35 ezer forinttól 3,5 millióig hirdeti a többnyire adóügybe keveredett polgároktól begyűjtött autókat az adóhatóság. A NAV oldalán most éppen 149 darab jármű várja új tulajdonosát, ennyit sosem láttunk még itt.
Cifra a kínálat, mint a cirkuszkerítés. Legnagyobbrészt személyautók, de kisbuszokra és motorokra is lehet licitálni. A filmekből ismert kalapácsos árveréseket a visszaélések miatt pár éve megszüntette az akkori APEH, ma elektronikusan lehet licitálni a kiválasztott járműre. Első lépésként a Magyarorszag.hu oldal Ügyfélkapujában kell regisztrálni, majd ezzel az azonosítóval lehet a rövidre szabott idő alatt ajánlatot tenni.
Itt a teljes kínálat, aki nyitott a kalandra, érdemes böngészni. Minden jármű adatlapján 3 dátum szerepel: az árverés meghirdetése után egy hónappal kezdődik a verseny, ami 3 nap alatt le is zajlik. A járműveket előtte erősen ajánlott személyesen megnézni, amit cseppet nehézkessé tesz, hogy az ország különféle pontjain lévő helyi NAV-kirendeltségeken szomorkodnak.
Legelőször is ajánlott elolvasni a járművek apróbetűs ismertetőit a hirdetési oldalon, ugyanis egynémely jószágnak se forgalmija, se kulcsa, de a kínálatban azért akadnak a piaci ár alatti ígéretes példányok is.
Mi 12 darab, jelenleg érvényes műszakival rendelkező autót választottunk ki. A járműveknél megadjuk az induló licitárat, az évjáratot és a km-óra állását.
Opel Astra 1,4 Caravan Classic, 1997 – Licitár: 100 ezer Ft

Az óra szerinti 265 ezer km nem tűnik soknak, és amint látja majd alább a kedves olvasó, ezeknél a kocsiknál nem 95, meg 195 ezerre vannak állítva a műszerek, eladásra bekészítve. Jellemzően napi szinten használt kocsik lehettek, mígnem egy napon kopogtatott a NAV-kommandó, avagy berúgta az ajtót
Fiat Bravo 1,4 SX, 1997 – Licitár: 150 ezer Ft

2018 áprilisáig érvényes a műszakija az Astránál is kevesebbet (220 ezer km) futott Bravónak, amelyet a leírások szerint több kasztnihiba színesít
Suzuki Swift 1,3 GLX , 2005 – Licitár: 225 ezer Ft

Korrektnek tűnik a klímás, elektromos ablakos Swift 104 ezer kilométerrel. A bal első ajtót és sárvédőt nemrég cserélhették
Seat Ibiza 1,9 TDI, 2001 – Licitár: 240 ezer Ft

A jármű üzemképes állapotban került a telephelyre, a karosszérián nagyobb hibák nem láthatók – írja a 229 ezer km-es óraállású dízel Ibizáról a NAV
Ford Mondeo 2.0 TDCi, 2005 – Licitár: 300 ezer Ft

Ahogy emelkednek az árak, jönnek a nagyobb gépek. Több apró sérülésről ír a Mondeo adatlapja, és megemlíti, hogy valamiért nem nyitható a motorháztető. Itt jegyezzük meg, a NAV munkatársai nem autószerelők, nem feladatuk – pl. ebben az esetben – mindenáron behatolni a jármű orrába
Minden egyes autónak megbecsülik az értékét a beszállítás után a NAV szakértői, majd ezt megfelezve jön ki a licitindító ár. Ebből következően, ha pontos az értékbecslőjük, akkor az itt feltüntetett árak az adott jármű piaci árának 50 százaléka körül kell, hogy mozogjanak.
„Az elárverezett vagyontárgyakért sem az adós, sem az adóhatóság jótállással nem tartozik. A megtekintés során a résztvevők által nem észlelt vagy fel nem ismerhető rejtett hibákért, a vagyontárgy esetlegesen előforduló vélt vagy valós hiányosságaiért az adóhatóság felelősséget nem vállal.” Ezt a sablonszöveget minden egyes autó mellé odabiggyeszti a hatóság.
Audi A4 Avant 2,5 TDI, 2000 – Licitár: 350 ezer Ft

Árulnak prémiummárkákat is, bár ilyen áron csak a forgalmiba írt márkanév prémium, az autóban semmi. Legutóbb BMW-ből találtunk a legtöbbet, most Audiból, és nem ez a legszebb közülük (alább jön egy vagány A5 jóval a piaci ár alatt), de a legolcsóbb. 274 ezret mutat az órája
Suzuki Swift 1,3, 2007 – Licitár: 500 ezer Ft

Meglehetősen sok a Swift, alapból nem gondolnánk „adócsalók autójának”. Mind közül ez a legszebb, állítólag csak 87 ezret futott, klíma és fűthető ülések várják az új tulajt
Volkswagen Bora 1,9 PD TDI, 2003 – Licitár: 560 ezer Ft

Klíma mellett riasztó is működik a kocsiban (286 ezer km), amely „korának megfelelő állapotú”. Ezen az oldalon általában ez jót jelent
Skoda Octavia 1,9 TDI Combi, 2001 – Licitár: 750 ezer Ft

A fotókon lévő számos takarítóeszközből ítélve éppen csinosítgatták ezt a külföldről frissen behozott Octaviát, amikor megérkezett az adóhatóság kicsi, ámde határozott csapata. Hazai papírozás előtt áll, ha igaz, mindössze 178 ezret futott
VW Transporter 1,9 TDI, 2011 – Licitár: 2 millió Ft

Térjünk át a milliós, szebb és fiatalabb járművekre, ilyeneket is árulnak. Szószátyárnak nem mondanánk a Tranyó adatlapját, érdemi infóként csak annyi derül ki, hogy a hűtőjével valami gond lehet, miközben az is szerepel rajta, hogy üzemképes
Audi A5 2,7 TDI, 2010 – Licitár: 2,4 millió Ft

Talán a legvonzóbb jármű a NAV jelenleg árverésre kínált összes autója közül ez az A5, amelyet olyan gyorsan elszedtek tulajdonosától, hogy a csomagtartójában még most is ott van pár gyerekcipő és játék. 2018 nyaráig érvényes a műszakija, órája szerint 246 ezer km-t futott
Mercedes Vito 111 CDI, 2013 – Licitár: 3,5 millió Ft

Kivételesen belső teres fotót mutatunk, annyira makulátlan a Merci műszerfala. Az A5 gazdájával ellentétben ennek a 83 ezer km-es Vitónak a tulajdonosa mintha készült volna rá, hogy akarata ellenére viszik a verdát: kiszedte belőle a két hátsó sor üléseit. Amúgy gyönyörűnek tűnik a 3,5 éves dízel kisbusz, 1,5 évig érvényes még a műszakija
– Erre fogsz nagyon sokat költeni, ha használt autót veszel –