Olcsón autózni még mindig jó a gáz
Egyre több importőr kínál autógázzal is működő kocsikat. A garanciális átalakítás vagy a gyári átépítés felára versenyképes a garancia elvesztését okozó utólagos átépítéssel
Egyre több importőr kínál autógázzal is működő kocsikat. A garanciális átalakítás vagy a gyári átépítés felára versenyképes a garancia elvesztését okozó utólagos átépítéssel
Fotó megosztása:
240 ezer forinttól rendelhető LPG-szett a Punto, a Linea, a Bravo és a Doblo 1,4 literes benzines szívómotorjához
240 ezer forinttól rendelhető LPG-szett a Punto, a Linea, a Bravo és a Doblo 1,4 literes benzines szívómotorjához
Fotó megosztása:
A gázszett beépítésével elveszne az autóra a garancia, de erre több importőr is megoldást nyújt
A gázszett beépítésével elveszne az autóra a garancia, de erre több importőr is megoldást nyújt
Fotó megosztása:
Az Opelnél is százezrekkel kevesebbe kerülnek a gyárilag LPG-s autók a dízeleknél
Az Opelnél is százezrekkel kevesebbe kerülnek a gyárilag LPG-s autók a dízeleknél
Fotó megosztása:
Az Opel az autógáz mellett sűrített földgázas modelleket is behoz. A CNG-s Zafira Tourer és a Combo benzintankja kisebb, mint az LPG-s változatokban, de úgyis az olcsó gázzal érdemesebb autózni, ennek nincs nagy jelentősége
Az Opel az autógáz mellett sűrített földgázas modelleket is behoz. A CNG-s Zafira Tourer és a Combo benzintankja kisebb, mint az LPG-s változatokban, de úgyis az olcsó gázzal érdemesebb autózni, ennek nincs nagy jelentősége
Fotó megosztása:
A pótkerék helyét foglalja el a tartály. Autógázzal járni nem veszélyesebb, mint benzinnel vagy gázolajjal
A pótkerék helyét foglalja el a tartály. Autógázzal járni nem veszélyesebb, mint benzinnel vagy gázolajjal
Fotó megosztása:
250 000 forint az LPG-rendszer felára a Sanderóhoz, a Dusterhez és a Logan kombihoz. A Daciák átépítése még a gyárban megtörténik
250 000 forint az LPG-rendszer felára a Sanderóhoz, a Dusterhez és a Logan kombihoz. A Daciák átépítése még a gyárban megtörténik
Fotó megosztása:
A Puntóhoz a 77 lóerős 1,4 literes motor kapható kettős üzemben. A motor működik benzinnel vagy LPG-vel, de gázzal kicsit gyengébb és 10-15 százalékkal többet fogyaszt
A Puntóhoz a 77 lóerős 1,4 literes motor kapható kettős üzemben. A motor működik benzinnel vagy LPG-vel, de gázzal kicsit gyengébb és 10-15 százalékkal többet fogyaszt
Fotó megosztása:
Tangerben nem gyártanak LPG-s autót, így a Dacia Lodgyból sajnos nem kapható gyárilag autógázzal működő
Tangerben nem gyártanak LPG-s autót, így a Dacia Lodgyból sajnos nem kapható gyárilag autógázzal működő
Fotó megosztása:
3 250 000 forintba kerül a 105 lóerős Duster Cool LPG. A magyar piac legolcsóbb LPG-s autója a Sandero Arctic, klímával 2 620 000 forintért
3 250 000 forintba kerül a 105 lóerős Duster Cool LPG. A magyar piac legolcsóbb LPG-s autója a Sandero Arctic, klímával 2 620 000 forintért
Fotó megosztása:
A fedélzeti számítógép általában csak benzinben méri a fogyasztást, gázüzemben nem
A fedélzeti számítógép általában csak benzinben méri a fogyasztást, gázüzemben nem
Fotó megosztása:
Az érintett márkáknál az autóra vonatkozó gyári garancia az átalakításban nem érintett részen megmarad, a gázrendszerre pedig külön jótállás érvényes, a gyári alapgaranciával megegyező ideig. Sajnos az extraként rendelhető, kiterjesztett garancia többnyire nem érvényes az átalakításra, arra csak két év jár, kilométer-korlátozás nélkül. A C3-ból a 75 és a 95 lóerős építtethető át
Az érintett márkáknál az autóra vonatkozó gyári garancia az átalakításban nem érintett részen megmarad, a gázrendszerre pedig külön jótállás érvényes, a gyári alapgaranciával megegyező ideig. Sajnos az extraként rendelhető, kiterjesztett garancia többnyire nem érvényes az átalakításra, arra csak két év jár, kilométer-korlátozás nélkül. A C3-ból a 75 és a 95 lóerős építtethető át
Fotó megosztása:
Egységesen 285 000 Ft a gázrendszer felára a Citroënnél. A 95 vagy a 120 lóerős benzines VTi alakíttatható át gázüzemre a C4-ből
Egységesen 285 000 Ft a gázrendszer felára a Citroënnél. A 95 vagy a 120 lóerős benzines VTi alakíttatható át gázüzemre a C4-ből
Fotó megosztása:

