Nemrég a pincében talált, 30-40 éves játékhalomból a főként hazai gyártású modelleket mutattuk be, most pedig az import – természetesen baráti országokból behozott – járművek kerülnek ki a dobozból. Kínától az azóta már megszűnt Csehszlovákián át Kelet-Németországig tart a gyártók listája. Kezdjük is egy egyszerű, békés lemez lánctalpassal.
Csehszlovák lánctalpas traktor, elektromos hajtással. Nem egy bonyolult darab, cserébe erős, és zajos.

Csehszlovák lánctalpas traktor, elektromos hajtással. Nem egy bonyolult darab, cserébe erős, és zajos.


Az esztétikai élményen túl egyebet is nyújt a kis lánctalpas. Képes előre és hátra haladni, és kockavárakat rombolni.

Az esztétikai élményen túl egyebet is nyújt a kis lánctalpas. Képes előre és hátra haladni, és kockavárakat rombolni.


A vezérlésért felelős éles peremű fémlap gyermekvédelmi gumisapkát is kapott. Kellett is neki.

A vezérlésért felelős éles peremű fémlap gyermekvédelmi gumisapkát is kapott. Kellett is neki.


Muszáj volt szétszednem, mert a fogaskerekekre ráfért egy kis tisztítás. Összesen egyetlen lemezcsavart kellett kitekerni és máris darabokban volt a bonyolult szerkezet. A figyelmes szemlélő kiszúrhatja a rafinált, hajlított tengelyt az elem előtt.

Muszáj volt szétszednem, mert a fogaskerekekre ráfért egy kis tisztítás. Összesen egyetlen lemezcsavart kellett kitekerni és máris darabokban volt a bonyolult szerkezet. A figyelmes szemlélő kiszúrhatja a rafinált, hajlított tengelyt az elem előtt.

Ez már egy hamisítatlan, eredeti kínai termék, abból a korból, amikor a távolsági buszokat mi szállítottuk keletre és cserébe ilyen színvonalú cseredarabok érkeztek onnan.
Hanyagul rávésett ár. Valakinek van fogalma róla, hogy ez akkor mivel volt egyenértékű?

Hanyagul rávésett ár. Valakinek van fogalma róla, hogy ez akkor mivel volt egyenértékű?


Üzemszerű a felfelé hézagos tetőszerkezet, nem a pusztító gyermekkezek tették ezt vele.

Üzemszerű a felfelé hézagos tetőszerkezet, nem a pusztító gyermekkezek tették ezt vele.


A sofőr a kínai játékautós-hagyományokhoz illően deréktól lefelé nincs

A sofőr a kínai játékautós-hagyományokhoz illően deréktól lefelé nincs


Ez a játék sajnos nem működik, hiányzik a bolygóműves futómű egyik kereke. De a motor zúg, a lámpák világítanak.

Ez a játék sajnos nem működik, hiányzik a bolygóműves futómű egyik kereke. De a motor zúg, a lámpák világítanak.

Újabb lánctalpast vetett ki magából a kartondoboz. Ez már nem annyira békés célú, mint a csehszlovák humuszon taposó traktor. Bár mélyművelésre a ballisztikus rakéta is alkalmas.
A fiúkat már korán hozzá kellett szoktatni a katonásdihoz. Emlékeim szerint hasonlóval terrorizáltuk a barátomék macskáját.

A fiúkat már korán hozzá kellett szoktatni a katonásdihoz. Emlékeim szerint hasonlóval terrorizáltuk a barátomék macskáját.


Egy mai játékgyártót megnéznék, aki hasonló méretű és anyagú és funkciójú rakétakilövővel be merne kopogtatni a gyermekjáték-engedélyeztetési-hivatalba.

Egy mai játékgyártót megnéznék, aki hasonló méretű és anyagú és funkciójú rakétakilövővel be merne kopogtatni a gyermekjáték-engedélyeztetési-hivatalba.


Az apró, réz fogaskerék felel a hajtásért. A tengelyt a távirányító fémnyelve mozgatja jobbra, balra, így kap hajtást először az egyik, majd mindkét oldalon a lánctalp. Sajnos egymással szembe így nem tudnak forogni, tehát helyben megfordulásra képtelen a gépezet.

Az apró, réz fogaskerék felel a hajtásért. A tengelyt a távirányító fémnyelve mozgatja jobbra, balra, így kap hajtást először az egyik, majd mindkét oldalon a lánctalp. Sajnos egymással szembe így nem tudnak forogni, tehát helyben megfordulásra képtelen a gépezet.


Érdekes megoldással kanyarodik a szerkezet, ugyanis ha megnyomjuk az előre-hátra gombot, akkor csak a motor búg fel. Az éles fémnyelvet meghúzva először az egyik oldali lánctalp kap hajtást, ha a kart tovább húzzuk, akkor megy egyenesen, ha még egy kicsit cibáljuk, akkor a másik irányba fordul. Elméletileg lőni is tud, de a törékeny rakéta miatt ezt a funkciót nem próbáltuk ki.

Érdekes megoldással kanyarodik a szerkezet, ugyanis ha megnyomjuk az előre-hátra gombot, akkor csak a motor búg fel. Az éles fémnyelvet meghúzva először az egyik oldali lánctalp kap hajtást, ha a kart tovább húzzuk, akkor megy egyenesen, ha még egy kicsit cibáljuk, akkor a másik irányba fordul. Elméletileg lőni is tud, de a törékeny rakéta miatt ezt a funkciót nem próbáltuk ki.


A piros fényezés a harctéren nem biztos, hogy a legjobb választás, de a katonalányok biztos ettől indulnak be.

A piros fényezés a harctéren nem biztos, hogy a legjobb választás, de a katonalányok biztos ettől indulnak be.

És végül a tuti befutó, a legmenőbb távirányítós – vezetékes persze – autó, amit akkoriban gyártottak, az egykerék-hajtású De Tomaso Mangusta.
A De Tomaso Mangusta nem a pincéből került elő, hanem Szörényi kolléga gyermekkorának kultikus darabja. De persze volt ilyenem nekem is. Mint akkoriban minden fiúgyermeknek.

A De Tomaso Mangusta nem a pincéből került elő, hanem Szörényi kolléga gyermekkorának kultikus darabja. De persze volt ilyenem nekem is. Mint akkoriban minden fiúgyermeknek.


Anno nem volt divat a peres gumi. Az inkább kicsi felnikre hatalmas, húsos gumiabroncsok kerültek, igazán kalandossá téve a száguldást.

Anno nem volt divat a peres gumi. Az inkább kicsi felnikre hatalmas, húsos gumiabroncsok kerültek, igazán kalandossá téve a száguldást.


Nyitható ajtók mögött a kopogós műanyagból készült belső. Valamiféle műszerfal is került bele, de nem bonyolították túl a dolgot.

Nyitható ajtók mögött a kopogós műanyagból készült belső. Valamiféle műszerfal is került bele, de nem bonyolították túl a dolgot.


Nyitható a kisautó csomagtartója is. Emlékszem, mennyire csalódott voltam, amikor több próba után sem fért bele a fura formájú rekeszbe a tartalék lapos elem.

Nyitható a kisautó csomagtartója is. Emlékszem, mennyire csalódott voltam, amikor több próba után sem fért bele a fura formájú rekeszbe a tartalék lapos elem.


Itt már túl vagyunk egy futóműfelújításon, de még néhány forrasztás szükséges ahhoz, hogy újra használható legyen a kis sportkocsi

Itt már túl vagyunk egy futóműfelújításon, de még néhány forrasztás szükséges ahhoz, hogy újra használható legyen a kis sportkocsi