Zsákutca, vagy reális jövőkép? Hol a mindennapi használat határa az elektromos autóknál? Ehhez hasonló kérdésektől puffadt a fejem, mikor belevágtam spontán, de annál meggondolatlanabb kísérletembe. A Nissan Leaf volánjánál ülve bizalommal tekintettem a hatótávot jelző számra. 164 kilométer, hússzal a hátunk mögött, belvárosi forgalomban. Elégnek kell lennie egy hazaútra Budapestről a messzi Szabolcsba! Szörényi András kolléga mellettem ülve gyorsan fejszámolt, és a kilowattórák, pillanatnyi energiafelhasználás tükrében sejtelemes mosoly mögött adott esélyt az ötletnek. (Hasonló, jobban tervezett, dokumentált tesztünk a Peugeot iOn főszereplésével ITT,). 

Elvileg lehetséges

Nekem ennyi elég is volt, fiatalon tele kalandvággyal miért ne vágnék bele? Mégsem Kongóba indultam, bármeddig tart a kaland, Kalasnyikov helyett csak akad némi jó szándék kölcsönáramban testet öltve. Álomszerű célként Tiszaújvárost jelöltem meg, összesen 198 kilométer, ami messze túlmutat a Nissan Leaf ajánlott és maximális hatótávolságánál. Nem csak a kedves olvasó tart most buggyantnak, a szerkesztőség döntő hányada előre kárörvendve fogadta az ötletet. Higgadtan végiggondolva igazuk volt, de a lényegi kérdés a határ elérése, annak megtapasztalása, bárhol is érkezzen el.

Az indulás előtt végignyálaztam a témában fellelhető teszteket, fórum bejegyzéseket. Észak-Amerikában komoly Leaf közösség működik, akik szinte csak környezetvédelmi, ideológiai megfontolásból dacolnak a hozzánk képest még mindig olcsó fosszilis üzemanyagok csábításával. Nyilvánvalóan őket sem hagyja hidegen a hatótáv, a rekordereknek külön klubja van. A 200 kilométer felettiek igazi szűk társaság, eddig összesen három tulajdonosnak sikerült áttörnie ezt a határt. 

Sokváltozós kaland messzire indulni a Nissan Leaf-el. Nem is erre való, csak városi autóként jellemzi a gyártó, és meg kell vallani igazuk van!

Sokváltozós kaland messzire indulni a Nissan Leaf-el. Nem is erre való, csak városi autóként jellemzi a gyártó, és meg kell vallani igazuk van!

Sokváltozós kaland messzire indulni a Nissan Leaf-el. Nem is erre való, csak városi autóként jellemzi a gyártó, és meg kell vallani igazuk van!


Tesla reinkarnációi

Az abszolút csúcstartó a LEAFfan nicknév mögött megbújó csodatevő. Eddig három kétszáz kilométer felett futást jegyez, ebből a leghosszabb 243 kilométer volt, ideális forgalom, és hőmérséklet mellett (körülbelül 20 Celsius). Hihetetlen hatékonysággal használta fel az akkumulátorban tárolt 24 kilowattórányi energiát, vagy csak egy rohadt magas hegy tetején lakik.

A megtehető kilométerek számát a Edmunds.com magazin tesztelte eddig a legpontosabb módon. Zárt pályán, egyenletes sebességgel (60 km/óra) rótták a köröket, kikapcsolt klímaberendezéssel, egészen az utolsó felhasználtató elektronig. A töltésre felszólító figyelmeztetések hada végül 212 kilométernél halt el, ennyit megtéve állt meg a Leaf. Ezt elérve csak a tréler marad a legközelebbi töltési lehetőségig.

