Pénteken délelőtt mutatták be Kecskeméten a második magyar gyártású Mercedest. Az üzemben rendezett ünnepségen a kormányfő visszaemlékezett arra, hogy egykor Polskin tanult vezetni, és akkoriban nem gondolta volna, hogy valaha Magyarországon Mercedes-gyár lesz. “Ha valaki akkor ezt mondja nekem, úgy feleltem volna, hogy nincs ki mind a négy kereke” – hangzott a jól láthatóan előre megírt autós poén.

"Erő és szépség. Ez jut eszembe, ha az új CLA-ra tekintek. Pontosan ilyen Magyarországot szeretnénk, erőset és szépet? mondta Orbán VIktor, miután kiszállt az általa 10 métert vezetett legelső sorozatgyártású Mercedes CLA-ból.

“Erő és szépség. Ez jut eszembe, ha az új CLA-ra tekintek. Pontosan ilyen Magyarországot szeretnénk, erőset és szépet? mondta Orbán VIktor, miután kiszállt az általa 10 métert vezetett legelső sorozatgyártású Mercedes CLA-ból.

A helyszínen feltűnt, hogy miközben a B-osztály tavaly márciusi bemutatásakor Orbán a Mercedes vezetőinek többszöri kérésére ellenére sem volt hajlandó beülni az akkor kiállított piros Nr. 1.-ba, most ő maga vezette be a fotósok és az újságírók elé a legelső CLA-t, amit aztán hosszasan méregetett is, mielőtt erősnek és szépnek nevezte a kupés négyajtóst. Orbán Viktor egyébként jelenleg egy VW Multivannal autózik.

A formás CLA-t már csak hivatalból is agyondicsérő Dieter Zetsche, a Daimler AG elnöke azt mondta a premieren, hogy ez a kocsi új szegmenst céloz meg, jelenleg nincs is konkurense a piacon. Az új CLA kizárólag Kecskeméten készül, innen szállítják a világ minden pontjára.

Évente 8,4 millió különböző karosszériaelem készül Kecskeméten, de csak egy részükből lesz itt autó

Évente 8,4 millió különböző karosszériaelem készül Kecskeméten, de csak egy részükből lesz itt autó

A gyárral kapcsolatban azt mondta a nagyfőnök, hogy a tavaly indult B-osztályból 40 ezer darabot szereltek már össze, ami meghaladja az előzetes várakozásokat, ellenben a költségek kisebbek lettek a vártnál.
Ez már szinte kész

Ez már szinte kész

“Nem téveszti össze a középkategóriát a középszerűséggel” – ezt pár hete nyilatkozta Zetsche, ami az autó mellett állva nem tűnik olcsó marketingfogásnak, a CLA valóban friss levegőt hoz a piacra.

Az illendőség szerint közlendő – ilyenkor szokásos – idézetek közül azt emelnénk még ki, hogy Frank Klein gyárigazgató szerint (aki kedvesen humorizálva olykor Kisferiként mutatkozik be a sajtóeseményeken) a komplexum egész csapata alig várja, hogy a CLA-k is eljussanak a vásárlókhoz, mégpedig ugyanolyan kiváló minőségben, mint amit a kecsekméti B-osztállyal kapcsolatban már megszokhattak.

Milyen a borsófőzelék a menzán? - a kormányfő munkásokkal beszélget

Milyen a borsófőzelék a menzán? – a kormányfő munkásokkal beszélget

Az erősen ívelt “limuzin” próbagyártása természetesen már hónapokkal korábban elkezdődött Kecskeméten, ahogy az lenni szokott egy-egy vadonatúj típus sorozatgyártása előtt – mi is láttunk a gyárudvaron pénteken több száz, teljesen kész darabot. A korábbi konzervatív iránytól jóval vagányabb formája pedig nem csak testközelből különleges, a számok is ezt bizonyítják, ugyanis – a gyár szerint – a szériaautók között világrekordnak számít a 0,23-as légellenállási értéke (a takarékos BlueTec kivitelé ennél is pengébb, 0,22).

30 milliárd forintot kapott a gyár

A stuttgarti székhelyű Daimler konszern 2008. június 18-án jelentette be, hogy Magyarországon gyártja majd az új generációs kompakt Mercedesek egy részét, és hogy a 800 millió eurós új üzemet Kecskeméten építi fel. Magyarország történetének egyik legnagyobb zöldmezős beruházása a közvetlen foglalkoztatottakon kívül (2013-ra 3000 emberig bővült a létszám) a beszállítói körben további kb. 10 ezer munkahelyet teremtett.

Luxusprobléma

Luxusprobléma

Az Európai Bizottság 2009. július 16-án engedélyezte, hogy Magyarország 29,7 milliárd forint összegű – pénzbeli és társasági adókedvezmény formájában nyújtott – támogatást adjon az autógyár létesítéséhez. Egyes számítások szerint a támogatás négy év alatt térül meg a beruházás körüli adóbevételekből.
   A gyár alapkövét 2009. október 16-án rakták le, egy év múlva elkészültek a gyárépületek, az építési megbízások több mint 80 százalékát magyar vállalkozások végezték. A hivatalosan 2012. március 29-én átadott új gyár a Daimler első kelet-közép-európai üzeme lett.

Ha jobban megnézik, látható, hogy a fóliák mögött ugyanazon a szalagon, ugyanabban az időben egyszerre dolgoznak a robotok a B-osztályon, és a CLA-n

Ha jobban megnézik, látható, hogy a fóliák mögött ugyanazon a szalagon, ugyanabban az időben egyszerre dolgoznak a robotok a B-osztályon, és a CLA-n

Mint említettük, tavaly 40 ezer B-osztályos Mercedes készült a több hatalmas csarnokból álló komplexumban, ami idén elérheti a 100 ezer darabot. A típusra kiemelkedően magas megrendelés futott be a sorozatgyártás megindulásakor, eleinte akadozott is a vevői igények kielégítése, amit Dieter Zetsche “luxusproblémának” nevezett a tavalyi ünnepélyes gyármegnyitó alkalmával.

Tavaly márciusban indult hivatalosan a B-osztály gyártása Kecskeméten, az első példány bemutatásakor jelentette be Zetsche, hogy az akkor még hivatalos név nélküli négyajtós kupéjukat is a magyar üzemben szerelik majd össze. Ezúttal sajnos nem hallhattunk sem tőle, sem a magyar kormányfőtől, vagy a helyszínen ezúttal némán szemlélődő Matolcsy György gazdasági minisztertől hasonló bejelentést.

Az újságírókat szállító busz ablakából sikerült fotózni pár CLA-t

Az újságírókat szállító busz ablakából sikerült fotózni pár CLA-t

A CLA sorozatgyártása péntektől elindult, a leendő vevők már meg is rendelhetik a kocsit, amely áprilisban jelenik meg a kereskedésekben. Magyar ára még nincs, ellenben egy rendkívül értékes poént hallhattunk az egyik újságíró kollégától a kormányfő beszéde alatt. Miért nem vezet Orbán Trabantot? Mert az kormányváltós! A vicc csak ott hibádzik, hogy az automata CLA-ban is a kormányon található a fokozatválasztó.

Kíváncsi? Ide kattintva megtudja, hogy mennyit keresnek a Mercedes kecskeméti munkásai.