Nemrég bemutattuk az új Suzuki Swift különleges fényezését, majd Magyarország legkanyargósabb útjain vittük táncba, de az igazi kaland most kezdődik. A világ leghíresebb autós műsora a világ legjobb autós útjának nevezte a közel 2800 méteres magasságig kígyózó, júniusban is részben hófödte Stelvio-hágót – ide indultunk a vadonatúj piros Suzukival.

Hárman vágtunk neki a durván 1800 kilométeres útnak a legtakarékosabb, hibrid Swifttel. Terveink szerint az égig mászó szerpentin előtt meglátogatjuk Mozart szülővárosát, majd Dél-Tirol központjában nézelődünk, végül az osztrákok Balatonjában is fürdünk egyet.

Meghódította a Suzuki a világ leghíresebb szerpentinjét 1

Íme, az útvonal! Négy nap alatt járjuk végig a csodás helyeket, urasan kirándulva, átlagosan nagyjából 500 kilométereket autózva naponta a szépnek ígérkező városok között. Természetesen a Stelvióra vagyunk a leginkább kíváncsiak

Meghódította a Suzuki a világ leghíresebb szerpentinjét 2

Első nap, első reggel – Budapest után nem sokkal mindjárt hatalmas torlódásba futottunk, foltozták az M1-est. Írtunk róla korábban, hogy a sztráda úthibái miatt tavaly több helyen sebességkorlátozást kellett bevezetni, de sebaj, később behozzuk ezt a kis lemaradást

Meghódította a Suzuki a világ leghíresebb szerpentinjét 3

Valahol Bécs után, Salzburg előtt éppen bő 3000-et forog a Swift 1.0-s, turbós motorja. Három utassal, kalaptartóig pakolt csomagtartóval 5,3 literes átlagfogyasztással suhanunk a 27 fokos nyári napsütésben

Meghódította a Suzuki a világ leghíresebb szerpentinjét 4

A szó szerinti fordításban sóvárat jelentő Salzburg több belső, vagyis a belvárosban magasodó hegyének egyikébe érkeztünk meg késő délután. Amint látják, tényleg a belsejébe. Kitalálják, hová vezet ez a folyosó?

Meghódította a Suzuki a világ leghíresebb szerpentinjét 5

A szállodánk melletti mélygarázsba. A 150 ezres, Mozartstadtnak is becézett város hegyekkel és a Salzach folyóval tördelt belvárosában minden négyzetmétert kihasználnak az osztrákok. Ennek a hegynek többszintes, ahogy látják, szintenként nem túl magas mélygarázst vájtak a belsejébe

Meghódította a Suzuki a világ leghíresebb szerpentinjét 6

Hangulatos utcácskák és koncerttermekkel övezett parkok tarkítják a 20 éve a világörökség részét képező belvárost. Mi ugyan ebben az autóval nem járható utcában szálltunk meg az Amadeus nevű kis szállodában…

Meghódította a Suzuki a világ leghíresebb szerpentinjét 7

…de Mozart nevű hotelt sem volt nehéz találni egy autós fotó erejéig

Meghódította a Suzuki a világ leghíresebb szerpentinjét 8

A német határ mentén fekvő nyugodt tartományközpont a zeneszerző zseni emlékhelyein kívül számos érdekességet tartogat a látogatóknak. Mi például nem tudtuk, hogy a párizsi Szajna mellett a Salzach folyón átívelő egyik gyaloghíd is a szerelmesek lakatjainak ezreivel van tele. A sétány remek vacsorázóhely, éttermeiben a folyóból kifogott halakkal kínálják a turistákat. Mi is megkóstoltuk

Meghódította a Suzuki a világ leghíresebb szerpentinjét 9

Másnap korán keltünk, ez lesz a nagy nap! Egy Bécsben élő családtag tanácsát megfogadva a belváros közelében tankoltunk: lehet kapaszkodni, itt olyan 30 forinttal volt olcsóbb a 95-ös benzin, mint a Hegyeshalom előtti legutolsó magyarországi kúton. Igen, jól olvassák

Meghódította a Suzuki a világ leghíresebb szerpentinjét 10

Közeledve a Stelvio-hágóhoz egyre magasabb, és egyre havasabb hegyek tűntek fel a sztráda közelében. Aktiváltuk az új Swiftben a sávelhagyásra figyelmeztető rendszert, ami egy-két elbambuláskor (amikor irányjelzés nélkül érintettük a középső, elválasztó sávot) finoman megrázta a kormányt, és apró kormánymozdulattal a saját, biztonságos sávunkban tartotta az autót

