Pénteken délelőtt mutatták be Kecskeméten a második magyar gyártású Mercedest. Az üzemben rendezett ünnepségen a kormányfő visszaemlékezett arra, hogy egykor Polskin tanult vezetni, és akkoriban nem gondolta volna, hogy valaha Magyarországon Mercedes-gyár lesz. “Ha valaki akkor ezt mondja nekem, úgy feleltem volna, hogy nincs ki mind a négy kereke” – hangzott a jól láthatóan előre megírt autós poén.

"Erő és szépség. Ez jut eszembe, ha az új CLA-ra tekintek. Pontosan ilyen Magyarországot szeretnénk, erőset és szépet? mondta Orbán VIktor, miután kiszállt az általa 10 métert vezetett legelső sorozatgyártású Mercedes CLA-ból.

A helyszínen feltűnt, hogy miközben a B-osztály tavaly márciusi bemutatásakor Orbán a Mercedes vezetőinek többszöri kérésére ellenére sem volt hajlandó beülni az akkor kiállított piros Nr. 1.-ba, most ő maga vezette be a fotósok és az újságírók elé a legelső CLA-t, amit aztán hosszasan méregetett is, mielőtt erősnek és szépnek nevezte a kupés négyajtóst. Orbán Viktor egyébként jelenleg egy VW Multivannal autózik.

A formás CLA-t már csak hivatalból is agyondicsérő Dieter Zetsche, a Daimler AG elnöke azt mondta a premieren, hogy ez a kocsi új szegmenst céloz meg, jelenleg nincs is konkurense a piacon. Az új CLA kizárólag Kecskeméten készül, innen szállítják a világ minden pontjára.

Évente 8,4 millió különböző karosszériaelem készül Kecskeméten, de csak egy részükből lesz itt autó

A gyárral kapcsolatban azt mondta a nagyfőnök, hogy a tavaly indult B-osztályból 40 ezer darabot szereltek már össze, ami meghaladja az előzetes várakozásokat, ellenben a költségek kisebbek lettek a vártnál.

Ez már szinte kész

“Nem téveszti össze a középkategóriát a középszerűséggel” – ezt pár hete nyilatkozta Zetsche, ami az autó mellett állva nem tűnik olcsó marketingfogásnak, a CLA valóban friss levegőt hoz a piacra.

Az illendőség szerint közlendő – ilyenkor szokásos – idézetek közül azt emelnénk még ki, hogy Frank Klein gyárigazgató szerint (aki kedvesen humorizálva olykor Kisferiként mutatkozik be a sajtóeseményeken) a komplexum egész csapata alig várja, hogy a CLA-k is eljussanak a vásárlókhoz, mégpedig ugyanolyan kiváló minőségben, mint amit a kecsekméti B-osztállyal kapcsolatban már megszokhattak.

Milyen a borsófőzelék a menzán? - a kormányfő munkásokkal beszélget

Az erősen ívelt “limuzin” próbagyártása természetesen már hónapokkal korábban elkezdődött Kecskeméten, ahogy az lenni szokott egy-egy vadonatúj típus sorozatgyártása előtt – mi is láttunk a gyárudvaron pénteken több száz, teljesen kész darabot. A korábbi konzervatív iránytól jóval vagányabb formája pedig nem csak testközelből különleges, a számok is ezt bizonyítják, ugyanis – a gyár szerint – a szériaautók között világrekordnak számít a 0,23-as légellenállási értéke (a takarékos BlueTec kivitelé ennél is pengébb, 0,22).

30 milliárd forintot kapott a gyár

A stuttgarti székhelyű Daimler konszern 2008. június 18-án jelentette be, hogy Magyarországon gyártja majd az új generációs kompakt Mercedesek egy részét, és hogy a 800 millió eurós új üzemet Kecskeméten építi fel. Magyarország történetének egyik legnagyobb zöldmezős beruházása a közvetlen foglalkoztatottakon kívül (2013-ra 3000 emberig bővült a létszám) a beszállítói körben további kb. 10 ezer munkahelyet teremtett.

Luxusprobléma

Az Európai Bizottság 2009. július 16-án engedélyezte, hogy Magyarország 29,7 milliárd forint összegű – pénzbeli és társasági adókedvezmény formájában nyújtott – támogatást adjon az autógyár létesítéséhez. Egyes számítások szerint a támogatás négy év alatt térül meg a beruházás körüli adóbevételekből.
   A gyár alapkövét 2009. október 16-án rakták le, egy év múlva elkészültek a gyárépületek, az építési megbízások több mint 80 százalékát magyar vállalkozások végezték. A hivatalosan 2012. március 29-én átadott új gyár a Daimler első kelet-közép-európai üzeme lett.

Ha jobban megnézik, látható, hogy a fóliák mögött ugyanazon a szalagon, ugyanabban az időben egyszerre dolgoznak a robotok a B-osztályon, és a CLA-n

Mint említettük, tavaly 40 ezer B-osztályos Mercedes készült a több hatalmas csarnokból álló komplexumban, ami idén elérheti a 100 ezer darabot. A típusra kiemelkedően magas megrendelés futott be a sorozatgyártás megindulásakor, eleinte akadozott is a vevői igények kielégítése, amit Dieter Zetsche “luxusproblémának” nevezett a tavalyi ünnepélyes gyármegnyitó alkalmával.

Tavaly márciusban indult hivatalosan a B-osztály gyártása Kecskeméten, az első példány bemutatásakor jelentette be Zetsche, hogy az akkor még hivatalos név nélküli négyajtós kupéjukat is a magyar üzemben szerelik majd össze. Ezúttal sajnos nem hallhattunk sem tőle, sem a magyar kormányfőtől, vagy a helyszínen ezúttal némán szemlélődő Matolcsy György gazdasági minisztertől hasonló bejelentést.

Az újságírókat szállító busz ablakából sikerült fotózni pár CLA-t

A CLA sorozatgyártása péntektől elindult, a leendő vevők már meg is rendelhetik a kocsit, amely áprilisban jelenik meg a kereskedésekben. Magyar ára még nincs, ellenben egy rendkívül értékes poént hallhattunk az egyik újságíró kollégától a kormányfő beszéde alatt. Miért nem vezet Orbán Trabantot? Mert az kormányváltós! A vicc csak ott hibádzik, hogy az automata CLA-ban is a kormányon található a fokozatválasztó.

Kíváncsi? Ide kattintva megtudja, hogy mennyit keresnek a Mercedes kecskeméti munkásai.