240 ezer forinttól rendelhető LPG-szett a Punto, a Linea, a Bravo és a Doblo 1,4 literes benzines szívómotorjához
240 ezer forinttól rendelhető LPG-szett a Punto, a Linea, a Bravo és a Doblo 1,4 literes benzines szívómotorjához
Amióta az Orbán-kormány bejelentette, hogy két lépésben duplájára növeli az autógáz jövedéki adóját, sokan elbizonytalanodhattak, megéri-e még átállni a kevésbé környezetszennyező és sokkal olcsóbb üzemanyagra. A válasz igen, bár a megtérüléshez szükséges futásteljesítmény sokat nő majd, átlagos autóknál 20-25 ezerről jellemzően 35-40 ezer kilométerre. (Nem évente, hanem összesen!)
Gyári gázüzem vagy garanciális átalakítás
De aki új vagy még garanciális használt autót venne, azt visszatarthatja a lépéstől a jótállás elvesztése, ami az átalakítással jár.

250 000 forint az LPG-rendszer felára a Sanderóhoz, a Dusterhez és a Logan kombihoz. A Daciák átépítése még a gyárban megtörténik

A gázszett beépítésével elveszne az autóra a garancia, de erre több importőr is megoldást nyújt
A gázszett beépítésével elveszne az autóra a garancia, de erre több importőr is megoldást nyújt
Mostanra több autóimportőr is megoldást nyújt erre a gondra, egyrészt gyárilag LPG-benzin kettős üzemű autók behozásával, másrészt az elvesző garancia pótlásával. A Dacia külön LPG-s modelleket gyárt, az Opel szintén gyárilag LPG-s modelleket importál, a FIAT és a Citroën vezérképviselete extraként kínálja a gázszettet.
Drágán nem ment
A Škoda Dual modelljei talán azért vallottak kudarcot és tűntek el mostanra a kínálatból, mert az átépítés felára sokkal magasabb volt annál a 240-280 000 forintnál, amit az autógázas műhelyekben, négyhengeres, hengerenkénti befecskendezős motoroknál megszoktunk.
Földgáz vagy autógáz?

Az Opel az autógáz mellett sűrített földgázas modelleket is behoz. A CNG-s Zafira Tourer és a Combo benzintankja kisebb, mint az LPG-s változatokban, de úgyis az olcsó gázzal érdemesebb autózni, ennek nincs nagy jelentősége
Az Opel az autógáz mellett sűrített földgázas modelleket is behoz. A CNG-s Zafira Tourer és a Combo benzintankja kisebb, mint az LPG-s változatokban, de úgyis az olcsó gázzal érdemesebb autózni, ennek nincs nagy jelentősége
Az Opel kínálatának érdekessége, hogy nemcsak autógáz, de sűrített földgáz üzemű (CNG-s) autókat is értékesít, aminek a nyilvános fővárosi földgázkút megnyitása ad jelentőséget. Korábban csak Szegeden és Győrben lehetett nyilvános kúton földgázt tankolni, ahol ma jóval alacsonyabb áron kapni földgázt, mint a MOL és a Főgáz monopolhelyzetű töltőállomásán, a Kőbányai úton. Sűrített földgázzal járni még kevésbé környezetszennyező, mint autógázzal és valamivel kevesebbe is kerül, de a széles LPG-hálózattal szemben országszerte csak három helyen lehet hozzájutni. (Háztájilag, saját kompresszorral otthoni vezetékes földgázt tankolni vagy prímagázas hordók tartalmát átfejteni tilos, elsősorban a jövedékiadó-szabályok megsértése miatt.)
Aki használt autóval állna át az olcsóbb és kevésbé környezetszennyező üzemanyagra, az elsősorban Olaszországban nézzen körül, ahol az LPG mellett a földgázzal működő használt autókból is széles a kínálat. A CNG-s modellekben is van benzintank, de míg az autógázas kocsikban mérete megegyezik a sima benzinesével, a földgázas autókhoz csökkentett méretű, 15 liter körüli benzintank jár. A korlátozás célja, hogy a több országban adókedvezménnyel támogatott gázautó csak szükség esetén, rövid távokat menjen környezetszennyezőbb benzinnel. A földgázas autózásról itt olvashattok bővebben, a liter helyet kilogrammra mért földgázról Földes Attila tartott fizika-kémia szakkört.