Meghódította a Suzuki a világ leghíresebb szerpentinjét 11

Egyre több, akár 2-4-6 kilométer hosszú alagúton is áthajtottunk, a négy nap alatt legalább harmincon. Jellemzően 100 km/óra a megengedett maximális tempó ezekben, több bejáratánál ott virított a Section Controll-felirat, azaz a járművek átlagsebességét mérte néhány kamera képe alapján az osztrák rendőrség

Meghódította a Suzuki a világ leghíresebb szerpentinjét 12

Közeledünk, Olaszországot jelöli előttünk a kék uniós tábla, határállomás természetesen sehol. A 70-80-as tempó mellett errefelé olyan 3,5 liter körüli átlagfogyasztást mutatott a hibridesített Swift kijelzője. Mindössze 6,2 kg az SHVS-rendszer súlya, amely a teljesítménynövelés helyett a fogyasztáscsökkentést szolgálja ötletesen: fékezéskor, de már gázelvételkor is az indítómotor-generátor áramot tölt a lítiumion akkumulátorba, majd ezt az “ingyenáramot” felhasználja egy villanymotor a benzinmotor megsegítésére, amely így kevesebb üzemanyagot éget el

Meghódította a Suzuki a világ leghíresebb szerpentinjét 13

Megérkeztünk! Olyan 10 kilométert már autóztunk felfelé, de az erdős táj még mindig csak a Stelvio-hágó alját jelzi. A navi persze már szépen rajzolja a kanyarokat, az út pedig egyre szűkebb. Sáv már itt sincs középen, az aszfalt a csúcsig szűk, éppen hogy csak két autónyi széles, kizárólag lassan lehet elhaladni egymás mellett

Meghódította a Suzuki a világ leghíresebb szerpentinjét 14

Európa második legmagasabb, aszfaltozott közúton megközelíthető hágóján muszáj volt félreállni a kevés kiszögellés egyikére. Egykor a szekérrel árut szállító fuvarozók számára lócserélő helyeknek alakították ki ezeket, mert az állatok egyszerűen nem bírták egyhuzamban az utat. A hőmérséklet is szélsőséges: 25 fokos kellemes melegből indultunk fél órája a hegy lábától, itt már 12 fokos, hűvös, ám haraphatóan tiszta a levegő. A táj lenyűgöző, félelmetes mélységekkel körülöttünk, a hágó legmagasabb pontja 2757 méter

Meghódította a Suzuki a világ leghíresebb szerpentinjét 15

A Top Gear egyszerűen a világ legjobb autós útjának nevezte, a La Gazzetta dello Sport pedig így írt róla. “Az olasz Marco Pinotti, aki a 2005-ös Giro során járt a hegyen, az ‘aszketikus élmény’ szavakkal írta le az utat – az önmegtagadás szinte vallási áhítattal járó gyakorlataként. Bár az aszketikus talán nem is megfelelő szó, hiszen abban benne foglaltatik a puritánság és a lemondás is. A Stelvio pedig élvezetet is nyújt. Van valami spirituális a csúcsa felé történő utazásban és abban, ahogy a Giro d’ltalia, a motorostalálkozók résztvevői, a magányos autósok minden alkalommal harcba szállnak a hóval, ami akár egész nyáron fent időzik a hegygerincen. Az istenek a hegyekben laknak.”

Meghódította a Suzuki a világ leghíresebb szerpentinjét 16

A szerpentin kétharmadánál járunk, ott kanyargózik felfelé a többi, a Swift fölött. Az északkeleti részen 48 hajtűkanyar sorakozik egymás után, az átlagos emelkedés 7,4 százalékos, amit pl. az Egyesült Államok főútjain nem is engednének: az ottani szabvány átlagosan, maximálisan 6 százalékot enged. Kíváncsiak voltunk, meddig melegedik az extrém úton a Swift vize, de szinte alig ment felfelé a mutató

Meghódította a Suzuki a világ leghíresebb szerpentinjét 17

Ez a fotó mutatja a Stelvio két legjellemzőbb vonását. 1. Bármily meglepő, a járművek közül minőségi versenykerékpárból közlekedik (inkább lépésben cammog) itt a legtöbb. Valószínűleg az amatőr bringások számára hasonlóan extrém teljesítmény lehet láblerakás nélkül feltekerni egyszer ide, mint mondjuk egy amatőr futónak teljesíteni a maratont. 2. A hajtűkanyarok általában szélesednek cseppet, legnagyobb részük mégsem alkalmas a csapatásra: így is túl szűk, és nem lehet látni, hogy jön-e valami szemből. Ráadásul a bringások is kerülik a kanyarok belső, meredekebb ívét – tempósan autózva észnél kellett lenni a kanyarokban

