitált az átlagos üzemanyag-fogyasztás is 6,5 litertől 10,5-ig.

Szép felni, összkerékhajtás, nagy képernyő, dízel motor

Vettek már Swifteket korábban ügyintéző autónak

2015 februárjában örömmel közöltünk fotókat a rendőrautós sorsukra váró Swiftekről, hiszen addig a 150 darabos bűnügyi-ügyintéző flottáig nem igazán sikerült az olcsó, takarékos, összességében kedvező ár-érték arányú márka autóinak nagyobb rendőrségi közbeszerzést nyerni.

Hogy a Suzukik sikertelenségnek mi volt az oka korábban, arra így válaszolt akkor a rendőrség a Vezessnek: „A közelmúltban nagyobb tételben nem került sor Suzuki gyártmányú gépjárművek beszerzésére. A kiírásokban megfogalmazott elvárások mindegyike a rendőri feladatellátást szolgálja. A műszaki paraméterek meghatározásának az állami normatíva előírásaira kell figyelemmel lennie, mint a kötelező felszereltség, továbbá méretkategóriák. A rendőrség az utolsó kérdését illetően nem folytat adatgyűjtést arra vonatkozóan, hogy melyik forgalmazó miért nem tett vagy tehetett ajánlatot.”

Érdekes dolgok derültek ki a rendőrség mercedeses, audis szerződéseiből

Egyre cifrább a magyar rendőrség járműparkja, korábban Opelek, Škodák és valamennyi Suzuki mellett szép számban Mercedesek, valamint Audik is bekerültek a flottájukba. A legutóbbi hatalmas rendőrautó-beszerzést 2015 elején több átadási ünnepség kísérte, akkoriban 1587 darab új járművet kapott az ORFK.

A háromból kettő prémium-márka

A hírekben annyi szerepelt, hogy 9,4 milliárdot fizettek a kocsikért, a költségvetési keretből jött 7,2 milliárd, az EU által finanszírozott Külső Határok Alapból 2,2 milliárd. De hogy pontosan mennyi forintért vették például a 313 lóerős (!) Audikat, a mezei ügyintézők Suzuki Swiftjeit, vagy a járőrök szép új Mercedeseit, nem részletezték.

A Vezess viszont megszerezte és közzétette az ORFK és a közbeszerzésen nyertes pályázók szerződéseit. Cikkünkben elárultuk például a különféle autók valós vételárát, és a havi szervizköltségét is. Sőt, segítőkész rendőrökkel a vadonatúj kocsikba is beültünk, mentünk velük. Itt vannak a forintos összegek és fotók a kocsik titkairól.

Elvittük egy Swiftet Európa legmagasabb pontjára. Kíváncsi vagy a kalandra? Kattints a képre!