A vasúti sínek rendszeres vizsgálata biztonsági és gazdasági okokból egyaránt szükséges. Ha a sínhibákat nem veszik észre időben, akkor addig romolhat a pálya állapota, míg már csak a teljes csere jöhet számításba. Ami az összes közül a legköltségesebb megoldás.

A MÁV legújabb síndiagnosztikai mérőszerelvényét is e célból, a sínhibák hatékony felderítésére építették a Szolnoki Járműjavítóban. Saját tervek alapján, részben régi alapokra, részben vadonatúj elemek felhasználásával. Az FMK 008-as mérővonat forgalomból kivont, Ganz gyártmányú postakocsira épül. A donorból a hatalmas teherbírású hossztartók voltak a legértékesebbek, ezeket máshonnan jóval nehezebb, ha nem éppen lehetetlen feladat lett volna beszerezni. Ezenkívül a kapcsolt oldalon az eredeti homlokfal egy része, pár tetőelem és felújítás után a futó forgóvázak kerültek át a mérővonatba a néhai postakocsi eredeti alkatrészei közül.

A mérővonat alapját régi Ganz postakocsi adta

A hajtott forgóváz azonban már teljesen új, ezt a Ganz Motor Kft. készítette. A mérővonatot két darab MTU gyártmányú, 390 kW-os, soros elrendezésű, fekvő dízelmotor hajtja, amely hidromechanikus erőátviteli rendszeren keresztül, kardántengellyel hajtja a forgóváz két pár kerekét. A szerelvény legfeljebb 120 km/órás sebességgel közlekedhet, mérés közben átlagosan 50 kitérőkön 20-30, jó minőségű, hézag nélküli hegesztett pályán pedig 70 km/óra az üzemi sebessége. A vonat vezérléséhez svájci járművezérlő egységet használtak, amin a MÁV Start saját fejlesztésű, külön erre a szerelvényre tervezett szoftvere fut. Emellett vonatbefolyásoló berendezés is került rá, ez gondoskodik arról, hogy a pálya menti jelzők jelzésképének megfelelően haladjon a jármű. Ha valami problémát észlel, akkor a vonatbefolyásoló beavatkozik és lelassítja, vagy szükség esetén akár meg is állítja a szerelvényt.

Az egyik vezetőállás

Szerkezetileg két részből áll az MK008-as, egy mérő- és egy motorkocsiból. Üzemszerűen a két rész összekapcsolva dolgozik, de ha kell, a mérőkocsi más motorkocsival összekötve is bevethető, illetve a motorkocsi önmagában is képes mindkét irányba haladni. Szétkapcsolás és az átjáró lezárása után pár mozdulattal kialakítható a második, teljes értékű vezetőállás is. Valahogy így:

A mérőszerelvény kialakításakor komoly kihívást jelentett, hogy az összes berendezést az alváz alatt kellett elhelyezni, hiszen a felépítményben a tízfős személyzetnek elegendő munka- és pihenőhelyet kellett kialakítani, valamint az ultrahangos vizsgálathoz szükséges több ezer liter víz is itt található. Emellett a jövőbeli új rendszerek helyigényére is gondoltak a tervezők, hiszen míg a vonatnak 30-40 évig nagyjából változatlan kialakításban kell működnie, addig a diagnosztikai berendezések gyorsabban elavulhatnak, modernizálásukra, bővítésükre hamarabb lehet szükség. Jelenleg háromféle módszerrel vizsgálják a pályát, a vasúti sínek belső, szabad szemmel nem látható hibáit – amik keletkezhetnek a gyártás folyamán, illetve kialakulhatnak a forgalom hatására is – ultrahangos mérőműszerrel mutatják ki.

Az ultrahangos mérőberendezések rengeteg csatolóközeget igényelnek a mérés közben

Az örvényáramos vizsgálati technológia a felületi hajszálrepedések detektálására alkalmas, míg a hullámos sínkopás mérő rendszer a futófelület forgalom hatására kialakuló egyenetlenségeit, ezek hullámhosszát, amplitúdóját regisztrálja. A rendszer év végéig lézeres sínprofilmérő eszközzel is bővül, ami sínkeresztmetszetet rajzol. Ezzel a sín magassági, illetve oldalkopását lehet majd ellenőrizni.

