Vezess-retró
Kedves Olvasóink! 15 évvel ezelőtt, 2001 áprilisában indult a Vezess. A következő két hétben visszatekintünk egy-egy évre, hogy mi volt fontos az autóiparban és mi történt a beköpött gyertyák világán túl. Tartsatok velünk az időutazásban. Korábbi cikkek: 2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006, 2007, 2008.
Hirtelen emlékek közt turkálva minden év elkent massza. Ha nincs zsigerig hatoló, minket közvetlenül érintő esemény, minden kör a nap körül bekerül a “jó év volt” fiókba. PEDIG! Uánanézve, archívumba túrva tűnik fel, hogy az adott 365 nap is kemény hullámvasút volt a világnak, az autóiparnak, közlekedőknek. 2009 sem kivétel.
Az év autós sztorijai
Európában 17,3%-kal kevesebb kocsit gyártottak 2009-ben, mint 2008-ban, de ezzel párhuzamosan megkezdődött a kiútkeresés, a kormányok állami támogatással, mentőcsomagokkal nyúltak a térdre rogyott gyártók hóna alá. Németországban kifejezetten sikeres volt a kormány újautó-vásárlást ösztönző programja. A 9 évesnél idősebb autók környezetkímélőbb, új modellre való cseréjéhez adott 2500 eurós támogatás nyomán Európa legnagyobb autópiaca éledezni kezdett, a francia állam 6 milliárd eurós hitellel segítette az ország munkavállalóinak együtt 10 százalékát foglalkoztató Renault-t és a Peugeot-Citroent. A gazdagok azért tovább gazdagodtak. Míg az átlagembernek termelő nagy gyártók kivérezve fetrengtek a padlón, a Ferrari nyereséget könyvelt el az év elején. Felmerült több nagy márka csődje, a General Motors került a legnehezebb helyzetbe. Szabadultak volna az Opeltől, Saabtól, havonta röppentek fel újabb hírek már megkötött, atombiztos megegyezésekről, de végül csak a Saab eladása valósult meg. A sokat kongatott vészharang és pánikhangulat ellenére, ha elbocsátásokkal, állami beavatkozással is, de döcögött tovább az autózás szekere. A 2009-es Év autója címet az Opel Insignia nyerte (a német jármű a Ford Fiestát és a Volkswagen Golfot előzte meg), de ha szigorúan vesszük, akkor 2009 eseményeihez inkább a következő évre kihirdetett győztes tartozik, mivel a szavazás végeredményét már november végén tudni lehetett.
A díj egyik alapítólapja, az Autopista árulta el korán a részleteket: a Volkswagen Polo nyerte az európai autósszakma legnevesebb elismerését, az Év Autója díjat. A döntőbe jutott hét modell közül a német autó 347 pontot gyűjtött, mögötte mindössze 10 ponttal lemaradva a Toyota iQ végzett a második, míg az Opel Astra a harmadik helyen csak 221 pontot gyűjtött. Ezt a döntést, akárcsak minden évben, sok kritika érte, a sokak által favorizált Toyota Prius harmadik generációja például az első tízbe sem került be.Itthon történt
A magyar autósokat érintő legfontosabb változás a KRESZ-módosítás elfogadása. Ezzel több mint hatvan ponton változtak meg a közlekedés szabályai. A bringások négy sebességhatárt kaptak, többek között lakott területen kívül, ha a kerékpárt hajtó kerékpáros fejvédő sisakot visel, akkor 50 km/órával is hajthat, kerékpárúton viszont csak maximum 30 km/órával, ha járdán jelölték ki a biciklisek útvonalát, akkor csak 20-szal. Ekkor jelent meg a a “nyitott kerékpársáv”, amelyet az úttest két oldalán felfestett fehér színű szaggatott vonal jelez. Emellett a kerékpárok egyirányú utcába is behajthatnak a forgalommal szemben, illetve a motorosokkal egyetemben az álló kocsisor mellett előremehetnek a piros lámpánál, valamint megszűntek a vasúti átjárók előtti kötelező sebességhatárok, helyette csak a fokozott óvatossággal történő megközelítés lett előírt.
A nehéz gazdasági helyzet ellenére folytatódott a kecskeméti Mercedes-gyár építése, 2009 őszén megtörtént az ünnepélyes alapkőletétel, nagyjából 800 millió eurót fektetett be a magyarországi új üzembe a Mercedes, amit 29,7 milliárd forint (111,5 millió euró) állami támogatással segített a kormány.Az év tesztautója
Kétségkívül az egyik legfontosabb típusa az évnek a Toyota Prius III, ami elnyerte a nem létező 2009-es Rácz Tamás-díjat. Az új Prius egy kicsit drága, nagyon jó majdnem középkategóriás autó, a hibrid rendszer immár nem kompromisszum, nem véletlenül népszerű választás a használt típusok között.

A Toyota Prius harmadik generációja észérvek szerint már 2009-ben zseniális autó volt, csak a tudására fogékony rétegek számára itthon új autóként még túl drágának számított. Ma használtként viszont optimális választás.
Tündérmese a Forma-1-ben
2009 hatalmas változásokat hozott a Forma-1-ben, a korábbitól jelentősen eltérő felépítésű autókkal, slick gumikon indult el a 17 futamos idény. Ebben az évben jelent meg az első KERS rendszer, jöttek a szokásos költségcsökkentő próbálkozások, a V8-as motorok fordulatszámát 18 000-re csökkentették. Ehhez a gyorsan változó környezethez a Brawn GP zseniálisan alkalmazkodott. Miután a Honda 2008 végén kiszállt, Ross Brawn jelképes összegért kapta meg a csapatot, és a szabálymódosításokat zseniális módon dupla diffúzorral kihasználó konstrukció a semmiből ugrott az élre. A hondás időszakból megtartott Jenson Button és Rubens Barrichello tarolt, az első hétből hat futamot nyertek, és egy átmeneti hullámvölgy után végül Jenson Button lett a világbajnok, a Brawn GP pedig újoncként hozta el a konstruktőri serleget. Az év legdrámaibb eseménye kétségkívül Felipe Massa Hungaroringen történt súlyos balesete. Sisakját a Rubens Barrichello Brawnjából kipattant rugó találta el, a brazil pilóta életveszélyes fejsérülést szenvedett, sokáig az Állami Egészségügyi Központban ápolták, az idény további részét pedig ki is kellett hagynia.
Már ekkor is fölreppent a hír, hogy Michael Schumacher pótolja majd a lábadozó Ferrari-pilótát, de végül az év végén lett biztos: a hétszeres világbajnok a Mercedes GP színeiben folytatja karrierjét.