Az autógyártók többsége már rég túllépett a hagyományos, halogénizzós fényszórók technikai színvonalán. Az egykor még a prémium életérzést éjszakába harsogó kékesfehér xenon világítás ma már egyre gyakoribb, sőt, a modernebb LED-es fényszórók már beszivárogtak az elérhető kategóriába is.

Már Suzuki is kapható LED-es fényszóróval

A tesztalanyok

Szerettünk volna három egyforma modellt egymás mellé állítani, különféle – halogén, xenon és LED – világítással felszerelve, de végül be kellett érnünk az azonos márka, különböző modelljeivel is. Három BMW-t kaptunk a tesztre, egy 2-es Active Tourert, egy 3-ast és egy 5-öst. A 2-es halogén, a 3-as xenon, míg az 5-ös LED fénnyel szaggatja szét az éjszaka sötétjét.

Balról jobbra: xenon, LED, halogén féynek a garázsban

Lámpateszt

Az első két körben a műszeres vizsgálaton estünk túl, amit a terepi próba követett, ahol a mért értékeket az érzékszervi teszt követte. Magyarul kimentünk az erdő szélére és megnéztük, melyikkel látjuk meg leghamarabb az út szélén baktató, kivilágítatlan, babakocsis apukát. Extraként fényvisszaverő csíkokkal ékesített mellénykét is húztunk az önkéntesre. Az eredmény megdöbbentő, tessék a galériában megkeresni azt a képet.
A fényképeket nappali fehéregyensúllyal és azonos, manuális beállítással készítettük minden esetben, ezért az óriási különbség a színárnyalatok között. Az emberi szem ezt a fényképezőgép AWB – auto white balance – funkciójához hasonlóan ügyesen kompenzálja.

Halogén lámpa

Egyszerű, olcsó a halogén lámpa

Egyszerű, olcsó darab a halogén lámpa, de aránylag helyigényes és nem örök életű. A halogén izzó a mezei társától abban különbözik, hogy a burát halogénvegyületekkel töltik fel, amelyek késleltetik a volfrámszál öregedését, az elpárolgott volfrám az izzószál legmelegebb, tehát legvékonyabb helyére rakódik vissza és így mintegy befoltozza a kialakulóban lévő szakadást, ezzel duplájára növeli az élettartamot. Emellett az izzószál hőmérséklete is magasabb, amivel párhuzamosan a maximális fényerő is nagyobb.

Xenon lámpa

Pár másodperc alatt éri el teljes erejét a xenon lámpa

Pár másodperc alatt éri el teljes fényerejét a xenon lámpa. A halogén barátságos fényénél jóval ridegebb a xenon lámpa, de színhőmérséklete már közelebb áll a nappali fényéhez. A működés közben nagy nyomású bura és a működéséhez szükséges magas feszültség miatt igen bonyolult és kényes szerkezet. Izzószál nincs benne, a két egyenáramú elektróda közötti gázkisülés adja a fényt. Hátránya a relatív lassú bemelegedés.

LED-es fényszóró

A LED villámgyors és takarékos, hosszú élettartamú fényforrás

A LED villámgyors és takarékos, hosszú élettartamú fényforrás. A LED félvezető anyagból készült, a dióda által kibocsátott fény színe a félvezető anyag összetételétől, ötvözőitől függ. A LED-fény spektruma az infravöröstől az ultraibolyáig terjedhet. Működése egész varázslatos, aki szeretne mélyebben elmerülni benne, itt olvasgasson: LED-es lámpák. LED-ekkel sokáig csak az autók irányjelzőiben, illetve féklámpáiban találkozhattunk, de ahogy várható volt, szép lassan beköltöztek a fényszórókba is.

Lézer

A lézer fényszóró egyelőre még inkább csak a jövő, mint a jelen. Ugyan már a BMW és az Audi is kínál utcai autóhoz lézeres fényszórót – ment is az adok-kapok a két márka között, hogy ki hol tart a fejlesztésben, amikor a BMW a konkurens fikázása után egy nap arra ébredt, hogy az Audi csendben megelőzte őt, és leleplezte az R8 LMX-et, az első lézerlámpával gyártott utcai autóval. Amelyben ráadásul széria a lézer, nem úgy, mint a BMW i8-asban, amelybe nagyjából 3,1 millió forintért rendelhető ez az extra.
A lézeres lámpa veszélyeiről, technikai részleteiről, illetve az Audi fejlesztéseiről Szörényi kolléga írt komoly anyagot, amely itt olvasható: Titkos Audi labor

Műszerek, mérés

Egy mezei fénymérőt használtunk a fényszórók erejének mérésekor. A 3, 20 és 40 méterről megvilágított fehér felületen kerestük meg a legfényesebb pontot. A kibocsátott fény színhőmérsékletét szintén három méterről mértük, egy a filmes fotózás korából ránk maradt Minolta színhőmérséklet-mérővel.