A pótkerék helyét foglalja el a tartály. Autógázzal járni nem veszélyesebb, mint benzinnel vagy gázolajjal
A pótkerék helyt foglalja el a tartály. Autógázzal járni nem veszélyesebb, mint benzinnel vagy gázolajjal
A felmérésünkben szereplő márkák nem követték el ugyanezt a hibát. Az átalakítás ára a garancia ellenére a FIAT-ok esetében 240 000 forintról indul, a Daciánál 250 000 Ft. A Citroën egységesen 285 000 forintért tette elérhetővé a garanciális gázüzemet az érintett modellekhez. Az Opelek felára valamivel magasabb, modelltől függően 340-420 000 Ft.
Mi lesz a pótkerékkel?
A tartályok a pótkerék helyén vannak, akár a vályúban, akár a csomagtérlemez alá beépítve. A pótkerék helyett adott defektjavító szett nem megoldás. Azokban az eseteken, amikor csak tömítőkészlet és kompresszor van, de pótkerék nincs, érdemes utólag beszerezni vagy rendelni egyet.

Az érintett márkáknál az autóra vonatkozó gyári garancia az átalakításban nem érintett részen megmarad, a gázrendszerre pedig külön jótállás érvényes, a gyári alapgaranciával megegyező ideig. Sajnos az extraként rendelhető, kiterjesztett garancia többnyire nem érvényes az átalakításra, arra csak két év jár, kilométer-korlátozás nélkül. A C3-ból a 75 és a 95 lóerős építtethető át
Mivel a pótkerék sok helyet foglal a csomagtérből és elég nehéz is, ésszerű megoldás a lakhelyen belüli utakon az autón kívül tárolni, de hosszabb távokra visszatenni a kocsiba. Pótkerék híján csak nézhetjük a széthasadt gumin kiszivárgó tömítőanyagot.
Kisautó, egyterű, lépcsőshátú
A FIAT-márkakereskedésekben négyféle LPG-s autót lehet megrendelni. Az autógázos Punto, Linea, Doblo és Bravo gázszettje utólagos, így az átalakításban érintett egységekre itt is külső szolgáltató nyújtja a garanciát. A konstrukciót biztosításként kell elképzelni, ha garanciális hiba adódik, a javítási költségeket vagy a cserét egy biztosító állja.
Ma még nagyon ritka, de a modern, csökkentett hengerűrtartalmú turbómotorok is mehetnek autógázzal, akár utólagos átépítésről, akár gyári megoldásról van szó. Az Opel árlistáján az 1,4-es turbómotor 120 illetve 140 lóerős verziója szerepel LPG-re átalakítva.

3 250 000 forintba kerül a 105 lóerős Duster Cool LPG. A magyar piac legolcsóbb LPG-s autója a Sandero Arctic, klímával 2 620 000 forintért
Benzin-autógáz kettős üzemmel megvásárolható modellek |
Citroën |
C3 1,4 75 LE és 1,4 VTi 95 LE |
285 000 Ft |
C3 Picasso 1,4 VTi és 1,6 VTi |
285 000 Ft |
C4 1,4 VTi és 1,6 VTi |
285 000 Ft |
C4 Picasso, Grand C4 Picasso 1,6 VTi 120 |
285 000 Ft |
Berlingo 1,6 VTI 95 és VTi 120 |
285 000 Ft |
FIAT |
Punto, Bravo, Doblo, Linea 1,4 77 LE |
240 000 forinttól |
Dacia |
Sandero Arctic LPG 1,2 16V 72 LE |
250 000 Ft |
Logan MCV Cool LPG 1,6 82 LE 5 ülés |
250 000 Ft |
Dacia Duster Cool 4×2 LPG 1,6 16V 102 LE |
250 000 Ft |
Opel |
Corsa D 1,2 Twinport 85 LE |
420 000 Ft |
Meriva B 1,4 Turbo 120 LE |
420 000 Ft |
Astra J, Zafira Tourer 1,4 Turbo 140 LE |
420 000 Ft |
Insignia 1,4 Turbo 140 LE |
340 000 Ft |
|
|
Forrás: saját gyűjtés
Kommentek