Hétvégi szabadidős programot keresel a családnak, de már herótod van az aquaparkoktól? Elvinnéd a gyerekeket valamilyen kulturális intézménybe, de félsz, hogy a kis drágák szívinfarktusba taszítják a teremőröket? Érdekel az autóipar, de a müncheni BMW-múzeum, vagy a zwickaui Trabant-tárlat túl messze van egy kiránduláshoz?

Miért nem mész el Győrbe? Van ott valami, ami neked való!

Az autóiparral és mobilitással összefüggő gyakorlati tapasztalatok kincsesbányája a téma iránt érdeklődő gyerekeknek, felnőtteknek

Az autóiparral és mobilitással összefüggő gyakorlati tapasztalatok kincsesbányája a téma iránt érdeklődő gyerekeknek, felnőtteknek

Az autóiparral és mobilitással összefüggő gyakorlati tapasztalatok kincsesbányája a téma iránt érdeklődő gyerekeknek, felnőtteknek


A hétvégi Magyar Nagydíj idejére kaptunk meghívót a számomra eddig tökéletesen semmitmondó nevű Mobilis Kiállítási Központtól, Győrből, hogy szeretettel várnak valakit a szerkesztőségből egy vasárnapi tárlatlátogatásra és pár családi programra.

Mivel a szerkesztőségből engem hagy leginkább hidegen a Forma-1, ráadásul én lakom legközelebb Győrhöz, minden mindegy-alapon jelentkeztem a meghívásra. (A kínosan eseménytelen hungaroringi futam után most még kevésbé értem, miért nézik az emberek az unalmasan köröző, adminisztratív eszközökkel végletesen hatékonytalanná tett autó-utánzatokat oly lelkesen világszerte.)

De hogy mennyire nem bántam meg!

Minimalista szélcsatorna-teszt: az áramvonalas autó mögött is fújja a szél a madzagot

Minimalista szélcsatorna-teszt: az áramvonalas autó mögött is fújja a szél a madzagot

Már eleve az épület, sőt, a környezet is jelzi: a kirándulással az autóipar lelkét fogjuk megérinteni. Győrt lassan-lassan át lehet majd keresztelni Audivárosra, oly sok pénzt, munkahelyet jelent ez a cég a településnek. Az önkormányzati működtetésű, a helyi egyetem által is támogatott Mobilis Központ is erőteljes Audi-támogatással működik, épült, megközelíteni pedig a Széchenyi István Egyetem Audi-tanszék nevezetű, négy karikával díszített épülete mellett elhaladva lehet. (Hiába, az Audi profi cég: tudják, hogy nem csak a jelen létezik, hanem tíz, húsz, harminc év múlva is szükségük lesz elkötelezett dolgozókra.)
Kísérlet-bemutató, avagy Öveges professzor a XXI. században. Folyékony nitrogént locsolgatnak, PET-palackból rakétát építenek, lángtornádót generálnak, és a gyerekek-szülők szája tátva marad

Kísérlet-bemutató, avagy Öveges professzor a XXI. században. Folyékony nitrogént locsolgatnak, PET-palackból rakétát építenek, lángtornádót generálnak, és a gyerekek-szülők szája tátva marad

Kísérlet-bemutató, avagy Öveges professzor a XXI. században. Folyékony nitrogént locsolgatnak, PET-palackból rakétát építenek, lángtornádót generálnak, és a gyerekek-szülők szája tátva marad


Az állítólag Wankel-bolygódugattyút formázó (mondjuk szerintem inkább félrészeg állapotban szemlélve néz ki így egy tojás), oszlopokon álló modern épület gondozott füves felületeivel, igényes, árnyékos alagsori garázsával – hát, mintha nem is Magyarországon lenne. Nehéz elhinni, hogy 2011 májusában, a V.U. (Válság Után) 4-ben nálunk elkészülhetett egy ilyen épület. Sőt, nemcsak elkészült, mint például szegény Cet a pesti rakparton, hanem működik is!

A személyzet profi, a mosdók tiszták, a berendezés kompromisszummentesen a célokat szolgálja.

Kifejezetten büszkeséggel tölt el, hogy annyi hasonlóan nagyszerű nyugat-európai intézmény meglátogatása után félázsiai népség létemre ilyen jó kis autóiparral kapcsolatos közösségi intézményt láthatok saját hazámban!

Már a főbejáraton át az épület alsó szintjére belépve kiderül: ez nem múzeum, ahol csak úgy sziszegnek a NENYÚJJHOZZÁ-k a szülők szájából. Az emeleti demonstrációs eszközök pedig legalább 2-3 órányi tudományos játékra adnak lehetőséget az autóiparral kapcsolatos fizikai-kémiai folyamatok vertikumában. Van generátor, amivel hidrogént és oxigént fejleszthetünk, majd ezeket felrobbantva pingponglabdát lőhetünk ki egy csőből.

V8 FSI-blokk; az autóipari pedofília eszköze. Egy fogékony fiúcska ezt csak megpillantja, és már el is van veszve: autóbuzi lett

V8 FSI-blokk; az autóipari pedofília eszköze. Egy fogékony fiúcska ezt csak megpillantja, és már el is van veszve: autóbuzi lett

V8 FSI-blokk; az autóipari pedofília eszköze. Egy fogékony fiúcska ezt csak megpillantja, és már el is van veszve: autóbuzi lett


Van egy másik generátor, amihez egy LED-es és egy halogén autólámpát kötöttek, így a gyermek megtapasztalhatja, mennyire pazarló – és ez esetben fárasztó – halogénnel világítani fényemittáló dióda helyett.

Van reakcióidő-mérő fékezés-szimulátor, mini-mágnesvasút, rugóstag-libikóka és a léghűtés működését bemutató digitális kütyü.

A gyerekek mindenbe beülhetnek, mindent megtekergethetnek, de akiben igazán ott lappang az autóbuzéria vírusa, már a plexiburkolat alatt forgó-mozgó V6-os Audi-motor működésével elemzésével elvan egy negyedórát. No de ez még nem a show csúcspontja!

A leginkább akkor sivalkodnak a csemeték – és akkor ámulnak a szülők -, amikor a kísérleti demonstrációs teremben a Mobilis lelkes, fiatal alkalmazottai lángtornádót csinálnak egy irodai rácsos kuka hálós oldalával, vagy műanyag poharakat lőnek le a látogatók fejéről egy lyukas cefréshordóval.

Esetleg rakétát indítanak madzagon faltól falig, vagy hőlégballont eresztenek a babzsák-fotelekben álmélkodó vendégek fölé. Vagy terrorista robbantóakciót szerveznek a tetőteraszon.

Nyitva kedd kivételével minden nap, kilenctől ötig, nyáron tíztől hatig. Két felnőtt, két gyerek számára a családi jegy ára a Széchenyi gróf arcképével illusztrált bankjegy.