Nem olyan ügyes, mint a Jazz, de a szerencsétlen külsejű Honda City még így is a kulturáltabb alternatívák közé tartozik

Nem olyan ügyes, mint a Jazz, de a szerencsétlen külsejű Honda City még így is a kulturáltabb alternatívák közé tartozik


Összehasonlító teszttel telt az év első munkanapja. A Peugeot 301 mérkőzött meg a Skoda Rapiddal, és a Chevrolet Aveóval (Részletek hamarosan!). Mindhárom olcsó autó az újak között, alaphangon szerény extralistával. A trió körülbelül hárommillióról rajtol, de ma már ez is fájdalmas összeg, így kézenfekvő, hogy a használt piacot is áttúrjuk megfelelő alternatívák után.

Az olcsó négyajtós szedánok kategóriája mindig kedveltnek számított itthon, így van miből válogatni. A piaci áresés miatt a kezdeti nyomott ár még mélyebbre süllyed, tehát kis szerencsével kifoghatunk egy aránylag fiatal, megkímélt családi igavonót.

A felvarrt hátsó – Renault Thalia

Mi mással kezdhetnénk mint a kényszerszülte szedánok legrútabb képviselőjével, a Renault Thaliával? Ez a típus fejezi ki a legjobban, miről szól egy alsó ársávba szánt, hatalmas csomagtartóval megtoldott négyajtós kocsi.

A mellékutakon érzi magát otthonosan a Thalia, magas építése, komfortos rugózása jól jön a hepehupákon

A mellékutakon érzi magát otthonosan a Thalia, magas építése, komfortos rugózása jól jön a hepehupákon


Hozott anyagból, már meglévő gyártási technológiával, visszafogott fejlesztési költségekkel állították talpra, a Clio II puttonnyal toldott változataként. A sajtó körbefanyalogta esetlen gnóm külsejét, de lássuk be, ebben a kategóriában nem önkifejezési eszközt keresnek a vásárlók.

Hanem gigantikus csomagteret, kényelmes rugózást, és alacsony fenntartási költséget. A Thalia pedig meggyőző érvekkel tarol, valószínűleg már az 510 literes puttony láttán sokan aláírták az adásvételi szerződést.

Pedig van itt gond, a belső kimeríti a fapad fogalmát. Egyszerű műanyagok, rossz szögben álló kormány, rettentő kárpitok rémítik a minőségérzetre minimálisan fogékony autóst.

A Clio belső színvonalát nem, csak a kisautókra emlékeztető szűk utasteret örökölte a Thalia. Ezt a békát lenyelve, a silány műanyagokat megszokva, strapabíró, megbízható szürke családi szolga lehet a francia-török koprodukció.

A Thalia magas építésmódja, billegő futóműve rossz minőségű utakon, telekre vezető ösvényeken előnnyé válik, az autó bírja az ilyen jellegű megterheléseket.

Ahogy szinte minden mást is, az egyszerű felépítés alacsony szervizigénnyel párosul. (A Renault-importőr elhanyagolható garanciális javítási költségei igazolták, hogy a strapabíró Thalia és a még egyszerűbb Logan csekély kockázatot jelent.)

A széles motorpalettáról a benzines 1.4 literes tizenhat szelepes motor a javasolt vétel. Kiforrott konstrukció, kényes alkatrészek nélkül, 7,0 literes átlagfogyasztással. Az alig több mint egytonnás karosszériát könnyedén mozgatja és a nyakába akasztott klímaberendezés működtetése sem izzasztja meg.

Erek roppannak az agyban, józan elmék merülnek örök őrült homályba a Thalia fara láttán. De 510 liter, az 510 liter!

Vezethetőségével az Albea alulmúlja ezt a kategóriát is. Nagyon billeg, de kényelmes, tágas és gyakran jól felszerelt kocsit kapni a pénzünkért

Vezethetőségével az Albea alulmúlja ezt a kategóriát is. Nagyon billeg, de kényelmes, tágas és gyakran jól felszerelt kocsit kapni a pénzünkért


Csütörtököt mondhat a gyújtótrafó, illetve, jó Renaulthoz illően, a kerékcsapágy és a motortartó bakok meghibásodása jelenthet még bosszúságot.

Az 1.5 dCi dízel fogyasztása okán lett népszerű, viszont a közös nyomócsöves dízelek vásárlási kockázata itt is fennáll. A sokat futott, rossz minőségű üzemanyaggal éltetett darabok esetén könnyen ránk szakadhat egy több százezres javítási számla.

Ezen felül a kipufogógáz-visszavezető szelep hibája jellemző. Ezt az alkatrészt itthon sokszor csak kiiktatják, nem cserélik ki, ami rontja a károsanyag-kibocsátást.

300-350 eladó Thalia mindig akad a piacon, egészen 400 ezer forinttól 1,2 millióig. Utóbbi áron 50-60 ezer kilométert valló, újszerű állapotot ígérő kocsik kínálják magukat.

Az Albea is ott van a mezőnyben, 60-70 darab mindig akad a piacon. Thalia, pepitában, csak francia-török helyett olasz-török együttműködésben készült

Célszerszám – Dacia Logan

A Logan két generációját legkönnyebben az emblémáról különböztethetjük meg. Az első eresztés még kék pajzzsal, a második a szürke sörnyitóra hajazó logóval került piacra

A Logan két generációját legkönnyebben az emblémáról különböztethetjük meg. Az első eresztés még kék pajzzsal, a második a szürke sörnyitóra hajazó logóval került piacra


A franciák másik, még pőrébb húzása a témában a Dacia Logan. Előnye, hogy nem egy piaci résbe betömött hirtelen jött ötlet, eleve igénytelen, alacsony áron kínált autónak tervezték.

