-Miért éppen Angliából hordják a kocsikat?
-Hááát, nem a lecsökkent regadó befolyásolja. Sokkal inkább az, hogy ott tizedannyiba kerül a használt autó.
-Ne haragudjon, nem értettem pontosan. Mennyit mondott?
-Tizedannyiba!

Egy olyan kereskedő sokkolt e számmal, akinek a cége körülbelül 200-300 használt autót hoz be havonta Angliából. A zömében sérült kocsik egy részét ők tovább viszik Romániába, de számos hazai vállalkozás önti be a magyar piacra is a jellemzően 8-12 éves, olykor roncsközeli járműveket, aminek lépten-nyomon látjuk a következményét. Nem csak a kereskedésekben és a hirdetésekben szaporodtak meg a jobbkormányos autók, hanem az utakon is egyre többet látunk.

Habár a neten látványosan hirdetik magukat e cégek, ha újságíróként mutatkozik be az ember, sokan két kézzel csapják le a telefont. Az egyik vállalkozás ügyvezetője – olyan 50-60 angliai kocsit árul jelenleg – elsőre nem vette fel a mobilját (mint kiderült, ez a szokása), majd másodjára azzal fogadott, hogy nem tudott visszahívni (a céges automatát nem lehet), így neki nincs bizodalma irányomba, a sajtónak meg amúgy sem nyilatkozik.

Egyre gyakoribb Budapest útjain a jobbkormányos autó. Ez a fotó tegnap készült (Képünk illusztráció)

Egyre gyakoribb Budapest útjain a jobbkormányos autó. Ez a fotó tegnap készült (Képünk illusztráció)

Ránézésre a másik cégvezető legalább ekkora bizniszt visz, ő hebegni-habogni kezdett a bemutatkozásom után, majd zavartan azt mondta, hogy “én nem ismerem”. Mire közöltem, hogy én pont vele akarok beszélni, ővele, aki fogja a telefont, erre rövidre zárta a beszélgetést azzal, hogy “nem mondok semmit”. Kissé gyanús mindez, pedig meg sem fordult a fejemben semmi simliskedés az import-tevékenységükkel kapcsolatban.

Persze, szimplán az is elképzelhető, hogy nem akarnak arról beszélni, amit a fenti kollégájuk elismert. Nevezetesen, hogy brutális haszonkulccsal dolgozhatnak.

Tényleg tizedannyiba kerül

Elnézve a több száz netes hirdetést a jobbkormányos kocsikról, igen kedvező árakat látunk. Egyelőre angol papírokkal 2002-es Asra 340 ezerért eladó, 1999-es BMW 316-os 385 ezerért, 2004-es Ford Mondeo 490-ért, 2005-ös Renault Megane 450-ért, 2002-es Citroen Xsara 300 ezerért – bárki szemezgethet a laptopja előtt ülve. Az egyik kereskedő konkrét példája szerint szépen van haszon még ezeken az árakon is.

Sokan olyan autót szerezhetnek be Angliából, amit balkormányosként nem tudnának kifizetni. Gyakoriak a Mitsubishi Evók, a Jaguarok és a kabriók - a külföldi rendszámot megtartva még olcsóbb a vétel

Sokan olyan autót szerezhetnek be Angliából, amit balkormányosként nem tudnának kifizetni. Gyakoriak a Mitsubishi Evók, a Jaguarok és a kabriók – a külföldi rendszámot megtartva még olcsóbb a vétel

Nála a kedvelt típusok egyike a Ford Mondeo, amelynek 2000-2005 körüli példányait állapottól, sérüléstől függően 400-800 ezer forint között árulja. “Na, én ezt a kocsit 150 fontért vásárolom” – állítja. Erre, a bő 50 ezer forintos árra is rákérdeztem még egyszer, stimmelt. Ha megnézzük a regadóját, valamint hozzáadjuk a szállítás költségét, valamint a műszaki vizsga és a rendszám együtt durván 70-80 ezer forintos árát, akkor szép hasznot látunk. Az eredetiségvizsgát a leendő tulajdonos nevére kiállított adásvételivel ki lehet kerülni, így a nepper meg sem jelenik a hazai papírokon, plusz olcsóbb a történet.

A sérült kocsik meghökkentően kedvező angliai ára mögött az ottani biztosítási rendszer áll. A számunkra szokatlanul magas havidíjakért cserébe, egyik forrásunk megfogalmazása szerint “törés után kifizetik a kocsi teljes értékét”. Mivel piszok drágák a javítási költségek, ellenben kiemelkedően magasak a fizetések, ráadásul a tulajdonosok busás kártérítésben részesülnek, szinte mindenki kidobja a roncsát, ami a jobbkormányossága miatt elvileg még kevesebbet ér az európai piacon. Ami ott így értéktelen, az viszont aranybánya a kelet-európai ügyeskedőknek.

A rendőrség hallgat

Elsőként az angol roncsokból fillérekért kinyerhető alkatrészek keltették fel a hazai kereskedők és bontósok érdeklődését. Aztán jött a felismerés, hogy magasabb profitot hozhat a kocsik egy az egyben értékesítése. Talán még maguk a nepperek is meglepődtek eleinte, hogy a magyarok bevállalják a jobbratarts-országában a jobbkormányos kocsi mindennapos használatát. Hogy százak, majd ezrek hajlandóak elviselni a kedvezőbb vételárért cserébe autós társaik megrökönyödését, vagy a kényelmetlenséget, mondjuk egy mélygarázs bejárójánál, ahol ki kell szállni a kocsiból a parkolójegyért, vagy azt, hogy egy teherautó mögül akár életveszélyessé válhat az előzés.

