



Amióta az Orbán-kormány bejelentette, hogy két lépésben duplájára növeli az autógáz jövedéki adóját, sokan elbizonytalanodhattak, megéri-e még átállni a kevésbé környezetszennyező és sokkal olcsóbb üzemanyagra. A válasz igen, bár a megtérüléshez szükséges futásteljesítmény sokat nő majd, átlagos autóknál 20-25 ezerről jellemzően 35-40 ezer kilométerre. (Nem évente, hanem összesen!)
Gyári gázüzem vagy garanciális átalakítás
De aki új vagy még garanciális használt autót venne, azt visszatarthatja a lépéstől a jótállás elvesztése, ami az átalakítással jár.

250 000 forint az LPG-rendszer felára a Sanderóhoz, a Dusterhez és a Logan kombihoz. A Daciák átépítése még a gyárban megtörténik
Mostanra több autóimportőr is megoldást nyújt erre a gondra, egyrészt gyárilag LPG-benzin kettős üzemű autók behozásával, másrészt az elvesző garancia pótlásával. A Dacia külön LPG-s modelleket gyárt, az Opel szintén gyárilag LPG-s modelleket importál, a FIAT és a Citroën vezérképviselete extraként kínálja a gázszettet.
Drágán nem ment
A Škoda Dual modelljei talán azért vallottak kudarcot és tűntek el mostanra a kínálatból, mert az átépítés felára sokkal magasabb volt annál a 240-280 000 forintnál, amit az autógázas műhelyekben, négyhengeres, hengerenkénti befecskendezős motoroknál megszoktunk.
Földgáz vagy autógáz?
Az Opel kínálatának érdekessége, hogy nemcsak autógáz, de sűrített földgáz üzemű (CNG-s) autókat is értékesít, aminek a nyilvános fővárosi földgázkút megnyitása ad jelentőséget. Korábban csak Szegeden és Győrben lehetett nyilvános kúton földgázt tankolni, ahol ma jóval alacsonyabb áron kapni földgázt, mint a MOL és a Főgáz monopolhelyzetű töltőállomásán, a Kőbányai úton. Sűrített földgázzal járni még kevésbé környezetszennyező, mint autógázzal és valamivel kevesebbe is kerül, de a széles LPG-hálózattal szemben országszerte csak három helyen lehet hozzájutni. (Háztájilag, saját kompresszorral otthoni vezetékes földgázt tankolni vagy prímagázas hordók tartalmát átfejteni tilos, elsősorban a jövedékiadó-szabályok megsértése miatt.)
Aki használt autóval állna át az olcsóbb és kevésbé környezetszennyező üzemanyagra, az elsősorban Olaszországban nézzen körül, ahol az LPG mellett a földgázzal működő használt autókból is széles a kínálat. A CNG-s modellekben is van benzintank, de míg az autógázas kocsikban mérete megegyezik a sima benzinesével, a földgázas autókhoz csökkentett méretű, 15 liter körüli benzintank jár. A korlátozás célja, hogy a több országban adókedvezménnyel támogatott gázautó csak szükség esetén, rövid távokat menjen környezetszennyezőbb benzinnel. A földgázas autózásról itt olvashattok bővebben, a liter helyet kilogrammra mért földgázról Földes Attila tartott fizika-kémia szakkört.
A felmérésünkben szereplő márkák nem követték el ugyanezt a hibát. Az átalakítás ára a garancia ellenére a FIAT-ok esetében 240 000 forintról indul, a Daciánál 250 000 Ft. A Citroën egységesen 285 000 forintért tette elérhetővé a garanciális gázüzemet az érintett modellekhez. Az Opelek felára valamivel magasabb, modelltől függően 340-420 000 Ft.
Mi lesz a pótkerékkel?
A tartályok a pótkerék helyén vannak, akár a vályúban, akár a csomagtérlemez alá beépítve. A pótkerék helyett adott defektjavító szett nem megoldás. Azokban az eseteken, amikor csak tömítőkészlet és kompresszor van, de pótkerék nincs, érdemes utólag beszerezni vagy rendelni egyet.

Az érintett márkáknál az autóra vonatkozó gyári garancia az átalakításban nem érintett részen megmarad, a gázrendszerre pedig külön jótállás érvényes, a gyári alapgaranciával megegyező ideig. Sajnos az extraként rendelhető, kiterjesztett garancia többnyire nem érvényes az átalakításra, arra csak két év jár, kilométer-korlátozás nélkül. A C3-ból a 75 és a 95 lóerős építtethető át
Kisautó, egyterű, lépcsőshátú
A FIAT-márkakereskedésekben négyféle LPG-s autót lehet megrendelni. Az autógázos Punto, Linea, Doblo és Bravo gázszettje utólagos, így az átalakításban érintett egységekre itt is külső szolgáltató nyújtja a garanciát. A konstrukciót biztosításként kell elképzelni, ha garanciális hiba adódik, a javítási költségeket vagy a cserét egy biztosító állja.
Ma még nagyon ritka, de a modern, csökkentett hengerűrtartalmú turbómotorok is mehetnek autógázzal, akár utólagos átépítésről, akár gyári megoldásról van szó. Az Opel árlistáján az 1,4-es turbómotor 120 illetve 140 lóerős verziója szerepel LPG-re átalakítva.

3 250 000 forintba kerül a 105 lóerős Duster Cool LPG. A magyar piac legolcsóbb LPG-s autója a Sandero Arctic, klímával 2 620 000 forintért
| Benzin-autógáz kettős üzemmel megvásárolható modellek | |
|---|---|
| Citroën | |
| C3 1,4 75 LE és 1,4 VTi 95 LE | 285 000 Ft |
| C3 Picasso 1,4 VTi és 1,6 VTi | 285 000 Ft |
| C4 1,4 VTi és 1,6 VTi | 285 000 Ft |
| C4 Picasso, Grand C4 Picasso 1,6 VTi 120 | 285 000 Ft |
| Berlingo 1,6 VTI 95 és VTi 120 | 285 000 Ft |
| FIAT | |
| Punto, Bravo, Doblo, Linea 1,4 77 LE | 240 000 forinttól |
| Dacia | |
| Sandero Arctic LPG 1,2 16V 72 LE | 250 000 Ft |
| Logan MCV Cool LPG 1,6 82 LE 5 ülés | 250 000 Ft |
| Dacia Duster Cool 4×2 LPG 1,6 16V 102 LE | 250 000 Ft |
| Opel | |
| Corsa D 1,2 Twinport 85 LE | 420 000 Ft |
| Meriva B 1,4 Turbo 120 LE | 420 000 Ft |
| Astra J, Zafira Tourer 1,4 Turbo 140 LE | 420 000 Ft |
| Insignia 1,4 Turbo 140 LE | 340 000 Ft |
Forrás: saját gyűjtés