Külsőre nem annyira esetlen, bár inkább egy zsírkrétával falra vésett nagycsoportos óvodás fő művére emlékeztet, mint tanult tervezők terveire. Három doboz, négy kerék, klasszikus eszköz a humán transzportra. Ezzel pedig tényleg mindent elmondtunk a Loganról.

Belsejét mintha egy darab, rideg műanyag sablonból öntötték volna, igénytelensége épp az elviselhető szint pengeélén táncol.


Ezért vásárlás előtt hasznos pár próbaút, mert sokan pont ezzel a tulajdonsággal nem tudnak megbarátkozni. Cserébe legalább – a Thaliával ellentétben – tágas a belső. A hátsó ülés elég széles három gyermeküléshez, a térdünk sem fog szorongani, a csomagtartó pedig hozza az elvárt 500 litert.

Hét ember vagy 2,3 köbméter csomag? Lehet, hogy a Logan MCV csak guruló doboz, de annak kitűnő

Mégis, ha Logan, akkor MCV! A kombiverzió tökéletesre fejleszti a román szállítóeszköz előnyeit. Óriási a tér, az opciós harmadik sorral akár hét ember is elfér, de az utasokat csomagra cserélve két ember összesen 2,3 köbméter szabad térrel gazdálkodhat.

Hatszáz kilogramm feletti terhelhetőségével a kombi Logan a sprőd mindenesek királya, egy hatalmas  guruló doboz, semmi több.

Sokaknak itt bukik el a Dacia, és inkább vesznek egy hat évvel idősebb BMW-t. Valahol érthető az indok

Sokaknak itt bukik el a Dacia, és inkább vesznek egy hat évvel idősebb BMW-t. Valahol érthető az indok.


Motorkínálata hasonló a Thaliához, 1.2-1.6 literes benzinesek és az 1.5 dCi (68 LE) a Renault választékából. Hiába rizikósabb, a kombi esetén érdemes dízelre vadászni, kell a gázolajos nyomatéka és kis fogyasztása. A kombiban a nagy teherrel birkózó benzinesek 8-9 litert is legurítanak a torkukon átlagban, míg a dízel sok cuccal is csak hatot. A legtöbb hibát a silány összeszerelés okozza, letörnek, kilazulnak, zörögnek különböző “kevésbé fontos” alkatrészek.

Kevés eladó Daciát találunk a Thaliához viszonyítva, de az ársáv ugyanaz, 500 ezer és 1,2 millió forint között válogathatunk. Egymillióhoz közelítve szaporodnak a kombik, és 1,5 millió felett szinte már csak MCV-t találunk, 1.5 dCi motorral, aránylag élhető felszereltséggel.

Német-cseh koprodukció – Skoda Fabia Sedan

A Renault után a Skoda sem maradhatott le, a Fabia szintén kapott puffasztott farú verziót. Vezetést, hajtásláncot tekintve az egyik legfelnőttebb autó a kategóriában. Kormányzása pontos, futóműve jól hangolt, és került bele némi zajszigetelés.

440 literes csomagterével nem bajnok, de összességében a Fabia a legkomolyabb autó az olcsó szedánok között

Túlzásba vitték a német hangulatot, a Fabia belterében élére vasalt élettelen komorság uralkodik

Túlzásba vitték a német hangulatot, a Fabia belterében élére vasalt élettelen komorság uralkodik


A Fabia sem küzd egetverő típushibákkal, de igényli a törődést. A gyújtótrafóval adódhat baj, időnként cserés a termosztát és a vízhőfokmérő. A futóműben a stabilizátor igényel figyelmet, a kerékcsapágy elhasználódása nem kiugró.

Csomagtartója szűkebb mint a konkurenseké (440 liter), de jól használható. Beltere komolyan komor, az összeszerelésre nem lehet panasz, ahogy a helykínálat is megfelelő. A Fabia két dízel és öt benzines motorral került gyártásba, elterjedt az őskövületnek számító 68 lóerő 1.4-es, az 1.2 literes háromhengeres, és a traktorhangon kerregő, de takarékos 1.4-es TDI.

Lépcsőshátú Fabia már 600 ezer forinttól alkuképes ajánlat a netes piactereken. Túlnyomórészt benzinesek, alig akad pár dízel a kínálatban. A kombiból sokkal több az SDI szívódízel vagy a TDI

Lépcsőshátú Fabia már 600 ezer forinttól van a netes piactereken. Alig akad dízel a kínálatban, a kombiból sokkal több az SDI szívódízel és a TDI


Lépcsős hátú Fabia már 600 ezer forinttól alkuképes ajánlat a netes piactereken, túlnyomórészt benzinesek, alig akad pár darab dízel a kínálatban. Az árplafont akárcsak az ellenlábasok esetén, itt is 1,2-1,3 millió forint körül találjuk.

Japán alternatíva: Honda City

A ritkább típusok közül érdekesebb, és drágább választás lehet a Honda City.

Nem fordul elő nagy tömegben, dízel nincs, de a belső tér minősége, és a technikai tartalom, valamint a megbízhatóság kiemelkedő. Igaz, ez utóbbi az alacsony hazai darabszám eredménye is lehet. 

Hasonló eladó autók tömkelege várja a Vezess.hu keresőjében!