Meghódította a Suzuki a világ leghíresebb szerpentinjét 18

A csúcs közelében kétméteres, összefagyott hófalak között fotózkodtunk, itt már csak 5-6 fok volt a hőmérséklet. A 112 lóerős, SHVS hibridrendszerrel kiegészített 1.0 Booster Jet benzinmotor simán feltolta a hegyre az alapból 875 kilós, könnyű Swiftet. Az elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros felfüggesztést pedig nem hozta zavarba a helyenként gyatra olasz aszfalt. Ritkán kapcsoltunk kettestől feljebb, mondanunk sem kell, a 195 km/órás végsebességet nem itt teszteltük

Meghódította a Suzuki a világ leghíresebb szerpentinjét 19

Leírhatatlan a látvány és a levegő minősége, a világon tényleg nem sok ötcsillagos szálloda kínálja azt, ami az ide felautózók érzékszerveit kényezteti. De minek fizetne bárki is vagyonokat luxushoteleknek? A nyugati turisták is okosan, a Swift mögötti lakóautókból élik át ezt a csodás élményt

Mi viszont nem aludhattunk itt, bekapcsoltuk a kamerát, és elindultunk lefelé. Ilyen az autóból a híres szerpentin!

Meghódította a Suzuki a világ leghíresebb szerpentinjét 20

Szédülősök ne egy kiadós olasz lakoma után vágjanak neki. Mi is a Stelviót hátrahagyva vacsoráztunk egy remek helyi étteremben a hegy tövében. Kell-e mondani, hogy mit? Pizzát, lasagnát és gnocchit tiramisuval, profiterollal. Utána még bő egyórás út állt előttünk Dél-Tirol fővárosáig

Meghódította a Suzuki a világ leghíresebb szerpentinjét 21

Bolzanóba érkezve tovább íródott a “különleges mélygarázsok” című történet. A szálloda recepciósa kézen fogott, elsétáltunk vagy 50 méterre a hoteltől, rámutatott egy vaskapura, és a kezembe nyomott két kulcsot: na, álljon ide a kocsijával, és innentől, drága uram, ezekkel a kulcsokkal jut le a mínusz második szintre, ott a 30-as hely lesz az öné. Először ezt a vaskaput nyitottam ki az egyik kulccsal, aztán lekanyarodva a föld alá, egy másik vasrács normál ajtaján belépve a mélygarázsba kis keresgélés után megtaláltam a falon az ajtónyitó elektronikát aktiváló kulcslyukat. Leautóztam két szintet egy olyan sötét, évtizedek óta elhagyottnak tűnő bunkerben, amilyet még nem láttam. Utána értem ide, ebbe a lyukba. Itt a másik kulccsal sikerül kinyitni a mélygarázs mélyére rejtett privát garázst. Hihetetlen volt, és kb. 20 percig tartott a 100 méteres út. Szerencsére előre szóltak, hogy pakoljuk ki a csomagokat, mert lentről “kicsit” macerás lenne

Meghódította a Suzuki a világ leghíresebb szerpentinjét 22

Másnap reggel az észak-olasz város minden négyzetmétere feledtette az extrém parkolós kalandot. Bolzano főterén mindjárt belefutottunk egy veteránautós raliba sok-sok különlegességgel

Meghódította a Suzuki a világ leghíresebb szerpentinjét 23

A napot indító cappuccino (ami reggeli ital Olaszországban) komótos szürcsölgetése közben a helyiek vagyonokat érő autókat csodálhattak

Meghódította a Suzuki a világ leghíresebb szerpentinjét 24

Pár utcával arrébb pedig a turisták egy hangulatos, kis piacot fedezhettek fel. Ennél a jobb oldali árusnál – akitől alig tudtunk szabadulni – mi is vettünk olajat, szárított paradicsomot és tésztát

Meghódította a Suzuki a világ leghíresebb szerpentinjét 25

Ebéd után teli hassal még nehezebb volt beülni hotelünk gyufásdobozába rejtett Suzukinkba. Irány az 550 kilométerre fekvő Klagenfurt!

