Sonderschutzausführung. A mélyen germán szó azt a védelmi célú A8-ast takarja, amelyben Angela Merkel német kancellár eljutott a reptértől a miniszterelnöki kézcsókig és más programjaira, nyolcórás magyarországi látogatása során.
Minden titok, de csak majdnem
Lehet, hogy házon belül a 4,2 mp alatt százra gyorsuló S8 az alfahím, de ha az árakat is figyelembe vesszük, akkor a páncélozott verzió az A8 valódi csúcsmodellje. Súlya a duplája, nem nyilvános ára a három-ötszöröse lehet az azonos motorú szériamodelleknek, becslésünk szerint 100-200 millió forintos nagyságrendről lehet szó.

Sokáig egyeduralkodó volt a Mercedes-Benz. Primátusa Magyarországon is érvényesült, a Kádár-korszakban a párfőtitkár W116-os, V8-as motorú S-osztállyal haladt. A képet köszönjük az egykori Köztársasági Őrezred fotóarchívuma munkatársainak!
Egyre pusztítóbb lövedékek
A páncélozás sokáig szakosodott cégek privilégiuma volt, de az autógyártók is felfedezték maguknak ezt a piaci rést, ahol az ár sokadlagos tényező. Jó ideje nemcsak a Mercedes-Benz S-osztály kapható gyári Guard-kivitelben, az A8 első és a 7-es első generációjából is volt Security-modell. (A BMW páncélozott autóiért felelős termékmenedzserrel Rácz Tamás készített nagyon érdekes interjút. Az utólag páncélozók előnye, hogy olyan autókat is védetté tesznek, amelyekből nem készül gyári verzió, például a Porsche Cayenne.

Nemcsak páncélacél védi a páncélozott autók utasait. Aramidszálak, kerámiaelemek, különleges alumíniumötvözetek teszik ellenállóbbá az autót
Nem ad ki tömegadatot a gyár, de a védelem többletsúlyát jól mutatja a gyorsulás romlása. A végsebesség a gumik miatt 250 helyett 210 km/óra
Változat | Teljesítmény/nyomaték | Gyorsulás 100 km/órára |
---|---|---|
Hybrid | 245 LE, 480 Nm | 7,9 mp |
3,0 TDI | 258 LE, 580 Nm | 6,1 mp |
4,0 TFSI, széria | 435 LE, 600 Nm | 4,6 mp |
4,0 TFSI, páncélozott | 435 LE, 600 Nm | 7,5 mp |
W12 6,3, széria | 500 LE, 625 Nm | 4,6 mp |
W12 6,3, páncélozott | 500 LE, 625 Nm | 7,1 mp |
Egy páncélautó tervezésekor rengeteg részletre kell odafigyelni. Kézenfekvő például az oldalüvegek fel- és lehúzásának megoldása. Műanyag elemek helyett acél fogaskerekkel küzdi fel a mozgatószerkezet a közel karvastagságú ablakokat. Az ajtókereteket és a karosszéria réseit úgy kell kialakítani, hogy ott se hatolhassanak be a golyók.
Fokozatok: VR1-VR14
A kédernek nem elég a szelet és a vizet kirekesztenie, a gumitömítéseknek a lövedékektől szétszóródó üvegszilánkokat is kint kell tartania. A fékeknek a kétszeresére hízott autó ad kínzó feladatot, fontos kiegészítő továbbá a távindítás. Támadás esetén a már járó motorú autóba ugorhatnak be a testőrök a védett személlyel, ami meggyorsítja a menekülést.

