Ha sártengert, kemény terepet bíró gépeket akarunk eladni, azokat legjobb sártengerben, kemény terepen megmutatni a potenciális vevőknek. Valószínűleg ez a gondolat érett tetté, mikor a Volkswagen hazai haszongépjárműves szekciója, és a Hungaroring területén található Off-road center együttműködésbe kezdett.

A megállapodás jóvoltából első alkalommal kerül sor a “Kúttalan utakon” off-road tesztvezetési napra, melynek keretében a várható vevők, partnerek és a sajtó tehette próbára a német márka terepkínálatát. Élménynap volt ez, ahol a résztvevők off-road, erdei és krossz pályán nyüstölték a tesztflottát, szakértői tanácsadással az anyósülésről. Jelenleg egy megközelítőleg 30 hektáros erdőben kialakított off-road vezetéstechnikai tanpályát lehet igénybe venni, illetve a több mint 20 kilométeres erdei úthálózaton tesztelhetőek ember és gép képességei. Az év nagy részében garantált a sár, a pálya vízgyűjtője ez az erdő, így még most is találhatunk kedvünkre  való dagonyát.

Hazánkban itt találkozhattunk először a 163 lóerős Crafter 4Motion, valamint az Amarok 8 sebességes, 180 lóerős automata változatával. A két új modell mellett a krosszpályán a T5 Kombi 4Motion, megemelt futóművel szerelt, 140 lovas változatát, és a Caddy 4Motion, dobozos, 110 lóerős összkerékhajtású típusa járta a dombokat.

Autó tehát akadt elég, és természetesen tesztpilóta is. Egy felelős cégvezetőnek tudnia kell, hogy a Jóska féle brigádot mikor és meddig lehet kiküldeni, amikor felázott talajon folyik a kitermelés, a búzatáblák között szakadt le a kábel, vagy hozni kell még egy raklappal.

Hiába a mindent záró rendszer, ha az abroncs nem tapad, ezért igazi terepre illik igazi terepabronccsal indulni!

Hiába a mindent záró rendszer, ha az abroncs nem tapad, ezért igazi terepre illik igazi terepabronccsal indulni!

Hiába a mindent záró rendszer, ha az abroncs nem tapad, ezért igazi terepre illik igazi terepabronccsal indulni!


Az Amarok flottát elnyelte az erdő, így inkább a krosszpályán kezdtem, ahol az igazi igáslovak rótták a köröket. Egész furcsa látvány volt, ahogy a tipikus boltok előtt álló területi képviselő Caddy-je falta a dombokat. A haldex kuplunggal üzemelő összkerékhajtáshoz jár emelkedő-asszisztens, így nehéz terepen is elboldogul a legkisebb teherszállító Volkswagen. Négykerékhajtással bármelyik Caddy kivitel rendelhető, így lehet a raktérben 700 kilogramm cement, vagy a héttagú család, a célba érés nehéz terepen is garantált. Mellette a Transporter 4moiton és a Crafter platós verziója verte a port. A kettő közül utóbbi igazán érdekes, esetében az összkerékhajtás egy külső partnertől érkezik.

Az osztrák Achleitner igazi kemény terepre kész gépet épített a Crafterből. A terepáttételes (2,5:1) összkerékhajtási rendszer állandó (50:50) nyomatékelosztást biztosít a két tengely között. Ha minden kötél szakad a széria felszereltség részeként elérhető középső, és hátsó differenciálzár segít a terep leküzdésében. Akinek ez nem elég az első tengelyhez is rendelhet diffizárat, ezzel csak akkor akad el a Crafter, ha már tetőre fordult, hiszen így akár egyetlen kerék is képes a nyomaték teljes átviteléhez. Így felszerelve az Achleitner összkerékhajtási rendszeres Crafter 4MOTION számára egyedül a fizika szab határokat.

Az Amarok gázlómélysége 500 mm, tehát a Balatonnak ezzel se vágjunk neki

Az Amarok gázlómélysége 500 mm, tehát a Balatonnak ezzel se vágjunk neki

A terepezési képességeket a futómű átalakításával fokozták, 10 centiméteres emelés. hosszabb és keményebb rugók, áttervezett stabilizátorok jelentik a komolyabb változásokat. Egyedüli erőforrásként a 163 lóerős, biturbó 2,0 literes TDI-hez rendelhető az Achleitner összkerékhajtás a Crafter esetén, igaz az összes lehetséges karosszériaváltozatot át tudja építeni az osztrák vállalkozás.  

A lelkes közönség kedvence mégis az Amarok volt, a krosszpályáról a húsz kilométeres erdei körhöz visszatérve alig tudtam elcsípni egy éppen megüresedő darabot. Az autót teszteltük már, a felsorakoztatott verziók között a nyolcfokozatú automata váltóval szerelt, takarékosságra hangolt Bluemotion jelentett újdonságot.


A gyártó állítása szerint ez a verzió 180 lóerős duplaturbós TDI motorral 7.2-7.8 liternyi gázolajat éget el száz kilométeren. Ha ez több is a valóságban, a terepképességekre tényleg nem lehet panasz. A szűk erdei utakon lépésben haladva, állandó összkerékhajtással meggyőzően mozgott az Amarok. Megfelelő

A Crafterből komoly felárért komoly terepgépet építenek az osztrákok

A Crafterből komoly felárért komoly terepgépet építenek az osztrákok

A Crafterből komoly felárért komoly terepgépet építenek az osztrákok


terepabroncsokkal, húzós helyzetekben felezőt kapcsolva nehéz zavarba hozni az autót.

A nehéz helyzeteket magától oldja meg, a lejtmenetvezérő a pedálok érintése nélkül hoz le minket lehetetlen helyekről, az offroad-ABS pedig laza talajon segíti a fékezést. Engem a terepezésben turistának számító firkászt mindenesetre meglepett, de a szakértők és a számok nem hazudnak. Az autó gázlómélysége 500 mm, szabad hasmagassága 265 mm, első terepszöge 28, a középső 23, a hátsó pedig 23,6 fok.

A kúttalan utakon első felvonása bizonyította, a számok legfeljebb matekszakkörön és közgazdászok éjjeli szeánszain okoznak pulzusszám növelő izgalmat. Egy terepre szánt járműről a járhatatlan utakon tett kalandtúra sokkal többet mond el, mint az adatokkal és szépen komponált fotókkal teletömött prospektus.