Meghódította a Suzuki a világ leghíresebb szerpentinjét 26

De előtte még tankoltunk a belváros közelében, tartva magunkat ahhoz a többször bebizonyosodott elmélethez, hogy itt olcsóbb a sztrádák kútjainál az üzemanyag. 500 méteren belül találtunk is egy teljesen elhagyott töltőállomást, és ezt a másikat. Hát, a parkoláshoz hasonlóan működgetett ez is. Személyzet nélküli automata kút, amelyen a pisztolyok fele halott volt (a Swift mögött “kaputt” felirat olvasható egy A4-es lapon), másrészt az ottlétünk alatt ide érkezők fele nem jött rá a működésére, harmadrészt – így mi is – csak készpénzzel tudtunk fizetni, mert a 3 dombornyomott kártyánkból egyet sem fogadott el. Sokan tankolás nélkül távoztak

Meghódította a Suzuki a világ leghíresebb szerpentinjét 27

Innentől viszont mesés tájakon át vezetett a Swift navija rengeteg vár és kolostor között, szinte 15 percenként megálltunk volna nézelődni

Meghódította a Suzuki a világ leghíresebb szerpentinjét 28

Ahogy az út kívánta, bő négyliteres átlaggal korzóztunk Dél-Tirolban. 1100 kilométer után itt már egyértelműen Magyarország felé, de még közel sem haza

Meghódította a Suzuki a világ leghíresebb szerpentinjét 29

Tényleg muszáj volt leparkolni pár helyen

Meghódította a Suzuki a világ leghíresebb szerpentinjét 30

Utolsó esténken Klagenfurtban szálltunk meg, és meglepve tapasztaltuk, hogy sem ekkor, de különösen másnap délelőtt is alig láttunk járókelőket a Belvárosban, a nagyjából 7-8 méteres sárkánnyal küzdő buzogányos hős szobra körül. Másnap kiderült, hová menekültek a kora nyári meleg elől a helyiek, mentünk mi is utánuk

Meghódította a Suzuki a világ leghíresebb szerpentinjét 31

Előtte még készültünk egy mélygarázsos kalandra, de szállodánk recepciósa csak mosolyogva hallgatta előző esti procedúránkat. Itt 25-30 éve nem nyúlt senki autóhoz, hagyják nyugodtan az utcán a Suzukit. A csomagjainkat felvittük, ahogy látható, az elődnél 55 literrel tágasabb csomagtartóban három ember négynapi pakkja simán elfért

Meghódította a Suzuki a világ leghíresebb szerpentinjét 32

Utolsó nap, reggel tankoltunk, megint csak a hazai autópályás áraknál olcsóbban. Aztán a belvárostól mindössze 4 kilométerre lévő Wörthi-tóhoz autóztunk

Meghódította a Suzuki a világ leghíresebb szerpentinjét 33

Na, itt hűsölt Klagenfurt lakossága. A stégekre épített speciális strandon, vagy a tóparti fesztivál napellenzős teraszain

Meghódította a Suzuki a világ leghíresebb szerpentinjét 34

Azt mondják a karintiaiak, ez az ő Balatonjuk. Kipróbáltuk, annál kicsit hidegebb a vize, viszont átlátszó

Meghódította a Suzuki a világ leghíresebb szerpentinjét 35

A Hafenfest sátraiban az itthoniakhoz hasonló a kínálat: perui indiánok karkötői, sör, és sült malac

Meghódította a Suzuki a világ leghíresebb szerpentinjét 36

Az egyszeri megállással közel hatórásra kalkulált hazaút előtt muszáj volt némi helyi sütésű kalóriát magunkhoz venni, ha már a Swift megkapta a maga osztrák benzinét

Meghódította a Suzuki a világ leghíresebb szerpentinjét 37

A tó partján utoljára írtunk be címet a négy nap alatt makulátlanul, hiba nélkül teljesítő naviba. Megvolt Salzburg, égig másztunk a Stelvio-hágón, jókat vásároltunk Bolzanóban, fürödtünk a Wörthi-tóban, most már irány Magyarország

Meghódította a Suzuki a világ leghíresebb szerpentinjét 38

Hazaérkezésünk után egyből a mélygarázsba hajtottunk. Egy utolsó gyors fotót kattintottunk a végül 1815 kilométert 4,8 literes átlagfogyasztással teljesítő Swift hibridről, majd leraktuk a kulcsot. Másnap új csapat indul ennél is hosszabb, és még izgalmasabb kalandot ígérő útra a Suzukival