Kicsit bonyolultabb ezeket az ívelt lemezeket és üvegeket golyóállóvá tenni, mint egy síkra lapolt G-osztályét. Az ajtók pirotechnikai töltettel kijjebb robbanthatóak, így kis erővel nyithatók. A képen az S 600 Guard látható, mert a Mercedes-Benz kiadott la fotókat
Szétlövik a kocsit, de tudományosan
A kancellár asszonyt szállító A8 elvileg VR7-es védelmet nyújt. A jármű bizonyos területei azonban a VR9, sőt a VR10-es normát is teljesítik, és nem engedik bejutni a kézigránátok repeszeit. Erről sem tudni részleteket, de valószínűleg a karosszéria nyújtja a magasabb, az üvegezés a csekélyebb védelmet.
Az utasok épségéről különleges acél, aramidszálas anyagok, kerámia, egyedi alumíniumötvözetek és több rétegű laminált üveg egymást átfedő rétegei gondoskodnak. Az alumínium küszöbökbe golyóálló profilokat építettek be, a padlólemez képes ellenállni a kézigránátoknak, de még a tesztprogramban meghatározott akna sem öli meg az utasokat.
Az összes üvegfelületet a szilánkos törést gátló polikarbonát belső réteggel látták el. Az oldalablakok felárért mozgatható kivitelben készülnek, az oldalajtók pedig tetszőleges pozícióban megállíthatók, nem hajlanak be vagy ki maguktól.

Többrétegű üvegezés fogja meg a golyókat, az üvegszilánkoktól a belső ablakfelületre ragasztott polikarbonát-réteg óvja az utasokat
V8 és W12: győri motorok
Kétféle motorral kapható az A8 L Security, mindkettő Győrben készül. A 4,0 literes TFSI V8 435 lóerős és már 1500-as fordulatszámon leadja 600 Nm maximális nyomatékát. A másik a motortervezés csúcsának tekinthető V12-es, amely egy szívómotor, 6299 köbcentis hengerűrtartalommal.

Ez is az S-osztály. A csomagérben védett helyen vannak a pótakkumulátorok, ide rejthető az elektronikus vezérlés és a belső tér oxigénellátása
Államfők, sztárok, milliárdosok
A fotók alapján a konvojban hátrább mozgó, MEU-311 hatósági jelzésű A8 W12-es. A MEU-313 és a világ legbefolyásosabb politikusnőjét szállító MEU-314 rendszámú Audiról viszont nem tudtuk kétséget kizáróan megállapítani, hogy melyik motorváltozat hajtja.

1928-ban a japán császári família rendelte az első páncélozott Mercedest. De a gyár sima reprezentációs limuzinokban is erős volt. A képet köszönjük az egykori Köztársasági Őrezred fotóarchívuma munkatársainak!
A védelem mit sem ér, ha nem tudjuk időben kimenekíteni a veszélyből az utasokat, ezért az Audi A8 L Security komoly telekommunikációs rendszert kapott. A csomagtartóban elhelyezett rendszert saját akkumulátor táplálja, alumínium vázat és kerámia fedeleket kapott. A normál üzemi akkumulátor, illetve az üzemanyagtartály is páncélozható – ezekért plusz pénzt kér az Audi.
Az autó egy sor további biztonsági rendszerrel is felszerelhető, a szabadalmaztatott rendszerű vészkijárattól kezdve (megfelelően bonyolult mozdulatokkal lerobbanthatók az ajtózsanérok, így az ajtó simán kitolható a tokjából) a gombnyomásra vagy hőszenzorra beinduló, a padló alatti tartályokból táplált tűzoltó-berendezésen át a frisslevegős rendszerig, amely patronokban tárolt, sűrített levegő segítségével túlnyomást hoz létre az utastérben, így nem juthatnak be a káros gázok.
Ezen kívül a legkülönbözőbb berendezések kérhetők, a füstelszívótól a szelektív ajtózárakig, a konvojban történő közlekedést segítő, LED-es jelzőfényektől a fekete dobozig, és persze egyéni kívánságokat is meghallgatnak.
Ahogy kívülről, az utastérből sem lehet észrevenni, hogy különleges autóban ülünk. Hátul két, külön-külön szabályozható ülés található, a masszázsfotel opciós extra, és természetesen multimédiás rendszer, hűtőszekrény és kiegészítő fűtés is kérhető hátra.
Kíváncsi vagy mit tud az USA elnökét, Barack Obamát védő, Szörnynek becézett páncélautó? Kattints a képre!