Tavasszal jól azonosítható az a pár nap vagy hétvége, amikor a hölgyek úgy döntenek, hogy vége a zimankónak és nekiállnak újra lengébben öltözni.
Guminyak
Férfija válogatja, hogy diszkréten a tükörből követi-e a köztudottan gyönyörű magyar nőket, nyakból vagy derékból fordul-e utánuk a kormány mögül. Angolul erre a jelenségre saját szó van, a rubberneck (guminyakú). A kifejezésnek külön bejegyzés jutott a Wikipedián, vonatkozik vértunkolásra balesetek helyszínén és más típusú bámészkodásra is.
Ám a vezetéstől nyáron nemcsak a járdákat elözönlő bombanők vonják el a hímneműek figyelmét, hanem a reklámok is. Harminc évvel Pataki Ági és a Fabulon-naptej után elég sűrűn botlunk bikinis szépségekbe és alsóneműs lányokba különféle hirdetési felületeken. Előfordulásuk gyakorisága ingadozó, de pár helyen mindig fut valamilyen kampány Budapest forgalmas útjai mentén, ahol a képeket készítettük.Bécs, Gorenje, Palmers
A fürdőrucis reklámok elszaporodásáig jó idő eltelt a rendszerváltoztatás után, ez a marketingeszköz viszonylag lassan hódította meg a hazai reklámhordozókat. „A Gorenje-turizmus idején, Bécsben láttam először a Palmers házfalakat beborító plakátjait dekoratív hölgyekkel. Ugyanezek a hirdetések idővel itthon is meghonosodtak. Nem vagyok híve annak, hogy reklámerdőben vezessünk, mert sok autós a csomóponti jelöléseket és a rengeteg közlekedési táblát sem mind tudja feldolgozni” – mondja Székely Gyula vezetéstechnikai tréner.
A közlekedésbiztonsági szakember szerint „a fehérneműs képek addig terelik el a vezető figyelmét, amíg meg nem szokja őket. Ahol állunk a dugóban, ott kevésbé veszélyesek a csinibabás plakátok, mint például autópályák, országutak mentén elhelyezve.”
Aki a legjobbakat is összezavarta
2009-ben Monacóban a Forma-1-es pilóták figyelmét annyira elvonta egy csinos modellt ábrázoló hirdetés, hogy az óriásplakátok egy részét a csapatok kérésére eltávolították a szervezők.
A reklámban szereplő Jessica Pace a következőket nyilatkozta a mókás esetről: „Természetesen nagyon hízelgő, hogy így megragadom a versenyzőket, de engem is nagyon bántana, ha valakinek emiatt baja esett volna.” Részletek korábbi cikkünkben.
Szexszel könnyebb eladni?
Kár vitatni, hogy ezek a hirdetések képesek elvonni a férfiak, de a nők figyelmét is a vezetéstől. Hiszen azért készítik őket, hogy még a mai reklámzajban is fel tudják kelteni az érdeklődésünket.
Egy örökérvényű mondás szerint szexszel mindent el lehet adni. Mivel egy kacéran kivillanó boka ma nemigen kelti fel a fogyasztók érdeklődését, adni kell a látványnak a domborulatokkal. Nem kétséges, hogy a férfiak érdeklődését ezzel biztosítani lehet, más kérdés, hogy ez mennyire ösztönöz vásárlásra, ami a reklám lényege.
Mást ígér a nőknek és a férfiaknak
Kétféleképp hathat a hirdetés – nyilatkozta lapunknak Szögi Zoltán. A pszichológus szerint ezek a reklámok „A nőknek azt ígérik, hogy bájaikat az adott alsóneművel hangsúlyozva megtalálják az állandó partnert, aki mellett biztonságban lehetnek. A stabilitás és a biztonság a nőknek alapvető fontosságú egy kapcsolatban. A férfiakkal pedig elhitetik, hogy azzal a szettel feleségük is olyan bombanő lehet, mint az adott esetben szénné retusált modell.”
A témával kapcsolatban megkerestük az alsóneműs kampányokban aktív Tescót. A cég részéről Hevesi Nóra, a vállalati kapcsolatok igazgatója válaszolt kérdéseinkre. Egy-egy kampányban a vállalat több száz óriás- és citylight plakátot vet be, a nyári hirdetéseket állványzathálóval is támogatta. A cikkben látható fotók világszerte futnak, a dekoratív hölgyek kiválasztásánál a természetes szépséget sugárzó modelleket keresik, akik az összes piacon relevánsak.
Arra a kérdésre, a hirdetések elhelyezésénél a mérlegelik-e, hogy az autósok figyelmét elvonhatja egy dekoratív hölgy a vezetéstől, Hevesi Nóra csupán ennyit válaszolt: „Nincs okunk feltételezni, hogy az autósok nem tartják be a KRESZ-t.” Ezt nem vonhatjuk kétségbe, de az utak mellé elszórt reklámokon a csinos plakátlányokkal a hirdetők elég sokat tesznek az ellenkezőjéért.
Bombázók élőben és a plakátokon
Nézni talán csak szabad – mondják sokan, pedig a soknégyzetméteres papírnőket vagy az 1:1 méretarányú igaziakat a volán mögül bámulni kihágás a közlekedési szabályok ellen. Mivel többnyire szerencsénk van és mások figyelnek, a bámészkodásnak ugyanúgy nincs következménye, mint annak, ha reggel nem jártuk körbe az autót az abroncsok ellenőrzésére és nem próbáltuk végig az izzókat.
Dr. Janklovics Ádám, a közlekedési ügyekre szakosodott Dr. Székely ügyvédi iroda munkatársa szerint ez abszurd hivatkozási alap volna a felelősség hárítására. „A KRESZ leírja, hogyan kell közlekedni az úton. Ha a vezető nem az útra figyel, saját felelősségére tér el a szabálytól. Esetleg egy meredeken ereszkedő vitorlázó repülőgép hivatkozási alap lehet a figyelem elvonására, mert ez nem megszokott. De óriásplakátból rengeteggel találkozunk vezetés közben, ezt tudni kell kezelni” – véli szerkesztőségünk jogi partnere. Tehát örüljünk a látványnak, mert valóban van minek, de lehetőleg egy teraszon ülve, ne pedig vezetés közben!