Nemrég írtunk az új mentőorvosi kocsikról, amelyek 120 lóerős Suzuki SX4 S-Cross dízelekből épültek. A mentők szűkös költségvetése miatt elsőre eredménytelen tenderre második körben is egyedül a Suzuki és a Profile tudott érvényes ajánlatot tenni, nagyon nyomott áron, így a hazai mentőszolgálat bővülhetett a nyugaton bevált mentőorvosi kocsikkal.
Az arányérzék vége
Adófizető autóbuziként nehéz nem észrevennem, hogy a rendőrségnél másképp mennek a járműbeszerzések, ott egy ideje nem szorít így a cipő. A Škoda Octavia Tour modelleket még Ford Focus kombik váltották, amelyek Classic III-as Opel Astráknak adták át a helyüket. Mindegyik népautó itthon, magyar családok ezreinél szolgálnak. Szívó benzines motorjukkal jól bírták a járőrkocsikat érő komoly igénybevételt.

Ordító a különbség a kormány járműbeszerzési stratégiájában a rendőrség hathengeres Avant Audii, 184 lóerős, benzines, összkerékhajtású B-osztályos Mercedes járőrautói, a focimeccsekhez tucatszám kiküldött, nettó áron is 15 millió feletti Sprinter csapatszállító kisbuszok és az életmentő feladatokat ellátó mentőorvosok szolgálati járművei között
Típus | Az alapváltozat listaára | Gyorsulás, végsebesség | Átlagfogyasztás |
---|---|---|---|
Audi A3 Limuzin 1,4 TFSI |
6 981 420 Ft | 8,2 mp, 224 km/ó | 7,0 l/100 km |
Mercedes-Benz B 220 4matic. aut. |
9 102 940 Ft | 7,0 mp, 225 km/ó | 8,9 l/100 km |
Škoda Octavia 1,4 TSI |
5 608 550 Ft | 8,2 mp, 216 km/ó | 6,8 l/100 km |
Suzuki SX4 S-Cross 1,6 DDiS |
6 250 000 Ft | 12,0 mp, 180 km/ó | 5,3 l/100 km |
A közúti átlagfogyasztási adat forrása: Spritmonitor.de
Ám Pintér Sándor Belügyminisztériuma nem állt meg itt, a 450 Škoda Octavia mellett vett 150 darab, Győrben készülő Audi A3-as limuzint és 225 darabot a Mercedes-Benz B-osztályból. Mivel utóbbinál a tenderkiírás 4×4-es modellekre szólt, ezzel a kikötéssel más egyterű nem jött szóba, mint a Kecskeméten is gyártott prémiumtermék.
4×4 az Alföldre, traffizni
Azt mi sem értjük, hogy egy magashegységekben nem igazán bővelkedő országnak, ahol egyre enyhébbek a telek, miért kell ennyi összkerekes rendőrautó. Mindenesetre a rendőrség ragaszkodott a 4×4-hez, amivel az összes többi, potenciálisan kevesebbe kerülő és kisebb költséggel üzemeltethető egyterű kiesett konkurensként, mert csak az első kerekeiket hajtják.

Nem kell vesződni a sebességváltással, a 4×4-es hajtással nemcsak a legdrágább motor jár csomagban, hanem a hétfokozatú duplakuplungos automata váltó is a B-osztályban
Audival járőrözni, Suzukival életet menteni
Akárcsak a Győrben készülő A3 limuzinok, amelyek szintén kiváló, nagyon kifinomult autók, csak járőrautónak nem igazán tűnnek alkalmasnak. Korlátozott hátsó térkínálatuk, szűk ajtónyílásuk miatt nehéz velük előállítani valakit, és adófizetőként itt sem értem, miért kell prémiumtermék olyan feladatra, amelyre jobban használható egy alsó középkategóriás kombi.
Nem 150+225, csak 22 autó
A MOK esetében nem több száz autóról volt szó, hanem 22 darabról, mégse jutott rá annyi pénz, hogy legalább a közönséges járőrautók teljesítményszintje biztosított legyen. Az S-Cross nagyon gazdaságos, kellően tágas és várhatóan megbízhatóan működő mentőorvosi kocsi lesz, de ha a rendőrségnek 8,2, pláne 7,0 másodperces gyorsulású autókat tud venni százszámra a kormányzat, akkor a nem egészen két tucat autóra, amellyel alapfoglalkozásként életet mentenek majd, beleférhetett volna minimum ugyanez.

22 darab mentőorvosi kocsi esetében a Suzukikra jutott pénz. A3 limuzinból 150, a kétliteres, turbós benzines B-osztályból 225 darabot vett a kormány, járőrautónak
Valahogy az oktatás és az egészségügy érdekérvényesítő képessége hagyományosan gyengébbnek tűnik, mint a belügyi szerveké. Egy kiábrándult mentődolgozó mondta erről egyszer, hogy „Amíg a miniszterekért mentőhelikopter érkezik egy közlekedési balesethez és repülnek a Honvédkórházba, a döntéshozóknak nem lesz kapcsolatuk a hazai egészségügy tényleges viszonyaival. A rendőrök védik meg őket a tüntetőktől, de nem mi látjuk el őket, ha hozzájuk vágják a macskakövet.” Mit is mondhatnék erre.