Szerettük volna megtudni az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztályának a véleményét utóbbiról, ezért telefonos interjút kértünk tőlük, ám a sajtóosztály szerint aznapra “halaszthatatlan szolgálati elfoglaltság miatt nem áll módjukban megszólalót biztosítani”. Sebaj, kértünk másnapra, vagy harmadnapra, de erre már csak nem is reagált a rendőrség.

Habár hangsúlyozottan a jobbkormányos autók vezetésének biztonságával kapcsolatban kérdeztük volna a nevéből fakadóan ebben illetékes Közlekedésrendészeti Főosztályt, erről egy szót sem szóltak elutasító válaszukban, ellenben ezt a mondatot beleírták rövidke levelükbe. “A Magyarországon közlekedő jobbkormányos autókkal kapcsolatban elmondható, hogy műszakilag megfelelnek a követelményeknek, forgalomba helyezhetők.” Mivel a műszakihoz a rendőrségnek semmi köze, nem is tudhatja, hogy milyen jármű milyen körülmények között megy át a vizsgán, rejtély, hogy ezt mire alapozzák.

Közlekedésbiztonsági szempontból az sem feltétlenül előnyös, hogy összevissza tört, majd kijavított, egyébként is öreg autók jönnek az országba. A környezetvédelemről nem is beszélve.

Kockázatos. Veszélyes?

Pedig nem lett volna rossz megtudni a rendőrség véleményét az útjainkon terjedő jobbkormányos autók közlekedésével kapcsolatban, hiszen a műszakiztatásukat a valóságban végző Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) becslése szerint már “néhány ezer” fut a hazai utakon.

Az NKH szerint egyébként “az esetleges előzés jóval kockázatosabb manőver az ilyen járművekkel, hiszen a vezető a jármű bal szélétől jóval távolabb helyezkedik el, mint a szokásos járművek esetében”. Hasonló véleményen van Pausz Ferenc, a most hallgató ORFK-részleg korábbi első számú vezetője, aki szerint “veszélyeket rejthet magában az előzés”.

Nem csak egzotikus országokban lehet gond, ha rossz oldalon ülünk az autóban

Nem csak egzotikus országokban lehet gond, ha rossz oldalon ülünk az autóban

Ennek ellenére simán megkaphatják a magyar rendszámot a jobbkormányosok, a hazai műszaki vizsgáztatáson ugyanazok a szabályok vonatkoznak rájuk, mint a többire. Egyedül a fényszóró “cseréje lehet szükséges” (NKH), ugyanis tompított világításnál az aszimmetrikusan beállított fény a járműtől balra eső területet világítja be hosszabban, ami vakíthatja a szembe jövőt. (Egyes luxusautók LED-es világítását már a menüben átállíthatjuk, de ez rendkívül ritka.)

Más véleményen van a havonta két-háromszáz angol használt autót behozó kereskedő. Határozott álláspontja szerint egyáltalán nem veszélyes idehaza ezekkel a közlekedés, “olyan, mint a bicikli, két nap alatt meg lehet szokni”. Pausz ellenben azt mondja, ha már a jogszabályok engedik, akkor lehetőség szerint csak a rutinosabbak vezessenek jobbkormányosakat, de fontos, hogy ők se rutinból.

Motorosokat gázolt a jobbkormányos

Jelentős sajtóvisszhangja volt másfél hónapja annak a balesetnek, amelyben három motorost gázolt halálra egy jobbkormányos autó. A brit rendszámos Volkswagen Polo egy Zakopánétól északra lévő úton áttért a szemközti sávba, itt ütközött frontálisan a Szlovákiába tartó, tízfős magyar konvojjal.

Kész lépni a minisztérium

Nyilván teljes abszurdum lenne megtiltani a jobbkormányos járművek hazai közlekedést, hiszen mi is bármikor közlekedhetünk a balkormányosunkkal a szigetországban, és természetesen a britek is nálunk. A magyar rendszám megadásának korlátozásán, vagy tiltásán azonban már akár el is lehetne gondolkodni Pausz szerint.

A kékkel jelölt országokban van baloldali közlekedés. Európában az Egyesült Királyság és Írország mellett a volt brit gyarmat Máltán

A kékkel jelölt országokban van baloldali közlekedés. Európában az Egyesült Királyság és Írország mellett a volt brit gyarmat Máltán

A nemzetközi közlekedésbiztonsági szabályozás alapdokumentuma, az 1968. évi Bécsi Közúti Közlekedési Egyezmény megengedi az eltérő oldali kormánnyal felszerelt járművek közlekedését, de engedi annak a tiltását is. Utóbbival azonban nemigen élnek a gyakorlatban az egyezményt aláíró tagországok. Az Egyesült Királyságban ugyan felmerült korábban a balkormányos autók forgalomba helyezésének korlátozása, de adminisztratív tilalom helyett ott is csupán jelzőtáblákkal figyelmeztetik a közlekedőket a baleseti kockázatokra.

A közlekedési kérdésekben jogalkotó Nemzeti Fejlesztési Minisztérium egyelőre nem érzékeli, hogy tömegesen jelennének meg a magyar utakon a jobbkormányosok, ha azonban ebben változás állna be, akkor “kész közlekedésbiztonsági szempontból áttekinteni a kérdéskörre vonatkozó hatályos szabályozást” – közölte a tárca sajtóosztálya.

Hol veszik a kereskedők?

Egyikük szerint erről az oldalról szerzik be a sérült angol kocsik legnagyobb részét.