Az összes berendezés az alváz aljára függesztett mérő forgóvázon található, amit a mérés idejére engednek csak a pályára. Munka közben a rendszer önműködően felemeli a mérőforgóvázat, ha kitérőn vagy útátjárón halad át a mérővonat. A vizsgálat során gyűjtött adatok alapján később jól lehet tervezni a szükséges karbantartási munkákat, köszörüléseket, síncsiszolásokat, amik csökkentik a sínhibák mértékét, vagy akár meg is szüntethetik azokat. A pályák élettartama így növelhető, az időben detektált hibák javítása sokkal kevesebbe kerül, mint a karbantartás hiányában javíthatatlanná romló szakasz teljes cseréje.

Így néznek ki a referenciahibák. Komoly rutin kell ahhoz, hogy a sormintából ránézésre meg tudja valaki mondani, mit lát

Az új mérővonat iránti igény, már elég régen megfogalmazódott a MÁV Kft. részéről. A meglévő mérőkapacitással már nem lehetett teljesíteni a felmerülő hazai és külföldi megrendeléseket, így teljesen logikus volt a bővítés iránti igény. Itthon évente 5,5-6 ezer kilométernyi pályát vizsgálnak át, különböző gyakorisággal. Vannak féléves, éves és kétéves vizsgálati periódusok is, amik főleg az adott szakasz terhelésétől, fontosságától függnek. Az egy menetben vizsgálható szakasz hossza leginkább a mérésekhez szükséges csatolóközeg – víz – mennyiségétől függ, a vonaton szállítható 8 köbméter nagyjából 300 kilométer vizsgálatához elegendő. Az időjárás, hőmérséklet-ingadozás nem befolyásolja a mérést, csak fagypont alatt kell szüneteltetni a munkát.

Hatalmas monitorfal

Minden mérési szezon előtt egy napot a rendszer kalibrálásával töltenek, amit a 77-es számú vasúti vonal egy személyforgalom-mentes, ritkán járt szakaszán végeznek el. Az itteni sínszakaszon mesterséges eredetű referenciahibákkal tesztelik a berendezéseket, hogy később, élő pályán a valódi veszélyt jelentő hibákat nagyobb biztonsággal találják meg. A mérések végeztével a megrendelő igényei szerinti formátumban adják át a jegyzőkönyvet, ami minden adattal és a mérések közben készített videofelvétellel együtt kilométerenként úgy 300 MB-nyi adatot jelent.

Teljes értékű konyha mindennel, ami csak kellhet. Klassz a főzőlap korlátja ami nem hagyja lecsúszni az edényeket

Amitől a magyar mérővonat Európa-szerte versenyképes – Ausztriában, Szlovéniában, de még Svájcban is megfordult már a magyar mérőkocsi -, az a rugalmasság, hatékonyság. Munkaidőn kívül a teljes tízfős személyzet a vonaton töltheti a pihenőidőt, nincs szükség külön szállásra és ingázniuk sem kell minden nap. Hálófülkék, WC, zuhanyzó, konyha, ebédlő is található a vonaton. Persze a legfontosabb helyiség a mérőszoba, ahol több négyzetméteres monitorfal, tengernyi műszer, számítógép végzi a tényleges munkát, és a szondák adatainak nagy részét is itt értékelik ki. Az FMK 008-as évente mintegy 20 ezer kilométernyi vasúti pálya biztonságát ellenőrzi. Nemcsak Magyarországon, hanem a környező országokban is. Büszkék lehetünk rá.

Ha pedig nagy a baj, akkor hívják a Dízelhajtású kisvárost, ami töltéssel együtt felfalja a teljes pályát, hogy hátul vadonatúj vasutat fektessen a régi helyére. Katt a képre!