Nem gondoltam volna, hogy épp a halak teszik szükségszerűvé a fékbetétek átalakítását, de ez az igazság. Az Egyesült Államokban ugyanis rézszennyezést mutattak ki a mérések folyami és tavi halakban, majd a kutatók megállapították, hogy a fémterhelés elsősorban a fékbetétekből jutott az élőlényekbe. A réztartalmú fékbetétből kiváló mérgező anyagot az eső az út menti porral bemosta az élővizekbe. Egy kaliforniai egyetem szakemberei megállapították, hogy a rézterhelés mintegy 40 százaléka jut a halakba a fékporból.

Erre reagálva az Egyesült Államokban 2021-re kötelező öt százalékra, majd 2025-től majdnem nullára, egészen pontosan 5 ezrelékre (0,5%) csökkenteni a fékbetétek réztartalmát. Mivel az ottani előírások a piac nagysága miatt másutt is hatnak, a rézszegény Eco-Friction betétek az Európában értékesített autókban is kezdenek megjelenni. 2014-ben a Mercedes-Benz W/S205-ös C-osztálya volt az első, de a jelenlegi Audi A4-hez illetve leszármazottaihoz (új A5, következő Q5) is a szinte rézmentes betéteket szállítja a Ferodo.

1500 anyagból 25 maradt

Mivel a fékbetéten is múlik porhüvelyünk épsége, kifejlesztése egy komoly cégnél jókora kutatómunkával jár. A Federal Mogul szakemberei az ötéves fejlesztési ciklus során 1500 összetevőt vizsgáltak meg, amiből végül 25-öt használtak fel az új termékcsaládhoz.

Egy trükk fékcsikorgás ellen, amit nem ismertél 1
Egy trükk fékcsikorgás ellen, amit nem ismertél 2

Egy trükk fékcsikorgás ellen, amit nem ismertél

Egy trükk fékcsikorgás ellen, amit nem ismertél

Egy trükk fékcsikorgás ellen, amit nem ismertél 10
Egy trükk fékcsikorgás ellen, amit nem ismertél 11
Egy trükk fékcsikorgás ellen, amit nem ismertél 12
Egy trükk fékcsikorgás ellen, amit nem ismertél 13
Egy trükk fékcsikorgás ellen, amit nem ismertél 14
Egy trükk fékcsikorgás ellen, amit nem ismertél 15
Egy trükk fékcsikorgás ellen, amit nem ismertél 16
Fotó megosztása:

A gyár a fékbetét súlycsökkenésével mutatja ki az előrelépést. Bár a mg/kilométerben kifejezett érték az új betéttel a futásteljesítmény legelején magasabb, az első 2000 kilométer megtétele után lényegesen alacsonyabb szintre áll be az eddiginél. A fékpor összetételéből az derült ki, hogy gyakorlatilag sokkal kevesebb fémet (rezet, cinket, antimont) dörzsölünk le fékezéskor, mérsékelve a környezetszennyezést.

Mitől nem csikorog a fékbetét?

Versenyautókban belefér, hogy csikorog a fékbetét, mert ott a kényelmi szempontok sokadlagosak. Utcai autókban viszont a legidegesítőbb zajforrások egyike a megálláskor síró, nyikorgó fékbetét. Mivel nemcsak vasig kopott betétek képesek nyírni az idegeinket, megkérdeztük Roberto Cravarezza urat, a Federal Mogul műszaki igazgatóját, mivel csillapítják ezeket az idegőrlő hangokat.

Jobb szélen az a vasra ragasztott, 0,2 mm körüli vastagságú betét növeli a fékezéskor keletkező rezgések frekvenciáját, hogy ne halljuk a fékcsikorgást

Jobb szélen az a vasra ragasztott, 0,2 mm körüli vastagságú betét növeli a fékezéskor keletkező rezgések frekvenciáját, hogy ne halljuk a fékcsikorgást

A megoldás a fékbetétet hordozó vaslemezre ragasztott 0,2 mm körüli vastagságú fólia. Ez a réteg nem a zajt mérsékli, hanem frekvenciáját (rezgésszámát) növeli. Míg 10-12 000 hertzes rezgést fékcsikorgásként hallanánk, ezzel a megoldással 14-15 000 Hz-re emelkedik a frekvencia, amit mi már nem, csak a kutyák hallanak. Ezek a trükkök az elektromos autókban még fontosabbak, mert a hiányzó motorzúgás miatt itt minden egyéb zaj erősebbnek hat.

Teszteredmény: nem rosszabb a zöldebb

Nemrég dízel Golfokkal ezeket a fékbetéteket teszteltük több kollégával Szerbiában a NAVAK közlekedésbiztonsági központbeli tesztpályán. A feladat egyszerű volt: mindenki 3-3 vészfékezést hajtott végre 110-115 km/óra körüli sebességről a normál és a csökkentett réztartalmú fékbetéttel szerelt autóval. A szervezők gyorsulásmérő kütyüvel rögzítették a lassulást illetve a fékutat 100 és 0 km/óra között, a végén pedig összesítették az eredményeket.