Minolta Colormeter II

Talán a digitális gépek gombnyomásra állítható fehéregyensúlyának korában sokan nem is értik, miért volt anno ennyire fontos a színhőmérséklet, hogy külön műszert is gyártottak a mérésére. A színes filmek többsége napfény színérzékenyítésű úgynevezett napfényfilm, amelyek kb. 5600 K-re vannak hangolva, mivel ez az érték a nappali fény színhőmérséklete. Emellett gyártanak műfény-filmeket is, amelyeket 3200 K-re érzékenyítenek a speciális műtermi fotóizzók 3200 K színhőmérsékletéhez igazítva.

LE színhőmérséklet

De persze egy egy fotó elkészítésekor ennél jóval bonyolultabb fényviszonyok mellett – a napfény színhőmérséklete évszaktól, napszaktól függően folyamatosan változik, derült időben, átlagos napsütés esetén 5600 K, de hajnalban vagy naplementekor 2500 K-re is csökkenhet – kell fényképezni, és így vagy úgy, de végül szeretnénk színhelyes végeredményt látni. Na, ehhez kell ez a műszer, amely a színhőmérséklet mérés mellett azt is meg tudja mondani, milyen szűrők használatával lehet színhelyes fotót készíteni.
Persze egy ilyen spéci szűrőkészlet ára jóval meghaladja egy profi fényképezőgépét is. Ja és még valami: bár elsőre nem tűnik logikusnak, de a rideg, kékesfehér fény a melegebb, 8000-10 000 K-es, míg a vöröses a hidegebb, 2000-4000 K-es színhőmérsékletű.

Határozott vonalban végződik a LED-es lámpa fénye

Jöjjenek a száraz adatok:
TávolságHalogén (lx)Xenon (lx)LED (lx)
3 métertompított280013802240
távolsági580035005590
20 métertompított970830830
távolsági255013201400
40 métertompított250250160
távolsági740440460
A mért értékek szerint 3 méteren a halogén magabiztosan vert mindenkit. Kár, hogy ennek nincs különösebb jelentősége, ilyen távolságból nehéz valamit nem észrevenni. Aztán nagyobb távolságokról mérve is nagyon együtt fut a csapat, sőt, a halogénnél mértük a tesztfelületen a legfényesebb foltot. Ezek alapján egyikünk sem adna egy huncut petákkal sem többet a drága, modern világításért. De sajnos ennél bonyolultabb a dolog. A homogénebb megvilágítású felület miatt a xenon és a LED-es BMW mégis több pontot érdemelne. Ha pontoznánk őket. Emellett a képletet tovább bonyolítja a színhőmérséklet is.

LED távolsági

Színhőmérséklet:
Halogén3020-3090 K
Xenon5500-5700 K
LED6050-7700 K
Ennek mindössze annyi a lényege, hogy az emberi szem ugyanazt a fényerejű kékesfehér fényt jóval világosabbnak látja, mint a hasonló erejű, de narancsosabb árnyalatú fényt. A különbség könnyen érezhető.
Kint az utcán, életszerű körülmények között a halogénnek már csak morzsák jutottak a dicsőségből.
A tompított, távolsági váltás a LED-nél a leggyorsabb, ezt követi a halogén, ahol egy másik izzószál lép munkába váltáskor, a sort pedig a tükröket mozgató xenonlámpa zárja, szinte már érezhető késlekedéssel. A korábban mért értékek ellenére a LED tűnik a legfényesebbnek, aztán jön a xenon, végül a hagyományos halogén. Viszont a sötétben bujkáló provo apukát a xenon lámpás BMW volánja mögül szúrtuk ki a leghamarabb. Szóval nemhiába dolgoznak a mérnökök éjt nappallá téve.

Tompított halogénfény, világítós mellényke kombinációja. Sokat segít a túlélésben

Végeredmény

Bár a fénymérő adatai szerint az egyszerű, olcsó halogén világítja a legfényesebb foltot, a fénynyaláb homogén képe, és a rafinált fénymódosító képességek miatt LED lámpák mögött autózni mégis sokkal élvezetesebb. A nappalihoz közelebb álló fény, az autó élettartamával megegyező tartóssága miatt szerintünk megéri még a felárat is. Feltéve ha tényleg sokat kell autózni vadakkal, úthibákkal, kivilágítatlan bringásokkal nehezített terepen.
Videón a lámpák:
Baloldalon a xenon, jobboldalon a halogén lámpa fénye. És András: 
Ez meg itt a LED-es fénye:

LED tompított

Szerinted melyik a legjobb? Szereted a kellemes narancsos árnyalatot, vonz a gázkisülés, vagy a fehér LED bűvöl el?

  • LED, LED, LED! 36%
  • A xenonlámpa a menőség zsinórmértéke22%
  • Lézerrel kívánok 600 méterről szarvasokat perzselni 22%
  • Csak a jó öreg halogén, azt én is ki tudom cserélni a garázsban19%

Szerinted melyik a legjobb? Szereted a kellemes narancsos árnyalatot, vonz a gázkisülés, vagy a fehér LED bűvöl el?


Kipróbáltuk az új Suzuki Vitarát. Olvasd el a Vezess.hu tesztjét a különleges extrákkal felszerelt magyar autóról. Kattint a képre!