Több ez mint reménysugár, inkább elérendő cél, igazi kihívás, igazi túláradó naiv optimizmus! Ez utóbbit próbáltam tompítani a lehetséges nehézséges összeszedésével. A mérleg serpenyőjébe az esti erős forgalom, az akkumulátorokat negatívan befolyásoló hűvös időjárás, a Mátra és a Bükkalja kerül. Nem akartam laboratóriumi kísérletet, a cél életszerű helyzet elérése volt, igazi téttel. Vagy hazajutok egyben, vagy áramra vadászva töltöm az estét. Minden felesleges fogyasztó, minden felesleges fékezés, feleslegesen megtett kilométer ellenem dolgozott.

A kijelző minden porcikája az energiafelhasználást célozza

A kijelző minden porcikája az energiafelhasználást célozza

Reményhal

A gyorsító pedált lágyító, visszafogott haladást ösztökélő ECO módba pöckölt váltógombbal, 175 kilométernyi kalkulált hatótávval hagytam el Budapestet a hármas főúton. Az első nyolcvan kilométer gond nélkül telt. Körülbelül ez a határ, amit a Nissan szakemberei átlagos hatótávként értékelnek, körülményektől függetlenül, tehát bekapcsolt fűtés, téli hideg, zaklatott forgalom mellett gurulhatunk ennyit. Innen jön a trükkösebb része, az igazi elektronspóroló játék. A hármas főúton haladva Gyöngyös után adtam fel a célba érés halvány lehetőségét.

Este hat körül járt, besötétedett, a hőmérséklet rohamléptekben csökkent, ez pedig láthatóan faragott a hatótávból. Ami addig benne volt a középkonzol érintőképernyőjén megjelenő, elérhető távolságot jelentő körben, az messze az álomzónába került. Egyfelől ez volt a cél, megtapasztalni az érzést, amit egy balga mód, töltőpont nélküli vidékre hajtó villanyautós érezhet. Tudjuk, hogy utunk hosszúra nyúlik, a kötelezően beiktatott töltés legalább két-három órával nyújtja a menetidőt. Feltéve, ha valaki megszán egy 220 Voltos aljzattal. 

Minden van amit egy középkategóriás autótól elvárunk, multimédiás navigáció, elektromosan állítható külső tükör, zene USB ajzatról

Minden van amit egy középkategóriás autótól elvárunk, multimédiás navigáció, elektromosan állítható külső tükör, zene USB ajzatról

Minden van amit egy középkategóriás autótól elvárunk, multimédiás navigáció, elektromosan állítható külső tükör, zene USB ajzatról


Hűvös, hangtalan, igazi autó

 

Küzdelem kezdődött minden megtehető kilométerért. Baljós, aláfestő szimfonikus dallamok nélkül, mivel a rádiót se kapcsoltam be a takarékosság véget. Se a fűtést. Így hidegben, csendben és lassan kellett rájönnöm, a Nissan Leaf milyen kellemes társ, ha nem a határait feszegetjük. Hozza az elektromos autók elvárt előnyeit, csendes, sehol egy rezgés, azonnal éledő 280 Nm nyomatékával élénken gyorsít, nincs közvetlen a környezetet terhelő kipufogógáz. Mindezek mellett igazi, jól felszerelt kompakt autó. 

Elektromos ablak és külső tükrök, zenelejátszás USB-ajzatról, nagyméretű érintéssel vezérelhető LCD képernyő, a kényelmet tekintve nem kell kompromisszumot kötnünk. Néhol túlzásba is vitték a japánok, az ajtókra húzott plüsskárpit koszbarát matéria, minden szutykot mágneskénz vonz, takarítani viszont annál bajosabb.

330 liternyi helyen a csomagok sem szűkölködnek, de a cementes zsákot nem éri meg bent felejteni, a 250 kilogrammos akkucsomag elég ballasztot jelent feleslegesen cipelt cuccok nélkül is.