Alpesi hágón leereszkedve a tárcsa 700, a betét 500 fok fölé hevülhet, csökkentve a fékhatást. Egy jó minőségű betéttel a lehűlés után visszatér az eredeti lassítóképesség, ócska fékbetéttel viszont nem

Alpesi hágón leereszkedve a tárcsa 700, a betét 500 fok fölé hevülhet, csökkentve a fékhatást. Egy jó minőségű betéttel a lehűlés után visszatér az eredeti lassítóképesség, ócska fékbetéttel viszont nem

Amikor a program végén kihirdették az számokat, a magasabb réztartalmú és az új Eco-Friction fékbetét közül 37 méter 19 centivel átlagosan 21 centiméterrel produkált rövidebb fékutat a friss fejlesztésű. Roberto Cravarezza, a cég műszaki igazgatója ennek nagyon örült, én meg nem nagyon értettem, hol itt az előrelépés, ha 37 méteres távolságokon egy kisarasznyival hamarabb áll a Golf VII.

Ám a fejlesztési cél nem a féktávolság csökkentése volt, hanem a fékezési tulajdonságok rontása nélkül visszafogni a környezetszennyezést. Csak hab a tortán, ha rövidebb a fékút is. A gyártó – a független MIRA felügyelete alatt – hatos Golffal, FIAT 500-zal és Ducatóval illetve Renault Capturrel végrehajtott mérései során 4 és 9,7 méter közötti fékútkülönbséget mutatott ki 100 kilométer/órás sebességről.)

Nagyon szigorú elvárásokat támasztanak az autómárkák a beszállított fékbetétekkel kapcsolatban. Európában csak az amerikai Galfer valamint a nála ismertebb Ferodo és Textar produkálja ezt a minőséget, összesen három gyári beszállító van

Nagyon szigorú elvárásokat támasztanak az autómárkák a beszállított fékbetétekkel kapcsolatban. Európában csak az amerikai Galfer valamint a nála ismertebb Ferodo és Textar produkálja ezt a minőséget, összesen három gyári beszállító van

Az autógyártók nagyon támogatják ezt az irányt, mert azonos áron zöldebb terméket kapnak a beszállítótól, ami a környezetvédelem miatt fontos szempont. Az új fékbetétek kicsit hosszabb élettartama a könnyű haszonjárműveknél számít igazán sokat, ahol a nagy futásteljesítmény miatt minden fillér jól jön, amivel mérsékelhetők az üzemeltetési költségek. A Transit és az Iveco Daily hidraulikus fékrendszeréhez már kész az Eco Friction-betét, légfékes nehéz teherautókhoz később jönnek ki ezek a termékek.

Mitől tart tovább a fékbetét?

Akár rézszegény, akár környezetszennyezőbb fékbetétet választunk, pár aprósággal meghosszabbíthatjuk élettartamát. Amikor új a betét, az első nagyjából 200 fékezést próbáljuk finomra venni, de a legfontosabb az első 20 pedálnyomás.

Mi az a Ferodo?

A Ferodo a Federal Mogul nevű autóipari beszállító óriás egyik márkája, a fék termékvonalon ez a prémiummárka, amely féktárcsákat, fékdobokat, fékbetéteket illetve új és gyári felújított, garanciális féknyergeket szállít az autógyártóknak és a javítóiparnak. Ebben a műfajban a végfelhasználóval szemben elsősorban a szerelőket kell meggyőzni, ezért a magyar delegációban rengeteg autószerelő és autóalkatrész-forgalmazó utazott. Ez a márka használt először azbesztet a fékbetétekben, ami meghatározó alapanyag volt egészen addig, amíg a bizonyítottan rákkeltő anyagot ki nem kellett venni az összetevők közül. A cég neve egybeforrt a fékbetétek kopórétegével, akárcsak a xeroxozás a fénymásolással. Az 1897-es alapítású, eredetileg brit cég csődje nyomán az amerikai Federal Mogul vette át a vállalatot.

Városban ez pár kilométer alatt összejön, mivel többet nyomjuk a fékpedált, mint a kuplungot. A lágy fékezések jutalmaként jól összehangoljuk az alkatrészeket, 100 százalékos lesz a felületi kapcsolat tárcsa és a betét között. Korai vészfékezéssel viszont üvegesedik a fékbetét és ettől hangosabb is lesz.

Hölgyek, szivárvánnyal: Szerbia a legszebb arcát mutatta felénk

Hölgyek, szivárvánnyal: Szerbia a legszebb arcát mutatta felénk a NAVAK tesztpályán, Belgrád közelében

Jó lenne továbbá megkövetelni a fék- és gumiszerelő műhelyek munkatársaitól, hogy a kerekeket nyomatékkulccsal rögzítsék. A túlhúzott csavarok miatt defektkor nagyon nehezen vagy egyáltalán nem oldhatóak a csavarok a gyári kerékkulccsal. A másik szempont, hogy a túlhúzott kerékcsavaroktól meggörbülnek a féktárcsák, amitől hangos lesz a fék és rezgésekkel terheli a vibrációk okáról mit sem sejtő autóst.