A fákat jó, környezetbarát kertészként nevelve virtuális kupát nyerhetünk a Carwings rendszerén keresztül

A fákat jó, környezetbarát kertészként nevelve virtuális kupát nyerhetünk a Carwings rendszerén keresztül

A fákat jó, környezetbarát kertészként nevelve virtuális kupát nyerhetünk a Carwings rendszerén keresztül


HAL 2001

Lassan csordogálva a CARwings fedélzeti rendszert böngésztem. A program feladata, hogy megmentse a világot a pusztulástól, minket a minél takarékosabb közlekedésre sarkallva. A digitális műszerfalon megjelenő, optimális vezetés során szerzett, növesztett fákat a rendszer gyűjti, naplózza. Egyfajta online eredménytáblát állít össze: kapcsolatot teremt a környék, illetve a világ útjain közlekedő, azonos típusú autókkal, és takarékossági küzdelemre hívja a vezetőket. Aki elég spórolósan vezet, bronz, ezüst vagy aranyérmet, sőt, platina kupát is nyerhet a spórolók bajnokságán. 

A kagyló segít

Ahogy negyven kilométer alá csökkent a megtehető táv az autó már töltőpont keresésre szólít fel. Épp idejében, de nem hallgatok rá, haladok tovább, Mezőkövesd felé.  Minden pillanatban a térképet, a bejárható hatótávot böngészem, de ez az információ legalább annyira pontatlan, mint a kormány gazdasági előrejelzése. Neki akkor is 180 kilométerre van Budapest, mikor az a valóságban, és a saját navigációs rendszere szerint is kétszáz, tehát éles helyzetben mit sem ér a tanácsa. Az összes létező figyelmeztetés frusztrálva töltésre késztet, ilyen messzire, ezeknek ellent mondta tényleg csak vakmerő barmok folytatják az utazást. Mikor három villogó csík jelenik meg a hatótáv helyén megadom magam én is (ezután még körülbelül 15 kilométer megtehető), és egy barátságos Shell kút személyzetének hála konnektorvégre kapom a Nissant. 

Háttérben a Tiszalöki Vízi erőmű, ha közvetlenül ide csatlakoztatnánk a Leaf-et megvalósulna a tényleges szén-dioxid semleges közlekedés

Háttérben a Tiszalöki Vízi erőmű, ha közvetlenül ide csatlakoztatnánk a Leaf-et megvalósulna a tényleges szén-dioxid semleges közlekedés

A teljes töltésig hat óra harminc perc, 16 Amperral csordogálva ez kevesebb nem lesz, marad tehát a kávé és a polcról leemelt Autómagazin. A kútra betérők fotóznak, jönnek, kérdeznek, érdeklődve bólogatnak, mozgó reklám vagyok, száz százalékig elektromos. A kút szerencsére éjjelnappali, így szemem alatt a karikák, az akkumulátorban az energia gyűlik, de két óra elég, a hálózatról lecsatlakozva végre elérem Tiszaújvárost, az álomszerű úti célt.

A váltógomb kellően futurisztikus, kétszer D állásba húzva aktiválódik az energiatakarékos ECO üzemmód

A váltógomb kellően futurisztikus, kétszer D állásba húzva aktiválódik az energiatakarékos ECO üzemmód

A váltógomb kellően futurisztikus, kétszer D állásba húzva aktiválódik az energiatakarékos ECO üzemmód


Az alapot adó kérdésre nehéz egyértelmű választ adni. Ma a villanyautózás még ellentmondásos, szinte hitkérdés. Sokan csak a környezetszennyezés áthelyezéseként jellemzik, de akit ez zavar, közben vígan élvezve a kényelmes, olaj alapú közlekedés áldásait. Viszont nem lehet vitatkozni a ténnyel, ha a tipikus Budapestre ingázó életvitelről van szó, a Leaf tökéletes eszköz a feladatra. A szegmens fejlődése lassan halad, viszont az első belső égésű motorral pöfögő szörnyű szekerek sem váltottak ki osztatlan elismerést, sőt. Engem meggyőzött, a bűvkörébe vonzott a delejre gerjedő hitgyüli, a keleti országrészben két újabb szabadon használható töltőpontot adtak át (Felsőtárkány és Miskolc) tehát lassan reális jövőképpé fejlődik az egyéni elektromos közlekedés. Mi bízunk benne.